Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- مدیرکل اداره امور عشایری خراسان شمالی گفت: با آغاز سرما در مناطق ییلاقی، کوچ پاییزه عشایر این دیار به سوی مناطق گرمسیری و قشلاقی در مراوه تپه استان گلستان آغاز شد.

محمدرضا قلی پور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هرساله کوچ پاییزه از نیمه اول آبان ماه آغاز می شد که امسال به دلیل سرد شدن هوا و نامناسب بودن چراگاه های ییلاقی، عشایر زودتر از موعد به مناطق قشلاقی بازگشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه این استان پنج هزار خانوار عشایری دارد که از این تعداد یکهزار و 200 خانوار نیمه کوچرو و سه هزار و 800 خانوار کوچرو هستند افزود: همه ساله با آغاز فصل سرما عشایر این استان پس از یک دوره هفت ماهه، مراتع ییلاقی را به سوی مناطق قشلاقی ترک می‌کنند.
وی اظهار داشت: عشایر خراسان شمالی همه ساله بهار و تابستان خود را در مناطق خوش آب و هوای دامنه کوه های شاه‌جهان، کوه های باغان، کنج خور، کوه سالوک، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ، رباط، امیرانلو، دره پرور و کوه تخته میرزا سپری می کنند.
وی گفت: اکنون با سرد شدن هوا، عشایر این استان دام های خود را به سوی مناطق گرمسیر قشلاقی مراوه‌تپه در استان گلستان، مانه ‌وسملقان و بخشی از راز و جرگلان، جاجرم و کالیمانی و میاندشت اسفراین کوچ می‌دهند.
مدیرکل اداره امور عشایری خراسان شمالی افزود: مدت زمان اقامت عشایر در نواحی قشلاقی استان تا فروردین ماه سال آینده به درازا خواهد کشید.
قلی پور گفت: خانوارهای عشایری نیمه کوچرو تنها در یک فصل کوچ کرده و بیشتر در مناطق ییلاقی به سر می برند که عمده قشلاق خود را در بخش هایی از راز و جرگلان، مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، کالیمانی و میاندشت می گذرانند.
وی اظهار داشت: علاوه بر عشایر خراسان شمالی عشایر استان های گلستان، خراسان رضوی، سمنان نیز در فصل کوچ از عرصه های خراسان شمالی استفاده می کنند.
وی افزود: عشایر گلستان نیز که فصل ییلاق و میانبند را در خراسان شمالی سپری کرده بودند برای قشلاق به استان گلستان کوچ می کنند.
وی گفت: استان خراسان شمالی گذرگاه عشایر استان خراسان رضوی است که به سمت مناطق مراوه تپه استان گلستان حرکت می کنند و بعضا برخی از خانوارها در مناطق قشلاقی شهرستان مانه و سملقان سپری خواهند کرد.
مدیرکل اداره امور عشایری خراسان شمالی افزود: عشایر سمنان نیز در فصل قشلاق وارد مناطق عشایری خراسان شمالی می شوند بطوریکه عشایر این استان حدود پنج ماه از فصل قشلاق خود را در مانه و سملقان و فصل ییلاق و میانبند را نیز در شهرستان های شاهرود و دامغان اتراق می کنند.
وی گفت: به منظور امنیت و کمک به عشایر در مسیر کوچ با نیروی انتظامی، پلیس راه، نیروی مقاومت بسیج و سپاه، فرمانداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و سایر دستگاه های مربوط نیز هماهنگی های لازم صورت گرفته است.
وی افزود: ایل راه های خراسان شمالی از سه ایل راه اصلی تشکیل شده که ایل راه شمالی آن شامل مسیر شمال شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگان و مراوه‌تپه است.
قلی پور اظهار داشت: ایل راه جنوبی در مسیر جنوب شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، جنوب بجنورد، قوری‌میدان و مراوه تپه است و ایل راه میانی از قوچان تا مانه‌ و سملقان در اطراف رودخانه اترک و کالیمانی و مراوه‌تپه است.
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: هر کدام از مسیرهای فوق بیش از ‎ 400کیلومتر طول دارد.
پنج هزار خانوار عشایری با داشتن ‎ 700هزار واحد دامی در خراسان شمالی مستقر هستند.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.
زبان اصلی عشایر خراسان شمالی کردی کرمانجی است.
طوایف مستقر در خراسان شمالی شامل باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‏صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‏مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو هستند.
اداره کل هواشناسی خراسان شمالی اعلام کرد: بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی بیانگر حاکم شدن جوی ناپایدار همراه با نفوذ تدریجی توده هوای سرد به استان تا سه شنبه شب است که گاهی سبب وزش باد شدید، بارش باران و مه و پاره ای نقاط به صورت رگبار، توام با رعد و برق با احتمال وقوع رواناب خواهد شد.
از لحاظ دمایی نیز کاهش محسوس 14 تا 16 درجه در روز سه شنبه تا صبح پنجشنبه پیش بینی می شود.
بارش در ارتفاعات و نقاط سردسیر نیز در روز سه شنبه به صورت برف و مه خواهد بود.
3007/ 6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي عشاير كوچ پاييزه خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۷۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام رایگان بیمه روستایی ویژه مادران دارای سه فرزند

