Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@03:57:25 GMT

آتش، رای و مذاکره

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۶۷۳۸۳

آتش، رای و مذاکره

طالبان تایید کرده ‌است که در سفر فرستاده ویژه امریکا به قطر، هیاتی از نمایندگان طالبان با او مذاکره کرده‌اند. اما همزمان با چانه‌زنی طالبان با واشنگتن، روند دموکراتیک در افغانستان زیر آتش انفجار، ترور و ناامنی قرار دارد.

کمتر از یک هفته مانده به انتخابات پارلمانی در افغانستان، خشونت‌های گروه‌های شبه‌نظامی برای ایجاد اخلال در امنیت عمومی به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز شنبه ده‌ها نفر در حملات انتحاری به تجمع‌های انتخاباتی در تخار و هرات کشته‌شدند و ده‌ها نیروی امنیتی نیز در حملات طالبان به پایگاه‌های پلیس در ولایت‌های زابل، فراه و غزنی کشته و اسیر شدند.

این در حالی است که نمایندگان سیاسی گروه طالبان در دوحه قطر اعلام کرده‌اند در تازه‌ترین دور مذاکرات‌شان با نماینده جدید امریکا در امور افغانستان، زلمای خلیل‌زاد، توافق کرده‌اند تا در مورد عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از افغانستان گفت‌وگو کنند. اما همزمان با چانه‌زنی طالبان با واشنگتن، روند دموکراتیک در افغانستان زیر آتش انفجار، ترور و ناامنی قرار دارد.

از نیمه تابستان سال جاری تاکنون، به گزارش کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دست‌کم 9نامزد انتخابات پارلمانی افغانستان و ده‌ها غیرنظامی هوادار آنها در چندین حمله انتحاری و تیراندازی به تجمع‌های انتخاباتی یا دفاتر نامزدهای انتخابات کشته ‌شده‌اند.

**دیدار در دوحه
طالبان تایید کرده ‌است که در سفر فرستاده ویژه امریکا به قطر، هیاتی از نمایندگان طالبان با او مذاکره کرده‌اند. زلمای خلیل‌زاد که به تازگی به عنوان نماینده ویژه امریکا در آشتی افغانستان به تیم وزارت خارجه ایالات متحده امریکا پیوسته است، از 10 روز پیش تور خود را برای مذاکره با طرف‌های درگیر در افغانستان آغاز کرده است. او ابتدا به کابل و پس از آن به پاکستان، امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی سفر کرد و نهایتا دوباره به افغانستان بازگشت.

او در بازگشت به کابل گزارشی از دیدار و مذاکراتش با طالبان را در اختیار رییس‌جمهور افغانستان و معاونانش داد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان روز شنبه با صدور بیانیه‌ای تایید کرد که مذاکرات میان هیات طالبان و زلمای خلیل‌زاد روز جمعه در دوحه برگزار شده است.

در این بیانیه آمده است: «نمایندگان امارت اسلامی حضور نیروهای خارجی را مانع جدی در راستای حل مشکلات و آرامش واقعی خواندند و افزودند که افغانستان یک کشور اسلامی است و ارزش‌ها و ثقافت اسلامی دارد، با توجه به آن باید برای حل واقعی و افغان شمول تلاش شود. اخیرا، هر دو طرف موافقت کردند که نشست‌های خود را در آینده ادامه می‌دهند.»

به گزارش رادیو آزاد اروپا یک مقام دیگر طالبان هم گفته است که در این نشست طرف امریکایی پیشنهاد یک آتش‌بس 6ماهه در افغانستان داده است. به گفته این مقام طالبان، دو طرف در مورد آینده حضور نیروهای امریکایی در خاک افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند و هیچ یک از طرفین مذاکره حاضر به پذیرش فوری خواسته‌های طرف مقابل نشده‌اند، اما نهایتا برای ادامه مذاکرات به توافق رسیدند.

امریکا رسما این دیدار را تایید نکرده است، اما بر اساس بیانیه سفارت امریکا در کابل، روز شنبه زلمای خلیل‌زاد و سفیر امریکا با شرکت در جلسه‌ای با حضور اشرف غنی رییس‌جمهور، عبدالله عبدالله معاون اجرایی و سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور، گزارشی از مذاکرات خود در دوحه، ریاض، ابوظبی و اسلام‌آباد در اختیار دولت افغانستان داده‌اند. بر اساس بیانیه سفارت ایالات متحده امریکا در کابل، خلیل‌زاد گفته است: «ایالات متحده با آرزوی همه مردم افغان برای افغانستان سرشار از صلح و شامل همه افغان‌ها همراه است. همه شهروندان افغانستان باید در فرآیند آشتی حاضر باشند.»

