مردان دلربا؛ بازیگران زنپوش سینمای ایران !
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۶۶۸۶۵
عبدالله اسکندری، چهرهپرداز قدیمی سینمای ایران، در صفحه شخصیاش در اینستاگرام تصویری از امیرحسین رستمی را در نقش یک زن جوان منتشر کرد. عکسی بیهیچ نوشتهای که معلوم باشد متعلق به چه فیلمی است؛ با اینکه شواهد و قراین حکایت از این دارند که رستمی در فیلم مرد خاکستری با این سر و شکل ظاهر شده است. آفتابنیوز : فیلمی ویدیویی به کارگردانی سجاد شهریاری که با نام پیشین پرواز کبوتر درباره زندگی هاتف، جوان کفتربازی که شغلش وصول چکهای برگشتی است و در جریان وصول یکی از چکها ناچار میشود در قالب یک زن امروزی برود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما بیش و پیش از اینکه نام این فیلم اهمیت داشته باشد، آنچه اهمیت دارد، گریم خاص امیرحسین رستمی است. گریمی که این بازیگر آن را اصلیترین دلیل حضور در این فیلم میداند: «در این قحطی فیلمنامه خوب که این روزها در سینما و تلویزیون وجود دارد، مجبوریم با بهانههایی یکی از کارهای پیشنهادشده را بپذیریم و در مورد مرد خاکستری چون گریم کار خیلی برایم جذاب بود و دوست داشتم این گریم را یکبار تجربه کنم، کار را قبول کردم.»
موضوعی که امیرحسین رستمی مطرح میکند، تاکنون بازیگران زیادی را وسوسه کرده است که نقش زنان را در سینما بازی کنند. اتفاقی که تقریبا عمری به قدمت سینمای ایران دارد و البته جدیدترین نمونهاش را نیز این روزها در فیلم هشتگ میبینیم که چگونه نیوشا ضیغمی در سکانسهایی از فیلم در نقش یک مرد ظاهر شده است.
زنپوشی بازیگران مرد در سینمای ایران نمونههای زیادی دارد که شاید بتوان قدیمیترین مورد آن را در فیلم مادموازل خاله سراغ گرفت، فیلمی به کارگردانی امین امینی که در سال ١٣٣٦ تماشاگران فراوانی را به سالنهای سینما کشاند و در آن علی تابش نقش مردی را داشت که در فیلم در نقش خاله حضور داشت.
بعد از موفقیت آن فیلم موضوع زنپوشی یا مخالفپوشی در سینمای ایران بارها و بارها مورد استفاده قرار گرفت؛ اما بهرغم این همه تکرار بیراه نیست اگر بگوییم اکبر عبدی با سهبار حضور در نقش زن مهمترین چهره سینمای ایران در این زمینه است و معروفترین شمایلهای زنپوشی را در این سالها به وجود آورده است.
اکبر عبدی جنجالیترین زنپوشی تاریخ سینمای ایران را نیز انجام داده است، در فیلم آدم برفی که البته در این فیلم در دو نقش متفاوت ظاهر شده بود و تفاوت بازی و حضورش در دو نقش کاملا متفاوت در فیلم یکی از دلایل پرفروششدن فیلم بود و البته مهمترین عامل جنجالهای پیرامون فیلم که درنهایت به توقیف چند ساله آن انجامید.
سالها بعد از آدم برفی، وقتی رضا عطاران در فیلم خوابم میاد و فریدون جیرانی در فیلم خوابزدهها از عبدی خواستند حضورش را در نقش زن تکرار کند، نام او در سینما از این نظر جاودانه شد که شاید در سینمای تمام دنیا نیز نتوان بازیگری را یافت که سهبار در نقش زن حضور یافته باشد.
اکبر عبدی با تمام نقشهای مهمش در این زمینه، اما، نخستین بازیگری نیست که در سینمای بعد از انقلاب زنپوشی کرده است، بلکه محمود بصیری در فیلم دستفروش محسن مخملباف در سالهای میانی دهه شصت این جایگاه را در اختیار دارد. او در دستفروش در نقش زنی ١٢٠ ساله حضور داشت. با گریمی که سالها بعد از انجامش عبدالله اسکندری هنوز آن را به عنوان یکی از کارهای برجسته خود نام میبرد. این گریم که توانست عبدالله اسکندری را به یکی از ١٠ گریمور برتر دنیا در سال ١٩٩٩ به انتخاب مجله میکآپ ارتیست آمریکا تبدیل کند، هنوز که هنوز است در زمینه تبدیل بازیگران مرد به زنان در سینمای ایران غیر قابل دسترس به نظر میرسد.
زنشدن اکبر عبدی و محمود بصیری نمونههای درخشانی از نظر بازیگری نیز بودند؛ اما سینمای ایران این رویکرد را به عنوان بهانهای برای لودگی و خنداندن تماشاگر نیز بارها و بارها به کار برده است. نمونهها در این زمینه زیادند: نقش مجید صالحی در شاخه گلی برای عروس، جواد رضویان در کلاهی برای باران، سپند امیرسلیمانی در کلاهگیس و نادر سلیمانی در پسر تهرانی ازجمله این موارد هستند که تنها برای خلق تصویری خندهدار شکل گرفتهاند. اینها دقیقا در نقطه مقابل نقشآفرینیهایی قرار میگیرد که با توجه به ضرورتهای موقعیتی درام بازیگران مرد را در هیبتی زنانه نشانده است.
فهرست مردان زنپوش سینمای ایران را میتوان ادامه داد: مهران رجبی در تلهفیلم آخر خلاف، فرهاد آئیش در فیلم سینمایی مکس، امین حیایی در مزاحم، حسین یاری در فیلم معادله، سعید پورصمیمی در فیلم قاعده بازی، مهران غفوریان و محسن تنابنده به ترتیب در مجموعههای شوخی کردم و ابله نمونههایی هستند که در یک مرور گذرا به ذهن میآیند. موضوعی که به نظر میرسد این روزها دستاویزی شده برای کشاندن تماشاگران به سینما.
شهروند
کد خبر: ۵۵۰۹۶۲ تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۰
منبع: آفتاب
کلیدواژه: عبدالله اسکندری پرواز کبوتر امیرحسین رستمی گریم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۶۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازیگران جدید سریال «سلمان فارسی» مشخص شدند
داود میرباقری در جریان بازدید پیمان جبلی و مسئولین صداوسیما از پشت صحنه سریال سلمان فارسی به این نکته اشاره کرد که تدوین سریال در حال انجام است و تلاشمان را میکنیم سریال را سال ۱۴۰۵ به پخش برسانیم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما با همراهی محسن برمهانی معاون سیما از پشت صحنه سریال «سلمان فارسی» بازدید کرد و در جریان روند تولید آن قرار گرفت. در این بازدید مهدی نقویان رئیس سیمافیلم و جمعی از مدیران ستادی معاونت سیما حضور داشتند.
در ابتدا جبلی در کنار داود میرباقری (کارگردان) ، برمهانی (معاون سیما) و حسین طاهری (تهیهکننده) و گروه همراه به تماشای سکانسهایی از پروژه نشستند و بخش هایی از سریال در حضور وی تصویربرداری شد. در ادامه میرباقری و طاهری، رئیس سازمان صداوسیما را در جریان روند تولید سریال قرار دادند و توضیحاتی درباره لوکیشن آتشکده ماربین ارائه کردند.
نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»انوش معظمی، امیررضا دلاوری، فرخ نعمتی و حسام منظور از جمله بازیگرانی بودند که در لوکیشن آتشکده ماربین حضور داشتند و مقابل دوربین رفتند.
سکانسی که در بازدید جبلی تصویربرداری شد، مربوط به بازی انوش معظمی و حضور هنروران بسیاری بود که در کنار این بازیگر قرار داشتند.
جبلی در حاشیه بازدید از پشت صحنه این سریال گفت: ما در سازمان صداوسیما تمام هم و غم و تلاشمان این است که نیازهای این مجموعه فاخر و تاریخی و جریان ساز تامین شود. خوشبختانه مراحل تولید اعم از تهیه و تامین زیرساخت ها و ساخت و سازها و یا تامین مراحل مختلف تولید طبق برنامه پیش میرود.
وی ادامه داد: امسال یکی از سخت ترین سالهای تولید سریال در طول این هفت سال است که تولید این سریال آغاز شده است. میتوانم بگویم امسال یک سال سرنوشت ساز است. لذا وظیفه ما در سازمان صداوسیماست که از همه ظرفیتها و اختیاراتمان استفاده کنیم تا این مجموعه طبق برنامه ریزی پیش برود. چون استاد میرباقری و همکارانشان با جدیت مثالزدنی کار را پیش می برند. در سرمای زمستان و در مناطق پربرف و در گرمای تابستان زیر آفتاب کار را با دقت و وسواس و حساسیت کار را دنبال میکنند. امیدوارم ما و همکارانمان در سازمان و به خصوص سیمافیلم هم بتوانیم همچون گذشته در خدمتشان باشیم.
تلاش برای پخش در 1405
در ادامه میرباقری درباره روند تولید سریال افزود: فصل تولد سلمان را گرفته ایم و این روزها کار ادامه دارد. در اصل سکانس ها مربوط به بودخشان (پدر سلمان)، فرماندار جی است که در آتشکده ماربین مقابل دوربین میرود.
وی در پاسخ به این سوال که کار چه زمانی به پایان خواهد رسید هم گفت: ما طبق برنامه پیش می رویم؛ تدوین هم در حال انجام است و تلاشمان میکنیم سریال را سال 1405 به پخش برسانیم.
اینجا یک دانشگاه عظیم است
حسین طاهری هم درباره تولید سریال گفت: سلمان فارسی یکی از مجموعه های بزرگ صداوسیماست که در تولید آن هم نگاه مدیران و هم نگاه ما به آینده و نسلهای بعدی است. اینجا یک دانشگاه عظیم است که نسلها را برای صنعت فیلمسازی رشد میدهد.
وی ادامه داد: در معماری مجموعه تلاش شد تا یک کار جدی از ایران باستان را به جا بگذاریم. دوره ای که مغفول مانده بود اما با همت دکتر جبلی این بستر ایجاد شد.
جبلی در انتها به تماشای راشهایی از سریال نشست و با طاهری، میرباقری و احمدجو درباره قصه و بخشهای مختلف این سریال گفتوگو کرد.
انتهای پیام/