Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:10:51 GMT

همسایه های شرمنده

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۶۶۲۴۸

همسایه های شرمنده

تهران- ایرنا- سوریه می رود که این روزها با آزادی آخرین بخش های تحت اشغال در برخی مناطق باردیگر تمامیت ارضی خود را به دست آورده و پیروزی خود را در پایان بحران هشت ساله جشن بگیرد.

بحران در سوریه از اسفند ماه 1389 به صورت مشخص با تحرکاتی در مناطق جنوبی و نزدیک مرزهای اردن و شهر درعا آغاز شد و پیش از آن با توجه به برخی تحرکات در کشورهای عرب نظیر تونس و مصر مخالفان دولت سوریه نیز برخی تجمع های اعتراض آمیز در بازار حمیدیه دمشق برگزار و برخی از آنان نیز در این ارتباط دستگیر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با برگزاری مراسم تشییع جنازه برای کشته های اعتراض های مسلحانه روز جمعه آخر اسفند ماه 1389 در درعا رفته رفته برخی از شهرهای مرزی دیگر سوریه شاهد برگزار تجمع های اعتراض آمیز شد و شدت این اعتراض ها در شهرهای مرز شمال غرب سوریه و استان های ادلب و حما و حمص بیش از دیگر مناطق بود.
اوج این اقدامات را با توجه به نزدیکی شهر جسر الشغور به مرزهای ترکیه و فعالیت های این کشور برای حمایت از تروریست ها باید در این شهر دنبال کرد که در جریان اشغال برخی مراکز اداری و دولتی نیروهای پلیس و دیگر ماموران در یک اقدام جنایتکارانه و به صورت فجیع کشته و جنازه های قطعه قطعه شده آنان در بین زباله های این شهر رها شدند.
با افزایش این اقدامات که با حمایت های مالی ، تسلیحاتی ، لجستیک و آموزشی برخی کشورهای همسایه سوریه در چهارسوی این کشور با ایجاد مراکز هماهنگی و برنامه ریزی از سوی افسران عالی رتبه کشورهای عربی و غربی انجام می شد ، در داخل سوریه و به طور مشخص در دمشق نیز برخی تحرکات از سوی سفارتخانه های کشورهایی چون امریکا و کشورهای عربی با سفر به شهرهای مختلف سوریه و دیدار با مخالفان و تحریک آنان افزایش یافت و کار به جایی رسید که شماری از سوری ها در سال 1390 با اجتماع در برابر سفارتخانه های عربستان سعودی و قطر در دمشق نسبت به حمایت های آنان از تروریست ها اعتراض کردند و در کمتر از یک هفته مسوولان این دو سفارتخانه مجبور به ترک دمشق شدند.
این کشورها در زمان ترک سوریه و قطع رابطه با این کشور هیچ وقت فکر نمی کردند که روزی فرا رسد که با چراغ سبز خود بخواهند برخی کشورها را برای از سرگیری روابط با دمشق مامور کنند و همیشه به دنبال این نقشه بودند که در فردای سقوط دولت سوریه و به دست گرفتن امور در آن و برگزاری نماز جمعه در مسجد اموی دمشق با حضور سران برخی کشورهای حامی تروریست ها چگونه با دولتمردان جدید این کشور که برخی از آنان را سال ها مورد حمایت خود قرار داده و پرورانده اند ، برخورد کنند.
این کشورها سرمست از غرور به خاطر برخی دستاوردها و تصرفات اولیه در برخی مناطق سوریه برای رسیدن به اهداف خود در این کشور تا جایی پیش رفتند که کرسی سوریه در اتحادیه عرب را از دست این کشور خارج و آن را برای مدتی حتی به مخالفان دولت سوریه واگذار و پرچم آنان را نیز در مقابل صندلی به نمایش گذاشتند.
در چنین فضایی دولت سوریه و وزارت خارجه این کشور نیز بارها و بارها با صدور بیانیه از کشورهای همسایه و حامیان تروریست ها به صورت سربسته درخواست کرد تا با رعایت حسن همجواری به حمایت های خود از عناصر مسلح و تروریست پایان داده و دست از ادامه اقدامات خود برای ناامن کردن این کشور بردارند.
آنان در چنین فضایی امیدوار به طرح های و نقشه های خود در اتاق های فکر مانند موک در اردن و اضنه در ترکیه همچنان مشغول برنامه ریزی ، هماهنگی و سازماندهی برای اعزام تروریست ها و حمایت های لازم از آنان بودند تا کار دولت سوریه را یکسره کنند.
