Web Analytics Made Easy - Statcounter

به  گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ صدر پورکوثری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد  با بیان اینکه کشت گیاه کینوا برای نخستین بار است که در میبد کشت می شود گفت: حدود دوتن گیاه کینوا در کشتزارهای میبد برداشت شد.

پورکوثری افزود: دانه کینوا نوعی شبه غله با ارزش غذایی فراوان است و منبعی غنی از پروتئین، آهن، منیزیم، فیبر، فسفر و ویتامین ب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسوب می‎شود به طوری که در کشور‌های آمریکای جنوبی به خاویار گیاهی معروف است کینوا به عنوان غذایی بدون گلوتن، گیاهی دارویی هم محسوب می‌شود. کینوا بومی کشور‌های بولیوی، شیلی و پرو در آمریکای جنوبی است.

وی ادامه داد: کینوا را در انواع مختلف خاک حتی با طیف وسیعی از pH بین ۶ تا ۵/۸ می‌توان کشت کرد خاک مطلوب این گیاه شنی-لومی تا لومی- شنی است تاریخ مناسب کاشت کینوآ در مناطقی مانند میبد حدود اواسط مردادماه است این گیاه در سالجاری در این شهرستان در سطح نیم هکتار در چند مزرعه در نقاط مختلف از جمله مزرعه کلانتر، ده شیخی و شاه جهان‎آباد کشت شده است.

مقامت گیاه کینوا در مقابل کم آبی و شوری آب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد گفت: بذر پس از کاشت در شرایط مناسب و با تأمین رطوبت طی ۲۴ ساعت جوانه می‌زند به طورکلی کینوا به کم آبی و شوری آب و خاک مقاوم است آبیاری بیش از نیازِ گیاه موجب نازکی و طویل شدن ساقه و در نهایت ورس خواهد شد آبیاری‌های اولیه، جوانه زنی بذور را آسان‌تر می‌کند در کشت کینوا امکان استفاده از آبیاری تحت فشار و استفاده از نوار‌های تیپ آبیاری وجود دارد.

پورکوثری با بیان اینکه کینوا به خاویار گیاهی شهرت داردگفت: به طورکلی کینوا برای استقرار در ابتدای رشد به مراقبت، بویژه مبارزه با علف هرز، نیاز دارد زیرا در ۲ هفته اول پس از سبزشدن، کینوا سرعت رشد کمی دارد و قدرت رقابت با علف‌های هرز را ندارد آفات زیادی همچون کرم برگ خوار به کینوا حمله می‌کنند و موجب ۴۰ درصد خسارت می‌شوند گنجشک نیز در مرحله رسیدن سنبله‌ها خسارت زا است.

وی ادامه داد: کینوا برای رشد و تولید دانه نیازمند هوای خشک و روز کوتاه است رسیدگی کامل سنبله‌ها ۱۱۰ تا ۱۲۵ روز پس از کاشت خواهد بود عملکرد دانه کینوا بسته به رقم و شرایط کاشت در اقلیم‎های مختلف در کشور‌ها بین ۱۱۲۰ تا ۶۰۰۰ کیلوگرم در هکتار بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد کاهش سطح قند خون و کلسترول، نداشتن گلوتن، داشتن تمام آمینواسید‌های ضروری، پروتئین فراوان، داشتن مواد معدنی مهم از جمله منیزیم جهت جلوگیری از بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی و متعادل سازی فشار خون را از جمله خواص و فواید استفاده از این گیاه برشمرد.

پورکوثری گفت: با توجه به تبعات خشکسالی ۲ دهه گذشته، افت آب‌های زیر زمینی و ضرورت تغییر الگوی کاشت و همچنین استفاده و بهره برداری اقتصادی از آب و خاک جهاد کشاورزی میبد در راستای توسعه و ترویج کشت این گیاه مفید اقدام به توزیع بذر رایگان، سمپاشی، آموزش و برداشت کینوا در بین کشاورزان میبدی کرده است.

انتهای پیام/ی

برداشت گیاه کینوار از زمین‌های کشاورزی میبد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی خشکسالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۶۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باغداران از نهال شناسه دار در باغات استفاده کنند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، علی دیانتی با اشاره به اینکه در حوضه دریاچه ارومیه احداث باغ جدید ممنوع بوده و در این مناطق اصلاح و جایگزینی باغات با درختان کم آب بر مجاز می‌باشد، افزود: باغداران حتماً نهال استاندارد و گواهی شده و دارای لیبل در باغات غرس کنند.  دیانتی با اعلام اینکه خوشبختانه استان ما یکی از قطب‌های تولید نهال در کشور می‌باشد، بیان کرد: لیست نهالستان‌های مجوز دار در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز جهاد کشاورزی و معابر عمومی جهت اطلاع و بهره برداری باغداران عزیز نصب گردیده و همچنین در تمامی مراحل مذکور کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و شرکت‌های فنی و مشاوره‌ای و مدیریت شهرستان‌ها جهت مشاوره در کنار باغداران هستند. وی همچنین تاکید کرد: با توجه به شروع فصل توزیع و کاشت نهال به باغداران استان توصیه می‌شود که نکات ذیل را رارعایت کنند:  ۱- قبل از خرید نهال گزینه‌های اقلیم منطقه، بازار پسندی، کیفیت خاک، میزان و کیفیت آب، با کمک و مشاوره کارشناسان باغبانی نوع درختان باغ راجهت کاشت رعایت کنید. ۲- نهال سالم و استاندارد را از نهالستان‌های مجوزدار و معتبر همراه با شناسه و فاکتور تهیه کنید و تا باردهی نهال، از شناسه و فاکتور محافظت کنید.  ۳- طبق نقشه کاشت فواصل ردیف‌ها را برحسب نوع درختان مشخص و به صورت کانال به عمق یک متر و به عرض یک متر حفر نموده و بر اساس توصیه کارشناسان، خاک سطحی (زراعی) را با مواد کودی و آلی مخلوط نموده و کانال‌ها را پر کنید. (از پرکردن کانال‌ها با خاک غیر زراعی خودداری کنید). ۴- پس از آرایش ریشه‌ها عمل پرالیناژ (۱۰۰ لیتر آب +۱۰ کیلو رس الک شده+۵ کیلو پهن تازه + ۳۰۰ گرم قارچ کش) را انجام دهید. پس از تهیه محلول فوق ریشه نهال‌ها را در آن فرو برده سپس نسبت به کاشت نهال اقدام و سریعا آبیاری شود. ۵- ضمن گذاشتن قیم به نهال‌ها سعی شود محل پیوند عمود برجهت باد باشد و محل پیوند به اندازه ۱۰ سانتیمتر ازسطح خاک بالاتر قرارگیرد. ۶- سربرداری نهال‌های هسته دار و دانه دار حداکثر از ارتفاع ۸۰ سانتیمتری صورت گیرد و درانگور وجود دو جوانه سالم کافی است.   ۷- نهال ارقام میوه باید تک تنه و جوانه‌های نهال در زمان فروش نباید متورم و آماده باز شدن باشد.

دیگر خبرها

  • برداشت بلوبری غول‌پیکر + عکس | سنگین‌ترین میوه جهان کدام است؟
  • خسارت سرمازدگی به باغات چغاله خفر + فیلم
  • کاشت حدود ۷۵۰ هزار اصله نهال در استان اصفهان
  • برداشت گیاه دارویی زیره سبز از مزارع استان بوشهر آغاز شد
  • توقیف خودروی حامل پاجوش خرما در شهرستان میبد
  • باغداران از نهال شناسه دار در باغات استفاده کنند
  • ۸ هکتار گیاه دارویی رازیانه در رودان کاشت شده است/ پیش‌بینی برداشت ۳ تن در هکتار
  • آغاز کاشت گیاه دارویی رازیانه در رودان
  • کاشت گیاه دارویی رازیانه در رودان
  • کشت گیاه دارویی «زیره » در استان بوشهر تقویت می‌شود