Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@09:36:14 GMT

دوفصلنامه «فلسفه و کلام اسلامی» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۵۵۴۴۲

دوفصلنامه «فلسفه و کلام اسلامی» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، دوفصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و کلام اسلامی ویژه بهار و تابستان ۹۷ به صاحب‌امتیازی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و مدیرمسئولی مجید معارف و سردبیری عبدالرسول کشفی منتشر شد.

عناوین مقالاتی که در این شماره انتشار یافته بدین قرار است: «زمان بدون گذر در فلسفه صدرا»، «فضیلت معرفتی، قوه اعتمادپذیر و ویژگی منشی: رویکردی تطبیقی»، «ماهیت شرطی لزومی جزئیه در منطق سینوی»، «مفهوم «فطرت»؛ امکانی برای طرح نظریه فلسفه تاریخ»، «میانی اندیشیِ صدرایی در هستی شناسی، متکی بر وجود منبسط»، «تحلیل نفس شناختی امور خارق عادت و ادراکات فراحسی از دیدگاه علامه طباطبایی»، «تفاوت عشق شناسی سینوی و افلاطونی».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چکیده مقاله «فضیلت معرفتی، قوه اعتمادپذیر و ویژگی منشی: رویکردی تطبیقی» تالیف «زهرا خزاعی» می‌خوانیم: «در معرفت شناسی فضیلت، فضیلت معرفتی به دو صورت تعریف شده است؛ سوسا آن را از سنخ قوای اعتمادپذیر می‌داند و زگزبسکی آن را از نوع ویژگی‌های منشی. در حالی که هر دو، فضیلت را معرفت ساز دانسته و تبیین و توجیه معرفت را بر پایه آن ممکن می‌دانند. در پاسخ به سوال از دلیل این دوگانگی در تحلیل، مقاله حاضر نگرش متفاوت فیلسوفان به معنا و ویژگی‌های معرفت را عامل آن می‌داند.

تعریف سوسا از معرفت به باور صادق موجه و انفعالی دانستن آن، یا به حالتی فراتر از داشتن باورهای صادق، که حاصل فعالیتی اختیاری و ارادی است، در زگزبسکی، نهایتا به این منجر می‌شود که فضیلت را یا از سنخ قوا بدانیم و یا از سنخ ویژگی‌هایی که برای انجام چنین فعالیتی ضروری‌اند. در نتیجه به رغم اینکه هر دو فیلسوف وجود قوا را برای کسب معرفت حیوانی ضروری می‌دانند اما نگاه متفاوتشان به معرفت تاملی، نهایتاً به دو برداشت از فضیلت منتهی می‌شود. حتی دخالت دادن عاملیت فاعل در معرفت حکمی و ضروری دانستن برخی ویژگی‌ها مثل دقت و ذهن باز، به عنوان فضیلت باورساز، توسط سوسا، در نتیجه بحث، تغییر چندانی ایجاد نمی‌کند».

در صدر مقاله «مفهوم «فطرت»؛ امکانی برای طرح نظریه فلسفه تاریخ» که در این شماره منتشر شده است می‌خوانیم: «استاد مطهری به واسطه مطالعه فلسفه غرب نخستین فیلسوف اسلامی است که متوجه اهمیت فلسفه‌های مضاف گشته است. در منظومه فکری ایشان، فطرت به عنوان ام المسائل، مبنای نظریاتی است که در فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه تعلیم و تربیت طرح کرده‌اند. فلسفه تاریخ از مباحث بسیار مهمی است که استاد مطهری در آن تحقیق فراوان نموده و مفهوم محوری آن تاملات نیز فطرت است. 
آنچه در این مقاله در پی بررسی آن هستیم، امکان طرح یک نظریه فلسفه تاریخ مبتنی بر فطرت است. طبق نظریه فطرت، وجود انسان بر ماهیت او مقدم است و آدمی هستی سیالی است که براساس حرکت جوهری استکمال می‌یابد. بنابر نظر استاد مطهری حُکمِ وجود فردی انسان شامل وجود اجتماعی او نیز می‌شود. جامعه انسانی وجودی سیال است که ماهیت ندارد و حرکت وجود اجتماعی ـ تاریخی انسان به سوی کمال و فعلیت تام خود تا پایان تاریخ، بدون توقف ادامه دارد».

فلاسفه مسلمان به منظور تبیین نحوه ارتباط میان مراتب هستی، اموری را به مثابه میانی‌ها مطرح ساخته‌اند. در فلسفه ملاصدرا، وجود منبسط، به عنوان صادر اول، میان هویت غیبیه و ماهیات قرار دارد. این وجود مجرای مبانی هستی شناختیِ اصالت، وحدت و تشکیک در وجود است. بنابراین هستی شناسیِ مبتنی بر نقش میانی این وجود، ظهور مبسوطی است از میانی اندیشیِ صدرایی. بر اساس این ساختار میانی اندیشانه، امکان بی نهایت امور میانی وجود دارد که اگرچه نام و تعین آنها ناشناخته است ولیکن وجود آنها انکار ناپذیر است. وجود منبسط وجود واحدی است که در عین حال شامل مراتب بی نهایت است و همیشه مرتبه‌ای میانی، میان دو مرتبه هستی شناختی از این وجود، قابل فرض است. بنابراین همه هویاتی که فلاسفه پیشین به عنوان میانی‌ها بدان اشاره کرده بودند، می‌تواند به عنوان مراتب این وجود واحد تبیین شود. ثمره چنین تبیینی را در حل مسائلی نظیر وحدت و کثرت فعل خداوند، حقیقت علم و جایگاه کلام و صورت نوعیه می‌توان مشاهده کرد. مقاله «میانی اندیشیِ صدرایی در هستی شناسی، متکی بر وجود منبسط» به بررسی این مسئله پرداخته است.

در چکیده مقاله «تفاوت عشق شناسی سینوی و افلاطونی» می‌خوانیم: «بررسی تفاوت عشق‌شناسی سینوی و افلاطونی از آن رو حائز اهمیت است که ریشه ‌اختلاف عشق‌شناسی فلاسفه ‌غرب و مسلمان به آثار این دو بر می‌گردد. افلاطون عشق را گاه اشتیاق دارا شدن خوبی و گاه تقاضای تملک زیبایی می‌داند پس عشق افلاطونی نیازمند زیبایی و کمالات معشوق است و عشق او وجه انسانی دارد و نمی‌تواند وصف واجب تعالی باشد از این رو در همه کائنات سریان نیز ندارد؛ پس تبیین آن نیازمند مباحث انسان شناختی است و چون عشق برای رسیدن به زیبایی است ماهیتی ابزاری و آلی دارد و با تصاحب زیبایی معشوق در قالب وصال از بین می‌رود. با این توصیف عشق برای رسیدن به زیبایی مطلق، مطلوب واقع می‌شود و عشق او وجه معرفت شناختی دارد. اما از منظر ابن سینا عشق از احاطه ‌علم به زیبایی به وجود می‌آید پس وصف باریتعالی است و می‌تواند فی نفسه مطمح نظر باشد و چون چنین است وجه هستی شناختی دارد که می‌توان از آن نتایج الاهیاتی نیز گرفت».
 

کد خبر 4429650 مهرنوش محمدزاده

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشکده الهیات دانشگاه تهران فلسفه اسلامی معرفی نشریات اربعین ۹۷ معرفی کتاب اربعین حسینی اربعین 97 قرآن علوم انسانی فعالیت های قرآنی قرآن کریم مسابقات قرآنی فلسفه نشست علمی معرفی نشریات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست هم اندیشی تصوف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۵۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار دادگر: بصیرت و دشمن شناسی علمای اهل سنت شایسته تحسین است

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان وی با اشاره به اینکه، 50 درصد حملات سایبری کل دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران است، افزود: ماهیت دشمن دشمنی است و به همین میزان هم رفتارهای فرهنگی و محتوایی، دشمن علیه ایران است.
فرماندهی انتظامی گلستان با تاکید براینکه، دشمن وحدت ما را نمی تواند ببیند، بیان کرد: طرح و پروژه دشمن کشوری است و دشمن حتی درصدد است که حتی این شال را هم از سر دختران ما بردارد و آنها تمام ابزار و امکانات خود را بکار بستند تا به اهدافشان برسند. امروز تمام هدف شبکه های ماهواره ای این است که کوچکترین سلول تمدن ایران زمین یعنی خانواده را بزنند و در این مسیر شیعه و سنی برایش مهم نیست.
سردار دادگر با بیان اینکه، ترکمن صحرا مردمانی بزرگ و دوست داشتنی دارد، اظهار کرد: این مردم پشتیبان انقلاب و نظام هستند و در این راستا علما و روحانیون اهل سنت نقش تاثیرگذاری در حفظ و پشتیبانی از امنیت و نیروی پلیس دارند.
وی ابراز داشت: جنگ تمام عیار دشمن در فتنه سال 1401 خودش را متحول کرد، اما این فتنه و نقشه شوم دشمن با بزرگواری و بصیرت علمای اهل سنت و اجتماع عظیم اهل سنت و تشیع در مصلی گرگان مشت محکمی بردهان دشمنان بود که نه فقط برای کشور بلکه برای همه جهان این پیام را رساند که جمهوری اسلامی ایران جای تفرقه نیست و چه شیعه انگلیسی و چه اهل سنتی که پشتوانه اش امریکا است نمی تواند هیچ خللی در وحدت و همدلی استان گلستان وارد کند.

سردار دادگر بیان کرد: امروز حقانیت جمهوری اسلامی ایران در ماهیت دشمنان است و همانطور که مشاهده می کنیم اسرائیل کودک کش 200 روزاست که بیش از 33 هزار خواهر و برادر و کودکان اهل سنت را می کشد و پروژه دشمن را در مسلمان کشی تکمیل کرده و ماهیت خود را نشان داده است.
وی با بیان اینکه ایستادگی در مقابل غده سرطانی اسرائیل افتخاری برای جمهوری اسلامی و همه مردم است، بیان کرد: ما با موشک های نسل اول مان به مصاف آخرین نسل پدافندی امریکا، فرانسه و انگلیس رفتیم و ندای الله اکبر 
مردم غزه در هنگام پرتاب موشک ها قلب ما و همه مسلمانان عالم را شاد کرد. 
فرماندهی انتظامی گلستان با تاکید براینکه امروز ماهیت پلید انگلیس و امریکا برهمگان نمایان شده است، گفت: امروز وقتی جلوی کاخ سفید پرچم امریکا به آتش کشیده می شود و یا اینکه در ورزشگاه های روپا پرچم فلسطین بالا می رود نشان از قدرت ما می باشد.
سردار دادگر، آمیخته شدن خون سربازان شیعه و سنی را در حادثه های تروریستی اخیر در کشور را افتخارآفرین و وحدت آفرین عنوان کرد و گفت: امروز تمام رزمندگان خط مقدم مقابله با صهیونیسم دلشان به جمهوری اسلامی ایران گرم است و انشاالله به زودی شاهد پیروزی جبهه مقاومت باشیم.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه طرح نور از 25 فروردین آغاز شد، گفت: نقش آفرینی علما در ترکمن صحرا نتیجه بخش خواهد بود و ما در این راستا سه گام تذکر از راه دور با ادب و گذرا را مدنظر گرفته ایم. 
فرماندهی انتظامی گلستان با اشاره به اینکه، برخی رفتارها تحت تاثیر فضای مجازی صورت گرفته است، افزود: بنا به تعبیری، کشتی وجود انسان با یک سوراخ غرق می شود. امروز جوان ما نیز چنین شرایطی دارد و فضای مجازی می تواند ذهن جوانان ما را سوراخ کند.
سردار دادگر با بیان اینکه، ترکمن صحرا و سرزمین وحدت و برادری با وجود علما و روحانیون سیعه و اهل تسنن در مقابل دشمنان و دنیای استکبارعلمش برپا و استوار بوده است، گفت: وحدت ما وحدت دلی و قلبی است و حجت الاسلام دیلم و مرکز اسلامی گلستان هم محور وحدت در منطقه هستند و اهل سنت استان با حضور پرشور خود در استقبال از رئیس جمهور، روز قدس و سایر مناسبت ها وفاداری خود را به این آب و خاک نشان داده اند.

دیگر خبرها

  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • طرح مسطورا موجب دشمن شناسی و تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین می‌شود
  • مبانی فلسفی انقلاب اسلامی ایران در آکادمی علوم روسیه بررسی شد
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی
  • بررسی دستاوردهای ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 
  • فلسفه ظرفیتی در اختیار قرار می‌دهد که از نگاه انحصارگرا خارج شویم
  • سردار دادگر: بصیرت و دشمن شناسی علمای اهل سنت شایسته تحسین است