Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی شجاعی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان از برگزاری سومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ارغون به میزبانی این شهرستان خبر داد و گفت: این جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، انجمن هنرهای نمایشی و شورای راهبردی تئاتر استان با همکاری کانون نمایش‌های آئینی و سنتی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی ایران به صورت منطقه‌ای با حضور استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این جشنواره منطقه‌ای در 4 بخش برگزار می‌شود، توضیح داد: بخش اول این جشنواره ویژه نمایش‌های صحنه‌ای آیینی و سنتی و نمایش‌هایی است که برگرفته از پژوهش در آئین‌ها و رسوم منطقه جنوب ایران با الهام از تکنیک‌های نمایش‌های آیینی و سنتی و نمایش ایرانی تولید شده باشند.

شجاعی ادامه داد: بخش دوم، ویژه معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی است که به جهت شناسایی، حفظ و احیای معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی منطقه جنوب ایران در دو گروه: «آیین ها و نمایش‌های میدانی» و «بازی‌های قهوه‌خانه‌ای» اجرا خواهند شد. بخش سوم، نقالی و روایت‌های ملی و بومی است و به نمایش‌هایی اختصاص دارد که با طرح قصه‌های ملی و بومی منطقه جنوب کشور با موضوع آزاد در قالب گونه‌های مختلف نقل سنتی به معاصرسازی الگوهای کهن و منطقه جنوب کشور می‌پردازند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان گفت: بخش چهارم این جشنواره ویژه سمینار پژوهشی و درباره محورهای: آیین‌های ناشناخته یا کمتر شناخته شده استان‌های تحت پوشش جشنواره، بررسی نشانه شناختی و مردم شناختی آیین‌ها و مراسم‌ها، نقش و تاثیر حضور زنان در آیین‌ها و سنن، بررسی شاهنامه‌خوانی بومی استان‌های تحت پوشش جشنواره، طبیعت و آیین‌ها و تاثیر این دو بر هم، نقش مهاجرین در شکل‌گیری و توسعه آیین‌های سوگ و سور در جنوب ایران اعلام شده است.

به گفته وی 20 آذر ماه آخرین مهلت دریافت آثار در بخش صحنه‌ای، 25 آذر آخرین فرصت ارسال اثر در در بخش معرکه و بازی‌های نمایشی و بخش نقالی و همچنین 30 آبان آخرین مهلت برای ارسال چکیده مقالات در بخش سمینار پژوهشی است.

براساس فراخوان اعلام شده  علاقه‌مندان به شرکت در سومین جشنواره نمایش‌‎های آئینی و سنتی ارغون ویژه منطقه جنوب کشور می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره به نشانی خوزستان، بهبهان، بلوار شهید عبدالهی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان، دبیرخانه جشنواره آئینی و سنتی ارغون ارسال و یا با شماره تلفن 06152724550 و 06152723851 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان فرهنگی جشنواره آیین های سنتی بهبهان قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۵۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهر گفت: پس از بررسی آثار رسیده تاکنون ۶۲ اثر صحنه‌ای و ۴۸ اثرخیابانی مورد بازبینی قرار گرفته است.
منصور سلامات افزود: در بخش مسابقه بیست و پنجمین جشنواره ملی تاتر فتح خرمشهر در بخش صحنه‌ای و خیابانی موضوعات آثار نمایشی جلوه حضور مردم در مقاومت ۴۵ روزه خرمشهر در مقابل دشمن بعثی، فتح خرمشهر، مقاومت و دفاع مقدس، پرداخت به مولفه‌های بومی با رویکرد فرهنگ ایثار اقوام ایران زمین در بستر تاریخ خواهد بود.
این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و خرمشهر، انجمن هنر‌های نمایشی با مشارکت و همکاری اداره کل هنر‌های نمایشی، سازمان منطقه آزاد اروند و فرمانداری ویژه شهرستان خرمشهر از ۲۹ اردیبهشت آغاز و آیین اختتامیه سوم خرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
آثار صحنه‌ای در سه سالن نماشی خرمشهر و آثار در خیابانی در مناطق مختلف شهری با رویگرد مناطق محروم اجرا خواهند شد.

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد
  • مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • هنر نمایشی ابزار‌ی برای انتقال موضوعات و مفاهیم به جامعه
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • آغاز مرحله استانی جشنواره ملی هنر‌های نمایشی در چهارمحال و بختیاری
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل برگزار می‌شود
  • شهرکرد میزبان نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان