Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@03:17:02 GMT

فراموش‌شدگان این سینمای بی‌رحم!

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۵۸۵۷۴

فراموش‌شدگان این سینمای بی‌رحم!

بازیگران زن دهه ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران مثل فریماه فرجامی، مرجانه گلچین، گلچهره سجادیه و ... این روزها چه می‌کنند؟

به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: این روزها صفحه شخصی عبدالله اسکندری گریمور پیشکسوت سینما و تلویزیون صفحه نوستالژیک و خاطره‌انگیزی شده. صفحه‌ای که هر چند وقت یک‌ بار با عکس گریم‌های خاطره‌ساز استاد به روز شده و مخاطبان را به روزهای طلایی سینمای دهه ٦٠ می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از عکس‌هایی از محمود بصیری در دستفروش و البته اکبر عبدی در آدم‌برفی، روز گذشته عبدالله اسکندری عکسی از گریم فریماه فرجامی برای فیلم نرگس را که مربوط به ۲۷ سال پیش است، منتشر کرد. فیلمی از رخشان بنی‌اعتماد که یک‌ بار دیگر حسرت و دریغ سینمادوستان را موجب می‌شود که سینمای ایران چه آسان و زود بازیگری مثل فریماه فرجامی را از دست داد.

فریماه فرجامی را بیماری از سینمای ایران دور کرد. آخرین بار که او را در قاب تلویزیون در برنامه هفت فریدون جیرانی دیدیم، وضع جسمی این بازیگر چنان بد بود که خیلی‌ها فریدون‌خان را مورد انتقاد قرار دادند که چرا با نشان دادن فریماه فرجامی در آن وضع بیمار خاطرات چند نسل از سینمادوستان را خراب کرده. فرجامی البته این روزها حال بهتری دارد و می‌گوید که آماده است دور جدیدی از فعالیت‌هایش را آغاز کند، البته به شرطی که فیلمسازان و تهیه‌کنندگان نیز به او اعتماد کرده و حال بد او را در سال‌های اخیر فراموش کنند.

فریماه فرجامی وقتی از روزهای دوری از سینما حرف می‌زند، صدایش حسرت آشکاری دارد. به‌هرحال همان‌گونه که خودش هم می‌گوید «عمری را در سینما گذرانده». البته به تاکید می‌گوید که تنها دلیل دور ماندنش از سینما بیماری و مشکل جسمی نبوده و کیفیت فیلم‌ها هم دخیل بودند: اتفاقا دور از فضا هم نبودم و پیشنهادات زیادی می‌شد، اما برای من که مادر را بازی کرده بودم یا سرب و خط قرمز و نرگس را چنان پیشنهادهایی جذاب نبودند.

فریماه فرجامی در صحبت از سال‌های دوری غم آشکاری دارد: به‌هرحال سال‌های سال در سینما کار کرده بودم، اما در روزهایی که نبودم کسی بهم سر نزد، حتی بازیگران نسل خودمان هم فراموشم کردند. در این بین فقط چند نفر بودند که لطف داشتند، مثلا لیلا حاتمی عزیزم که حتی سیمرغ بلورینش را هم بهم هدیه داد.

فریماه فرجامی البته تنها بازیگری نیست که در سینمای ایران به‌یک‌باره محو شد. آنهایی که سینمای اوایل دهه هفتاد را یادشان است بی‌شک مهشید افشارزاده را به‌یاد دارند که در آن سال‌های بی‌ستاره تنها رقیب افسانه بایگان بود. بازیگری که در همان نخستین کارش بایسیکل‌ران کاندیدای سیمرغ بلورین شد و بعدتر با بچه‌های طلاق، افسانه آه، یاران، بلوف و بی‌شمار فیلم دیگر خود را جزو معدود ستارگان زن سینمای ایران تثبیت کرد. او نیز از ابتدای دهه ٨٠به‌یک‌باره ناپدید شد و در ٢٠سال اخیر تنها در نقش کوتاهی در عیار ١٤ پرویز شهبازی او را دیده‌ایم. افشارزاده دوری خود از سینما را به‌دلیل تغییر سینما می‌داند: در دوره‌ای که به‌عنوان بازیگر کار می‌کردم، بیشتر فیلم‌های خانوادگی تولید می‌شد، ولی ناگهان از دهه ٧٠ فیلم‌ها جوانانه شدند. البته این تنها دلیل نبود و شرایط ناسالم حرفه‌ای هم دخیل بود، مثل حسادت‌ها و زیرآب‌زنی‌ها و رقابت‌های ناسالم. بالاخره این مسائل دامن‌گیر شد و وضعیت را دشوار کرد.

دهه ٦٠ و ٧٠ پر است از بازیگران شناخته‌شده و مستعدی که ناگهان ناپدید شده و به کنجی می‌روند. نمونه زیاد است. مرجانه گلچین را که یادتان نرفته؟ بازیگر محبوب فیلم‌هایی چون بی‌قرار، عروسی خون، مجازات، ضربه طوفان یا چشمهایم برای تو؛ که بعد از بازی در متهم برای ١٥ سال از جلوی چشم‌ها دور شد و در بازگشت نیز نشانی از آن بازیگر سابق نداشت و در ژانری دیگر و با نقش‌هایی دیگر آمده بود. مهناز اسلامی را چه؟ بازیگر دشمن، ویرانگر، سربلند، مرضیه، آخرین خون، گل‌ها و گلوله‌ها و اتوبوس که همسر شعبان‌علی اسلامی تهیه‌کننده بود و ناگهان از سینما محو شد. مهناز افضلی نیز چنین سرنوشتی داشت و بعد از فیلم‌هایی چون بازی، عشق شیشه‌ای، آن سوی آینه، طوفان شن، اشک و لبخند و سوءظن از سال ٨٤ به این‌سو دیده نشد.

گلچهره سجادیه اگرچه حکایتی دیگر دارد و هیچ‌گاه مثل نمونه‌های گذشته ناپدید نشده و کج‌دارومریز در سینما فعالیت کرده، اما او نیز هیچ‌گاه دوران اوجش در دهه٦٠ و ٧٠ را تکرار نکرده. سال‌هایی که با گروهبان، دندان مار، ردپای گرگ، ایستگاه و... در سینما برای خود ابهتی داشت، اما بعد نشانی از این جایگاه نماند، با این‌حال سجادیه هنوز هم در سینما و تلویزیون فعالیت می‌کند.

پردیس افکاری هم نمونه دیگری است. بازیگر ضربه آخر، پرواز را به خاطر بسپار، برخورد، دخترک کنار مرداب و گزل که از سال ٧٤ تا ٨٨ ناپدید شد، بعد در همان سال در قلاده‌های طلا بازی کرد و بعد هم که ایران را به مقصد ترکیه ترک کرد.

زیبا نادری بازیگر می‌خواهم زنده بمانم، عشق طاهر و سفر به‌خیر، لیلا بوشهری بازیگر شاهرگ و جهنم سبز، و البته خیلی‌های دیگر که به‌نظر می‌آمد حضوری طولانی در سینما خواهند داشت، اما این اتفاق نیفتاد، می‌توانند فهرست بی‌رحمی‌های سینما را ادامه دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۸۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی سازمان سینمایی، معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی با هدف ارتقای سینمای ایران، فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد؛ متن فراخوان به این شرح است: معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، با هدف ارتقای سینمای ایران از طریق مساله‌یابی دقیق و شناخت چالش‌های اصلی آن، محورهای پژوهشی سازمان سینمایی را (که با نظرخواهی از سینماگران، پژوهشکده‌ها پژوهشگران، استادان دانشگاه، بخش‌های مختلف سازمان سینمایی، اصناف و انجمن‌های سینمایی گردآوری شده است) با رویکرد میان‌رشته‌ای و کاربردی، پس از پالایش توسط شورای پژوهشی معاونت، به شرح زیر اعلام می‌کند:

محورهای پژوهشی:

۱- سینمای ایران، گفتمان و آرمان‌های انقلاب اسلامی

۲- سینمای دفاع مقدس و مقاومت

۳- جهش تولید در سینمای ایران و چالش‌های پیش رو

۴- کارکرد های سینما در روایت پیشرفت ایران اسلامی و امید افزایی

۵- طراحی الگوی بهره‌گیری از ظرفیت زیست بوم علم و فناوری در توسعه زیرساخت‌های سینما درایران

۶- ظرفیت‌های سینما در کار آفرینی و اشتغال

۷- ظرفیت‌های روایی سینمای ایران درخارج از تهران (مستند، انیمیشن و داستانی)

۸-سینما، فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی (ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای آینده سینمای ایران)

۹- موانع و راهکارهای تقویت فیلمنامه در سینمای ایران

۱۰- ظرفیت‌های ادبیات فارسی، فرهنگ عامه و موسیقی محلی در تولید آثار انیمیشن، مستند و داستانی

۱۱- خلاء‌ها و چالش‌های حقوقی سینمای ایران (حقوق مخاطب، مالکیت معنوی، نظام قراردادها و ...)

سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، از کلیه مراکز علمی و پژوهشی، اساتید و پژوهشگران برای همکاری دعوت به عمل می‌آورد؛ علاوه بر حمایت از طرح‌های پژوهشی در محورهای ده‌گانه یاد شده، چنانچه پایان نامه‌هایی به موضوعات مذکور بپردازند و یا به صورت خلاقانه به یکی از نیازهای کاربردی سینمای ایران پاسخ دهند، در مقطع کارشناسی ارشد تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال و درمقطع دکتری تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال، مورد حمایت قرارخواهند گرفت.

پژوهشگران محترم قبل از ارائه طرح‌نامه پژوهشی (پروپوزال)، ارایه فرم درخواست طرح اولیه پژوهشی (RFP ) و قطعی کردن عنوان پژوهش، ضروری است برای دریافت فرم مربوطه به آدرس سایت اینترنتی زیر مراجعه کنند.

جزئیات بیشتر را از اینجا بخوانید

کد خبر 6080811

دیگر خبرها

  • افخمی: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی‌چسبد
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • سازمان سینمایی فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد
  • انتشار فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳
  • نقش و اهمیت بانوان در سینمای ایران
  • «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
  • عکس| تیپ و ژست متفاوت عمو پورنگ در کنار بازیگر مشهور سینمای هند
  • عکس| سپیده بازیگر زن سینمای قبل انقلاب بعد مدت‌ها آفتابی شد