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان مرکزی گفت: ۶۵۰ مادر روستایی و عشایر این استان تاکنون در طرح بیمه رایگان این صندوق ثبت‌نام کرده‌اند و تنها سه روز دیگر برای ثبت‌نام این طرح فرصت باقی است.

محمد هاشمی فر روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: این طرح در راستای ماده ۲۱ قانون حمایت از جوانی جمعیت است که از ۲۲ اسفندماه سال گذشته آغاز و تا ۳۱ فروردین‌ماه جاری ادامه دارد و دارای مزایای بازنشستگی، از کار افتادگی، نقل و انتقالات سوابق بیمه و مستعمری بازماندگان است.

وی با بیان اینکه، هدفگذاری این طرح در کشور برای ۵۰۰ هزار مادر روستایی و عشایری است، عنوان کرد: مادران مشمول این طرح باید در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال باشند و فرزند سوم این مادران حداقل باید متولد اول فروردین‌ماه ۱۳۹۶ به بعد باشد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان مرکزی ادامه داد: مادران روستایی و عشایری که بیش از سه فرزند داشته باشند، به ازای هر فرزند، ۲ سال سابقه بیمه برای آنها لحاظ می‌شود.

هاشمی فر اظهار کرد: مادران مشمول طرح می‌توانند در فرصت باقی مانده از طریق https://www.roostaa.ir و یا مراجعه به ۳۱ کارگذار سراسر استان مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: همه اقشار روستایی و عشایری می‌توانند با پرداخت حق بیمه توسط این صندوق از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان مرکزی اضافه کرد: هشت سطح درآمدی برای صندوق تعریف شده که از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال تا ۳۹ میلیون ریال است.

هاشمی فر بیان کرد: ۲ سوم حق بیمه این افراد توسط دولت و یک سوم توسط متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی گفت: ۷۸ هزار و ۶۰۶ نفر تاکنون در استان مرکزی تحت پوشش صندوق بیمه روستایی و عشایری درآمده و هم‌اکنون تعداد بیمه شده فعال ۴۵ هزار نفر است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان مرکزی افزود: ۱۱ هزار و ۵۷۷ مستمری بگیر بازنشسته، فوتی و از کار افتاده نیز در استان وجود دارد.

هاشمی فر گفت: سال گذشته توسط این صندوق سه هزار و ۷۷۰ نفر نیز جذب شدند.

۳۱ دفتر کارگذاری صندوق بیمه روستایی و عشایری در استان مرکزی وجود دارد که بیشتر خدمات آن نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

منبع: برنا

tags # بیمه سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر
  • ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ
  • ضرورت ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود
  • آغاز کوچ ۱۱ هزار خانوار عشایری در لرستان
  • لزوم ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود
  • آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی
  • رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر
  • ثبت نام رایگان بیمه روستایی ویژه مادران دارای سه فرزند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان جنوبی