Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سکوت و بی تفاوتی دانشجویان به نفع کشور نیست،گفت: دانشگاهیان بخصوص جوانان در صورت میدان دادن به آنها می توانند کشور را از گردنه سخت فعلی عبور دهند و با تبدیل فناوری به ثروت اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت نجات دهند.

 محمدرضا عارف در بازدید از برج فناوری دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه دانشگاه امیرکبیر در عرصه های مختلف اجتماعی،فرهنگی و علمی الگو بوده است، گفت: دانشجویان موتور محرکه دانشگاه هستند و سکوت و بی‌تفاوتی دانشجویان به نفع کشور نیست و این سکوت در نهایت برای جامعه خطرناک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه باید تضارب عقاید را در دانشگاه‌ها بپذیریم، خاطر نشان کرد: دانشگاه امیرکبیر علی‌رغم وجود سلایق مختلف کمترین درگیری‌ها را داشته است و این امر باید الگویی برای سایر دانشگاه‌ها باشد.

رییس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به گزارش عملکرد این دانشگاه، خاطر نشان کرد: این دانشگاه هر چند در چهار سال گذشته در حوزه‌های مختلف تلاش کرده است ولی هنوز نتوانسته ارتباط مناسبی با صنایع برقرار کند که این امر به دلیل آن وجود موانعی میان دانشگاه با صنعت است.

وی با بیان اینکه بودجه دانشگاه‌ها متکی بر بودجه‌های دولتی است، یادآور شد: ولی دانشگاه امیرکبیر توانسته‌ است از طریق ارتباط با صنعت درآمدهای اختصاصی داشته باشند هر چند که میزان‌ آن رضایت بخش نیست که دلیل آن هم نوع ارتباط صنعت با دانشگاه است.

عارف با اشاره به اجرای طرح ساماندهی دانشگاه‌ها در دانشگاه‌هایی چون صنعتی شریف، امیرکبیر و هنر در دولت اصلاحات، گفت: در میان این دانشگاه‌ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر بهترین عملکرد را داشته است.

رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در عین حال از وضعیت ترکیب اعضای هیات علمی این دانشگاه ابراز نگرانی کرد و یاداور شد: این دانشگاه در زمینه اعضای هیات علمی رشدی نداشته است به گونه‌ای که در فاصله چهار ساله هیچ رشدی در افزایش اعضای هیات علمی مشاهده نمی‌شود که این امر نگران کننده است.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم جهش علمی در کشور داشته باشیم نیاز است در این زمینه اقدامی صورت گیرد و اگر مسوولان دانشگاه امیرکبیر فکر می‌کنند می‌توان در این زمینه اقدامی در مجلس شورای اسلامی اجرایی شود به ما اطلاع دهند.

عارف همچنین خاطر نشان کرد: چالش عدم رشد در ترکیب اعضای هیات علمی منحصر به دانشگاه امیرکبیر نمی‌شود بلکه در دانشگاه‌های بزرگ مانند شریف نیز مشاهده می‌شود.

وی بر  لزوم پیشتازی دانشگاهیان در تمام عرصه ها تاکید کرد و با اشاره به شرایط فعلی جامعه و تحریم‌های صورت گرفته علیه کشور ،تصریح کرد:شرایطی که در آن به سر می بریم از یک نظر شاید یک فرصت تلقی شود چرا که توفیق اجباری است که اقتصاد کشور را بدون تکیه بر نفت ساماندهی کنیم.

رئیس فراکسیون امید خاطر نشان کرد: آرزوی ما این است که اقتصاد کشور از اقتصاد نفتی به اقتصاد غیر نفتی تبدیل شود که با جهت گیری‌هایی که در سیاست‌های کلی شده، تاکید بر اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی بر لزوم میدان داری دانشگاهیان و کمک به دولت برای عبور از شرایط فعلی تاکید کرد و گفت:دانشگاهیان بخصوص جوانان در صورت میدان دادن به آنها می‌توانند کشور را از گردنه سخت فعلی عبور دهند و  با تبدیل فناوری به ثروت اقتصاد کشور را  از وابستگی به نفت نجات دهند.