در جریان بحران هشت ساله سوریه 360 هزار تروریست وابسته به بیش از یکصد و سه گروه تروریستی از 120 کشور که مورد حمایت برخی کشورهای غربی – عربی و رژیم صهیونیستی بودند ، شناسایی شدند که اکنون با قلع و قمع آنان در سراسر این کشور حدود 146 هزار تروریست وابسته به گروه های مزبور از 60 کشور جهان در ادلب مستقر می باشند.
درست در چنین زمانی بود که تروریست ها و حامیان آنان در اوج افزایش مناطق اشغالی خود در سوریه به یکباره با ورود بازیگران جدید به عرصه سوریه شامل ایران و روسیه ورق ها بحران بازگشت و خواب های تروریست ها و حامیانشان پریشان شد و اکنون پس از چند سال امید این تروریست ها در سرزمین سوریه برای به قدرت رسیدن به یاس گراییده و بیشتر به فکر حفظ خودشان در این کشور هستند تا به دست گیری قدرت و حکومت بر سرزمین شام.
در چنین فضایی که برای تروریست ها ایجاد شده است ، کشورهای حامی آنان نیز که همه چیز را به یکباره از دست رفته می بینند و 44 میلیارد دلار هزینه بدون هیچ دستاورد و نتیجه ای برای بحران سوریه صرف کرده اند ، تلاش دارند تا با استفاده از روش ها و فرصت های مختلف رفته رفته باب گفت و گو و مناسبات را با سوریه دوباره از سر گیرند.
بشار اسد رییس جمهوری سوریه در آخرین مصاحبه خود با یکی از روزنامه های کویتی به صورت سربسته به این موضوع اشاره کرد که شماری از کشورهای غربی و عربی اکنون در حال رایزنی برای بازگشایی سفارتخانه های خود در سوریه و از سرگیری روابط با این کشور هستند.
آنان حتی با برخی برنامه ریزی های در جریان برگزاری هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و حضور ولید المعلم وزیر خارجه و امور مهاجران سوریه زمینه دیدار و گفت و گوی کوتاه وی را با شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین فراهم کردند که این دیدار با توجه به این که اولین دیدار از سال 2011 میلادی و زمان آغاز بحران سوریه بود ، با استقبال رسانه های مختلف مواجه شد و بسیاری از تحلیلگران آن را با چراغ سبز ریاض به بحران برای از سرگیری روابط ارزیابی و تحلیل کردند.
البته عربستان پیش از آن با اعزام نمایندگانی به دمشق و دیدار با برخی از مسوولان امنیتی رده بالای سوریه پیشنهادیی را به این کشور برای بازسازی سوریه و تبدیل آن به روزهای قبل از بحران در ازای قطع رابطه با ایران و خارج کردن حزب الله از این کشور ارایه کرده بود.
در چنین فضایی حتی امریکا نیز با اعزام یک گروه از ماموران خود به دمشق و دیدار با مسوولان امنیتی سوریه تلاش های خود را برای از سرگیری روابط و گرفتن امتیاز در فردای بحران مانند بازسازی مناطق نفتی ارایه کرده است که هر دو پیشنهاد عربستان و امریکا از سوی دمشق رد شده و حتی باردیگر به آنان حمایت های هشت سال گذشته از تروریست ها یادآوری شده است.
در لبنان نیز اکنون در ارتباط با از توسعه روابط با سوریه در مرحله پسابحران و بازسازی این کشور بین مقام های لبنانی اختلاف بروز کرده است و در حالی که برخی به دنبال آماده کردن خود برای ورود به عرصه بازسازی و از سرگیری روابط و توسعه آن برای بردن منافع اقتصادی هستند ، برخی دیگر به خاطر سابقه و پیشینه خود در ارسال سلاح و پول و امکانات از طریق راه های آبی و مدیترانه به بنادر سوریه برای تروریست ها با حمایت عربستان اکنون شرمنده از دیروز خود با توسعه روابط بین بیروت و دمشق مخالفت می کنند.
در همین حال بر اساس برخی گزارش ها طرفداران این نظر در لبنان نیز به خاطر عقب نماندن از دریافت سهم برای بازسازی سوریه با ایجاد شرکت هایی و وارد کردن افرادی در آنها تلاش می کنند تا بتوانند با وجود سابقه گذشته خود در صورت امکان سهمی از بازسازی سوریه بدست آورند.
در اردن نیز تقریبا وضعیت مشابهی وجود دارد و در حالی که دولت این کشور هشت سال از تروریست ها حمایت های مختلف آموزشی و رسانه ای انجام داد ، اکنون با توجه به رسیدن ارتش سوریه به مرزهای مشترک با اردن این کشور روی نزدیک شدن به سوریه را به خاطر پیشینه گذشته ندارد در عین حال به خاطر منافعی که ترانزیت کالا بین اردن و سوریه و راه ارتباط برای کشورهای عربی جهت صدور کالا دارد ، نمی خواهد از این غافله نیز عقب بماند.
لیث شبیلات رهبر برجسته مخالفان دولت اردن روز 22 مهر ماه خواستار آن شده تا دولت این کشور از دولت سوریه عذرخواهی کند.
وی با انتشار یادداشتی خطاب به عمر رزاز نخست وزیر اردن ضمن اشاره به برخی تلاش ها در اردن از سوی مسوولان کشورهای عرب برای هماهنگی و اعزام تروریست ها به سوریه ، خواستار آن شده که دولت کشورش روابط خود را با دمشق به طور کامل برقرار کند، همچنین از رهبران کشورش خواسته است تا از دولت دمشق به خاطر دشمنی در سال های گذشته و همکاری با برخی کشورهای عرب و رژیم صهیونیستی علیه بشار اسد رییس جمهوری سوریه عذرخواهی کنند.
دولت ترکیه نیز که نوک پیکان حمایت از تروریست ها در سوریه در هشت سال بحران این کشور بود ، اکنون از سوی برخی مخالفان خود در داخل به خاطر مشکلات و مسایلی که برای خود ترکیه از بابت حمایت از سران تروریست های فعال در سوریه و قطع رابطه با این کشور ایجاد کرده است مورد سرزنش قرار می گیرد.
حتی در جریان آخرین رقابت های انتخاباتی در ترکیه برخی از رقبا یکی از مواضع خود را در صورت پیروزی در انتخابات از سرگیری روابط با سوریه اعلام می کردند و این خود گویای وجود دو نوع فکر مختلف و مقابل هم در ارتباط با بحران سوریه در کشور همسایه است.
البته مسوولان و مقام های این کشور نیز اکنون به بسیاری از اشتباهات خود در خصوص بحران سوریه پی برده و همین که ترکیه به عنوان یکی از کشورهای ضامن اجرای مناطق کاهش تنش نقش آفرینی می کند و در خصوص راه های سیاسی برای حل بحران سوریه حضور دارد ، خود بهترین گواه بر این است که راه رفته هشت ساله اشتباه بوده است و اکنون به خاطر سنگینی اشتباه گذشته حاضر نیست به فوریت تغییر ریل داده و تلاش دارد تا این مسیر را به صورت تدریجی و با برخی اقدامات انجام دهد.
در ارتباط با عراق یعنی همسایه شرقی سوریه وضعیت تا حدودی متفاوت بود و با توجه به مواضع دوگانه بین دولت این کشور و برخی گروه ها و عشایر طرفدار تروریست ها در مناطق غربی عراق با دیگر کشورهای همسایه سوریه قابل مقایسه نیست.
عراق حتی در زمانی که تروریست ها از طریق سوریه وارد این کشور شدند و بین دو کشور رفت و آمد داشتند با بسیج نیروها و امکانات خود به صورت گسترده با حمایت مراجع و اعلام جهاد برای بازپس گیری شهرهای اشغالی ضمن بستن راه های ارتباطی و تدارکاتی تروریست ها به سوریه به صورت غیرمستقیم نیز کمک کرد تا این کشور بتواند راحت تر به اهداف خود علیه تروریست ها دست یابد.
نتیجه این که حامیان غربی _ عربی تروریست ها در کنار رژیم صهیونیستی در یک اقدام نسنجیده و بدون تحلیل درست از اوضاع و مناسبات سوریه با برخی کشورهای دوست و هم پیمان با یک اقدام اشتباه موجب شدند تا بسیاری از زیرساخت های این کشور از بین رفته و خودشان نیز با صرف هزینه های هنگفت اکنون سرافکنده از این بحران خارج می شوند و به دنبال آن هستند تا در صورت فراهم شدن برخی زمینه ها برای از سرگیری روابط با دمشق از آن برای رسیدن به احیاء روابط استفاده کنند و همه اینها نتیجه برآوردهای غلط از اوضاع و تحلیل منطقه غرب آسیا و همراهی و همپیمانی با برخی قدرت های خارج از منطقه برای رسیدن به اهداف آنان در منطقه است .
سخن آخر این که بهتر است کشورهای منطقه به جای برخی نقش آفرینی ها برای قدرت های خارج از منطقه که هیچ نفعی برای ملت های منطقه غرب آسیا ندارد ، راه استقلال و همراهی با دیگر کشورهای مستقل آن را در پیش گرفته تا بتوانند در سایه همکاری و همدلی ضمن حل مسایل و مشکلات منطقه در سایه ثبات و امنیت در کنار یکدیگر زندگی کنند.
بی دلیل نیست که برخی کشورهای اکنون اجازه نمی دهند تا بحران سوریه به پایان برسد چون نیک واقف هستند که با پایان بحران این کشور دمشق باردیگر در صحنه منطقه ای نقش آفرینی کرده و طرح ها و برنامه های آنان را که با همدستی در این منطقه در حال اجراست ، برهم خواهد زد.
از داود پورصحت
خاورم*1436*1586

