Web Analytics Made Easy - Statcounter

آخرین خبرها از برنامه های معیشتی دولت، برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب، ادغام بانک های نظامی علاج کاهش سود آوری، راه پر پیچ و خم تحریم ایران، بنزین در راه سهمیه بندی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه ۲۲ مهرماه است.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، آخرین خبرها از برنامه های معیشتی دولت، برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب، ادغام بانک های نظامی علاج کاهش سود آوری، راه پر پیچ و خم تحریم ایران، بنزین در راه سهمیه بندی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه 22 مهرماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حذف یارانه سه دهک بالای جامعه در دستور کار دولت قرار گیرد

«سیدابوالفضل موسوی» در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد راهکارهای دولت برای کمک به بهبود معیشت و همچنین اقتصاد کشور گفت: دولت در لایحه بودجه 97 بحث افزایش قیمت حامل های انرژی را مطرح کرد که مجلس با آن مخالفت کرد البته بحث تظاهرات دی ماه نیز باعث شد که دولت از این پیشنهاد صرف نظر کند ولی همواره بحث اصلاح قیمت حامل های انرژی را در برنامه داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر دولت بحث سهمیه بندی سوخت را مطرح می کند که این یکی از سناریوهایی است که برای شرایط فعلی با توجه به مشکلات موجود اندیشیده شده است. گرچه دولت طبق اختیارات می تواند این کار را انجام دهد ولی تاکنون از آن استفاده نکرده است.

موسوی با اشاره به اینکه دولت در لایحه بودجه 98 می تواند بحث اصلاح قیمت حامل های انرژی را پیشنهاد کند و مجلس نیز می تواند با بررسی های کارشناسانه این پیشنهاد دولت را یا قبول و یا رد کند، گفت: به هر حال قیمت حامل های انرژی در حال حاضر در کشور واقعی نیست و همین موضوع باعث شده است بحث قاچاق سوخت کشورهای همسایه با توجه به افزایش قیمت ارز بیشتر شود.

 

۲۶ آبان؛ برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب

«محمد جواد محمدی نوری» در گفت و گو با خبرنگار احزاب خبرگزاری شبستان از برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب در تاریخ 26 آبان خبر داد.

بازرس خانه احزاب با بیان این که در این مجمع انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب برگزار می شود، افزود: در این انتخابات از هر جریان 7 نفر به عنوان شورای مرکزی انتخاب می شوند.

 

برای جوانان توانمند ایرانی، هیچ هدفی دور از دسترس نیست

رئیس‌ جمهوری در پیامی به مناسبت افتتاحیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی، با اشاره به اینکه امروز ملت ایران با وجود جوانان توانمند و استعدادهای درخشان به افق‌های دور دست‌ می‌نگرد و قله‌های رفیع علم و دانش و توسعه را هدف گرفته است، تاکید کرد: با استفاده از استعدادهای برتر و ظرفیت‌های فراوانی که در کشور وجود دارد، جایگاه کشور در صحنه بین‌المللی را روز به روز رفیع‌تر خواهیم ساخت.

متن پیام حجت‌الاسلام حسن روحانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برگزاری نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی را صمیمانه تبریک می‌گویم و برای همه شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران سخت‌کوش آن آرزوی توفیق دارم.

امروز ملت ایران با وجود جوانان توانمند و استعدادهای درخشان به افق‌های دور دست‌ می‌نگرد و قله‌های رفیع علم و دانش و توسعه را هدف گرفته است. برای چنین جوانانی هیچ هدفی دور از دسترس نیست و جامعه‌ای که چنین جوانانی دارد، هیچ‌گاه و در هیچ‌زمینه‌ای، با بن‌بست مواجه نخواهد شد. هدف اصلی مجلس دانش‌آموزی مهیا نمودن جوانان برگزیده برای مدیریت کشور و پذیرش مسئولیت‌های سنگین اجتماعی در آینده است و این مجلس به عنوان نماینده میلیون‌ها دانش‌آموز می‌تواند آغاز یک حرکت بزرگ برای انسجام‌بخشی جامعه باشد. مجلس دانش‌آموزی محلی است برای آموزش نقدپذیری، پرسشگری و حقوق شهروندی و نهادی مؤثر برای بالا بردن فهم و تمرین مردم‌سالاری در جامعه است.

 

رییس جمهوری از نفرات برتر کنکور ۹۷ تقدیر کرد

«حجت‌الاسلام حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری صبح یکشنبه ۲۲ مهرماه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، از نفرات برتر آزمون سراسری ۹۷ تقدیر کرد.

 

ادغام بانک های نظامی علاج کاهش سود آوری

در پی تصمیم بانک مرکزی مبنی بر ساماندهی فعالیت های موسسات پولی و بانکی کشور، موضوع ادغام بانک ها از سال 96 در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت، این موضوع شامل بانک های نظامی دارای مجوز و حتی بدون مجوز نیز شده است و بر اساس اخبار محلی از برخی بانک های نظامی این امر به تازگی از سوی بانک مرکزی به بانک های نظامی ابلاغ شده است

بر اساس اظهارات یکی از کارمندان بانک به خبرنگار شبستان تعدد بانک ها و پراکنده شدن مشتریان از جمله دلایل ادغام بانک هاست و ادغام برای جلوگیری زیان دهی بانک ها و بالا بردن سود آنها صورت می گیرد. همچنین کاهش ارزش واقعی سرمایه ابتدای تاسیس بانک با گذشت زمان و کاهش سودآوری انها به دلیل رقابت در جذب مشتری از دیگر دلایل ادغام بانک ها است.

بنابراین گزارش، بانک قوامین با 800 شعبه، بانک حکمت ایرانیان با 205 شعبه، بانک کوثر با 352 شعبه ، بانک ثامن با 569 شعبه، بانک انصار با 634 شعبه و بانک مهر اقتصاد با 700 شعبه در کشور در حال فعالیت هستند. در اقتصاد ایران در کل ۲۰ بانک غیردولتی از بانک مرکزی مجوز فعالیت دارند و تعداد شعبه‌های بعضی از این بانک‌ها در شهر تهران به بیش از ۵۰ عدد می‌رسد.

 

خودکفایی ایران در تولید سانتریفیوژ هسته ای

تیرماه امسال سازمان انرژی اتمی کشورمان از ساخت کارخانه تولید قطعات به منظور ساخت سانتریفیوژ هسته ای در اصفهان خبر داد که در آن روزانه 60 دستگاه قطعه روتر برای سانتریفیوژ پیشرفته تولید می شود حالا بعد از گذشت سه ماه این سازمان اعلام می کند که در ساخت سانتریفیوژ هسته ای به ۱۰۰ درصد خودکفایی رسیده است.

«اصغر زارعان»، دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته ۲۱ مهرماه این خبر را اعلام کرده و گفته که علی رغم همه تلاش های دشمنان نظام امروز جمهوری اسلامی به خود کفایی ۱۰۰ درصدی در تولید انواع سانتریفیوژها رسیده است که همه این ها در سایه خود باوری، تلاش جهادی و ایمان راسخ جوانان انقلابی کشور بوده است.

او یادآور شده که ایران ۲۰ هزار سانتریفیوژ داشت که تعداد ۹ هزار ماشین فعال بودند و در قالب برجام تنها سه هزار ماشین از سانتریفیوژهای فعال کشور کاسته شده است اما با این حال هر لحظه که نظام اراده کند ظرفیت نیروگاهی خود را تا 190 هزار سو می توانیم افزایش دهیم.

این ها در حالی است که ۲۰ فروردین امسال ایران از 83 طرح صنعت هسته ای رونمایی کرد که یکی از آنها سانتریفیوژ «دکانتر ایرانی» بود.

 

روزگار سخت ترامپ/راه پر پیچ و خم تحریم ایران

«دونالد ترامپ»،‌ رییس جمهوری آمریکا از ۱۸ اردیبهشت که دستور بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را صادر کرد نمی توانست تصور کند چنین راه سختی را در پیش دارد.

او فکر می کرد بتواند با اعمال تحریم ها علیه ایران، تهران را فلج کند اما شاهد آن هستیم که روزگار آمریکا با آغاز این اقدام در عرصه سیاست خارجی و اقتصاد خارجی بیش از پیش سخت شده و واکنش های منفی بازار نفت و کشورهای مختلف به او نشان داده که راه اشتباهی را در پیش گرفته است.

در همین رابطه، یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی با بیان اینکه راهبرد دولت آمریکا ناآرام‌ کردن ایران از طریق تحریم‌ها است نوشته این کشور در هدفش موفق نمی شود.

یک تحلیلگر مسائل بین‌المللی هدف دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا از احیای تحریم‌ها علیه ایران را راه‌اندازی شورش‌های خیابانی توصیف کرده اما با اشاره به دلایلی نوشته که او در این هدف موفق نمی شود.

 

هزینه صدور ویزای اربعین ۱۹۹ هزار و ۸۷۵ تومان است

«حسین ذوالفقاری»، رییس ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری امروز یکشنبه 22 مهر در گزارشی در رابطه با آخرین اقدامات ستاد اربعین گفت: مبلغ ویزا برای زایران امسال 199 هزار و 875 تومان است و مدت روادید 2 ماه است که ظاهرا می توانند به مدت یک ماه اقامت داشته باشند.

وی اظهار داشت: با کاهش ارزش پول ملی یکی از مشکلات پیش روی اربعین مسئله ویزا بود که اگر قرار بود با ارز آزاد صادر می شد هزینه زیادی برای زایران داشت که در پی هماهنگی وزیر کشور با بانک مرکزی و رییس جمهور و پیگیری نمایندگان مجلس نهایتا منجر به این شد که نهایتا با ارز ثانوی برای زایران موافقت شد در روزهای اخیر یک توافق مبنایی انجام شد که این هزینه برای زایران 41 دلار باشد که هزینه ریالی آن همان 199 هزار و 785 تومان است.

رییس ستاد مرکزی اربعین بیان کرد: همچنین عوارض خروج از کشور برای زایرانی که از طریق زمین در ایام اربعین برای حضور در عتبات مسافرت می کنند، گرفته نمی شود و در شرایط عادی هزینه کارگزاری 100 هزار تومان است که در ایام اربعین به 15 هزار تومان کاهش یافت.

ذوالفقاری در ادامه با بیان اینکه 20 دستگاه در داخل کشور کارهای هماهنگی مراسم اربعین را انجام می دهند، گفت: ستاد مرکزی اربعین با 13 کمیته و 31 ستاد استانی مسایل مربوط به زایران را پیگیری می کنند.

 

بنزین در راه سهمیه بندی/کارت سوخت ها چه زمانی فعال می شوند

با نزدیک شدن اعمال تحریم های نفتی آمریکا بر علیه کشورمان زمزمه های سهمیه بندی بنزین نیز شدت گرفته اما دلیل اصلی این اقدام مصرف بی رویه این حامل انرژی و قاچاق آن به دلیل قیمت ارزان آن اعلام شده است.

در رابطه با سهمیه بندی بنزین نخستین بار ۱۷ مهرماه «محمدرضا پورابراهیمی»، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به ایسنا اعلام کرد که قرار است در موضوع سهمیه بندی بنزین و دادن کارت سوخت حداکثر تا یک ماه آینده تصمیم گیری شود و در این باره سناریو آن است که سرانه مصرف بنزین برای هر خودرو و هر فرد در نظر گرفته شود و حداکثر ظرف یک ماه آینده دولت و مجلس در این خصوص تصمیم گیری می کند.

وی تصریح کرد: قرار است کارت سوخت داده شود که در این کارت حدود 60 لیتر بنزین برای یک ماه شارژ می شود و مازاد مصرف قیمت آزاد است.

علاوه بر این، «محمد حسینی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار پارلمانی شبستان گفت که دولت سناریوی افزایش قیمت حامل های انرژی را در نظر دارد و قرار است همانند یارانه نان یارانه سوخت به افراد پرداخت شود. 

اما امروز یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه «طبق قانون دولت مجوز افزایش قیمت بنزین را دارد»، گفت که در حال حاضر دولت به دنبال سهمیه بندی بنزین است و باید در این جهت برنامه ریزی کند.

 «سید کاظم دلخوش» اظهار کرد: به دلیل اختلاف قیمت بسیار زیاد قیمت بنزین در کشور ما با کشورهای همسایه بخش زیادی از سوخت کشور ما قاچاق می‌شود. در حالیکه این منابع متعلق به همه ملت هستند اما متاسفانه از آنها سوء استفاده می‌شود.

 

آخرین خبرها از برنامه های معیشتی دولت

با ایجاد نوسان در بازار ارز و افزایش قیمت کالاها دولت بر آن شد تا به کمک اقشاری بیاید که درآمد ثابت آن ها باعث شده در گرانی ها با کاهش قدرت خرید روبرو شوند. در همین رابطه در شهریور ماه اعلام شد که با تصمیم دولت قرار بر این است ۹ میلیون نفر از افراد تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی به‌ ازای هر نفر ۳۵ هزار تومان کارت خرید کالا دریافت کند اما جزئیات طرح دیگر حمایتی دولت در دستور کار است.

جزئیات دیگری از کمک دولت به اقشار کم در آمد در هفته های اخیر از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتشر شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تأمین ذخیره کالاهای اساسی تا یک سال خبر داد و گفت: در جلسه با دولت بحث شد تا یارانه ارزی که به‌ عنوان مابه‌التفاوت نرخ ترجیحی و بازار ثانویه اختصاص داده می‌شود به‌ صورت یارانه در اختیار مردم قرار گیرد.

«محمدرضا پورابراهیمی» گفت: متوسط قیمت کالاهای اساسی به‌ رغم اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی در مقایسه با پارسال از 30 تا 50 درصد افزایش یافته است که نباید این گونه باشد. بر اساس توافق دولت و مجلس درباره کالاهای اساسی، قرار است نرخ ارز ترجیحی (4200 تومان) همه 25 قلم کالای اساسی تأمین شود. گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه حاکی از آن است که بخش زیادی از این کالاها برای بازه زمانی یک‌ساله خریداری شده است.

وی اضافه کرد: در جلسه با دولت، بحث شد تا یارانه ارزی که به‌عنوان مابه‌التفاوت نرخ ترجیحی و بازار ثانویه اختصاص داده می‌شود به‌صورت یارانه در اختیار مردم قرار گیرد. اکنون چند میلیون اتباع خارجی از یارانه متعلق به مردم ایران استفاده می‌کنند و همچنین حدود 4 تا 5 میلیون گردشگر خارجی هم از این ظرفیت استفاده می‌کنند و قاچاق کالای اساسی هم در دو ماه اخیر، مشکل‌ساز شده است بنابراین اگر یارانه ارزی به خود مردم به‌صورت مستقیم داده شود برخی از این مشکلات، حل می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه دیروز درباره سبد حمایتی ویژه هم بحث شد و بر اساس اظهار نظر دولت، این سبد حدود 50 درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهد. منابع این سبدها از محل تغییر قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها تأمین می‌شود که حدود 12هزار و 500 میلیارد تومان است.

 

فراخوان رهبری به مراجع رسمی و نخبگان برای نظر مشورتی

در پی تدوین الگوی پایه‌ی اسلامی ایرانی پیشرفت، که در آن اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه‌ آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه‌ی نظرات مشورتی جهت اصلاح یا تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.

رهبر انقلاب اسلامی در این فراخوان از مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خواستند تا با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند و نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید. اجرای این سند قرار است از ابتدای قرن پانزدهم هجری شمسی (سال ۱۴۰۰) آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار بگیرد./

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی کانون های فرهنگی هنری مساجد شیراز اردبیل بیرجند ایلام مجلس شبستان یزد وزیر علوم تحقیقات و فناوری سیاسی اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۴۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند

دانیله پلتکا، محقق انستیتوی امریکن انترپرایز در یادداشتی در نشریه فارن پالسی نوشت: تنها چند ماه مانده به آغاز به کار دولتش، جو بایدن در کنفرانسی خبری گفته بود، "از اینکه ایران همچنان موافق حضور در مذاکرات و گفتگو‌های مستقیم با ما و شرکایمان در خصوص نحوه حرکت به جلو و الزامات بازگشت (به برجام) است، خشنودم.» این صریح‌ترین اظهارات وی در قامت رئیس جمهور درباره سیاست خارجی دولت فعلی آمریکا در قبال ایران بود.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: اما با گذشت تقریبا ۳ سال از آن سخنان، آن گفتگو‌ها مدتهاست که از هم پاشیده و جای آن را هیچ گرفته است. بر اساس تحقیقی که از اعضای دموکرات و جمهوری خواه کنگره، مقام‌های دولتی، دیپلمات‌های خارجی و کارشناسان مسائل ایران انجام شده، دولت بایدن اکنون هیچ سیاست مشخصی در قبال ایران و برنامه هسته‌ای این کشور ندارد.

در سخنرانی سالانه رئیس جمهور آمریکا در کنگره نیز، بایدن تنها یک اشاره گذرا به ایران داشت. نداشتن خط مشی مشخص در بدترین زمان ممکن رخ می‌دهد.

انستیتوی علوم و امنیت بین الملل به صورت منظم ارزیابی‌هایی را در خصوص وضعیت برنامه هسته‌ای ایران منتشر می‌کند. بر اساس ارزیابی این موسسه در حال حاضر زمان گریز هسته‌ای ایران (مدت زمان مورد نیاز برای مونتاژ یک سلاح هسته ای) به صفر رسیده است. این عملا بدان معناست که ایران از اورانیوم کافی با غنای تسلیحاتی برای ساخت یک بمب در طی چند روز برخوردار است و می‌تواند طی مدت ۳۰ روز ۶ بمب اتم مونتاژ و تولید نماید.

در نشست ۴ مارس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بدون تایید اعداد و ارقام ادعایی انستیتوی علوم و امنیت بین الملل تصریح کرد که این نهاد بین المللی اطلاع چندانی از آنچه در ایران می‌گذرد ندارد.  

در نشست قبلی شورای حکام در نوامبر ۲۰۲۳، مجموعه‌ای از نگرانی‌ها در خصوص مسائل حل نشده برنامه هسته‌ای ایران از جمله کوتاهی این کشور در اشتراک گذاری اطلاعات هسته‌ای بر اساس حقوق بین الملل در خصوص وجود ذرات اورانیوم در سایت‌های مختلف شامل ورامین و تورقوزآباد مطرح شده بود. تهران همچنین ابهامات موجود درباره سوالات قبلی آژانس را برطرف نکرده است. در عوض دولت ایران در سپتامبر ۲۰۲۳ به تلافی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا تصمیم به اخراج تعدادی از بازرسان آژانس گرفت.  

اما علیرغم پیشرفت‌های حاصل شده در برنامه هسته‌ای ایران و تصمیم این کشور مبنی بر غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم، دولت بایدن هیچ اظهارنظر رسمی‌ای مبنی بر اینکه سیاست قبلی اش در قبال ایران را کنار گذاشته منتشر نکرده است.