عارف دانشگاه امیرکبیر را پیشتاز در طراحی فناوری‌های نوین دانست و گفت:انتظار است دانشگاه امیرکبیر به مانند گذشته پیشتازی خود را بخصوص در شرایط فعلی کشور برای کمک به دولتمردان ادامه دهد و دولت هم خود را از مشورت با نخبگان و دانشگاهیان محروم نکند.

گفتنی است در جریان بازدید سه ساعته دکتر عارف از برج فناوری دانشگاه امیرکبیر ،دکتر معتمدی رئیس این دانشگاه توضیحاتی را در خصوص دستاوردهای این مرکز تحقیقاتی ارائه کرد.

منبع: ایلنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۱۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد

ایسنا/گیلان رئیس بسیج اساتید کشور با تأکید بر اینکه بسیج اساتید محور اتحاد، همدلی و هم‌افزایی بین اساتید در دانشگاه‌ها باشد، گفت: افتخار بسیج اساتید این است که چتری برای همه اساتیدی که دل در گروی پیشرفت و توسعه کشور دارند، باشد.

دکتر محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور امروز ۶ اردیبهشت‌ماه در نشست با مسئولین کانون‌های بسیج اساتید استان که در دانشگاه گیلان برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره هشت‌هزار شهید استان، اظهار کرد: ایران اسلامی با عملیات وعده صادق و تنبیه رژیم صهیونیستی قدرت بلامنازع منطقه شده است.

وی افزود: در منطقه به لحاظ راهبردی و تحولات شگرف و بررسی تحلیل‌ها و گفته‌های مسئولان، افراد شاخص و صاحب‌نظر دنیا همه از تأثیرگذاری عملیات وعده صادق و ضربه اساسی ایران به رژیم صهیونیستی حکایت می‌کنند.

مردانی بیان کرد: ایران به تنهایی با به کارگیری دستاوردهای نظامی خود که برگرفته از پژوهش‌های دانشمندان و نخبگان دانشگاهی ماست، توانست ضربه سنگینی را به رژیم صهیونیستی وارد کند، ما قدیمی‌ترین تجهیزات و حداقلی‌ترین توان در این عملیات به کار گرفتیم اما آنها نتوانستند با به‌روزترین تجهیزات و ابزار مانع موشک‌ها و پهپادهای ما شوند لذا این دستاورد بزرگی است که غرب آسیا را به قبل و بعد از عملیات وعده صادق تقسیم کرد و اینها به برکت الطاف الهی است.

بسیج اساتید باید جاذبه علمی و فرهنگی برای دانشجویان ایجاد کند

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: اگر توانستیم در جنگ سخت با مستکبرین عالم این پیشرفت را به دست آوریم، می‌توانیم در جنگ نرم هم موفقیت بزرگ کسب کنیم و لازمه آن این است که اساتید گرانقدر با هم‌افزایی و همدلی این حرکت را رقم بزنند.

وی با تأکید بر اینکه بسیج اساتید محور اتحاد، همدلی و هم‌افزایی بین اساتید در دانشگاه‌ها باشد، گفت: افتخار بسیج اساتید این است که چتری برای همه اساتیدی که دل در گروی پیشرفت و توسعه کشور دارند، باشد؛ حتی اساتیدی هم که عضو بسیج اساتید نیستند اما تفکر بسیجی دارند یا کسانی که نقد یا انتقاداتی داشته باشند، هم می‌توانند زیر این چتر قرار گیرند.

مردانی با تأکید بر اینکه بسیج اساتید باید منشائیت فکری خود را در داخل و خارج دانشگاه داشته باشد و رابطه بین استاد و دانشجو را گسترش دهد، تصریح کرد: بسیج اساتید باید همگام با جنبش نرم افزاری، پاسخگوی شبهات بوده و مواجهه ایجابی و تبیینی ایجاد کند و در امیدآفرینی بین قشر جوان و آینده ساز نقش آفرین باشد، ایجاد جاذبه علمی و فرهنگی برای دانشجویان از سوی اساتید نباید فراموش شود.

رئیس بسیج اساتید کشور بیان کرد: در راستای تقویت ارتباط بین اساتید و دانشجویان، امسال حلقه‌های علمی را تعریف کردیم، ارتباط با انجمن‌های علمی که در بستر وزارت علوم فعالیت دارند، شکل گرفته است. اگر بتوانیم در قالب کمک به نظام حکمرانی کشور ظرفیت تخصصی اساتید را تقویت کنیم، طعم شیرین خدمت اساتید بسیجی مشهود خواهد بود.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در راستای حکمرانی اسلامی، گفت: این قرارگاه پیرو تحقق اهداف بیانیه گام دوم تشکیل شده و می‌تواند در حوزه‌های مختلف سلامت غذایی، اقتصاد دریامحور، زیست محیطی و... که از محورهای مهم در این استان است، نقش آفرین باشد.

باید کنشگری اساتید در فضای مجازی تقویت شود

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت برای اساتید تصریح کرد: این اردوها فرصتی برای اساتید دیگر دانشگاه‌های کشور است تا با ظرفیت‌های تحقیقاتی، دفاعی، نظامی، علمی و صنعتی در استان‌ها آشنا شوند و در این راستا با مراکز نظامی و علمی و صنعتی در استان گیلان جلساتی برگزار شده است تا ضمن آشنایی اساتید با دستاوردهای این استان، حلقه‌های ارتباطی با دانشگاه‌های دیگر کشور شکل بگیرد.

مردانی تأکید کرد: کنشگری قوی در میدان ضرورت است، انجام کار مطالعات علمی خوب بوده اما کافی نیست، زیرا حضور استاد در صحنه‌های اجتماعی اثرگذاری بالایی دارد، بیشترین تأثیرگذاری پذیرش نقش «استاد» از منظر جامعه است. باید در میدان باشیم، پیشنهاد و راهکار دهیم و به بررسی مسائل کشور بپردازیم و برای مسائل و زیست بوم راه حل ارائه کنیم. نشست‌ها و کارگروه‌های تخصصی برگزار کنیم.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه باید کنشگری اساتید در فضای مجازی تقویت شود، گفت: اساتید باید پررنگ‌تر و فعالانه در فضای مجازی حضور داشته باشند و روشنگری کنند زیرا فضای مجازی دروغ‌هایی را برای جوانان‌مان مطرح می‌کند که باید اساتید در این جبهه فرهنگی پیشگام بوده و روایت اول را تبیین کنند.

مردانی با اشاره به نامگذاری شعار سال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، تصریح کرد: جهش تولید نیازمند ثبات اقتصادی و مشارکت مردم است، مشارکت در تولید هم نیازمند سرمایه است. تولید کالا و خدمت علاوه‌بر تأمین نیازهای جامعه باید باعث تقویت نظام شود. لذا در بحث جهش تولید با مشارکت مردم تنها نسخه درمان فقط اقتصادی نیست بلکه امنیت و ثبات اقتصادی مؤثر است.

وی ادامه داد: در راستای تحقق شعار سال تأکید بر تولید دانش بنیان است، رونق کسب و کارها و اصلاح نظام بیمه هم از دیگر موارد مورد توجه است، باید کمیته و ستادی از اساتید و حتی دانشجویان تشکیل شود تا جامعه علمی برای تحقق شعار سال نقش آفرینی کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان
  • نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی در تجهیزات مخابراتی
  • تحویل واحد‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در هشتگر طی دومرحله تا پایان شهریور
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • دانشگاهیان با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان موجب خودکفایی کشور می‌شوند
  • طهرانچی: نسل جوان به دنبال توانایی است، نه دانایی
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی
  • لزوم مدیریت علمی آب موجود در بستر دریاچه ارومیه