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سوريه كشورهاي همسايه بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۶۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود

 محمد کرمی  در جلسه با مدیرکل و معاونان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: با هماهنگی های صورت گرفته در نوروز امسال، خوشبختانه این استان در سطح کشور خوش درخشید و عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد که جای قدردانی دارد.

وی افزود: در ایام نوروز کمترین چالش و کمبود را شاهد بودیم و مسافران و گردشگران نوروزی سفر خوبی را تجربه کردند که این موضوع ثمره مهمان نوازی مردمان خوب و خونگرم این دیار و تعاملات و همکاری های صورت گرفته اعضای ستاد خدمات سفر سیستان و بلوچستان بود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است و در زمینه گردشگری می‌تواند به رشد و توسعه آن کمک شایانی بکند و اگر گردشگری با چاشنی خلاقیت و نوآوری همراه شود تاثیر بیشتر و اثرگذاری دو چندانی خواهد داشت و باید در این بخش از همه ظرفیت ها بویژه ظرفیت نخبگانی، دانشجویی و دانش‌آموزان بهره کافی را برد.

ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان

وی تاکید کرد: گردشگری سیستان و بلوچستان با مشارکت مردم و همه گروه‌های مردمی در تحول و تغییر چهره استان بسیار موثر است و با ایجاد و فعال‌سازی تعاونی های تخصصی می‌توان مشارکت مردم را در این حوزه ها بیشتر کرد و از قدرت مردمی که قدرت بسیار ارزشمندی است به بهترین نحو استفاده کرد.

کرمی افزود: ارتباط با سایر کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و عمان باید جزو اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان باشد و با برگزاری نمایشگاه های مشترک صنایع‌دستی و گردشگری و تبادل فرهنگ‌ها برای تحکیم و تقویت این ارتباطات گام برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه | ویدئو
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد