Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت در ۵ سال گذشته در حوزه اقتصادی با پیش گرفتن سیاست های اقتصادی منطقی، با برنامه و مدبرانه و همچنین توجه ویژه به اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی، سیاستگذاری کلان اقتصادی را در ریلی قرار داده است که به سمت افزایش تاب آوری بلند مدت در برابر تکانه ها و شکوفایی در اتکا به تولید داخلی پیش می رود و یکی از نمونه های بارز این اقدامات، پیشرفت های عظیم در حوزه پارس جنوبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در حالی که فازهای مختلف پارس جنوبی پیش از سر کارآمدن دولت یازدهم مهجور واقع شده و سرمایه گذاری های مورد نیاز در آنها صورت نگرفته بود، رونق و گسترش آن به عنوان یکی از میادین مشترک بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی که بر افزایش کارآیی در برداشت از میادین مشترک تاکید دارد، به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت و فازهای مختلف آن که قبل از سر کار آمدن دولت از پیشرفت های اندک برخوردار بود با استفاده از فرصت های جدید ایجاد شده برای جذب سرمایه گذاری خارجی و همچنین تکیه بر توان نیروهای بومی فعال و یکی پس از دیگری به بهره برداری رسید. اکنون علاوه بر چشم انداز خودکفایی در تولید بنزین که یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت برای کاهش اثر پذیری اقتصاد کشورمان از تکانه های خارجی و افزایش «تاب آوری» است، ایران با توسعه این میدان نفتی در تولید محصول مهم  و استراتژیک اتان از عربستان هم سبقت گرفته است.

از زمان سر کار آمدن دولت یازدهم و همراستا با برنامه ریزی های دقیق توسعه ای در این حوزه، روند تولید محصولات استراتژیک و مهم در پارس جنوبی و سایر میادین افزایش یافته است.  وزارت نفت شهریور ماه امسال با انتشار گزارش عملکردی درباره جهش تولید و عرضه اتان، اعلام کرد: «مقدار اتان مصرفی صنایع پتروشیمی به دنبال راه‌اندازی فازهای جدید پارس‌جنوبی روندی افزایشی داشته، به‌طوری که از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار  تن در سال  ۹۲ به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تا پایان سال ۹۶ افزایش یافته که رشدی حدودی ۷۷ درصدی را تجربه می کند.» در حال حاضر ظرفیت تولید اتان در  در پالایشگاه های پارس جنوبی به حدود ۶ میلیون تن در سال رسیده است و علاوه برآن  در دو مجتمع پتروشیمی پارس و بندرامام این ظرفیت به طرز چشم گیری افزایش یافته است. این دستاوردهای دولت های یازدهم و و دوازدهم در کنار افزایش ۲۳ درصدی صادرات غیر نفتی از پارس جنوبی نشان می دهد برنامه های محوری و کلان دولت در حوزه های مختلف در مدار منطق و تدبیر اقتصادی چگونه توانسته است چشم انداز کلان اقتصادی کشور را روشن و ریل گذاری درستی در این عرصه انجام دهد.

توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی، امضای قرارداد بازیافت گازهای مشعل در پارس جنوبی، واگذاری مطالعه برخی میدان های نفتی به شرکت های داخلی، ارزیابی طرح های ارایه شده توسط شرکت های بین المللی و امضای تفاهمنامه مطالعه میدان سردارجنگل با شرکت نروژی از مهمترین اقدامات رکت ملی نفت در آغاز دولت دوازدهم است و در یک سال گذشته هم این روند به خوبی ادامه یافته است.

اوایل شهریورماه  سال ۹۶ ، عملیات لوله‎گذاری خط نخست طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی پایان یافت و اواخر همین ماه، جکت‌ جدید سکوی ۱۳A پارس جنوبی در عملیاتی پیچیده با موفقیت در موقعیت خود نصب شد.نیمه شهریورماه  همین سال، قرارداد پروژه بازیافت و مصرف گاز مشعل پالایشگاه دوم پارس جنوبی (فازهای ٢ و ٣)، با رویکرد صیانت از محیط زیست بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت سفره گاز فرانسه (SOFREGAZ) و شرکت صنعت‎سازه ‎ثمین امضا شد.قراردادی که جلوگیری از هدررفت ثروت ملی با بازیافت روزانه حدود نیم میلیون متر مکعب گاز مشعل و جلوگیری از انتشار مقادیر زیادی گاز دی‎اکسیدکربن از اهم دستاوردهای حاصل از اجرای آن خواهد بود و به بهبود نسبی کیفیت هوا به منظور پیشگیری و تامین شرایط سلامت مردم و کارکنان شاغل در منطقه خواهد انجامید.

