Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام سیدحسین تحویلدار، مدیر داخلی مسجد امام حسن عسکری(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: در معماری مسجد امام حسن عسکری(ع)، از تجارب معماری برخی مساجد دنیا، توسط مهندسان استفاده شده است.

وی افزود: برخی ویژگی های خاص معماری این مساجد در بسیاری از مساجد دیگر دیده نمی‌شود که از جمله این خصایص می توان به  نگارش تمام آیات قرآن در طول 9هزار متر در مسجد امام حسن عسکری(ع) اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر داخلی مسجد امام حسن عسکری(ع) با اشاره به نگارش تمام 30 جزء قرآن در این مسجد، تصریح کرد: مقدار زیادی از آیات در داخل مسجد و برخی از آن در گلدسته ها نگارش شده است؛ در محدوده زیر گنبد این مسجد به نام 14 معصوم(ع)، تعداد 14 مقرنس قرار گرفته است که در آینده آیات باقی مانده از قرآن در این 14 مقرنس نگاشته و ثبت می شود.

 قدمت هزار و 180 ساله مسجد امام حسن عسکری(ع) 

تحویلدار گفت: مسجد امام حسن عسکری(ع) تنها مسجدی است که به امر مستقیم امام حسن(ع) توسط احمدبن اسحاق اشعری وکیل آن حضرت، در شهر مقدس قم بنا شده است؛ احمدبن اسحاق اشعری یکی از معتمدین امام حسن عسگری(ع) و وکیل ایشان در قم بودند.

وی در رابطه با قدمت تاسیس این مسجد در قم گفت: این مسجد در هزار و 180 سال پیش توسط احمد بن اسحاق در قم بنا شده است؛ مسجد امام حسن عسکری(ع) از همان ابتدا مورد توجه بزرگان دین و علما قرار گرفته و به عنوان یکی از مساجد جامع شهر قم در میان مردم مشهور شده است.

مدیر داخلی مسجد امام حسن عسکری(ع) با تاکید بر اینکه در گذشته این مسجد، محل تدریس برخی ازعلما بوده است، افزود: علمایی همچون آیت‌الله گلپایگانی(ره) توجه خاصی به این مسجد داشتند و همواره ازمسجد امام حسن عسکری(ع) با عنوان مسجد "با عظمت" یاد می کردند؛ این مسجد از همان ابتدا محل اعتکاف آیت الله گلپایگانی(ره) بوده و ایشان همیشه بر توسعه این مکان مقدس تاکید داشتند.

تحویلدارتصریح کرد: در زمان حیات آیت الله گلپایگانی(ره)، املاک اطراف این مسجد خریداری و در سال 79، نسبت به احداث بنای جدید و توسعه مسجد امام حسن عسگری(ع) به دستور این مرجع تقلید، اقدام شد؛ این مسجد هم اکنون بیش از 25 هزار متر مربع زیر بنا دارد.

مدیر داخلی مسجد امام حسن عسکری(ع) بیان کرد: به دلیل تعدد شبستان ها در این مسجد، هنگام نماز ظهروعصر و مغرب و عشا 6 نماز جماعت در مسجد امام حسن عسگری(ع) برگزار می شود؛ ساخت و احداث اولیه مسجد به گونه ای است که امکان برپایی یک نماز جماعت وجود ندارد و با توسعه مسجد امام حسن عسگری(ع) در آینده، این امکان به  آن افزوده می شود.

تحویلدار با اشاره به اینکه در گذشته دراستان قم، اعتکاف مسجد امام حسن عسکری(ع)، شهرت بسیار زیادی داشته است، گفت: اعتکاف از زمان پیامبر اکرم(ص) یک سنت بوده و ایشان تا سال های پایانی عمر خود بر برگزاری این سنت تاکید داشته اند بنابراین برگزاری مراسم اعتکاف باید مورد توجه خاص قرار گیرد؛ حدود 90 سال پیش، آیت الله گلپایگانی(ره)، سنت اعتکاف را در همین مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم، احیا کردند.

اعتکاف سالیانه 4 هزار نفر در مسجد امام حسن عسکری(ع) 

وی با اشاره به اینکه، این مسجد نقطه ثقل و مرکزی اعتکاف قم به شمار می رود، تصریح کرد: یکی از بزرگترین اعتکاف‌های استان قم در این مسجد برگزار می شود که بیشترین تعداد معتکفین از میان نسل جوان هستند؛ سالیانه در ایام اعتکاف حدود 4 هزارنفر در شبستان های مختلف این مسجد، معتکف می شوند.

تحویلدار گفت: در آینده با افتتاح فازهای جدید مسجد امام حسن عسکری(ع) به شبستان های این مجموعه افزوده می شود؛ افتتاح 6 طبقه کلاس درس برای طلاب از دیگر برنامه های توسعه این مکان مقدس است که در خدمت حوزه علمیه قرار می گیرد، این 6 طبقه در موقعیت پشت محراب مسجد احداث می شود. 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا مسجد عسکری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۸۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم نگارش پیوست عملیاتی تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد و مدارس استان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا رحیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قم و هیئت همراه در دیدار با غلامرضا نجفی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و جمعی از مدیران درون‌سازمانی دانشکده مهارت و کارآفرینی این واحد دانشگاهی با اشاره به تفاهم‌نامه فی‌مابین دانشگاه آزاد اسلامی قم و اداره کل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: نگارش پیوست عملیاتی برای تفاهم‌نامه لازم و ضروری است تا طرفین بتوانند بر اساس حجم عملیاتی تعریف‌شده از ظرفیت‌های مشترک استفاده کنند.

وی با تأکید بر معرفی ظرفیت‌ها و امکانات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی قم به مدیران و مشاوران مدارس افزود: باید جلسه‌ای با حضور مدیران و مشاوران مدارس استان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی قم به‌منظور معرفی همه امکانات و ظرفیت‌های این دانشگاه به دانش آموزان استان قم برگزار شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم از اجرای طرح مهارت‌آموزی تابستانی خبر داد و گفت: آموزش و پرورش بر خود تکلیف می‌داند که ۵۰ درصد دانش‌آموزان خود را به سمت کارآفرینی و مهارت افزایی حرکت دهد.

دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی قم نیز با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی است، گفت: این دانشگاه در آستانه چهلمین سال فعالیت خود رویکرد حل مسئله و کارآفرینی را به وظایف خود افزوده و با تدوین و اجرایی شدن سند تحول و تعالی دانشگاه برای تبدیل شدن به دانشگاه اسلامی و حل اسلامی برنامه‌ریزی کرده است.

غلامرضا نجفی با اشاره به اجرایی شدن طرح پویش در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور اضافه کرد: این دانشگاه در نظر دارد علاوه بر اینکه رشته‌های کاربردی که نیاز جامعه است برای بقیه رشته‌های تحصیلی نیز زمینه اشتغال را فراهم کند.

به گزارش آنا، مدیران درون‌سازمانی اداره کل آموزش و پرورش استان قم و دانشگاه آزاد اسلامی قم نیز هر یک به نوبه خود نظرات و پیشنهاد‌ها خود را بر اساس عملیاتی شدن تفاهم‌نامه مشترک مطرح و بر برگزاری دوره‌های مشترک ارتقای معلمان و معرفی ظرفیت‌های این دانشگاه به دانش‌آموزان تأکید کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد (ع) قرائت می‌کردند
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد(ع) قرائت می کردند
  • تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان
  • چرا برخی نعمت‌ها بر بنی‌اسرائیل حرام شد؟
  • تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی
  • روایتی از توصیف جالب رهبر انقلاب از مجری سرشناس تلویزیون
  • موثرترین بازیکن جوان لیگ را بشناسید
  • لزوم نگارش پیوست عملیاتی تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد و مدارس استان قم
  • بهترین موسسه انجام پایان نامه در تهران