کولین کاهل، یک مقام سابق پنتاگون در فوریه ۲۰۲۳ به کنگره گفت، «همچنان این نظر وجود دارد که اگر شما بتوانید موضوع را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کنید و مجددا محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران را برقرار نمایید، بهتر از گزینه‌های دیگر است. اما در حال حاضر برجام در حالت تعلیق قرار دارد.» بایدن در نوامبر ۲۰۲۲ در تجمع حامیانش به یکی از حاضران گفته بود توافق هسته‌ای "مرده" است.

زمانی که رابرت مالی، نماینده ویژه در امور ایران به دلیل زیر پا گذاشتن مسائل امنیتی از سمت خود کنار گذاشته شد، به نظر می‌رسید که تمام امید‌ها برای احیای توافق هسته‌ای از بین رفته است.

بسیاری انتظار داشتند دولت بایدن با هدف دستیابی به یک توافق جدید و بهتر رژیم تحریم‌ها علیه ایران را که قبل از روی کار آمدنش برقرار شده بود از سر بگیرد. اما این اتفاق رخ نداد. در عوض، بخش عمده گام‌های برداشته شده در هنگام ورود بایدن به کاخ سفید در سال ۲۰۲۱ نظیر حذف نام گروه حوثی‌های یمن از فهرست گروه‌های تروریستی و کاهش سختگیری‌ها بر ناقضان تحریم نفتی ایران همچنان پابرجا باقی مانده است.

گروهی از سناتور‌های آمریکایی اوایل امسال در نامه‌ای ضمن انتقاد از عدم اجرای سختگیرانه تحریم‌های نفت مدعی شدند که ایران در حال حاضر روزانه بیش از ۱.۴ میلیون بشکه نفت می‌فروشد که دو سوم آن به چین است.

همچنین بر اساس ادعای تنظیم کنندگان این نامه، درآمد نفتی ایران در فاصله فوریه ۲۰۲۱ تا اکتبر ۲۰۲۳ حداقل ۸۸ میلیارد دلار بوده و ذخایر ارزی این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ رشدی ۴۵ درصدی را شاهد بوده است.

هرچند وزارت خزانه داری دولت بایدن به وضع تحریم‌ها علیه ایران در حوزه‌هایی نظیر حقوق بشر، موشکی و تخلفات اشاعه‌ای ادامه می‌دهد، اما بخش اعظم تحریم‌های نفتی و ال ان جی به خصوص علیه چین و خریداران مرتبط با چین، ناچیز و غیرموثر بوده است. نمی‌توان دلیل مشخصی برای توضیح اینکه چرا دولت بایدن به تهران اجازه می‌دهد مقادیر قابل توجهی پول نقد عاید خود کند پیدا کرد.

با این حال سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به وال استریت ژورنال گفته: «ایالات متحده اجرای سختگیرانه تمام تحریم‌های مرتبط با ایران را ادامه می‌دهد و هیچ تحریمی را لغو نکرده است. هرگونه ادعایی بر خلاف این موضوع نادرست است.»

احتمالا دولت بایدن همچنان کورسوی امیدی به نوعی توافق برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دارد. این احتمال نیز وجود دارد که دولت بایدن نگران افزایش قیمت نفت در سال منتهی به انتخابات باشد. احتمال دیگر این است که دولت بایدن نگران است بی توجهی اش به مشکل موجب شده تا توانایی ایران در بالا بردن سطح تنش افزایش یابد و این یعنی واشنگتن اکنون عملا باید با ایران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند.  

قدرت‌های اروپایی نیز که در توافق سال ۲۰۱۵ در کنار آمریکا بودند و اقدام سال ۲۰۱۸ دولت ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای ایران را محکوم کردند، به یکباره حساسیت خود نسبت به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را از دست داده اند. کشور‌های اروپایی و آمریکا در نشست ماه نوامبر شورای حکام تصمیم ایران به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم به ۶۰ درصد را محکوم کردند، اما این کشور‌ها هیچ اشاره‌ای به تبعاتی که ایران ممکن است در نتیجه اخذ این تصمیم با آن مواجه شود نکردند.