توسعه صنعت نفت و گاز به عنوان یکی از صنایع پیشران و استراتژیک کشورمان در دولت‎های یازدهم و دوازدهم با روندی کارشناسی دنبال شده و تمرکز دولت روی توسعه میادین مشترک در راستای اهداف سیاست‎های اقتصاد مقاومتی و صیانت از حقوق کشور از سوی کارشناسان مورد تقدیر قرار گرفته است.

توسعه صنعت نفت و گاز به توجه به اهمیت این صنعت در کشورمان یکی از اهداف مهم برنامه ریزی‎های اقتصادی در کشور است  و دولت هم با تکیه بر توان کارشناسی و شرکت‎های داخلی از یک سو و فراهم کردن زمینه‎ جذب سرمایه‎گذاری‎های خارجی در این صنعت از سوی دیگر تلاش کرده است توسعه این صنعت را با تمرکز بر میادین مشترک پیش ببرد  و در این مسیر هم توفیقات غیر قابل انکاری به دست آورده که سرعت این موفقیت ها گاه ناظران و کارشناسان داخلی و بین‎المللی را متحیر کرده است. نمونه بارز آن بازگشت سریع کشورمان به بازار نفت بعد از رفع تحریم‎ها و بازپسگیری سهم از دست رفته کشور در بازار صادراتی نفت است. توسعه پارس جنوبی و رفع مشکلات آن هم از جمله این موارد است.

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۵۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محمد موسی‌زاده موسوی در خصوص فعالیت‌های این صندوق در حوزه اقتصاد دیجیتال در سال ۱۴۰۲ گفت: در طی سال گذشته به بیش از ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور حوزه اقتصاد دیجیتال، انواع خدمات مالی و اعتباری مورد نیاز ارائه شده است که در تلاشیم این میزان رشد قابل توجهی را در سال ۱۴۰۳ تجربه کند.

وی افزود: ارائه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی و اعتباری شامل ارائه تسهیلات، خدمات کارگزاری مالی و فنی، صدور ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، بخش دیگری از فعالیت‌های صندوق پژوهش و فناوری فناوری‌های نوظهور دیجیتال در سال گذشته است.

موسی‌زاده موسوی خاطرنشان کرد: در کنار خدمات مالی و اعتباری فوق، حمایت از ارائه خدمات زیرساختی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، حمایت از توسعه محصولات و خدمات اولویت‌دار در حوزه‌های کلیدی و راهبردی، کمک به اشتغال و توانمندسازی نیروی انسانی این حوزه در کشور، از جمله فعالیت‌های اثرگذاری بوده که با همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری انجام شده است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری فناوری‌های نوظهور دیجیتال درخصوص برنامه‌های این صندوق در سال جدید گفت: امیدواریم در سال ۱۴۰۳ با توسعه خدمات تخصصی مورد نیاز شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجتال و همچنین ورود به حوزه‌هایی همچون ارتقای توان صادراتی شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و کمک به شکل‌دهی اکوسیستم زیرساخت‌های کلیدی حوزه هوش مصنوعی که در برنامه توسعه صندوق پیش‌بینی شده است، بتوانیم نقشی اثرگذار در کنار سایر بازیگران این حوزه داشته باشیم و به توسعه زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال کشور کمک کنیم.

کد خبر 6062889 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • دفتریان: توجه لایحه برنامه هفتم به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کافی نیست
  • تاکید استاندار مازندران به اقتصاد دریا با رونق صنعت گردشگری
  • ضرورت توسعه اقتصاد غیر نفتی
  • جذب ۵۰ درصدی اشتغال نیروهای بومی درپارس جنوبی محقق شود
  • فرشاد مومنی: به مسئولان کلیدی مملکت هشدار می‌دهم با این وضع، حکومت زمین گیر می‌شود!
  • مومنی، اقتصاددان: خدا رحم کرده قیمت ارز را کنترل کردید!
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال در سال گذشته
  • ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳
  • فرشاد مومنی: به مسئولان کلیدی مملکت هشدار می دهم با این وضع، حکومت زمین گیر می شود! / اوضاع به نام تولید اما کاملا به کام رباخواران است / نهادهای نظارتی کجا هستند؟
  • عقب‌ماندگی جذب ۵۰ درصدی اشتغال نیرو‌های بومی استان بوشهر جبران شود