Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@09:19:48 GMT

برپایی کارگاه حافظ شناسی در سارایوو

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۶۲۱۲۳

برپایی کارگاه حافظ شناسی در سارایوو

به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین و به مناسبت ۲۰ مهر ماه روز بزرگداشت حافظ شیرازی کارگاه یک روزه حافظ شناسی در سارایوو برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، این مرکز در بوسنی و هرزگوین به مناسبت ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ شیرازی کارگاه یک روزه حافظ‌شناسی را در نمایشگاه فرهادیه رایزنی فرهنگی، برای معرفی بیش از پیش شاعر ایرانی به علاقه مندان زبان و ادبیات فارسی در سارایوو برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیرحسین نوری رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین در آغاز این کارگاه درخصوص جایگاه شعر و همچنین قالب‌های مختلف شعری در ادبیات فارسی صحبت‌های مقدماتی انجام داد و سپس با بیان اینکه حافظ از جمله سرآمدان شاعران غزل سرای ایران است، افزود: این شاعر نامدار سده هشتم ایرانی، عارفانه ترین و عاشقانه ترین غزلیات را از خود به جای گذاشته است.

رایزن فرهنگی در ادامه ارائه توضیحاتی درخصوص چرایی نام نهادن حافظ به القاب مختلف مانند «لسان الغیب شیرازی» گفت: خواجه شمس‌الدین محمد شیرازی، خواندن قرآن با چهارده روایت را مایه افتخار خود ‌دانسته و احتمالا به همین دلیل تخلص حافظ را برای خود انتخاب کرده و این امر را بارها در اشعار خود ذکر کرده و اینچنین سروده؛ «صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ / هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم» و همه کراماتی که نصیبش شده را مرهون قرآن کریم می دانسته است.

وی در ادامه افزود: حافظ به خاطر تاثیری که در ادبیات نسل خود و نسل‌های بعدی شعرای پارسی گوی گذاشت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این تاثیر صرفا مخصوص شاعران پارسی گوی نیست و شاعران، ادیبان و سخنوران دنیا را نیز متاثر از خود کرده است، به نحوی که «گوته» فیلسوف و شاعر آلمانی اشعار خود در دیوان شرقی غربی را تحت تاثیر حافظ سروده و دومین گفتار این دیوان را بطور کلی به حافظ اختصاص داده است.

او با بیان اینکه برای اشعار حافظ تفاسیر و شرح های زیادی در طول تاریخ نوشته شده است، گفت: یکی از قدیمی‌ترین شرح‌هایی که بر دیوان غزلیات حافظ در خارج از ایران نوشته شده، شرح احمد سودی بوسنوی پژوهشگر و مترجم دوره عثمانی بوسنی و هرزگوین است.

نوری با اشاره به این‌که شرح احمد سودی خود بیانگر قدمت حضور حافظ در سرزمین بوسنی و هرزگوین است، ادامه داد: دوره‌های حافظ خوانی و شرح و تفسیر اشعار حافظ از قدیم‌الایام در تکایا و محافل ادبی بوسنیایی‌ها دایر بوده و سابقه آن به دهه‌های قبل و حداقل ۸۰ سال قبل برگشته و آثار آن دوره‌ها هنوز قابل دسترس است.

"آشیدا" مدرس کلاس‌های زبان فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین نیز در سخنانی به زندگینامه حافظ اشاره کرد و در ادامه اشعاری از حافظ را به زبان بوسنیایی برای علاقه مندان قرائت کرد.

وی همزمان با پخش فیلمی از مقبره حافظ توضیحاتی نیز در این زمینه ارائه و حاضران نیز به تماشای تصاویر حافظیه نشستند.

در پایان نیز علاقه مندان به شعر و ادب فارسی با چای ایرانی پذیرایی شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام سارایوو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۲۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۱ هزار نفر در واحدهای اقامتی آذربایجان غربی اقامت کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی صفری در این خصوص اظهار کرد: در این مدت آمار اقامت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته و نیز ضریب اشغال تخت واحدهای اقامتی سطح استان در ایام نوروز به ۴۵ درصد رسیده است.

وی اظهارکرد: از این تعداد ۴۱ هزار و ۷۵ نفر در واحدهای اقامتی استان اعم از هتل، هتل آپارتمان، بوم‌گردی، مجتمع‌های گردشگری و ۴۰ هزار و ۱۲۶ نفر در سایر مراکز اقامتی اعم از مدارس، خانه معلم، باشگاه فرهنگیان، کمپ‌های موقت، مهمان‌سراهای ادارات اقامت داشتند.

صفری با بیان اینکه در نیمه دوم تعطیلات نوروزی همواره آمارهای اقامتی، بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان صعودی می‌شود افزود: همچنین در این مدت ۸۳۳ هزار و ۶۹۳ نفر از جاذبه‌های گردشگری، طبیعی، فرهنگی، تفریحی، صنایع‌دستی و موزه‌های استان بازدید داشته‌اند که رشد ۲۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی برپایی نوروزگاه در ۲۰ شهرستان، استقرار راهنمایان گردشگری، راه اندازی اتوبوس گردشگری، برپایی نمایشگاه صنایع دستی درموزه های استان و بازرسی‌ها را از جمله برنامه‌های ایام تعطیلات نوروزی در استان برشمرد.

آذربایجان غربی دارای یک هزار و ۷۷۰ اثر تاریخی ثبت ملی و جهانی شده است که هرساله میزبان مهمانانی از داخل و خارج کشور می‌شوند.

در سطح استان ۲۸۸ واحد گردشگری و ۱۲۸ واحد اقامتی با ۲ هزار و ۲۷۳ اتاق و پنج هزار و ۴۳۱ تخت اقامتی و همچنین ۳۶ واحد بوم‌گردی، ۴۲ باب مهمان‌پذیر و ۲۳ واحد غذاخوری بین‌راهی وجود دارد که نظارت‌های مستمری از فعالیت آنها انجام می‌شود.

کد خبر 6063835

دیگر خبرها

  • ۸۱ هزار نفر در واحدهای اقامتی آذربایجان غربی اقامت کردند
  • آرامگاه حافظ در صدر استقبال گردشگران نوروزی
  • برپایی سفره کرم اهل بیت (ع) در گذر فرهنگی چهارباغ
  • تقدیر استاندار فارس از عملکرد جهادی مدیر کل میراث فرهنگی دیار حافظ
  • برپایی جشن بزرگ دهکده بهار ایران در پارک دانشجو
  • صدور و تمدید 155 مجوز فعالیت کارگاه صنایع دستی هنرمندان شهرستان مینودشت در سال 1402
  • اجرای ویژه برنامه های فرهنگی و هنری در موزه مردم شناسی ارومیه برای کودکان
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در موزه‌های آذربایجان غربی
  • برپایی ایستگاه نقاشی در موزه‌های آذربایجان غربی 
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در موزه‌های آذربایجان غربی