Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-05-06@21:57:47 GMT

چه چیزی تمام اوقات دانشجویان را پر کرده است؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۵۵۲۹۰

در جامعه کنونی، اینترنت صاحب اصلی وقت آزاد نوجوانان و جوانان است؛ آنها در طول روز به کرات گوشی موبایل خود را چک می‌کنند در حالی‌که منتظر هیچ پیامی نیستند.

به گزارش شریان نیوز،امروزه اینترنت، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم جهان تبدیل شده‌اند؛ تا جاییکه حوادث ناگوار متعددی در طی این سال‌ها بر اثر سرگرم بودن افراد در فضای مجازی رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جامعه کنونی، اینترنت صاحب اصلی وقت آزاد نوجوانان و جوانان است؛ آنها در طول روز به کرات گوشی موبایل خود را چک می‌کنند در حالی‌که منتظر هیچ پیامی نیستند.

گزارش‌های منتشر شده از بررسی‌های اخیر کارشناسان علوم ارتباطات حاکی از آن بود، هر فرد به طور تقریبی دست کم صد مرتبه در طول روز گوشی تلفن همراه خود را چک می‌کند که تنها عامل محرک آنها فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی است.

کارشناسان تحصیلی دانشگاه‌ها باور دارند، دسترسی به منابع اطلاعاتی و یافته‌های علمی، اشتراک دانش، ارتباط‌های علمی بین دانشمندان، آموزش از راه دور، دسترسی به کتابخانه‌های مجازی و مواردی دیگر از طریق اینترنت باعث شده است که این شبکه بیش از آنچه در ابتدا تصور می‌رفت، میان دانشجویان محبوب شود.

اما آمارها تصورات کارشناسان تحصیلی را نقض می‌کند و نشان می‌دهد، جز تعدادی معدود، مابقی دانشجویان از اینترنت تنها برای سرگرمی در فضای مجازی استفاده می‌کنند.

در زیر به بررسی میزان استفاده دانشجویان از فضای مجازی می‌پردازیم و اینکه آنها از فضای اینترنت تا چه میزان برای مطالعه استفاده می‌کنند:

استرالیا  10 ساعت اختصاصی برای اینترنت

براساس اطلاعاتی که وسط سایت «smartcompany» منتشر شده است، هر دانشجوی استرالیایی به طور متوسط 10 ساعت و 24 دقیقه از وقت روزانه خود را برای استفاده از اینترنت هدر می‌دهد.

تازه ترین گزارش دیجیتال استرالیا نشان می‌دهد، دانشجویان از روش‌های مختلفی وارد فضای اینترنت می‌شوند؛ بیشترین دستگاهی که آنها برای اتصال به فضای نت از آن استفاده می‌کنند، گوشی موبایل است. تبلت و لپ‌تاپ نیز در رده‌های بعدی استفاده برای نت قرار دارند.

 چک کردن تلفن همراه؛ اولویت صبحگاهی

داده‌های به دست آمده از یک نظرسنجی که توسط ««smartcompany» صورت گرفته، بیانگر آن است که چک کردن تلفن همراه اولین اقدامی‌ست که دانشجویان به محض بیدار شدن از خواب انجام می‌دهند.

 رسانه‌های اجتماعی اولویت اول

دانشجویان طی پرسش و پاسخ اظهار داشتند، تمایل آنها برای دیدار حضوری با دوستان و آشنایان خود به شدت کاهش یافته و ترجیح می‌دهند تنها در فضای مجازی جویای احوال یکدیگر باشند.

 ارائه 10 گیگ رایگان برای دانلود مطالب علمی

براساس آنچه که سایت «its.uq.edu.au» مدعی شده است، دانشگاه‌های استرالیا به هر دانشجو ماهانه 10 گیگ اینترنت رایگان ارائه می‌کنند تا صرف دانلود مطالب علمی و آموزشی شود.

بررسی‌ها نشان داده است، دانشجویان تنها حدود 4 گیگ از اینترنت تعیین شده را برای مطالب علمی و پژوهشی خود استفاده می‌کنند و مابقی صرف چرخیدن در فضای مجازی می‌شود.

 استفاده دو برابری دانشجویان دختر از فضای مجازی

آمارها نشان داده است، دانشجویان دختر دو برابر بیشتر از دانشجویان پسر در فضای مجازی حضور دارند؛ آنها همچنین بیش از پسران از اینترنت برای مطالب علمی و آموزشی بهره می‌برند.

 انگلیس رسانه‌های اجتماعی محبوب دانشجویان

براساس نتایج به دست آمده از یک نظرسنجی که توسط موسسه «pew» صورت گرفته، رسانه‌های اجتماعی بیش از هر گروه دیگری میان دانشجویان محبوب هستند.

کارشناسان علوم ارتباطات می‌گویند: «در میان همه چیز، یک چیز روشن است؛ رسانه‌های اجتماعی در تمام اشکال آن قطعا تبدیل به بخش جدایی ناپذیر از زندگی دانشجویان کالج و حتی نسل جوان‌تر شده‌اند».

 اینترنت سرگرمی بیش از 90 درصد دانشجویان

براساس داده‌هایی که توسط سایت «modolabs» منتشر شده است، بیش از 90 درصد دانشجویان انگلیسی به شکل مداوم از اینترنت استفاده می‌کنند.

 افزایش 78 درصدی میزان استفاده از اینترنت

آمار و ارقام منتشر شده از سوی پایگاه‌های علوم ارتباطی بیانگر آن است، میزان استفاده از اینترنت میان دانشجویان از سال 2005 تا پایان سال 2017 با بیش از 78 درصد رشد مواجه بوده است.

در سال 2005، تنها 12 درصد از دانشجویان از اینترنت استفاده می‌کردند و این آمار در حال حاضر به بیش از 90 درصد افزایش یافته است.

 توییتر؛ شبکه اجتماعی محبوب دانشجویان

براساس اطلاعات به دست آمده از یک نظرسنجی، شبکه اجتماعی توییتر انتخاب اول دانشجویان است؛ اولویت بعدی آنها اینستاگرام است و بسیاری از آنها از زمانی که استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام رواج یافته به اکانت فیس‌بوک خود سر نزده‌اند.

 257 دقیقه حداقل زمانی که در اینترنت هدر می‌رود

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد طی مطالعات خود دریافتند، دانشجویان حداقل 257 دقیقه از زمان خود را در اینترنت به هدر می‌دهند. آنها تأکید کرده‌اند، این زمان جدا از زمان‌هایی است که دانشجویان به دنبال مطالب علمی در فضای نت هستند.

 افزایش مهارت‌ها با ارتباطات دیجیتال

براساس آنچه که تلگراف منتشر کرده است، محققان می‌گویند که ارتباطات دیجیتال می‌تواند خلاقیت، مهارت‌های ارتباطی و توسعه را افزایش دهد به شرطی که از آنها درست استفاده شود.

 انقباض مغز با حضور بی اندازه در فضای نت

محققان چینی در تازه‌ترین پژوهش‌های خود دریافتند، استفاده بیش از حد از اینترنت منجر به انقباض مغز می‌شود؛ این وضعیت «سندرم روی صفحه نمایش الکترونیکی» نامیده می‌شود.

 استفاده مداوم از تلفن همراه در کلاس درس

دیلی‌میل نوشته است، دانشجویان حداقل بیشت دقیقه از زمان یک کلاس یک ساعت و نیم را پای گوشی هدر می‌هند.

9 دانشجو از هر 10 دانشجو، در یک نظرسنجی اعلام کردند که چت کردن بیشترین زمان آنها را می‌گیرد و تنها عامل حواس‌پرتی آنها در کلاس درس است.

 رسانه‌های اجتماعی عامل هر دردسر دانشجویی

مطالعات صورت گرفته توسط کالج روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی در دانشگاه نبراسکا-لینکلن و منتشر شده در مجله رسانه‌های آموزشی بیانگر آن است، فعالیت‌هایی مانند ارسال پیامک، ایمیل، چک کردن رسانه‌های اجتماعی و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی مانع از تمرکز دانشجویان در کلاس درس می‌شود.

آمریکا  6 ساعت حداقل زمان صرف شده در اینترنت

براساس اطلاعاتی که در سایت «emarketer» منتشر شده است، دانشجویان کالج حداقل 6 ساعت از زمان خود را در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

 اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی دانشجویان

سایت «statista» در تازه‌ترین گزارش خود که در سال 2018 منتشر شد، دانشجویان آمریکایی را در صدر کاربران اینستاگرامی اعلام کرد.
برهمین اساس، استفاده از اینستاگرام در ایالات متحده آمریکا بیش از دیگر کشورهای جهان طرفدار دارد؛ فیسبوک انتخاب بعدی دانشجویان برای پرسه در فضای مجازی است.

 4 الی 5 ساعت تنها برای فیسبوک

داده‌های منتشر شده در سایت «emarketer» بیانگر آن است که دانشجویان به طور میانگین 4 الی 5 ساعت از وقت روزانه خود را برای چرخیدن در فیسبوک اختصاص می‌دهند.

 92 درصد دانشجویان کاربر شبکه‌های اجتماعی

کارشناسان علوم ارتباطات گفته‌اند: بیش از 92 درصد دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی متعددی نظیر فیسبوک، اینستاگرام و توییتر عضو هستند.

 45 دقیقه تنها وقتی که صرف آموزش و پژوهش می‌شود

آمار منتشر شده از سوی وزارت آموزش عالی حاکی از آن است، دانشجویان به طور متوسط 45 دقیقه در روز را به جست‌وجوی مطالب علمی و آموزشی در مرورگرها اختصاص می‌دهند؛ با احتساب این 45 دقیقه، میزان استفاده دانشجویان آمریکایی از فضای نت به حدود 7 ساعت در روز می‌رسد.

 ایتالیا  7 ساعت سهم روزانه هر دانشجو از فضای مجازی

براساس اعلام آموزش عالی ایتالیا به نقل از سایت «statista»، دانشجویان این کشور به طور متوسط روزانه 7 ساعت در فضای مجازی حضور دارند؛ قسمت عمده این زمان به چت کردن در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد.

یوتیوب محبوب‌تر از هر شبکه‌ای

داده‌های وزارت ارتباطات نشان می‌دهد، یوتیوب انتخاب اول دانشجویان ایتالیایی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی است؛ اینستاگرام در رتبه بعدی یوتیوب قرار دارد.

 یک ساعت پرسه زنی مختص جست‌وجوی مطالب علمی

ارقام منتشر شده از سوی وبسایت «blogs.ucl.ac.u» حاکی از آن است، دانشجویان حدود یک ساعت و 15 دقیقه از زمان خود در نت را به پرسش و پاسخ علمی و پژوهشی اختصاص می‌دهند.

اختلال خواب؛ سهم دانشجویان از فضای مجازی

مؤسسه سلامت ایتالیا طی یک بررسی صورت گرفته، اعلام کرد: بیش از 65 درصد دانشجویان این کشور به دلیل استفاده مداوم از تلفن همراه در رختخواب، دچار اختلال خواب هستند که سلامت روان آنها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

برچسب هااختلال خوابمطالب علمیفضای مجازییوتیوباینترنت

منبع: شریان

کلیدواژه: اختلال خواب مطالب علمی فضای مجازی یوتیوب اینترنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۵۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، زمانی که بازار پیامک بازی بین مردم داغ بود، افراد پیامک‌هایی در رابطه با سرطان یا یک بیماری را به نقل از پروفسور سمیعی یا دکتر فلانی رئیس بیمارستان و  ... برای دوستان و آشنایان ارسال می‌کردند، گاهی هم هشداری با چاشنی ترس از مرگ دسته‎جمعی در پی مصرف یک دارو از سوی برخی افراد ساخته شده و بلافاصله دست به دست می‌شد کسی هم نمی‌پرسید سرطان چه ارتباطی با دکتر سمیعی دارد و اعلام مرگ دسته جمعی و آنی افراد چگونه در صلاحیت رئیس یک بیمارستان است در حالیکه اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد معمولا باید از سوی پلیس یا مقامات وزارت بهداشت اعلام شود.

این موضوعات و پیامک‌ها تنها در سطح شایعه باقی مانده و تنها موجب هراس بخشی از مخاطبان که عموما افراد ساده لوحی بودند قرار می‌گرفت.

پس از سال‌ها که دیگر «پیامک بازی» از تب و تاب افتاد و شبکه‌های اجتماعی آمد این پیام‌ها و سازندگان آنها خود را به‌روز کرده و این نوع محتواها را در قالب‌های دیگری و با اهدافی سودجویانه و بر بسترهای مختلفی ارائه کردند. بسیاری غوره نشده خود را مویز کردند و در قالب کارشناس‌های همه‌چیز دان تولید محتوا را در این فضاهای نوظهور در دست گرفتند.

پزشک‌نما و بلاگر

«صفرا دارید؟ بلغم دارید؟ کبد چرب دارید؟ دیگر این داروها را نخورید اول ما را دنبال کنید تا به شما بگویم با ساخت این ترکیب جادویی از شر کبد چرب خلاص شوید» گفته‌هایی از این دست در قالب ویدیوهای جذاب، موشن گرافی و... که به صورت حرفه‌ای ساخته شده‌اند  این روزها در شبکه‌های اجتماعی فراوان است. یکی ترکیبی برای افزایش قد ارائه می‌دهد آن یکی درمان‌گر اعتیاد شده است. یکی خود را روانشناس معرفی می‌کند و به زعم خود گفته‌هایش جادو می‌کنند. یکی دیگر ردای متخصص تغذیه بر تن کرده و آن یکی کباده اورولوژی می‌کشد و سوداگری می‌کند نه پاسخی به کسی می‌دهند و نه مسئولیتی را برای نسخه‌های خود قبول می‌کنند اینها را پزشک نما، پزشکان اینستاگرامی یا پزشک بلاگرها نام نهاده‌اند.

این گونه از بلاگرها اگرچه به صورت قارچ‌گونه‌ای رشد کرده‌اند اما به صورت رسمی آماری از آنها وجود ندارد، آذرماه سال گذشته سرهنگ گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت نسبت به فعالیت این افراد هشدار داد و گفته بود که قالب کسانی که در این حوزه وارد شده‌اند کسانی هستند که در زمینه جراحی‌های زیبایی، پیکرتراشی و فیزیوتراپی این کار را انجام می‌دهند و در حالی که ماساژور هستند خودشان را پزشک معرفی می‌کنند. این مقام انتظامی همچنین خبر از پرونده‌ای داده که در آن افرادی غیر پزشک خود را پزشکان حاذق معرفی کرده و برای خود نیز تبلیغات راه‌انداخته بودند. وی در این رابطه گفت: پرونده‌ای تحت عنوان استفاده افراد سودجو از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات دروغین افرادی که پزشک نیستند داشتیم که خودشان نظرسنجی‌های ساختگی را در فضای مجازی قرار می‌دادند و آن‌ها را پزشک معتمد معرفی می‌کردند که بسیاری از مردم را فریب داده بودند.

بلاگر پزشکان یا آنچه که به آنها گفته می‌شود پزشک نماها نیازی به دانشگاه رفتن و قسم بقراط ندارد، فقط ساخت یک حساب کاربری و کمی اعتماد به نفس را چاشنی کار کردن کفایت می‌کند تا یک فرد مکتب ندیده خود را طبیبی حاذق جلوه دهد و برای همگان یک نسخه واحد بنویسد.

نسخه واحد تجویز کردن بعدی از قصه است و بعد دیگر ترغیب دیگران برای توقف درمان علمی که پزشک بر اساس تشخیص بیماری از طریق شرح حال، علائم بالینی، آزمایش، سونوگرافی و ... بر اساس علم و تجربه‌ای که سال‌ها در کلاس‌های درس و بیمارستان‌ها کسب کرده، ارائه داده است. هرگونه توقف درمان یعنی اجازه دادن به بیماری برای پیشرفت و نفوذ بیشتر در بدن افراد، خطر جانی و مرگ، بنابراین هرگونه تشویق برای توقف درمان را می‌توان به نوعی سوق دادن افراد به مرگ تلقی کرد.

محمد رضا خردمند معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با آنا در رابطه با حضور افراد غیر متخصص در فضای مجازی و دخالت آنان در امر درمان گفت: هرگونه دخالت غیر پزشک در امر درمان ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود که وظیفه رسیدگی به آن در صلاحیت مراجع قضایی است.

عدم بازدارندگی قوانین

خردمند در حالی رسیدگی و برخورد با این افراد را در صلاحیت مراجع قضایی دانست که نظر می‌رسد قوانین یا مجازات بازدارنده‌ای برای این افراد وجود نداشته باشد. رئیس پلیس فتا تهران گفته بود در حوزه سلامت دیجیتال نیازمند قانون گذاری هستیم.

محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به مداخلات افراد غیر پزشک به یکی از رسانه‌ها گفت:قانون در حوزه مداخلات غیرمجاز به مراتب از حوزه پزشکی ضعیف‌تر است. اگر در قوانین ضعف‌هایی وجود دارد باید اصلاح شود زیرا در زمینه مداخلات غیرمجاز قانون محکمی وجود ندارد. وی همچنین در رابطه با دلیل رشد بیمارگونه مداخله‌گران پزشکی در فضای مجازی به ویژه در حوزه زیبایی نیز گفت: زمانی که برای یک امری تقاضای بیش از اندازه وجود دارد و تقاضا بیمارگونه است، پاسخ به آن هم بیمارگونه می‌شود. مردم نه تنها نباید به تبلیغات فضای مجازی اعتماد کنند، بلکه باید به مراکز دارای مجوز و افراد دارای صلاحیت مراجعه کنند. مردم قبل از مراجعه باید تخصص و کدنظام پزشکی پزشک را بررسی کنند. در حال حاضر بسیار بیشتر از آنکه جامعه پزشکی به مردم آسیب بزند، مداخلات غیرمجاز به مردم آسیب می‌رساند. این مداخلات قابل احساس، برخورد، کشف و شناسایی نیست.

پزشکان مبلغ 

در فضای مجازی تنها بلاگرها نیستند که ردای پزشکی بر تن کرده‌اند و برای مردم نسخه‌های عجیب و غریب می‌پیچند گاهی خود پزشکان نیز حاضر بوده و توصیه‌هایی خارج از تخصص خود ارائه می‌دهند.این موضوع به ویژه در حوزه سلامت روان نمود بیشتری دارد. در دوارن کرونا هم گاه پزشکانی که تخصصان آنها هیچگونه ارتباطی با کرونا و بیماری‌های عفونی نداشت اظهار نظرهای عجیبی را مطرح و توصیه‌هایی غیر علمی و بر اساس برداشت خود به مردم می‌کردند این در حالی است که به پزشکان تنها باید در حیطه تخصصی خود اقدام به ارائه توصیه کنند.

وی در این رابطه به آنا گفت: تمام افرادی که وارد کار طبابت می‌شوند، باید دانش‌آموخته پزشکی و یکی از رشته‌های تخصصی باشند، هر پزشکی تنها مجاز است در چارچوب رشته تخصصی خود فعالیت و اظهار نظر کند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در رابطه با نحوه فعالیت پزشکان در شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: انتشار هر مطلب پزشکی در فضای مجازی و یا هر رسانه دیگری باید با احاطه کامل بر آن موضوع پزشکی بوده و تنها به قصد انتشار مطالب علمی باشد.

خردمند تأکید کرد: اگر پزشکی بخواهند از طریق فضای مجازی به تبلیغات بپردازد باید از سوی سازمان نظام پزشکی یا سایر مراجع ذی‌صلاح مجوزهای لازم را اخذ کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • (ویدئو) فیلم جدید کشف آدم کوتوله در ایران فضای مجازی را منفجر کرد
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • تاکید پلیس بر‎اخلاق‎ ‎مداری‎کاربران‎ ‎مجازی‎ در‎انتخابات‎
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • پلیس فتا با محتواهای مبتذل در فضای مجازی برخورد می‌کند
  • طرح ویژه پلیس فتا برای پاکسازی فضای مجازی از جرائم اخلاقی
  • اجرای طرح عملیاتی پلیس فتا برای برخورد با لایوهای مستهجن و محتوای مبتذل در فضای مجازی
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