Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@14:31:08 GMT

مرمت موزه پایگاه ملی حسنلو به پایان رسید

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۵۸۰۳۷

مرمت موزه پایگاه ملی حسنلو به پایان رسید

ارومیه- ایرنا- مدیر پایگاه ملی حسنلو گفت: عملیات مرمت و ساماندهی موزه مجموعه تاریخی حسنلو در نقده که از اوایل خرداد سال جاری با 550 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی آغاز شده بود، به پایان رسید.

حسن شیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نماچینی با آجر پلاک (دوغابی) قرمز رنگ، بند کشی توپر 160 مترمربع از نمای آجری، رنگ آمیزی سقف شیروانی و درب ورودی از اهم اقدامات سال جاری در این مجموعه باستانی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: از دیگر اقدامات سال جاری در موزه این پایگاه ملی می توان به ساخت درب شیشه برای ایجاد فیلتر ورودی داخل موزه، ساخت کتیبه موزه از کاشی هفت رنگ سنتی و ایجاد مخزن در موزه اشاره کرد .
مدیر پایگاه ملی حسنلو گفت: موزه پایگاه ملی حسنلو در سال 1392 در کنار تپه تاریخی حسنلو احداث شده و در حال حاضر 125 قلم از اشیای مکشوفه از این محوطه تاریخی در آن به نمایش گذاشته شده است.
به گزارش ایرنا تپه تاریخی حسنلو در 80 کیلومتری ارومیه و 9 کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد و با قدمت هشت هزار ساله یکی از مهمترین سایت های باستانی ایران با شهرت جهانی است.
جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی است که قدمت سه هزار ساله دارد و هم اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می شود.
این اثر در سال 1344 به شماره 485 در فهرست آثار ملی ثبت شده و جهت انجام فعالیت های علمی، فنی و پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده است.
تپه حسنلو بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی، بزرگترین شهر و دژ در عصر آهن در منطقه خاورمیانه به شمار می رفت که قدمت آن به 6 هزار سال پیش می رسد و پیش بینی می شود که در آینده نزدیک برای ثبت در آثار جهانی به سازمان یونسکو معرفی شود.
بر اساس داده های باستان شناسی، این تپه در 10 دوره مورد سکونت قرار گرفته است که دوره دهم که قدیمی ترین دوره سکونت حسنلو به حساب می آید مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از میلاد بوده است.
9918/7129/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي پايگاه حسنلو نقده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۸۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایگان و یا نیم بها بودن ورودی اماکن تاریخی استان برای برخی از گروه‌ها

علیرضا برشاهی مدیر گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به افزایش نرخ ورودی اماکن تاریخی از ابتدای امسال، گفت : براین اساس نرخ ورودی به دو مجموعه تاریخی تاق بستان و بیستون برای هر نفر ۳۰ هزار تومان و برای تکیه معاون الملک، تکیه بیگلربیگی و معبد آناهیتا برای هر نفر ۲۰ هزار تومان است. 

وی افزود: با توجه به افزایش نرخ ورودی اماکن تاریخی، برخی از گروه‌ها مشمول بازدید رایگان و برخی دیگر نیز مشمول بازدید بصورت نیم بها شده‌اند. 

مدیرگروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان تصریح کرد: به منظور حمایت از طرح جوانی جمعیت، بازدید خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر از اماکن تاریخی استان رایگان خواهد بود. 

وی تاکید کرد: مادران دارای سه فرزند و بیشتر می‌توانند با مراجعه به ثبت احوال، کارت سه فرزندی گرفته و با استفاده از این کارت به همراه خانواده خود از اماکن تاریخی استان رایگان بازدید کنند. 

برشاهی اضافه کرد: بازدید از اماکن تاریخی استان برای افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد، کودکان زیر پنج سال و نیز تورلیدر‌ها رایگان خواهد بود. 

وی در خصوص گروه‌هایی که بازدید آنها از اماکن تاریخی نیم بها است نیز گفت: بازدید بازنشستگان و خبرنگاران از اماکن تاریخی دارای ورودی استان نیم بها می‌باشد. 

مدیرگروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان تصریح کرد: بعلاوه، بازدید گروهی دانشجویان و دانش‌آموزان نیز از اماکن تاریخی استان مشمول بلیط نیم بهاست. 

وی در خصوص نرخ ورودی موزه‌های استان هم گفت: در حال حاضر تنها در چند شهرستان استان موزه‌های مردم‌شناسی فعال هستند که برای بازدید آنها ورودی گرفته نمی‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم
  • موزه‌ها شنبه تعطیل است
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • رایگان و یا نیم بها بودن ورودی اماکن تاریخی استان برای برخی از گروه‌ها