Web Analytics Made Easy - Statcounter

در هشتاد و هفتمین جلسه کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بررسی آمار دانشجویان مهاجر در امریکا، رتبه ایران در اعزام دانشجو به امریکا اعلام شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سلطانخواه، رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوریر ابتدای این جلسه با اشاره به سابقه فعالیت‌های این کمیسیون در رابطه با موضوع مهاجرت تحصیلی، گفت: نتایج بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته در جلسات این کمیسیون در قالب کتابی توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده است که در این کتاب روند مهاجرت تحصیلی دانشجویان در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از سخنان دکتر سلطانخواه، ادامه جمع‌­بندی و خلاصه‌ای از روند مهاجرت تحصیلی دانشجویان در جهان طی گزارشی ارائه شد که در بخش اول این گزارش آمار مهاجرت دانشجویان در جهان به تفکیک 17 کشور بر اساس گزارش انستیتو آمار یونسکو (UIS) تا سال 2014 و همچنین نمادهای مربوط به شاخص‌­های کلیدی (تعریف شده توسط یونسکو) که شامل نرخ مهاجرت دانشجو به خارج از کشور، نرخ ناخالص ثبت نام خارج از کشور و نرخ مهاجرت دانشجو به داخل کشور هستند، مورد دسته بندی قرار گرفت.

در بخش دیگر این گزارش تحقیقاتی، مهاجرت تحصیلی دانشجویان به امریکا و بالعکس بر اساس گزارش انستیتو آموزش بین‌المللی (IIE) به طور خاص و در بخش سوم روند تغییرات تعداد دانشجویان مهاجر برخی کشورها به امریکا در 17 سال اخیر بر اساس گزارش انستیتو آموزش بین‌المللی (IIE) بررسی شد.

در این گزارش آمار مهاجرت چند کشور از اروپا، آسیای شرقی، امریکا، غرب آسیا و کشورهای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و این نکته مورد اشاره قرار گرفت که در چهار کشور اروپایی عموما مقصد مهاجران امریکا نیست، بلکه کشورهای داخل اروپاست.

بر اساس گزارش مذکور، تعداد کل دانشجویان مهاجر ایرانی در کشورهای دیگر حدود 500 هزار نفر با نرخ مهاجرت به خارج 1.1 درصد است و همچنین تعداد مهاجر مهمان در ایران بر اساس آمار وزارت علوم و بهداشت، 11 هزار و 288 نفر با نرخ مهاجرت به داخل 0.2 درصد است.

در ادامه این گزارش، تأکید شد بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی تا سال 2014 در امریکا با تعداد 9 هزار و 696 نفر بوده و پس از آن کانادا با چهار هزار و 254 دانشجو و ایتالیا با سه هزار و 637 دانشجو رتبه دوم و سوم در پذیرش دانشجوی ایرانی را دارا هستند.

در بخش دیگری از این گزارش با بررسی فرآیند تبادل دانشجو در ایالات متحده امریکا، چین در سال 2016 -2015 با تعداد 547 هزار و 328 دانشجو مقام اول را در ارسال دانشجو به امریکا داشته و همچنین تعداد 918 هزار و 165 دانشجوی هندی در امریکا به تحصیل اشتغال داشته‌­اند که با این تعداد دانشجو، هند مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

همچنین عربستان سعودی هم با تعداد 287 هزار و 61 دانشجو در امریکا مقام سوم را دارد که حضور این تعداد دانشجو 2/06 میلیارد دلار به اقتصاد امریکا کمک کرده است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه نیز جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تبادل دانشجو به امریکا مورد بررسی قرار گرفت و بر همین اساس در سال 2017 – 2016 تعداد 12 هزار و 643 دانشجوی ایرانی در امریکا به تحصیل مشغول بوده‌اند که این تعداد 431 میلیون دلار به اقتصاد امریکا کمک کرده‌­اند و در نتیجه ایران مقام یازدهم را در اعزام دانشجو به امریکا داشته است.

بنا بر آمار 11 هزار و 599 دانشجوی انگلیسی در امریکا به تحصیل اشتغال داشته‌اند که 421 میلیون دلار به اقتصاد امریکا کمک کرده‌اند و با این آمار انگلیس مقام دوازدهم را در ارسال دانشجو به امریکا داشته است؛ حال آنکه در مقابل 38 هزار و 189 دانشجوی امریکا در انگلیس به تحصیل اشتغال داشته‌اند و این در حالی است که 328 هزار و 547 دانشجوی چینی در امریکا مشغول به تحصیل بوده‌اند و 1143 میلیارد دلار به اقتصاد امریکا کمک کرده و در مقابل 12 هزار و 790 دانشجوی امریکایی در چین مشغول به تحصیل بوده‌اند.

همچنین در این گزارش در مورد تفکیک دانشجویان ایرانی در امریکا در مقاطع تحصیلی مختلف آمده است: فوق دیپلم و کارشناسی 7/7 درصد، کارشناسی ارشد و دکتری 8/75 درصد، مهارتی 8/14 درصد و سایر 8/1 درصد و بر همین اساس 8/75 درصد از مهاجرت‌های تحصیلی دانشجویان ایرانی به ایالات متحده امریکا از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده که ایران بیشترین، هند و ترکیه بعد از ایران، بیشترین میزان ارسال دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را به خود اختصاص داده است.

در ادامه این جلسه اعضا به بیان نظرات و پبشنهادهای خود پرداختند که اهم آن شامل "تنظیم جدول مقایسه­‌ای بر اساس نرخ مهاجرت"، "شناسایی روند جذب دانشجو در کشورهای موفق"، "بررسی علل و عوامل مهاجرت نخبگان در کشورهای مهاجر فرست"، "احصاء برنامه­‌های مهاجرتی و بورس در کشورهای پیشرو"، "فرصت‌ها و تهدیدهای مهاجرت نخبگان به خارج و عدم بازگشت آن‌ها"، "نبود جذابیت‌های علمی و خدمات رفاهی در بهره‌­گیری از نخبگان درکشور"، توجه به مزیت­های اقتصادی پذیرش تحصیلی دانشجویان"، "احصاء آمار مهاجرت نخبگان ایرانی به تفکیک رشته تحصیلی"، "سیاستگذاری چرخش نخبگان در کشور" و "تقویت تمایل به بازگشت مهاجران به کشور" است.

در پایان این جلسه دکتر سلطانخواه نیز گفت: بر اساس تحلیل و رهیافت، جغرافیای مهاجرت ثابت نیست و در طول زمان با تغییراتی همراه است که این تغییرات به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌های کشورهای مهاجرپذیر مربوط می‌شود.

وی افزود: همانطور که در گزارش آمده است، کاهش "درصد پذیرش دانشجوی مهاجر" در امریکا از 28 درصد کل دانشجویان مهاجر در سال 2001 به 25 درصد در سال 2016 نشان از تغییر جغرافیای مهاجرت دارد که این تغییرات به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌های کشورهای مهاجرپذیر مربوط می‌شود و در سال 2016، چین بیش از 10 درصد از کل دانشجویان مهاجر جهان را در خود جا داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام دانشجویان مهاجر شورای عالی انقلاب فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۸۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبعیض جنسیتی در دانشگاه‌های دانمارک/ ۳۷ درصد دانشجویان دکتری دختر تجربه تحقیر کلامی دارند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تبعیض جنسی در دانشگاه‌های دانمارک مشکلی است که ادامه فعالیت محققان را با مانع مواجه کرده است. ایسکانیوز پیش‌تر گزارش‌های تبعیض جنسیتی علیه زنان در دانشگاه‌های جهان و تبعیض جنسیتی در استناد به مقالات علمی به بررسی انواع تبعیض جنسیتی در دانشگاه‌های جهان پرداخته است.

بیشتر بخوانید: تبعیض جنسیتی علیه زنان در دانشگاه‌های جهان

در این گزارش قصد داریم تبعیض جنسیتی در دانشگاه‌های دانمارک را بررسی کنیم. کریستینا اگلوند وزیر آموزش عالی و علوم دانمارک درباره میزان تبعیض جنسیتی که بر دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های این کشور تحمیل می‌شود، گفت: اخیرا گزارشی با عنوان جنسیت‌گرایی و مسیرهای شغلی در دانشگاه‌های دانمارک منتشر شد. این گزارش بیانگر تجربیات دانشجویان دکتری از تبعیض جنسی و حفظ مشاغل تحقیقاتی در دانمارک است. بر اساس این گزارش، ۳۷ درصد دانشجویان دختر و ۲۱ درصد دانشجویان دکتری مرد اعلام کرده‌اند که حداقل یک نمونه کلامی جنسیت‌گرایی را تجربه کرده‌اند که باعث شده احساس تحقیر کنند.

این گزارش قصد دارد نشان دهد که چگونه تجربیات جنسیت‌گرایانه در دانشگاه‌های دانمارک بر محیط کار و فرصت‌های شغلی محققان جوان تاثیر می‌گذارد. ۵ هزار و ۵۸۷ دانشجوی دکتری از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ در این مطالعه شرکت کردند. این گزارش در سال ۲۰۲۲ پس از انتشار طوماری با امضای ۷۰۰ مرد و زن از ۱۶ دانشگاه که مدعی بودند تحت فشارهای جنسی قرار گرفته‌اند، منتشر شد. این افراد گفته بودند که تحت تجاوز، تهدید و آزار و اذیت در محل کار قرار گرفته‌اند.

برخی یافته‌های این مطالعه در ادامه می‌آید؛ ۳۷ درصد دانشجویان دختر دکتری حداقل یک حادثه کلامی را تجربه کرده‌اند که باعث کنار گذاشتن آن‌ها یا تحقیرشان به دلیل جنسیت شده است. ۳۲ درصد گزارش داده‌اند که حداقل یک نظر بدخواهانه را تجربه کرده‌اند که معمولا در مورد بدن، لباس یا سبک زندگی آن‌ها بوده است. ۲۳ درصد تماس فیزیکی ناخواسته یا تلاش برای چنین تماسی یا تلاش برای اعمال زور جنسی و سایر رفتارهای جنسی را تجربه کرده‌اند.

سلسله مراتبی بودن محیط‌های تحقیقاتی فرهنگ جنسیتی تشدید می‌کند

کارشناسان معتقدند محیط‌های تحقیقاتی به شدت سلسله مراتبی هستند و این موضوع می‌تواند به رشد فرهنگی جنسیتی کمک کند. دانشگاه‌های دانمارک و انجمن‌های کارشناسی ارشد و دکتری این کشور از میزان تبعیض جنسیتی گزارش شده، ابراز شگفتی کردند و خواستار اقدام برای رسیدگی به این وضعیت شدند.

برخی معتقدند که نتایج تبعیض جنسیتی در دانمارک تعجب‌آور نیست. این یک مشکل جهانی است و کشورهای دیگر از جمله سوئد هم با آن مواجه هستند. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ در مورد خشونت مبتنی بر جنسیت و آزاد جنسی در دانشگاه نشان می‌دهد که دانشجویان دختر مقطع کارشناسی و دانشجویان دختر دکتری به شدت در معرض آزار و اذیت جنسی و قلدری قرار دارند.

لیزبث لینتز، رئیس کنفدراسیون انجمن‌های حرفه‌ای دانمارک (Akademikerne) که نماینده ۴۹۰ هزار عضو است، درباره این گزارش گفت که این گزارش بیانگر واقعیتی عمیقاً مشکل‌ساز برای بسیاری از محققان جوان در سال‌های اولیه حرفه‌شان است.

این گزارش با واکنش‌های دیگری از سوی محققان همراه بود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم؛

برایان بچ نیلسن رئیس دانشگاه AU دانمارک درباره این گزارش گفت که فرهنگ جنسیتی دانشگاه‌ها در این گزارش به وضوح نشان داده شده و کاملا غیرقابل قبول است. روسای دانشگاه‌ها باید در این زمینه شفاف باشند و مسیر شغلی جذابی را برای محققان جوان ماهر بدون توجه به جنسیتشان ارائه دهند. این مطالعه نشان می‌دهد که ما باید به درون نگاه کنیم و کار تغییر فرهنگ را تشدید کنیم تا زنان دانشجوی دکترا بتوانند خود را در یک دانشگاه ببینند.

کامیلا گرگرسن رئیس اتحادیه کارگری آکادمیک DM هم درباره این گزارش گفت: من از اینکه بسیاری از دانشجوی دختر دکترا در محیطی جنسیت‌گرا قرار دارند شوکه شده‌ام. ما در DM موارد آزار و اذیت جنسی را گزارش می‌دهیم. زنان از طرح این موضوعات می‌ترسند، چرا که نگرانند به شغلشان آسیب وارد شود. به همین دلیل، این مسائل باید در سطح مدیریتی مطرح شود.

پر مایکل یوهانسن رئیس دانشگاه آلبورگ هم در این زمینه گفت: ما نه تنها باید بتوانیم به رفتارهای توهین آمیز و توهین آمیز واکنش نشان دهیم، بلکه باید بتوانیم از آن‌ها جلوگیری کنیم. وظیفه مدیران این است که با تغییر فرهنگ کمک کنند که جنسیت بر رفاه یا فرصت‌های شغلی تأثیری نداشته باشد. رفتارهای توهین‌آمیز جنسیتی در دانشگاه آلبورگ جایی ندارد.

هنریک سی وگنر رئیس دانشگاه کپنهاگ هم گفت: «این گزارش تکان‌دهنده است و نشان می‌دهد که اقدامات ما در زمینه مبارزه با تبعیض جنسیتی، موثر نبوده است. انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228188 برچسب‌ها آموزش عالی

دیگر خبرها

  • طغیان دانشجویان در آمریکا علیه رژیم صهیونیستی/ پلیس 100 تن را بازداشت کرد + عکس و فیلم
  • آخرین آمار تصادفات نوروز ۱۴۰۳
  • تبعیض جنسیتی در دانشگاه‌های دانمارک/ ۳۷ درصد دانشجویان دکتری دختر تجربه تحقیر کلامی دارند
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • اعلام تعداد زائران حج و پیگیری‌ برای ویزای عربستان
  • حمایت دانشجو معلمان یزدی از سپاه پاسداران
  • افزایش آمار حمله قاچاقچیان به نیروهای جنگلبانی/ تعداد نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی 14 درصد استانداردهای جهانی است! سازمان منابع طبیعی در دفاع از نیروهای خود ناتوان است
  • نمایشگاه کار دانشگاه تهران برگزار می‌شود
  • ما نخبه نیستیم، عدالت آموزشی در اغماست! / سهم ثروت برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار چقدر است؟ +فیلم
  • آمار جدید از تعداد شهدای بمباران دو خانه مسکونی در رفح