اما نکته عجیب‌تر همچنان بی میلی دولت بایدن به همکاری با متحدانش جهت فعال کردن مکانیزم موسوم به ماشه است. در چند مقطع مهم زمانی چنین تصمیمی می‌توانست اتخاذ شود. در اکتبر ۲۰۲۳، موعد قطعنامه سازمان ملل که انتقال پهپاد و موشک به مقصد و مبدا ایران را ممنوع می‌کرد به موجب برجام منقضی شد.

هرچند ایران و آمریکا هر دو پایبندی به توافق برجام را متوقف ساخته اند، اما قطعنامه شورای امنیت که متضمن تعهدات طرفین در برجام است هنوز پابرجاست. ایران، به ادعای دولت بایدن مدت‌ها مشغول نقض محدودیت‌های وضع شده بر برنامه‌های موشکی و پهپادی خود بوده است. مکانیزم اسنپ بک، به هر کدام از طرف‌های توافق برجام اجازه می‌دهد که فرآیندی را در شورای امنیت سازمان ملل کلید بزنند و تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم‌های تسحلیاتی و موشکی علیه ایران را مجددا فعال نماید. فعال شدن مکانیزم ماشه یا همان اسنپ بک می‌تواند محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران را نیز بازگرداند.  

نشانه‌های رو به افزایشی وجود دارد مبنی بر اینکه رویکرد تندروانه و رادیکال ایران تهدیدی برای ایالات متحده به شمار می‌رود. شکست گفتگو‌ها با ایران در سال ۲۰۲۲ در خلاء اتفاق نیافتاد. حتی قبل از اینکه حمله ۷ اکتبر حماس سایه سنگینی بر نقش مخرب ایران در خاورمیانه بیندازد، تعدادی از اتفاقات منطقه‌ای این موضوع را به خوبی روشن کرده بود که تمایل تهران به تعامل با غرب رو به کاهش است.

اولین اتفاق نحوه برخورد با اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی در سپتامبر ۲۰۲۲ بود که انتقادات شدید دولت بایدن را در پی داشت. پس از این اتفاقات، گفتگو‌ها بین ایران و آمریکا صرفا به تلاش‌ها برای آزادی ۵ زندانی آمریکایی محبوس در زندان‌های ایران محدود شد.  

به علاوه، همزمان با رادیکال‌تر شدن سیاست در داخل، سیاست خارجی ایران نیز صریحتر از قبل به سمت روسیه و چین تمایل پیدا کرد. در طی ۲ سال گذشته، ایران حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ اوکراین را افزایش داده و بیش از ۲ هزار فروند پهپاد به این کشور تحویل داده است. در کنار این‌ها باید به نقش ایران در حمله ۷ اکتبر حماس از طریق تامین مالی، تسلیحاتی و آموزشی گروه حماس نیز اشاره کرد. همچنین حوثی‌های تحت حمایت ایران کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ را مختل نموده اند.

فعالیت‌های گروه حزب الله لبنان و سایر گروه‌های شبه نظامی در عراق و سوریه را نیز که همگی از حمایت ایران برخوردارند باید به این فهرست اضافه کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • قاچاق گازوئیل ایران با ۱۰۰ برابر قیمت بالاتر
  • گازوئیل ایران با ۱۰۰ برابر قیمت بالاتر قاچاق می‌شود
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • مومنی، اقتصاددان: خدا رحم کرده قیمت ارز را کنترل کردید!
  • جایگاه دهم آسیا سهم دختران جوان فوتبال ایران
  • دختران جوان ایران در جایگاه دهم آسیا
  • دختران فوتبالیست جوان ایران در جایگاه دهم آسیا
  • تیم فوتبال دختران جوان ایران در جایگاه دهم آسیا
  • هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود