Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سکوت و بی تفاوتی دانشجویان به نفع کشور نیست، گفت: دانشگاهیان در صورت میدان دادن به آنها می توانند کشور را از گردنه سخت فعلی عبور دهند و با تبدیل فناوری به ثروت اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت نجات دهند.

به گزارش ایرنا از امیدنامه، محمدرضا عارف روز یکشنبه در بازدید از برج فناوری دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه دانشگاه امیرکبیر در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و علمی الگو بوده است، افزود: دانشجویان موتور محرکه دانشگاه هستند و سکوت و بی‌تفاوتی دانشجویان به نفع کشور نیست و این سکوت در نهایت برای جامعه خطرناک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه باید تضارب عقاید را در دانشگاه‌ها بپذیریم، خاطرنشان کرد: دانشگاه امیرکبیر علیرغم وجود سلایق مختلف کمترین درگیری‌ها را داشته است و این امر باید الگویی برای سایر دانشگاه‌ها باشد.

رییس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به گزارش عملکرد این دانشگاه، عنوان کرد: این دانشگاه هر چند در چهار سال گذشته در حوزه‌های مختلف تلاش کرده، ولی هنوز نتوانسته ارتباط مناسبی با صنایع برقرار کند که این امر به دلیل آن وجود موانعی میان دانشگاه با صنعت است.

عارف با بیان اینکه بودجه دانشگاه‌ها متکی بر بودجه‌های دولتی است، اضافه کرد: دانشگاه امیرکبیر توانسته‌ است از طریق ارتباط با صنعت درآمدهای اختصاصی داشته باشد هر چند که میزان‌ آن رضایت بخش نیست که دلیل آن هم نوع ارتباط صنعت با دانشگاه است.

رییس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اجرای طرح ساماندهی دانشگاه‌ها در دانشگاه‌هایی چون صنعتی شریف، امیرکبیر و هنر در دولت اصلاحات، گفت: در میان این دانشگاه‌ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر بهترین عملکرد را داشته است.

رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در عین حال از وضعیت ترکیب اعضای هیات علمی این دانشگاه ابراز نگرانی کرد و یادآور شد: این دانشگاه در زمینه اعضای هیات علمی رشدی نداشته است به گونه‌ای که در فاصله چهار ساله هیچ رشدی در افزایش اعضای هیات علمی مشاهده نمی‌شود که این امر نگران کننده است.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم جهش علمی در کشور داشته باشیم نیاز است در این زمینه اقدامی صورت گیرد و اگر مسوولان دانشگاه امیرکبیر فکر می‌کنند می‌توان در این زمینه اقدامی در مجلس شورای اسلامی اجرایی شود، به ما اطلاع دهند.

عارف همچنین تصریح کرد: چالش عدم رشد در ترکیب اعضای هیات علمی منحصر به دانشگاه امیرکبیر نمی‌شود بلکه در دانشگاه‌های بزرگ مانند شریف نیز مشاهده می‌شود.

وی بر لزوم پیشتازی دانشگاهیان در تمام عرصه ها تاکید کرد و با اشاره به شرایط فعلی جامعه و تحریم‌های صورت گرفته علیه کشور، تصریح کرد: شرایطی که در آن به سر می بریم از یک نظر شاید یک فرصت تلقی شود چرا که توفیق اجباری است که اقتصاد کشور را بدون تکیه بر نفت ساماندهی کنیم.

رئیس فراکسیون امید اظهار داشت: آرزوی ما این است که اقتصاد کشور از اقتصاد نفتی به اقتصاد غیرنفتی تبدیل شود که با جهت گیری‌هایی که در سیاست‌های کلی شده، تاکید بر اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی بر لزوم میدان داری دانشگاهیان و کمک به دولت برای عبور از شرایط فعلی تاکید کرد و گفت: دانشگاهیان بخصوص جوانان در صورت میدان دادن به آنها می‌توانند کشور را از گردنه سخت فعلی عبور دهند و با تبدیل فناوری به ثروت اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت نجات دهند.

عارف دانشگاه امیرکبیر را پیشتاز در طراحی فناوری‌های نوین دانست و گفت: انتظار است دانشگاه امیرکبیر به مانند گذشته پیشتازی خود را بخصوص در شرایط فعلی کشور برای کمک به دولتمردان ادامه دهد و دولت هم خود را از مشورت با نخبگان و دانشگاهیان محروم نکند.

گفتنی است در جریان بازدید سه ساعته عارف از برج فناوری دانشگاه امیرکبیر، معتمدی رئیس این دانشگاه توضیحاتی را درخصوص دستاوردهای این مرکز تحقیقاتی ارائه کرد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: عارف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۲۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم

به گزارش خبرگزاری علم و فناروی آنا، جواد محمدی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در دیدار با وادین پتروویچ رئیس دانشگاه بیوتکنولوژی اوفای روسیه اشاره کرد: این پژوهشگاه قطب مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران و منطقه است و ما در این پژوهشگاه در مرز های دانش و نیازهای ایران و منطقه در حال فعالیت علمی هستیم.

وی افزود: تا کنون فعالیت های فراوانی در حوزه تشخیص زود هنگام سرطان، مطالعات اصولی و بنیادین میوه زیتون، کشت غلات و گندم مقاوم به شوری، پروبیوتیک ها و حیوانات مدل بیماری با روش ویرایش ژن، ساخت کیت های تشخیصی انسانی و دام و طیور و ساخت واکسن HPV و واکسن آنفولانزا در پژوهشگاه انجام شده است.

رئیس پژوهشگاه ژنتیک در ادامه گفت: در جهان امروز علیرغم شعارهای فریبنده غربی ها، متاسفانه با یک آپارتاید علمی از سوی کشورهای غربی مواجهیم و برای مقابله و عبور از این آپارتاید علمی باید با دانشگاه های کشورهای دوست و همسایه ائتلاف علمی تشکیل دهیم و با این ائتلاف در دانش و فناوری ایجاد قدرت نمائیم که با این ائتلاف علمی می توانیم تهدیدات آینده سلامت بشر و پاندمی هایی نظیر کرونا را شناسای و کنترل کنیم.

 محمدی ادامه داد: بر اساس سند روابط علمی بین المللی جمهوری اسلامی ایران، ما در حوزه علمی و فناوری، به دنبال تعاملات بین المللی با دانشگاه های جهان هستیم و با توجه به روابط استراتژیک میان ایران و روسیه، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری علاقمند است با دانشگاه بیوتکنولوژی اوفا در زمینه های مختلف علمی، پژوهشی و فناوری و تبادل استاد و دانشجو و اجرای طرح ها و پروژه های مشترک همکاری های ارزنده ای داشته باشد.

در ادامه این نشست، وادین پتروویچ، رئیس دانشگاه بیوتکنولوژی اوفای روسیه نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و بازدید از پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: دانشگاه بیوتکنولوژی اوفا دانشگاهی با قدمت یک قرن است و در شاخه های مهم بیوتکنولوژی، ژنتیک پزشکی ، ژنتیک دام و طیور و آبزیان و کشاورزی و هوا و فضا فعالیت می‌کند و اشتراکات علمی بسیاری با پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی دارد و مایه مسرت و افتخار ما خواهد بود که تعاملات علمی بالایی با پژوهشگاه شما داشته باشیم.

در پایان این نشست، هیئت روسی از بخش‌های مختلف پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری بازدید به عمل آورد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است
  • عبدالحسین خسروپناه: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است
  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم