Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:15:07 GMT

جامعه از همه بندهای غیر دینی و غیر خدایی آزاد شود

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۶۱۶۵۶

جامعه از همه بندهای غیر دینی و غیر خدایی آزاد شود

معاون فرهنگی وزیر بهداشت با بیان این که به کرامت انسان‌ها توجه کنیم و خودمان کرامت دیگر افراد را خدشه دار نکنیم، گفت: باید جامعه از همه بندهای غیر دینی و غیر خدایی آزاد شود. این تصور غلط است که ممکن است افرادی و گروهی پیدا شوند و کشور را نجات دهند، در حقیقت این تصور غلط تاریخی ما بوده است که انتظار فردی را داشته‌ایم که بیاید و جامعه ما را متحول کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر محمد رضا فراهانی در سومین اختتامیه بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت در سالن جام جم مجموعه فرهنگی و تفریحی زیباکنار، گفت: خوشحالم که خداوند به ما این توفیق را عنایت کرد تا بتوانیم خادمان مهمانان ضیافت قرآنی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشیم.

وی جشنواره‌های قرآنی که در کشور برگزار می‌شود را پنجره‌ای به سوی نور دانست و ادامه داد: در توسعه فرهنگ قرآنی سه قله متصور و تعریف شده است که یکی از این قله‌ها افزایش پیدا کردن دانش و اطلاعات مردم از معارف و آموزه‌های قرآنی است؛ به نحوی که باید بدانیم قرآن چه معارف و آموزه‌هایی دارد و با این آموزه‌ها آشنا شویم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت قله دوم را ایجاد ارتباط عاطفی با آموزه‌های قرآنی دانست و ابراز داشت: قله دوم این است که چه میزان با این دانسته‌های قرآنی ارتباط عاطفی برقرار می‌کنیم و رعایت کردن گذاره‌های حوزه‌های دانشی و معرفتی تا چه اندازه برای ما دارای ارزش می‌شود؟

فراهانی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود اضافه کرد: در قله دوم باید بدانیم در مواردی که بنا شده است کارهایی را انجام ندهیم چه میزان حساسیت ایجاد می‌گردد که این کارها انجام نشود. به عبارت دیگر قله دوم می‌خواهد تبیین کند که چه میزان به لحاظ عاطفی با بایدها و نبایدهای قرآنی رابطه برقرار کرده‌ایم.

معاون وزیر بهداشت به قله سوم در توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد و بیان داشت: قله سوم میزان متجلی شدن این آموزه‌ها و بایدها و نبایدها در رفتار ما را در بر می‌گیرد و هر چند هر کدام از قله‌های عنوان شده به تنهایی و فی نفسه دارای ارزش است اما هدف غایی و نهایی این است که این بایدها و نبایدها در رفتار ما دیده شود.

معاون وزیر بهداشت به سخنان یکی از  دانشجویان برگزیده از دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره کرد و گفت: در اختتامیه ابتدایی یکی از خواهران آرزو کرد که ای کاش قرآن از قاب جشنواره خارج شود و در رفتار مدیران کشور متجلی گردد و شاهد مدیریت قرآنی باشیم، گذاره‌ای که من نیز موافق آن هستم اما به نظر من گذاره مهمتر این است که رفتار، دانش و انس با قرآن در تک تک آحاد جامعه جاری شود نه فقط در مدیران و بر این اساس جامعه دچار تغییر و تحول شود.

 معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، خاطر نشان کرد: این یک سنت الهی است که در هیچ جامعه‌ای تحول اتفاق نمی‌افتد مگر این که تک تک افراد آن جامعه خود را تغییر دهند؛ بنابراین هدف نهایی این است که از قاب این جشنواره‌ها خارج شویم و آن چه را که از قرآن می‌آموزیم و انسی که با قرآن پیدا می‌کنیم در رفتارهای ما متجلی شود و آن هنگام است که جامعه ما جامعه‌ای سعادتمند خواهد بود.

فراهانی نداشتن سوء ظن به برادران دینی را از رفتارهای قرآنی دانست و متذکر شد: زمانی که در جامعه ما دروغ نباشد و سوء ضن به برادران و خواهران ایمانی خود نداشته باشیم توانسته‌ایم رفتار قرآنی را در میان خود تا حدی رواج دهیم و چه بسیار از این سوء ظن‌ها که گناه است. ما نباید یکدیگر را تخریب کنیم و اگر اشدا علی الکفار هستیم؛ رحماء بینهم را فراموش نکنیم.

معاون وزیر بهداشت در توصیف سخنان خود یادآور شد: اگر قرآن در آیات مختلف و به کرات ما را به تعقل و اندیشه‌ورزی توصیه می‌کند سعی کنیم تعقل، اندیشه ورزی و مطالعه داشته باشیم و از همه چیزهایی که غیر خدایی است آزاد شویم تا جامعه ما جامعه‎ای شود که انسان‌ها در آن کرامت دارند.

 معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بیان داشت: این باور اشتباه، سنت الهی نیست که فردی و یا گروهی بیاید و مشکلات ما را حل کند بلکه باید خودمان تلاش کنیم زیرا تک تک مردم در ساختن یک جامعه مسؤول هستند و مسؤولان نیز برآمده از میان مردم هستند و آن چه که در مسؤولان دیده می‌شود همان چیزی است که در میانگین جامعه وجود دارد.

فراهانی با تذکر نسبت به این که خواسته‌هایی نداشته باشیم که خودمان به آن عمل نمی‌کنیم، گفت: این مطلب نیز از آموزه‌های قرآنی است به نحوی که باید کارهایی که خودتان عامل به آن هستید را توصیه کنید. بنابراین جشنواره ما باید از این دریچه و پنجره وارد شود و تعمق کنیم در ژرفای قرآن تا آموزها در خودمان متجلی شود.

 معاون وزیر بهداشت ادامه داد: من اعتقاد دارم افرادی که زانو می‌زنند و در محضر قرآن می‌نشینند انتخاب شده‌اند؛ حتی افرادی که خادم قرآنی هستند دارای لیاقت بوده و انتخاب شده‌اند. این افراد در برابر این کرامت مسئولیت سنگینی دارند زیرا به عنوان یک فرد قرآنی در دانشگاه خود الگو می‌شوند.

وی با تاکید بر این که اگر کاری کنید که خلاف آموزه‌های قرآنی باشد؛ تبلیغ منفی محسوب می‌شود، گفت: اگر عامل به قرآن و نمادی از اخلاق قرآنی در فضای دانشگاهی خود باشید می‌توانید موجب گسترش فضای قرآنی و دینی در دانشگاه‌ها شوید و از این جهت مسؤولیت شما سنگین است.

فراهانی تصریح کرد: قرآنی‌ها باید جذاب، مهربان و به دیگران کمک کنند، نباید دروغ بگویند یا سوءظن داشته باشند و اگر در مقابل دشمن شدید هستند با دوستان و مردم خود باید مهربان باشند.

وی رشد جمعیت قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از ۶ هزار نفر به ۶۰ هزار نفر را نشانه داشتن جامعه فهیم وزارت بهداشت دانست و گفت: شما به عنوان نمایندگان بیش از ۶۰ هزار نفر در این جشنواره حضور دارید در حالی که این جمع در پنج سال قبل جامعه قرآنی وزارت بهداشت ۱۰ درصد از جمعیت دانشگاهیان را شامل نمی‌شد و اکنون رشد خوبی را داشته‌ایم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، گفت: اضافه کردن دریچه‌ای از منظر هنر به سمت قرآن تحولی است مثبت، هر چند آثار هنری ارائه شده در تراز مناسبی نبوده و باید تلاش کنیم تا در سال آینده این حوزه ارتقاء یابد. بحث مفاهیم قرآنی نیز شان و جایگاه دانشگاه است و اگر در جامعه بحث‌های آوایی قرآن بیشتر مطرح است در دانشگاه باید عمیق‌تر به قرآن توجه شود که این امور در دانشگاه‌ها صورت گرفته است.

معاون وزیر بهداشت به کسب رتبه نخست وزارت بهداشت در مسابقات ملی قرآن دانشگاهیان کشور  اشاره کرد و گفت: این موفقیت نشان می‌دهد ما مسیر را درست انتخاب کرده‌ایم و رشد کیفی و کمی ما خوب بوده است و انشاالله قادر شویم که تحولی اساسی با تقویت آموزه‌های قرآنی در رفتار خود ایجاد کنیم و شاهد یک نهضت قرآنی در دانشگاه‌های علوم پزشکی باشیم که حتما به فرآیند خدمت رسانی حوزه سلامت نیز کمک خواهد کرد.

وی در پایان ضمن تشکر از مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در برگزاری موفق جشنواره بیست و سوم قرآن و عترت وزارت بهداشت، گفت: من از همه ۶۰ هزار نفری که با عشق و علاقه در این جشنواره شرکت کردند تشکر می‌کنم و تشکر مضاعف خود را از شما دارم که علاوه بر این موفقیت که در محضر قرآن بوده‌اید و توفیق برگزیده شدن را نیز به دست آوردید.

به گزارش مفدا، مرحله نهایی بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از ۱۷ تا ۲۰ مهرماه جاری با حضور بیش از ۱۲۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و در مجتمع فرهنگی، آموزشی صدا و سیما در زیباکنار برگزار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۱۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل و راه اندازی انجمن نوجوانان قرآنی در نمایشگاه قرآن سال بعد

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که از نخستین روز سال ۱۴۰۳ به مدت ۱۴ روز هر شب میزبان علاقه مندان بود. در این دوره از نمایشگاه ده‌ها غرفه در حوزه‌های مختلف از جمله کودک، نوجوان تا سبک زندگی، صنایع دستی، سرگرمی و غرفه‌هایی با موضوع‌های متنوع وجود داشت و مشغول عرضه محصولاتشان به مخاطبان بودند.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال شامل بخش‌های مختلفی از جمله، زندگی با آیه‌ها (مسطورا)، محافل و مراسم، آموزش نوین قرآن (طرح بشری)، آثار فرهنگی و صنایع دستی قرآنی، باغ آیات، بین‌الملل، ترجمه قرآن، ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه، نهادها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی، خادمان قرآن کریم، عفاف و حجاب، نشر مکتوب و دیجیتال دینی، دهه هشتادی‌ها (نوجوان)، مؤسسات قرآنی مردمی و بخش هنرهای دینی بود.

حسن محمدی مدیر بخش مؤسسات و نهادهای مردمی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت وگو با خبرنگار در خصوص پیشنهاداتی برای بهتر برگزار شدن نمایشگاه قرآن در سال آینده گفت: بنظر می‌رسد با توجه به اینکه بزرگترین فعالیت آموزشی و ترویجی قرآن کریم بر عهده مؤسسات قرآنی است این اثبات شده است که اکثر برگزیدگان رتبه‌های قرآنی در حوزه‌های مختلف حفظ و قرائت از طریق محافل و مؤسسات و جلسات مردمی شکل گرفته و پرورش پیدا کردند.

وی ادامه داد: باید موسساتی که این مأموریت سنگین را برعهده دارند در نمایشگاه هم بتوانند با تمام این نقشی که در ساختار فعالیت‌های قرآنی به دوش می کشند، جایگاه ویژه شأن نشان داده شود.به دلایل متعددی این اتفاق در نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیافتاده و بخشی از آن هم به دلیل کم توجهی به مؤسسات قرآنی است. به هر حال مؤسسات قرآنی به صورتی مردمی هستند و خیلی توان حضور فاخر و وزین و خرج هزینه‌های بسیار را در نمایشگاه قرآن ندارند بنابراین نیاز به حمایتی ویژه به حضور خود در چنین رویدادهای قرآنی دارند.

