Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - اعتراض ها به قراردادهای واگذاری بهره برداری از دو معدن طلا و مس افغانستان به شرکت های غربی با مالکیت آمریکایی و انگلیسی به نهادهای فعال مدنی رسید و آنها امضای این قراردادهای معادن را تحت فشار خارجی عنوان کردند و خواستار بازنگری شدند.

به گزارش روز یکشنبه رسانه های افغانستان، حدود 200 تن از نمایندگان نهادهای مدنی و شماری از کارشناسان امور اقتصادی و سیاسی افغانستان دیروز در کابل پایتخت افغانستان گردهم آمدند تا انتقادشان را نسبت به رویکرد خصوصی سازی جنگ درکشورشان و داد امتیاز بهره برداری از معدن طلای استان «بدخشان» و مس «بلخاب» در استان «سرپل» به شرکت های آمریکایی و انگلیسی اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این نهادها تاکید کردند که قراردادهای معدن طلای بدخشان و مس بلخاب که تحت فشار آمریکا و انگلیس دو هفته پیش در واشنگتن امضا شد فرآیندی سیاسی داشته و آنها رئیس جمهوری افغانستان را متهم کردند که با امضای این دو قرارداد دنبال سو استفاده از قدرت این کشورها در جهت دهی به انتخابات آینده ریاست جمهوری است.
«سید اکرام افضلی» رئیس دیده بان شفافیت افغانستان در این جمع گفت که ادامه جنگ از معادن افغانستان نیز قربانی می‌ گیرد و اگر دولت در برابر فشارهای خارجی و بین المللی ناتوان است، ملت و مردم افغانستان ضعیف نیستند و از حقوق خود دفاع خواهند کرد.
افضلی خواستار وضع محدودیت در نقش وزارت معدن، ایجاد صندوق عواید معادن، تشکیل اداره مستقل و غیر سیاسی متشکل از حقوقدانان و افراد متخصص در مورد معادن کشور برای تصمیم گیری برای بهره برداری شد و خواستار نظارت و مدیریت چنین تشکیلاتی بر قراردادها شد.
وی از آمریکا و انگلیس هم خواست که در مورد چپاول سرمایه ‌های ملی و طبیعی مردم افغانستان عجله نکنند و در بروز نیت هایشان دقت بیشتری را بکار ببندند تا زیان نبینند.
افضلی از تلاش ها برای خصوصی سازی جنگ در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که هیچ منطقی خصوصی سازی جنگ را نمی پذیرد و شرکت‌ های خصوصی امنیتی در تامین امنیت ضعیف هستند و طرح آنها در افغانستان عملی نخواهد شد .
«گل احمد مددزی» معاون اتحادیه حقوق دانان افغانستان هم در این نشست ، دولت را متهم کرد که در عقد قرارداد های معادن تحت تاثیر قدرت ‌های بین المللی قرار گرفته است.
«عزیز رفیعی» رئیس جامعه مدنی افغانستان نیز گفت که دولت باید برای حفظ سرمایه ملی، برخورد مسئولانه داشته باشد و امضای قرارداد این معادن همزمان با انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نگران کننده است.
دو هفته پیش قرارداد معدن طلای بدخشان و مس بلخاب افغانستان با شرکت های «افغان ترکیش مایننگ» و «افغان گول این منرالز» امضا شد که « سید سعادت منصور نادری » وزیر پیشین شهرسازی که به تازگی از سمت خود استعفا داده است ، یکی از سهامداران این دو شرکت انگلیسی و آمریکایی است.
بحث ورود شرکت «بلک واتر» برای گرفتن امتیاز مدیریت خصوصی جنگ در افغانستان اگر چه بارها از سوی همه طرف های دولتی و آمریکایی رد شده است اما در ظاهر رسانه های غربی و به دنبال آنها رسانه های افغانستان پایان نمی یابد و به نظر می رسد «اریک پرینس» مدیر بلک واتر یا هم فکرانش قصد دارند با تکرار خبر موضوع را عادی سازی و سپس اجرایی کنند و هزینه خود را نیز از محل استخراج معادن افغانستان بردارند.
پرینس شاید بتواند رئیس جمهوری آمریکا را که یک روحیه بازرگانی دارد ، وسوسه کند که هزینه های جنگ را از معادن افغانستان تامین کند و به این ترتیب آمریکا به هدف خود یعنی حضور در منطقه و جنگ بدون هزینه مستقیم دست می یابد.
آساق*291*1104**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي معادن آمريكا افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۱۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا به کمک‌های نظامی و مالی از «رژیم آپارتاید» پایان دهد

به گزارش خبرگزاری مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادعاهای بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد و محکوم کرد.

کنعانی تصریح کرد: نهادهای آمریکایی نمی‌توانند با برچسب زدن‌های مختلف بی‌اساس به اشخاص و نهادهای ایرانی، موج انتقادات جهانی نسبت به سیاست‌های حمایتی نامحدود آمریکا از جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری فلسطین و نیز سرکوب‌های خشونت‌آمیز معترضان در داخل آمریکا را منحرف سازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم به جای اتهام زنی‌های بی اساس به دیگر کشورها و ملت‌ها، به حمایت‌های تسلیحاتی، نظامی، مالی و سیاست‌های بین‌المللی خود از رژیم آپارتاید و اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین پایان داده و در سیاست‌های مداخله‌جویانه و نیز تهدید آفرین خود نسبت به حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حقوق بین‌الملل و صلح و امنیت بین‌المللی بازنگری نموده و مسوولانه رفتار نمایند.

کد خبر 6087544 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان غربی
  • فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهاي فافق
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • سرمایه گذاری بر روی معادن طلای افغانستان
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • افزایش دوبرابری قراردادهای تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • افزایش فعالیت‌های اکتشاف معادن در آذربایجان‌شرقی
  • آمریکا به کمک‌های نظامی و مالی از «رژیم آپارتاید» پایان دهد