Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@07:07:24 GMT

علائم انحراف بینی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۶۶۴۶۱

انحراف بینی یکی از شایع‌ترین مشکلات بینی بوده که در موارد حاد نیاز به جراحی خواهد داشت. در این مطلب با علت، علائم و راه‌های درمان انحراف بینی بیشتر آشنا خواهیم شد. ناطقان: تیغه بینی (septum) نوعی غضروف بوده که سوراخ‌های بینی را از هم جدا می‌کند. به طور معمول، این تیغه در مرکز بینی قرار گرفته و حفره‌های بینی را به طور مساوی تقسیم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند این تیغه در برخی افراد در مرکز قرار نگرفته و در نتیجه یکی از حفره‌های بینی بزرگتر از دیگری می‌باشد. کج بودن و نابرابر بودن این تیغه را انحراف بینی گویند که می‌تواند عوارضی همچون مسدود شدن حفره‌های بینی و یا مشکلات تنفسی را موجب شود. بر اساس آمار، کج بودن تیغه بینی امری شایع می‌باشد. با این حال اگر این کج بودن باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی فرد شده و یا کیفیت زندگی وی را تحت تاثیر قرار دهد، بهتر است که مورد درمان قرار بگیرد.
عوامل ایجاد انحراف بینی
انحراف بینی می‌تواند مادرزادی بوده یا در نتیجه آسیب وارد شده به بینی به وجود آمده باشد. این عارضه می‌تواند با افزایش سن نیز بدتر شود.
علائم انحراف بینی
اکثر افراد مبتلا به انحراف بینی، تنها یک انحراف کوچک در بینی خود دارند. سایر علائم احتمالی عبارتند از:
مشکل تنفس به ویژه از طریق بینی
تنفس بهتر و راحت‌تر با یک بینی
خونریزی بینی- به علت خشک شدن سطح تیغه بینی، احتمال خونریزی افزایش پیدا می‌کند.
عفونت سینوس
خشکی حفره‌های بینی
خروپف و خرناس
احتباس یا فشار بینی
ایجاد ترشحات در ناحیه پشت گلو
سردرد
در موارد شدید، ممکن است فرد دچار درد صورت شود. اگر به طور مرتب، دچار خونریزی یا عفونت می‌شوید باید به پزشک مراجعه کنید.
نحوه تشخیص انحراف بینی
برای تشخیص انحراف بینی، پزشک ابتدا حفره‌های بینی، محل قرار گیری تیغه و اندازه سوراخ‌های بینی را بررسی خواهد کرد. سپس سوالاتی در مورد خواب، خروپف، مشکلات سینوسی و تنفسی از شما خواهد پرسید.
نحوه درمان انحراف بینی
در اکثر موارد، انحراف بینی نیاز به درمان ندارد. هرچند در موارد حاد، جراحی رایجترین گزینه درمان می‌باشد. با استفاده از درمان‌های دیگر، اگرچه انحراف بینی از بین نخواهد رفت، اما علائم آن کاهش پیدا خواهند کرد. این درمان‌ها عبارتند از:
استفاده از ضد احتقان‌ها
آنتی هیستامین‌ها
اسپری‌های استروئیدی بینی
نوار تخلیه بینی
اگر علائم انحراف بینی با استفاده از دارو بهبود پیدا نکند، پزشک احتمالا نوعی جراحی به نام سپتوپلاستی را پیشنهاد خواهد کرد.
آمادگی برای جراحی سپتوپلاستی: به مدت دو هفته قبل و بعد از جراحی باید از مصرف دارو‌هایی مانند آسپیرین یا ایبوپروفن خودداری کنید، زیرا این دارو‌ها احتمال خونریزی را افزایش می‌دهند. همچنین نباید سیگار بکشید.
روند جراحی سپتوپلاستی: مدت زمان عمل ۹۰ دقیقه بوده و بیمار در حین عمل بیهوش می‌شود. در این جراحی، پزشک تیغه بینی را بریده و غضروف یا استخوان اضافی را خارج می‌کند. ممکن است پزشک برای حفظ تیغه، تراشه‌هایی از جنس سیلیکون را داخل حفره‌های بینی قرار دهد. در پایان، محل برش را بخیه خواهد زد.
درمان انحراف بینی
عوارض این جراحی عبارتند از:
تغییر شکل بینی
از بین نرفتن مشکلات حتی پس از جراحی
خون ریزی بیش از حد
کاهش حس بویایی
بی حسی موقت لثه و دندان‌های بالا
هماتوم تیغه بینی (تجمع خون)
مراقبت‌های پس از جراحی سپتوپلاستی
پس از جراحی، پزشک برای کاهش ابتلا به عفونت، دارو‌هایی را برای شما تجویز خواهد کرد. برای تسریع بهبودی، نکات زیر توصیه می‌شود:
فین نکردن
در زمان خواب، سر خود را بالا بگذارید
از انجام ورزش و فعالیت‌های پرتحرک خودداری کنید
عوارض درمان نکردن انحراف بینی
شایع‌ترین عارضه انحراف بینی، انسداد یک یا هر دو حفره بینی می‌باشد. این شرایط مشکلات زیر را پدید خواهد آورد:
سینوس مزمن
مشکلات تنفس در زمان خواب
اختلال خواب
خونریزی بینی
درد صورت
خشکی دهان
فشار و یا احتقان در مجرای بینی
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: انحراف بینی ، مشکل تنفس ، خونریزی بینی ، عفونت سینوس

منبع: ناطقان

کلیدواژه: انحراف بینی مشکل تنفس خونریزی بینی عفونت سینوس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۶۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ «شکاف کام و لب» یک نقص خلقتی است که معمولاً در دوران جنینی در طول تشکیل صورت نوزاد رخ می‌دهد. این شکاف می‌تواند از کنار کام تا لب بروز کند و در برخی موارد تا پایین گوش نیز گسترش یابد.

عبدالجلیل کلانتر هرمزی فوق تخصص جراحی پلاستیک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به قابل اصلاح بودن شکاف لب و کام اظهار کرد: این عارضه یک ناهنجاری هنگام تولد است، در کشورهای پیشرفته آمار ابتلا به آن به ازای هر ۷۰۰ نفر یه مورد است اما این آمار در کشور ما به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد مبتلا به شکاف لب است.

وی افزود: این ناهنجاری می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها ژنتیکی است که از طریق ژن منتقل می‌شود، همچنین مصرف بعضی از دارو‌های خواب‌آور، ضد تشنج و آرامبخش‌ها توسط مادر، در مدت زندگی جنینی خصوصا در سه ماه اول می‌تواند موجب این عارضه شود.

هرمزی ادامه داد: بعضی از عفونت‌های ویروسی مثل سرخک، سرخچه و اوریون می‌تواند موجب شکاف لب و کام باشد، همچنین مصرف سیگار و الکل نیز از عوامل دیگر این عارضه شناخته می‌شوند.

وی گفت: شکاف لب و کام بیش از ۱۰۰ نوع وجود دارد و بسته به عامل بیماری‌زا و میزان اثر و زمان تاثیر آن در جنین می‌تواند تنوع ایجاد کند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: اگر جنینی با این عارضه متولد شود با توجه به شدت، بیماری‌های همراه و نوع بیماری شکاف لب، درمان‌های متفاوتی تجویز می‌شود که مهم‌ترین آنها جراحی است. درمان‌های مراقبتی، روانکاوی، روانشناسی، مددکاری‌ اجتماعی، مراقبت‌های برای شیرخوردن، بهداشت و عفونت‌های زخم نیز از دیگر مراحل درمان است.

وی افزود: در صورتی که شکاف لب و کام لب پیچیده نباشد معمولا زیر ۵ ماهگی و ترجیحا ۳ تا ۴ ماهگی عمل جراحی امن و خوبی برای بیمار انجام خواهد شد که در ۹۰ درصد موارد به جراحی تکمیلی نیازی نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • دلیل و عوارض بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می گیرند؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • جراحی زیبایی کامران نجف‌زاده؛ از عمل بینی تا کاشت مو!
  • انجام ۱۸۰ هزار عمل جراحی در تعطیلات نوروز