Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-23@17:11:10 GMT

مخالف تلگرام و اینستاگرام رفت

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۵۴۱۷۹

 فیلترینگ هدفمند در فضای مجازی و به‌خصوص پیام‌رسان تلگرام موجب شد تا به جهت اظهار نظرات متداول مسئولان امر جامعه برای نخستین بار با معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور آشنا شود. به‌خاطر همین مسائل نیز بود که نام عبدالصمد خرم‌آبادی بیش از گذشته در محافل خبری و رسانه‌ای پیچید. اظهارات وی در مورد پاکسازی فضای مجازی، مخالفت سر سخت با شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام و اینستاگرام و حمایت تلویحی از پیام‌رسان‌های داخلی موجب شد تا همگان وی را شخصی مخالف تکنولوژی و فضای مجازی بشناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که روز گذشته دادستان کل کشور طی حکمی جواد جاویدنیا معاون فضای مجازی دادستانی مشهد را جایگزین خرم‌آبادی نمود و وی را به سمت معاون جدید نظارت بر دادسراها معرفی کرد. گرچه هر تغییری فی‌نفسه اقدامی تازه و خوب است، اما با توجه به ثابت بودن رویکرد این معاونت شاید نتوان انتظار چندان تغییر نگرشی از سوی معاون جدید در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشت.


چگونگی برخورد با فضای مجازی

فضای مجازی امکان و بستری است که می‌توان از ظرفیت‌های متفاوت آن برای رشد و شکوفایی در حوزه‌های مختلف استفاده‌هایی کرد. مسلما افراد یا در سطح کلان حکومت‌ها و دستگاه‌های مربوطه بر مبنای دیدگاه‌ها و مبانی؛ رویکرد خود را نسبت به نحوه کاربری فضای مجازی در جامعه اتخاذ می‌کنند. حال بنابر سیاست‌های وضع شده مشخص می‌‌شود که دستگاه‌های مربوطه در هر جامعه‌ای چگونه با این امکان رو‌به‌رو می‌شوند. پاسخ به این پرسش که فضای مجازی برای حکومت‌ها تهدید است یا فرصت مشخص می‌کند که رویکرد دستگاه‌های مسئول نسبت به این بستر چگونه است. مخصوصا که به جرات می‌توان گفت امروزه بسیاری از مسائل جامعه متاثر از فضای مجازی است. در کشورمان رویکردها نسبت به فضای مجازی بسته به نحوه عملکرد پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی متفاوت است. به طور خاص در چند ماه اخیر کنش‌های متفاوتی نسبت به پیام‌رسان تلگرام در جامعه پدید آمد و این مساله موجب شد تا مسئولان مربوطه به مسدود شدن این پیام‌رسان رای دهند و با این بهانه به حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بپردازند. گرچه چند روز پیش بود که جهرمی وزیر ارتباطات اظهار کرد؛ به مسئولان عالیرتبه گفتم که شبکه‌های اجتماعی داخلی بیش از 5/1 میلیون ظرفیت پوشش ندارند. با این حال رویکرد دستگاه‌های مسئول آنطور که باید نسبت به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مثبت نیست. چه اینکه شاید اگر نبود برخی مقاومت‌ها اکنون شاید در وضعی بدتر با قطعی اینترنت مواجه بودیم. گرچه از زمان فیلترینگ تلگرام تا کنون تلاش‌هایی جسته و گریخته برای ادامه این روند و مسدودسازی شبکه اجتماعی اینستاگرام صورت گرفته که موفق‌آمیز نبوده است. شاید بسیاری بر این باور باشند که تغییر برخی افراد در حوزه تصمیم‌گیری در این امر بتواند رویکردها را تغییر دهد، اما واقعیت این است که هر کس دیگری نیز جای افراد ماقبل خود در این مناصب جلوس کند رویه سابق را ادامه خواهد داد و تغییر شگرفی حاصل نخواهد شد.


تغییر مخالف سر سخت تلگرام

پس از مسدودسازی تلگرام هرجا سخن از فیلرینگ می‌آمد ناخودآگاه اذهان به نام عبدالصمد خرم‌آبادی معاونت امور فضای مجازی دادستان کل کشور معطوف می‌شد؛ چرا که بسیاری وی را به نام مرد فیلترینگ شناخته و می‌شناسند. مخالفت وی با شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام و اینستاگرام و حتی بازگشایی توئیتر موجب شد تا اظهارات و عملکردهای وی همواره با واکنش‌های متفاوتی مواجه شود. ایسنا نوشت، روز گذشته دادستان کل کشور در احکامی جداگانه جواد جاویدنیا معاون سابق فضای مجازی دادستانی مشهد را به سمت سرپرست جدید معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور و عبدالصمد خرم‌آبادی معاون پیشین فضای مجازی را به عنوان معاون جدید نظارت بر دادسراها منصوب کرد. پیش از این فیروزی معاون نظارت بر دادسراها بود.


ادامه برخورد با فساد در فضای مجازی

دادستان کل کشور در مراسم معارفه معاونت امور فضای مجازی و معاونت نظارت بر دادسراهای کل کشور، که صبح شنبه ٢١ مهرماه برگزار شد، اظهار کرد: بعد از تصویب قانون جدید آیین دادرسی کیفری، وظایف و مسئولیت‌های دادستانی کل و دادستان‌ها گسترش پیدا کرده و اقتضای زمان و شرایط اقدامات را دو چندان کرده است. ایسنا نوشت، حجت‌الاسلام جعفر منتظری با اشاره به برخی از وظایف دادستانی کل کشور، بیان کرد: دادستان کل، مدیریت کلان 400 دادسرا در سراسر کشور را بر عهده دارد و قطعا شخص دادستان کل امکان رسیدگی به همه وظایف قانونی را ندارد؛ مگر با همکاری و مساعدت معاونت‌ها و افرادی که در ادارات کل و بخش‌های مختلف می‌توانند کمک کنند و اگر موفقیتی در عرصه‌های مختلف داریم قطعا ناشی از زحمات و تلاش‌های همکاران و قضات دادستانی کل کشور است. دادستان کل کشور با تقدیر از اقدامات معاونت پیشین نظارت بر دادسراها، عبدالصمد خرم‌آبادی را به عنوان معاون جدید نظارت بر دادسراها معرفی و تصریح کرد: باید برای نظارت بر دادسراها از فناوری روز حداکثر استفاده را داشته باشیم. منتظری عنوان کرد: اگر در دادسراها از فناوری روز استفاده کنیم هم جلوی برخی اشکالات گرفته می‌شود و هم خدمت رسانی بهتر صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: برای اینکه رویکرد حوزه معاونت فضای مجازی تغییر نکند، سیاست این معاونت همچون گذشته باقی است و با همکاری آقای خرم‌آبادی، یک فرد متخصص در این زمینه را به عنوان معاونت امور فضای مجازی انتخاب کردیم. دادستان کل کشور خطاب به جواد جاویدنیا، سرپرست جدید معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور اظهار کرد: سیاست دادستانی کل کشور در رابطه با فضای مجازی سیاست تعیین شده‌ای است که تاکنون ادامه داشته است. وی با تاکید بر اینکه مقابله با عناصر ضد دین، ضد اخلاق و معنویت و ضد امنیت و ارزش‌ها بیش از گذشته ادامه داشته باشد، گفت: معاونت جدید فضای مجازی باید کمر همت را در برابر بدخواهان و کسانی که سنگ اندازی می‌کنند، محکم ببندد و با تدبیر و تعقل این مسائل را پشت سر بگذارد. دادستان کل کشور تاکید کرد: با توجه به شرایط امروز کشور نسبت به فضای مجازی، برخورد با هرگونه فسادی در فضای مجازی در چارچوب قانون و مقررات ادامه پیدا خواهد کرد.


واکنش خرم‌آبادی

معاون سابق امور فضای مجازی دادستانی کل کشور در واکنش به خبر رفتنش از این سمت می‌گوید علت رفتن از معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور «بماند»، اما در همین حال تأکید دارد اختلافی در کار نبوده و جواد جاویدنیا به پیشنهاد او انتخاب شده است. ایرنا نوشت، خرم‌آبادی در این ارتباط که از معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور کنار رفته یا برکنار شده است، گفت: اینکه برکنار شدم یا خودم رفتم، دیگر بماند. وی ادامه داد: علت این مساله را باید از دادستان کل کشور پرسید. معاون سابق فضای مجازی دادستانی کل کشور اظهار کرد: شما از قول من بنویسید آقای خرم‌آبادی رفتن از معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور را تأیید کرد، از او علت را پرسیدیم که گفتند دادستان در جلسه معارفه و تودیع دلایل را بیان کردند. خرم‌آبادی در واکنش به شایعه خبر اختلافش با دادستان کل کشور تصریح کرد: خیر! اصلا اختلافی نبوده است. یک خرم‌آبادی جوان، انقلابی و خوب با انتخاب من جایگزین بنده شدند و من معاونت مهم‌تری را برعهده گرفتم.

برچسب ها: تلگرام ، اینستاگرام ، فیلترینگ هدفمند ، خرم‌آبادی

منبع: خرداد

کلیدواژه: تلگرام اینستاگرام خرم آبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۴۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر عامل تلگرام : اپل با حذف تلگرام از اپ استور، گل به‌خودی زد

مدیرعامل تلگرام معتقد است که حذف این پیام‌رسان از اپ استور چین در نهایت به ضرر خود اپل خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ پاول دورف، مدیرعامل تلگرام، با انتشار پستی در کانال شخصی خود گفت پیام‌رسان موردبحث در رتبه‌ی اول دانلودشده‌ترین اپلیکیشن‌های اندرویدی در چین قرار دارد و محبوبیتش روزبه‌روز در حال افزایش است.

تلگرام در چین فیلتر است و کاربران برای دسترسی به آن باید از VPN استفاده کنند. دورف می‌گوید چینی‌ها از تلگرام خوش‌شان می‌آید و همواره راهی برای استفاده از آن پیدا می‌کنند.

هفته‌ی گذشته دولت چین به اپل دستور داد که تلگرام، واتساپ، سیگنال و تردز را از اپ استور این کشور حذف کند. دورف می‌گوید از آن زمان آمار دانلود تلگرام در چین به‌هیچ‌وجه افت نکرده است.

مدیرعامل تلگرام معتقد است که حذف این پیام‌رسان از اپ استور چین، در واقع اقدامی علیه اپل محسوب می‌شود: «مقامات چین در حال فشار آوردن به تعداد بیشتری از مردم برای مهاجرت از آیفون به گوشی‌های اندرویدی تولیدشده توسط شرکت‌های چینی نظیر شیائومی هستند.» او در ادامه به قابلیت سایدلود در گوشی‌های اندرویدی اشاره کرد و گفت حذف تلگرام از اپ استور در نهایت باعث مهاجرت تعداد بیشتری از مردم این کشور به پلتفرم اندروید خواهد شد.

پاول دورف در ادامه‌ی سخنانش گفت که «اپل بار دیگر گل به‌خودی زد» و دلیل این اتفاق، سیاست انحصارگرایانه‌ی «باغ محصول» است. به اعتقاد دورف، حذف پیام‌رسان‌ها از اپ استور چین در نهایت باعث کاهش سهم آیفون در بازار موبایل این کشور خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دستور دادستانی برای تخریب تمام ویلا‌های باغ‌سرهنگ توسکستان
  • حمله ایران به اسرائیل هنوز در کانون توجه کاربران مجازی/ آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟ / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ / سیل دوبی و واقعیت‌هایی که سانسور شد/ داغ شدن عنوان جدول لیگ برتر در فضای مجازی
  • مدیر عامل تلگرام : اپل با حذف تلگرام از اپ استور، گل به‌خودی زد
  • بازتاب اجرای طرح نور در فضای مجازی
  • پاول دورف: اپل با حذف تلگرام از اپ استور، گل به‌خودی زد
  • ورود نسل جدید پل‌های عابر پیاده به تهران
  • دستگیری ۵۹۳۶ متهم قاچاق کالا و ارز در استان کرمان
  • فساد در زنجیره تأمین داده‌های فضای مجازی
  • فیلم| واکنش کاربران فضای مجازی به ماجرای اصفهان
  • واکنش کاربران فضای مجازی به حضور ریز پرنده‌ها در اصفهان + فیلم