محمدی ادامه داد: اگر با یک فرآیندی مؤسسات قرآنی برای حضور در چنین رویدادهایی حمایت شوند به عنوان مثال جایگاه ویژه ای به آنان داده شود و یا دکور فاخری توسط متولیان امر برای مؤسسات مردمی قرآنی در نظر بگیرند که صرفاً مؤسسات هزینه برای ارائه محتوا داشته باشند. می‌توانیم در این صورت شاهد این باشیم که بخش مؤسسات قرآنی یکی از بخش‌های شکوفا و جذاب نمایشگاه برای مخاطبان باشد.

تشکیل و راه اندازی انجمن نوجوانان قرآنی در نمایشگاه قرآن سال بعد

مهدی جعفری جوزانی مدیر بخش نوجوانان نمایشگاه قرآن کریم نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه‌های پیش رو برای نوجوانان قرآنی گفت: در سال جدید با توجه به سه دوره‌ای که در بخش نوجوان میزبان مردم بودیم در دور چهارم مساله تشکیل و راه اندازی بخش نوجوانان قرآنی را در دستور کار قرار داده ایم. با توجه به سه دوره‌ای که برگزار شد ما نوجوانان زیادی را شناسایی و دور هم جمع کردیم و علاقه مندان به حوزه قرآن شناسایی کنیم.

جوزانی افزود: امیدواریم در طول سال ۱۴۰۳ با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجمن نوجوانان قرآنی را تشکیل دهیم. ما با این فرآیند نسبت به مساله حفظ و مفاهیم قرآنی و نسبت قرآن با اهل بیت امیدواریم بتوانیم در حوزه نسبت محتوا و ارائه آثار مطلوب‌تر در نمایشگاه سال آینده با دست پرتر حاضر شویم.

وی ادامه داد: در سال آینده پیشنهادمان این است که بتوانیم سناریوی بهتری برای افزایش گرایش نوجوانان مخاطب به سمت عمق بخشی مفاهیم قرآن ارائه دهیم و بخش نوجوان از سال آینده داستان محور با هدف دریافت مفاهیم قرآنی در حوزه مخاطب نوجوان اقدامات بهتری را ارائه دهد.

مدیر بخش نوجوانان نمایشگاه قرآن کریم اظهار داشت: بنظر می‌رسد باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مساله تولید محتوای فاخر با موضوع قرآنی نگاه ویژه‌تری داشته باشد. در مساله تولید انیمیشن‌های فاخر سینمایی و بازی‌های بزرگ نیازمندیم با محوریت قرآن آثار فاخری تولید شود و این امر تنها با حمایت جدی تر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق می‌شود.

جوزانی با تاکید بر اینکه سال آینده با آثار ارزشمندی با محوریت قرآن در خدمت مردم بوده عنوان کرد: امیدواریم سال آینده با آثار ارزشمندی با محوریت قرآن در خدمت مردم بوده و همراه با شعاری که وزیر ارشاد در مساله گسترش مساله حفظ قرآن و فهم و درک مخاطب از قصه‌های قرآنی اعلام کردند اقدامات لازم را انجام دهیم. ما باید محتواهایی برای مخاطب نوجوان که می‌تواند سبک زندگی در پیش روی نوجوان قرار دهد ارائه دهیم.

کد خبر 6072120 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ ۴ هزار حافظ قرآن کریم
  • وزیر آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد
  • دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد
  • ۴۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد استان شد
  • این افراد معلم می‌شوند
  • فعالان قرآنی بدون آزمون دانشجو معلم می‌شوند
  • قاریان و حافظان قرآن بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • سند تحول و تعالی دانشگاه نظام فناوری را به جامعه نوآور تبدیل می‌کند
  • تشکیل و راه اندازی انجمن نوجوانان قرآنی در نمایشگاه قرآن سال بعد
  • سند تحول و تعالی دانشگاه نظام فناوری به جامعه نوآور تبدیل می‌کند