Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه > محیط زیست - در حالی که زندگی مدرن جمعیت زیادی را به شهرها فرستاده و خشکسالی و طوفان‌های گردوخاک مشکلات زیادی به وجود آورده برخی دیگر این سوال را می‌پرسند؛ این دیگر چه جور زندگی است؟

نیو صدر- قله‌های زاگرس هنوز هم از برف پوشیده است. اینجا در غرب ایران، جاده‌های مارپیچ و بلند خطوطی را روی سربلندی و دره‌های کوه‌ها ترسیم می‌کند، این‌ها راه‌هایی باستانی هستند که هزاران سال در یک فرایند دائمی مهاجرت در آن قدم گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این روزها دیگر خودروها و وانت‌های اجاره‌ای جایگزین اسب‌ها شده‌اند و عشایر باقی‌مانده ایرانی را به همراه دام‌هایشان به شهر چلگرد، چراگاه تابستانی‌شان در ارتفاعات چهارمحال و بختیاری، می‌آورند. همینطور برای فهمیدن اخبار دیگر بختیاری‌ها پیاده‌روی‌های طولانی مدتی آنجام نمی‌دهند چراکه آن‌ها دیگر موبایل دارند و نسبت به آنتن‌دهی ضعیف انتقاد می‌کنند.

در هزار سال اخیر عشایر ایران به همین شکل مهاجرت کرده‌اند. در فصل بهار، آن‌ها به سمت مراتع خنک‌تر زاگرس که در آن علوفه برای دام‌هایشان بیشتر است مهاجرت می‌کنند و در پاییز آن‌ها به خوزستان برمی‌گردند تا دام‌هایشان آماده مقاومت در زمستان باشند.

کمی دورتر طوفان و رعد و برق شروع شده بود و بیبی ناز قنبری ۷۳ ساله به همراه همسرش نجات به داخل چادر هجوم آوردند. این زن و شوهر چادر خود را درست درجایی برپا کرده بودند که ۲۰۰سال پیش خانواده‌شان به آن‌ مهاجرت می‌کردند. قبلا ده‌ها خانواده دیگر هم اطراف آن‌ها حضور داشتند، اما حالا فقط یک چادر در آن منطقه قرار دارد. می‌گویند از وقتی که چادر خود را ۲ بار در طوفان نجات دادند، با سرمای غیرقابل انتظاری روبرو شده‌اند. اینبار آن‌ها زود مهاجرت کرده‌ بودند تا بعد از زمستان نقریبا بدون باران دام‌هایشان غذای بیشتری داشته باشند. هیچ‌ کدام از ۸ فرزندشان با آن‌ها نیامده بود، موبایل بیبی ناز هم باتری نداشت و نمی‌توانست با آن‌ها تماس بگیرد.

- همه آن‌ها حالا در شهرهستند. اصلا چرا به دنیایشان آوردم؟

کودکان او برخی از دام‌های خانواده خود را فروخته‌اند تا بتوانند در یک خانه زندگی کنند.

- این دیگر چه جور زندگی‌ است. دیشب مجبور شدیم زیر ۳ پتو بخوابیم. من هم آرزو می‌کنم که در یک خانه زندگی کنم.

در این روند که تعداد عشایر کاهش پیدا کرده زنان قوی‌ترین طرفداران تطبیق با شرایط بودند. زهرا امیری زن ۶۱ ساله‌ای که ۹ فرزند دارد اینگونه زندگی می‌کند؛ طلوع آفتاب از خواب بیدار می‌شود، بعد از یک پیاده‌روی طولانی از یک چشمه آب جمع می‌کند، نان می‌پزد و صبحانه را آماده می‌کند و ... حتی اگر هم وقت داشته باشد فرش می‌بافد. خورشید دستان و صورت او را سیاه کرده.

-بعد از سال‌ها کار کردن، جز این کودکانم و خورشید چیزی برای نشان دادن ندارم. تنها شادی ما نوشیدن چای است.

قوانین وراثت برای زنان عشایر ایرانی هم مانند دیگر ایران است، اما در عمل همه چیز فرق می‌کند. فرهنگ آنان به این شکل است که زن باید تمام ارث و میراث خود را به برادرش بدهد. از سویی زنان عشایری حق دارند سوار اسب شوند و سلاح حمل کنند. زهرا امیری هم هر دوی این‌ها را دارد. بسیاری از مردان عشایر می‌گویند شیر دوشی، گرفتن آب و دادن ارث و میراث به زنان اقدامی ناشایست است.

تلاش فراوان، نداشتن حقوق خود و دانستن اینکه باقی زنان ایرانی زندگی راحت‌تری دارند، زنان عشایری را به نماد تغییر تبدیل کرده است. مهناز غیبپور، ۴۱ ساله ده سال پیش از چادر‌های عشایری بیرون آمد، او و همسرش دیگر بین در دو خانه ساده در خوزستان و چلگرد مهاجرت می‌کنند.

- اجازه نمی‌دهم دخترم با یکی از اهالی عشایر ازدواج کند، سبک زندگی ما سخت است. من می‌خواهم آن‌ها در شهر زندگی کنند و درس بخوانند.

مریم در ۱۶ سالگی ازدواج کرد.

- من بچه بودم. دختر ۱۷ ساله من نمی‌خواهد ازدواج کند او به من می‌گوید : «چرا باید زندگی‌ام را مثل تو پر از دردسر کنم؟»

این مشکلات را یک خشکسالی ۱۵ ساله که بسیاری از رودها و دریاچه‌ها توسط آن خشک شده‌اند تشدید کرده است.

در یکی از گوشه‌های شهرستان لالی، مهدی غفاری و عدی شمس در حال استفاده از یک کانال آب بودند، خورشید در حال غروب بود و آن‌ها از گذشته صحبت می‌کردند. اعتراف کردند زنانشان دیگر شادتر هستند و کودکانشانم هم به مدرسه می‌روند.

- اما دیگر راهی برای تطبیق وجود ندارد.

یکی از آخرین باقی‌مانده‌های کوه، نجات قنبری همسر ۷۶ ساله بیبی ناز ابا اصرار می‌گفت که ماجرای عشایر در یکی از قدیمی‌ترین پادشاه‌های ایران ریشه دارد.

- ما از نسل کوروش کبیر هستیم.

اکنون او و همسرش از آخرین‌های این نسل هستند.

- و وقتی ما بمیریم، این پایان‌‌مان خواهد بود. فکر کردن به این من را ناراحت می‌کند.

منبع: مجله نشنال جئوگرافیک (نسخه ماه اکتبر)

 

 

 

۴۵۲۳۷

 

کلید واژه‌ها : عشایر - کم آبی - خشکسالی - زنان -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: عشایر کم آبی خشکسالی زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۷۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در همایش روز جهانی مشاوره گفت: یکی از مسوولیت‌های معاونت امور زنان و خانواده در سند مهندسی و فرهنگی، تدوین منشور مشاوره خانواده است که به تدوین نهایی رسیده و پس از طی مراحل قانونی اعلام خواهد شد.

وی افزود: برای برنامه‌ریزی در پیشگیری یا کاهش طلاق، برنامه مدونی در ستاد زن و خانواده در دولت تصویب و پلتفرم همساز برای زوجین نوپا ایجاد شد و مشاوره برای زوجین و مهارت های زندگی به آنها آموزش داده می شود.

وی با اشاره به صفر شدن پشت نوبتی مستمری زنان سرپرست خانوار، گفت: خدمات و حمایت هایی مشاوره ای به هنگام روانشناسی، خدمات حقوقی و توانمندسازی نیز باید صورت گیرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به نقش روانشناسان در امیدآفرینی، افزود: نقش روانشناسان در شادی آفرینی در زندگی در روح و جان بشر و تلاش برای بهینه بودن و زیبا زندگی کردن افراد بر کسی پوشیده نیست. در درمان بیماری های جسمی توصیه به روان آرام و سالم و روح شاداب می شود و این روح و روان است که می تواند سلامت جسم را تضمین کند یا به او برگرداند.

خزعلی ایجاد انگیزه، امید آفرینی، عشق و نشاط با توجه به شناخت توانمندی ها را مهمترین نقش روانشناس دانست، گفت: نقش روانشناسان برای جلوگیری از ناهنجاری ها و آسیب ها بر کسی پوشیده نیست و روانشناسان در ارتقای بینش، روش، دانش، کنش و واکنش نقش اساسی دارند و این روانشناسی سلامت و روانشناسی کمال است و روانشناسان می توانند توانمندی های فرد را به خوبی شناسایی کنند و قوه ها، داشته ها، ظرفیت ها و استعدادهای فرد را تبدیل به عمل و فعلیت و زندگی اور را متحول کنند.

ارائه یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشاوره تلفنی بهزیستی به مردم

مهری سادات موسوی معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه سازمان بهزیستی اولین تشکیلات دولتی است که علم روانشناسی و مشاوره را توانسته وارد ساختار اجرایی کند، گفت: ۹۴ مرکز دولتی و ۳ هزار و ۱۷۴ مرکز مشاوره غیر دولتی در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون نفر را طی دو میلیون و ۷۵۰ هزار جلسه مورد مشاوره قرار دادند.

وی افزود: در راستای عدالت اجتماعی و دسترسی عموم افراد به خدمات مشاوره خط ۱۴۸۰ سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشاوره تلفنی ارائه داده است و در سال جاری ارتقای خط و ارتباط با سایر خطوط در دستور کار قرار دارد.

موسوی با اشاره به اختصاص یاری برگ به خانواده های کم بضاعت و مددجویان سازمان بهزیستی، اظهارداشت: برنامه های دیگری مثل مشاوره های به افراد در شرف طلاق، دوره های آموزشی پیش از ازدواج، مهارتهای زندگی و فرزندپروری ارائه می شود که به سلامت روان جامعه کمک می کند.

معاون سلامت اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه حدود ۲۲ سال پیش مسوولیت صدور پروانه فعالیت مراکز مشاوره به سازمان بهزیستی واگذار شده است، گفت: ۳ هزار و ۱۷۴ مرکز در این سال‌ها همراه بهزیستی بودند و نظارت های مختلفی بر روی این مراکز انجام می شود.

کد خبر 6092732

دیگر خبرها

  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • منشور مشاوره خانواده تدوین و نهایی شد
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!
  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • از اینجا رانده و از آنجا مانده