Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:22:19 GMT

عقب نشینی کاخ الیزه از پرونده ادعایی گروهک منافق

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۶۱۷۵۷

عقب نشینی کاخ الیزه از پرونده ادعایی گروهک منافق

تهران- ایرنا- تردید «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در قبال پرونده ادعایی بمب گذاری ایران در نشست سالانه گروهک تروریستی منافقین نشان می دهد که ادعاهایی از این دست نمی تواند روابط تهران و پاریس را تحت الشعاع خود قرار دهد؛ روابطی که در فضای پسابرجام به گرمی و صمیمیت گراییده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در روزهای گذشته گفت وگوی مکرون با شبکه فرانس24 خبرساز شده است؛ گفت وگویی که به موضوع ایران و گروهک منافقین ارتباط می یابد و مکرون در آن تاکید می کند که مشخص نیست چه کسی برای طرح ادعایی بمب گذاری در نشست سالانه گروهک تروریستی منافقین در پاریس دستور صادر کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سخنان مکرون در حالی مطرح شد که هفته قبل از آن، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه ادعا کرد وزارت اطلاعات ایران پشت این بمب گذاری ناموفق بوده و فرانسه دارایی‌های متعلق به وزارت اطلاعات کشورمان و دو شهروند ایرانی را توقیف کرد.
قضیه به نشست سالانه منافقین برمی گردد که نهم تیرماه امسال در «ویلپنت» پاریس برگزار شد و متعاقب آن یک زوج ایرانی دارای تابعیت بلژیک به ظن تلاش برای بمب گذاری در این نشست از سوی پلیس بلژیک بازداشت شدند.
همچنین «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی شاغل در اتریش نیز به همین اتهام در آلمان بازداشت شد. به دنبال دستگیری اسدی در آلمان که به درخواست پلیس فرانسه صورت گرفت، سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر) نیز به وزارت امور خارجه کشورمان فراخوانده شدند و مراتب اعتراض ایران به این کشورها ابلاغ شد.
نکته مهم این که نشست سالانه سازمان منافقین چند روز پیش از سفر اروپایی حجت الاسلام «حسن روحانی» به دو کشور سوئیس و اتریش برگزار شده بود و دست داشتن ایران در حمله تروریستی منطقی به نظر نمی رسد.
حال این پرسش به ذهن می رسد چرا سفری که می توانست به گسترش مناسبات تهران با برن و وین منتهی شود باید به مظلوم نمایی این گروه تروریستی منجر شود؟
به گزارش رویترز، برخی از مقامات فرانسوی معتقدند که این سوء قصد احتمالا توسط تندروهای ایران که به دنبال تضعیف دولت روحانی هستند، انجام گرفته تا مناسبات تهران و ااروپا را تیره کنند؛ موضوعی که به شدت از سوی مقامات کشورمان رد شده است.
بسیاری از ناظران، بیش از واقعی بودن داستان بمب گذاری، آن را به عنوان سناریویی ارزیابی می کنند که روابط ایران و اروپا و به ویژه فرانسه را نشانه رفته است؛ روابطی که پس از برجام روز به روز گسترش می یابد و حتی اروپایی ها را در مقابل توطئه های ضد ایرانی آمریکا قرار داده است.
در این ارتباط مواضع بجا و سنجیده وزارت امور خارجه نیز قابل توجه است؛ «بهرام قاسمی» سخنگوی این وزارتخانه تاکید کرد که «گروهک تروریستی منافقین پس از ناکامی در نشست سالانه خود و برای جبران شکست در کسب حمایت سیاسی در جهت اهداف ضد‌انسانی و ضد‌ایرانی خود و نیز با توجه به سفر موفق ریاست‌جمهوری اسلامی ایران به 2کشور اروپایی همانند گذشته مبادرت به برنامه‌ریزی و اجرای سناریوی دیگری کردند تا بتوانند ضمن تأثیر‌گذاری بر این سفر اروپایی نسبت به تخریب جایگاه و موقعیت ایران و ایرانیان نزد افکار عمومی اروپا در این مقطع حساس کنونی تلاش کنند.»
«محمد‌جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان هم که همراه با رئیس‌ جمهوری به سوئیس و اتریش سفر کرده بود در واکنش به این اخبار در توییتر نوشت: چه همزمانی جالبی. همزمان با شروع سفر رئیس ‌جمهور به اروپا یک عملیات ایرانی افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند. ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است آماده همکاری با همه مقامات ذیربط است.
با وجود خروج نام این گروهک از شمار سازمان های تروریستی مدنظر اروپا و برگزاری مداوم نشست سالانه در پاریس، مقامات فرانسوی تلاش کرده اند تا خود را از حضور در گردهمایی آنها دور نگهدارند و از این رو هیچ مقام فرانسوی در نشست مورد نظر شرکت نکرد.
به دنبال این رخداد بود که یک منبع آگاه در وزارت خارجه فرانسه با تایید احضار سفیر این کشور در تهران از سوی وزارت خارجه ایران در اعتراض به برگزاری نشست سالانه سازمان مجاهدین خلق در پاریس گفت «همانطور که سفیر فرانسه در تهران نیز تاکید کرد که پاریس از ایدئولوژی، اهداف و فعالیت ‌های سازمان مجاهدین خلق پشتیبانی‌ نمی‌ کند.»
در مجموع دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای جمهوری اسلامی با بزرگنمایی و برجسته سازی تجمع گروهک تروریستی منافقین از این سازمان حمایت مالی و سیاسی می می کنند. حمایت هایی از این دست را می توان آشکارا در زمان برگزاری نشست های سالانه سازمان مذکور مشاهده کرد.
به عنوان نمونه در نشست تیرماه امسال آنها، علاوه بر حضور سیاستمدارانی مانند سناتور «جوزف لیبرمن» از حزب دموکرات، «نیوت گینگریچ» رئیس پیشین کنگره آمریکا، برخی از نزدیکان ترامپ همچون «رودی جولیانی» وکیل و مشاور ترامپ نیز در نشست مجاهدین به ایراد سخنرانی علیه ایران پرداختند.
وابستگی «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ هم سازمان منافقین بر کسی پوشیده نیست و در ماه های گذشته پس از روی کار آمدن وی، بر تلاش گروهک تروریستی برای تخریب وجهه ایران افزوده شده است. باوجود شهادت بیش از 17 هزار نفر از مردم ایران در عملیات متعدد تروریستی منافقین از بمب گذاری گرفته تا ترور دانشمندان هسته ای کشورمان اما جمهوری اسلامی هر گونه خشونت و اقدام تروریستی را در هر نقطه از جهان و در هر شکل آن محکوم و تقبیح می کند.

پژوهش**9242**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی امانوئل مکرون گروهک منافقین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۱۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی در حال برگزاری است.

به گزارش مشرق، دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) به صورت علنی آغاز شد.

در ابتدای جلسه قاضی دهقانی در رابطه با علت تاخیر در تشکیل جلسه دادگاه گفت: اولین نکته اینکه علت تاخیر دادگاه به جهت تاخیر یکی از وکلای متهمین وکیل ردیف اول تا بیستم بود، با توجه به اینکه ریاست دادگاه و مستشاران با تاکید جدی بر ضرورت رعایت نصوص قانونی عدم حضور وکیل در جلسه موجب اخلال در جلسه محسوب می‌شود و وکیل ردیف اول تا بیستم و وکیل شخصیت حقوقی سازمان است به دلیل تاخیر حضور وکیل جلسه دادگاه با تاخیر آغاز شد از اینجا به وکیل متهم تذکر داده می‌شود که از این پس در جلسات دادگاه سر زمان اعلام شده دادگاه حاضر شوند.

قاضی گفت: با توجه به اینکه قرائت کیفرخواست واصله توسط نماینده دادستان مطابق بند الف از ماده ۳۵۹ از قانون آیین دادرسی کیفری انجام پذیرفته است و نظر به نص قانون قانون و بند ب و پ ماده ۳۵۹ از قانون آیین قانون دادرسی کیفری شکات و یا وکیل آن‌ها برای استماع اظهارات و بیانات خود در دادگاه فرصت یافته و دادگاه به استماع دفاعیات مدعی خصوصی و یا شکات و وکیل آن‌ها می‌پردازد، قبل از اینکه اظهارات وکیل شاکی بیان شود از این جایگاه مطلبی را با سازمان‌های بین‌المللی و برخی از کشورهایی که میزبان متهمین این کیفرخواست هستند، بیان می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • دور دوم رسیدگی به پرونده اعضای گروهک تروریستی منافقین
  • ببینید | آغاز دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین
  • دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد
  • دادگاه منافقین آغاز شد
  • برگزاری نخستین دادگاه منافقین در سال جدید آغاز شد
  • محاکمه بزرگ منافقین؛ داعشی‌های دهه ۶۰
  • دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین برگزار می‌شود
  • آغاز دور جدید دادگاه سرکردگان گروهک تروریستی منافقین
  • آغاز دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین
  • آغاز دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین