Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاره‌ها به دور ستاره‌ها می‌چرخند و قمر‌ها حول سیاره‌ها می‌گردند، اما آیا یک جرم آسمانی دیگر می‌تواند به دور قمر‌ها بچرخد؟ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این اتفاق ممکن است.

ستاره شناسان مرکز "جونا کولمِیِر" از موسسه علوم کارنگی و آزمایشگاه "شان رایموند" بوردو یک شبیه‌سازی کامپیوتری برای پیش‌بینی اینکه آیا قمر‌های طبیعی مانند ماه زمین می‌توانند خودشان یک قمر طبیعی دیگر داشته باشند، ساختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قمر یک ماه!

حدود ۱۷۰ قمر در منظومه شمسی وجود دارد که اکثر آن‌ها به دور غول‌های گازی مشتری و زحل می‌چرخند.

بیشتر ماه‌ها کوچکتر از سیاره‌هایی هستند که در مدار آن‌ها می‌گردند، اما برخی از آن‌ها بزرگتر از سیاره‌های خود هستند.

شرایط خاصی برای یک قمر وجود دارد که بتواند برای خودش یک قمر داشته باشد. مثلا یک جرم آسمانی مانند یک سیارک یا یک دنباله‌دار باید به اندازه کافی نزدیک به قمر اصلی باشد تا بتواند در گرانش آن گیر بیافتد، اما نه آنقدر نزدیک تحت تاثیر نیروی کشندی آن قرار گیرد و به سطح قمر سقوط کند.

همچنین باید فاصله کافی بین قمر اصلی و سیاره‌ای که قمر در آن قرار دارد، وجود داشته باشد.

در حالی که قمری که یک قمر داشته باشد در منظومه شمسی وجود ندارد، چهار قمر در این منظومه شرایطش را دارند: "کالیستو" (Callisto) قمر مشتری، "تیتوس" (Titus) قمر زحل، "لاپتوس" (Iapetus) قمر زحل و ماه زمین.

علاوه بر این، یک قمر به همراه قمر مخصوص خود باید بتوانند تعادل گرانشی خود را برای مدت زمانی طولانی حفظ کنند.

اخترشناسان این مطالعه، چنین قمر‌هایی را "زیرماه" (submoon) نامیده‌اند، اما احتمالا کاربران اینترنت ایده‌های بهتری داشته باشند.

پیدا کردن "زیرماه" در جهان هستی

تاکنون هیچ زیرماهی رصد نشده است. در حالی که در طول چند سال گذشته سیاره‌های فراخورشیدی فراوانی شناسایی شده است، رصد زیرماه‌ها برای دانشمندان چالش است.

اوایل همین ماه، یک مقاله برای اولین بار یک قمر را در خارج از منظومه شمسی یافت. گفته شده است که این قمر به بزرگی نپتون است و به دور ستاره‌ای می‌چرخد که ۸۰۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد؛ بنابراین یافتن یک زیرماه بسیار دشوار خواهد بود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری قمر ماه زیر ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۴۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارما و کومو در آستانه صعود به سری آ

پارما و کومو می توانند دوباره در بالاترین سطح فوتبال ایتالیا به میدان بروند.

فصل 2023/24 سری بی ایتالیا به روزهای حساس و پایانی خود نزدیک شده است. دو تیم قدیمی و مطرح پارما و کومو فاصله زیادی تا صعود به سری آ ندارند.

پارما در فصل 2020/21 به سری بی سقوط کرد و آنها آماده اند پس از سه فصل غیبت، دوباره از فصل آینده در سری آ به میدان بروند. کومو نیز آخرین بار در فصل 2002/03 در سری آ حضور داشت. گفتنی است تیم های سوم تا هشتم جدول سری بی از طریق پلی آف می توانند شانس خود برای صعود به سری آ را امتحان کنند. سومین تیم صعودکننده از مسیر دشوار پلی آف مشخص می شود.

از دست ندهید ????????????????????????

باخت دیوید تیلور، دردسر تازه برای حسن یزدانی تصاویر سه‌بعدی علیه ژاوی: توپ یامال گل نشده بود! باورنکردنی؛ لالیگا تکنولوژی خط دروازه ندارد کامنت تمسخرآمیز وینیسیوس؛ فکر کردی بلینگامی؟

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • ادعای ناسا ؛ ردپای حیات بیگانگان را در مریخ کشف کردیم!
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • ساخت یک موشک جدید برای جستجوی حیات در سیاره زهره
  • سیاره در برابر پلاستیک
  • سیاره مشتری چه زمانی شروع به حرکت در منظومه شمسی کرده است؟
  • تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)
  • پارما و کومو در آستانه صعود به سری آ