Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-20@02:17:07 GMT

آیا دروغگویی در ذات عرفان است؟+ فیلم

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۵۶۰۲۲

آیا دروغگویی در ذات عرفان است؟+ فیلم

‍‍‍‍‍‍

دکتر سیدیحیی یثربی، چهره ماندگار فلسفه و مفسر قرآن در دوازدهمین قسمت «شوکران» به نقد عرفان می‌پردازد.

به گزارش مشرق، دوازدهمین قسمت برنامه تلویزیونی «شوکران» روز دوشنبه ۲۳ مهرماه با حضور دکتر سیدیحیی یثربی، چهره ماندگار فلسفه، مفسر قرآن و منتقد عرفان از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

یثربی، فلسفه‌دان و عرفان‌شناس ۷۵ ساله، استاد تمام فلسفه و کلام اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی است که از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۴۶ دروس فلسفی و فقهی را در حوزه علمیّه قم نزد علامه طباطبایی، آیت‌الله حسینعلی منتظری و آیت‌الله جعفر سبحانی فرا گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۵۸ نیز دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای رشته فلسفه و حکمت اسلامی را در دانشگاه تهران سپری کرد. او از مهمترین چهره‌های آکادمیک ایران است که به نقد عرفان اسلامی پرداخته است.

از آثار این نویسنده می‌توان به «عرفان عملی در اسلام، عرفان نظری، فلسفه عرفان، ترجمه الهیات نجات ابن‌سینا با مقدمه و تعلیقات، مفاهیم فلسفی در ادبیات فارسی، آب طربناک (در شرح غزلیات حافظ)، ماجرای غم‌انگیز روشنفکری در ایران، خودکامگی و فرهنگ، فلسفه مشاء، حکمت اشراق سهروردی، عیار نقد، حکمت متعالیه (بررسی و نقد حکمت صدرالمتألهین)، تاریخ تحلیلی انتقادی فلسفه اسلامی، زبان شمس و زبان مولوی، تفسیر روز، پژوهشی در نسبت دین و عرفان، قلندر و قلعه (داستان زندگی سهروردی)، از یقین تا یقین، فلسفه سیاست در اسلام و صلیب و صلابت (داستان زندگانی حلاج)» اشاره کرد.

یثربی می‌گوید: من هرگز نمی‌گویم عرفان دروغ است، این را هم دراویش و عرفا بشنوند، هم غیرعرفا! چون یک‌میلیاردم جهان هم در ذهن من نیست. پس چطور می‌توان بگویم عرفان دروغ است؟ اگر به جای نقد عرفان، ادعای عرفان می‌کردم، الان چه محبوبیتی داشتم!

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

بر اساس این گزارش، برنامه «شوکران» در اولین قسمت خود میزبان داوود هرمیداس باوند سخنگوی جبهه ملی ایران و در برنامه دوم میزبان شاهین فرهت پدر سمفونی ایران بود. سومین قسمت «شوکران» نیز با حضور هوشنگ ماهرویان از جامعه‌شناسان معاصر روی آنتن رفت و چهارمین قسمت با حضور آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم پخش شد.

میهمان پنجمین قسمت شوکران منوچهر آشتیانی از پیشروان حزب توده ایران و جامعه‌شناس نئومارکسیست بود و مهدی محقق در ششمین قسمت شوکران حضور یافت و وضع کنونی نظام آموزشی را نقد کرد. حجت‌الاسلام احمد واعظی هم در هفتمین شوکران درباره عملکرد حوزه علمیه مباحثی را مطرح کرد و به انتقادها پاسخ گفت.

ایران دَرودی مهمان هشتمین برنامه شوکران بود که مباحث مهمی در حوزه هنر مطرح کرد. غلامرضا اعوانی نیز در شوکران نهم به منتقدان سنت‌گرایی پاسخ داد و مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در شوکران دهم به نقد وضعیت موجود دانشگاه‌های کشور پرداخت. شوکران یازدهم با حضور پرویز خرسند، خاطرات و منش دکتر علی شریعتی را مرور کرد.

«شوکران» محصول مشترک حوزه هنری و شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی علی قربانی است که دوشنبه‌ها حوالی ساعت ٢١ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن نیز روزهای سه‌شنبه ١٠ صبح، جمعه ۱۴ و یکشنبه ساعت ١٩ است.

علاقه‌مندان برای تماشای قسمت‌های قبلی برنامه به آرشیو شبکه چهارم سیما یا صفحات شوکران به نشانی  @ShokaranTV در فضای مجازی مراجعه کنند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی بازار سکه و ارز اربعین شوکران عرفان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۶۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) نیسان قشقایی ۲۰۲۵ به میدان آمد؛ خودرویی که جایش در بازار ایران خالیست

نیسان قشقایی یکی از پیشگامان کراس اوور‌های مدرن بوده و به‌تازگی در نسل سوم آن، تغییراتی در طراحی و فناوری ایجاد شده است. این تغییرات به جهت نزدیک شدن به محصولاتی مانند آریا EV صورت گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، واضح‌ترین تغییر در قسمت جلو دیده می‌شود که جلوپنجره کرومی V شکل و چراغ جلوی عجیب و غریب خود را از دست می‌دهد. یک جلوپنجره مشبک بزرگتر با ظاهر بهتر و با الهام از زره زنجیری سربازان ژاپنی باستان در مدل جدید دیده می‌شود. طراحی دوتایی چراغ‌ها به سبک بومرنگ همچنان در این مدل حضور دارد.

تغییرات در قسمت عقب ملایم‌تر است؛ این قسمت مشمول مجموعه جدیدی از چراغ‌های LED و سپر اصلاح شده است. اگر قشقایی خود را در کلاس جدید N-Design سفارش دهید، تریم رنگی خاص و رینگ‌های ۲۰ اینچی را خواهید داشت.

با این حال، همه این‌ها تغییراتی ظاهری هستند، چرا که مجموعه موتور‌ها مانند قبل است. خریداران می‌توانند بین دو موتور ۱.۳ لیتری هیبریدی ملایم با قدرت ۱۳۸ اسب بخار و ۱۵۸ اسب بخار، و یک موتور ۱.۵ لیتری E-Power فول هیبریدی با قدرت ۱۸۷ اسب بخار یکی را انتخاب کنند. پیشرانه دارای یک موتور احتراقی بوده که فقط برای شارژ باتری استفاده می‌شود و هرگز مستقیماً چرخ‌ها را به حرکت درنمی‌آورد. نیسان هنوز قشقایی را با پیشرانه برقی یا پلاگین هیبریدی عرضه نمی‌کند.

یکی از چیز‌هایی که این SUV به‌روز شده به شما ارائه می‌دهد، یک سیستم اطلاعات سرگرمی مبتنی بر اندروید با نقشه‌ها و دستیار شخصی گوگل است. پیشرفت‌های فنی بیشتری همراه با سیستم دوربین Around View وجود دارد که اکنون دارای عملکرد سه‌بعدی است و به راننده اجازه می‌دهد که قشقایی خود را از هر زاویه بیرونی از جمله بالای سر ببیند. سیستم AVW همچنین دارای حافظه مکان پارکینگ است که می‌تواند مکان‌های پارکی که اغلب استفاده می‌شوند را ذخیره کرده و خود را به طور خودکار در آن‌ها جای دهد.

قشقایی جدید در حال حاضر در کارخانه نیسان ساندرلند در بریتانیا تولید می‌شود و به‌زودی به نمایندگی‌های اروپایی می‌رسد. این خودروساز قصد ندارد این خودرو را به ایالات متحده بیاورد تا شکاف بین مدل‌های کیکس و روگ جدید (که در اروپا به عنوان X-Trail فروخته می‌شود) را پر کند.

دیگر خبرها

  • قرآن منبع اصلی علوم انسانی اسلامی است
  • بازگشت «بسته پیشنهادی» با عابدزاده و «پرویز خان»/ ساعت تغییر کرد
  • (عکس) نیسان قشقایی ۲۰۲۵ به میدان آمد؛ خودرویی که جایش در بازار ایران خالیست
  • معرفی موسسات ازدواج در برنامه «بیا وسط»
  • ماجرای جنجالی اعلام خبر فوت مجری مشهور
  • بررسی مسائل و مشکلات خانواده با «مشاور»
  • ضعف ایران در کاربرد خودروهای برقی با وجود تولید محصولات با کیفیت و ارزان توسط دانش‌بنیان‌ها
  • آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما
  • نگاهی به اندیشه‌های عرفانی اُشو، در «کتاب فرهنگ»
  • کارآفرین اردبیلی مهمان برنامه «کار خونه»