Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@09:49:15 GMT

تولید خرما در جهرم افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۵۵۴۳۰

تولید خرما در جهرم افزایش یافت

شیراز-ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی جهرم گفت: با کنترل بیماری‌ های مربوط به خرما موفق شدیم تولید خرمای این شهرستان را از سالانه ۳۰ هزار تن در سال ۱۳۹۶ به ۳۳هزار تن در سال 97 افزایش دهیم.

محمدرضا شهابی یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه جهرم با سطحی بالغ بر 4 هزار و 700 هکتار نخلستان و تولید بیش از 33 هزار تن خرما رتبه اول تولید خرما را در استان داراست ،افزود: 32 درصد تولید خرمای استان فارس مربوط به شهرستان جهرم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: باغداران با مواردی همچون بسته بندی مناسب این محصول مواجه هستند.
شهابی با اشاره به ️بازدید دیروز معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان جهرم و کارشناسان قرنطینه و صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی از کارگاه‌های بسته ‌بندی صادراتی خرمای شهرستان جهرم، اضافه کرد: در این بازدید مسائل و مشکلات بسته بندی خرما در شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.
شهابی گفت: 2هزار و 500 نفر به ‌طور مستقیم و 10هزار نفر به صورت غیرمستقیم در نخلستان ‌های جهرم مشغول به کار هستند و از این نظر معیشت برخی از مردم به این محصول وابسته است.
مدیر جهاد کشاورزی جهرم همچنین به موضوع صادرات خرمای جهرم اشاره و بیان کرد:سالانه 25هزارتن خرما از شهرستان جهرم به کشورهایی مانند: پاکستان، هند، سومالی، سودان، روسیه، اکراین، افغانستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.
شهابی افزود: ارقام غالب خرمای این شهرستان شاهانی، زاهدی، کبکاب و پیارم است و بیش از 95 درصد خرما در این شهرستان خرمای شاهانی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم اظهار کرد: 4هزار هکتار از نخلستان‌های جهرم زیر کشت خرمای شاهانی با تولید 28هزار تن خرماست که بخشی از آن به صورت رطب از اول شهریور تا پایان مهرماه برداشت می‌شود.
شهابی اظهار کرد: خرمای جهرم همچنین به‌ صورت فرآوری‌های محصولاتی مثل: رنگینک، حلوا و کلوچه خرمایی، لواشک، صنایع الکل‌سازی و تولید سرکه استفاده می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم با بیان اینکه بین 5 تا 10درصد محصول تولیدی به‌ صورت رطب برداشت می‌شود، اظهار کرد: رطب به خرمای تازه و نورس که رنگ آن تیره نشده، گفته می‌شود و با توجه به بازارپسندی، بخشی از آن برای تازه‌خوری صادر و بخش دیگر نیز بسته‌ بندی و در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود تا در فصول دیگر سال به بازار عرضه شود.
جهرم در فاصلهٔ 193 کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.
9910 /1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد توليد خرما شهرستان جهرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۵۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان؛ مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه تخم چشم زده با هدف اصلاح و بهبود نژاد در استان اصفهان تولید شود.
محمدرضا عباسی با اشاره به اینکه تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا به‌عنوان یک محصولاستراتژیک و راهبردی در تامین گوشت سفید است، افزود: سال گذشته حدود ۹۰ میلیون تخم چشم زده در استان اصفهان تولید شده است.
وی با بیان اینکه تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا از جمله محصولاتی است که کشور‌های زیادی خریدار آن هستند، گفت: سال گذشته برای نخستین بار ۹۰۰ هزار قطعه از این محصول به تاجیکستان و افغانستان صادر شد.
عباسی ادامه داد: تولید انواع ماهیان خوراکی در استان اصفهان در یک سال اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن پنج درصد افزایش یافت و به بیش از ۱۰ هزار تُن رسید.
بر اساس سند امنیت غذایی در افق سال ۱۴۱۱ وزارت جهاد کشاورزی، تولید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تُنی آبزیان در کشور برنامه‌ریزی و سهم هریک از استان‌ها نیز ابلاغ شده است.

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه
  • سرپرست جدید اداره تبلیغات اسلامی سیرجان معرفی شد
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • توقیف دستگاه حفاری غیر مجاز در جهرم
  • رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور سراسری در جهرم
  • هدیه تولد، آزادی زندانی در جهرم
  • بارش شهابی -Puppid 2024π را از دست ندهید
  • معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری
  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • سوخت تخصیصی بخش کشاورزی جهرم رصد می‌شود