**حمله به انتخابات
اما با وجود برگزاری مذاکرات در قطر، درست در آستانه برگزاری انتخابات، خبری از آتش‌بس در افغانستان نیست، بلکه تعداد حملات گروه‌های مسلح به تجمع‌های انتخاباتی، دفاتر نامزدها و ایست‌های بازرسی پلیس و ارتش افغانستان افزایش یافته است. در طول دو روز گذشته گروه طالبان مسوولیت چندین حمله در استان‌های مختلف افغانستان به مراکز نظامی و امنیتی را برعهده گرفته است.

به گزارش رسانه‌های افغانستان در حملات روز شنبه طالبان به مراکز پلیس در ولایت‌های زابل و فراه چندین نیروی امنیتی افغانستان و ازجمله رییس پلیس ولسوالی میزان در ولایت زابل کشته‌شده‌اند. همزمان یک بمب‌گذار انتحاری در ولایت تخار با حمله به تجمع انتخاباتی باعث کشته شدن 22 شهروند غیرنظامی و مجروحیت 36 نفر دیگر شد.

به گزارش پایگاه خبری طلوع‌نیوز افغانستان این بمب‌گذاری در تجمع انتخاباتی یک نامزد زن انتخابات در ولسوالی رستاق رخ داد. در حمله مسلحانه دیگر در هرات، 2 نفر از جمله یک کودک در تیراندازی در دفتر یکی از نامزدهای انتخابات کشته شدند.

شهروندان افغانستان قرار است شنبه هفته آینده در میان حملات مسلحانه و بمب‌گذاری‌ها پای صندوق‌های رای بروند تا 249 نماینده پارلمان افغانستان را انتخاب کنند، این در شرایطی اتفاق می‌افتد که نزدیک به یک‌سوم از حوزه‌های انتخاباتی به دلیل اینکه در مناطق تحت کنترل طالبان قرار گرفته‌اند شامل رای‌گیری روز شنبه نخواهند بود. بر اساس بیانیه کمیسیون انتخابات افغانستان از 7384 حوزه انتخاباتی، 2384 صندوق در مناطق تحت کنترل طالبان قرار دارند که روز شنبه انتخاباتی در آنها برگزار نمی‌شود.

قرار است 2500 نامزد در انتخابات روز شنبه بر سر 249 کرسی پارلمانی رقابت کنند و 54 هزار نیروی امنیتی قرار است بر برگزاری انتخابات نظارت کنند. این انتخابات یک سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان برگزار می‌شود و در طول ماه‌های گذشته مباحث زیادی در مورد امکان برگزاری آن در موعد مقرر و در همه حوزه‌های رای‌گیری در افغانستان جریان داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس روز جمعه طالبان هشدار داده که شهروندان افغانستان باید این انتخابات را تحریم کنند چرا که این روند یک روند «جعلی» است که فقط با هدف مشروعیت بخشیدن به حضور نیروهای خارجی در خاک افغانستان انجام می‌شود. طالبان از نامزدهای انتخابات خواسته است تا نامزدی خود را پس‌بگیرند و هشدار داده است که به صندوق‌های رای‌گیری و افرادی که در این انتخابات شرکت کنند حمله خواهد کرد. داعش هم تهدید کرده است که صندوق‌های انتخاباتی را هدف حملات خود قرار می‌دهد.

**استراتژی شکست‌خورده
مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا کمتر از یک ماه پیش زلمای خلیل‌زاد، سفیر پیشین این کشور در افغانستان و عراق در دوران جورج بوش را به عنوان فرستاده ویژه امریکا در فرآیند آشتی افغانستان معرفی کرد. خلیل‌زاد که یک افغان‌تبار شهروند امریکاست، قرار است به عنوان بخشی از استراتژی جدید دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا برای صلح افغانستان، مذاکرات با طرف‌های درگیر را پیش ببرد. یک سال پیش رییس‌جمهور امریکا استراتژی جدید خود در افغانستان را با افزایش شمار نیروهای امریکایی در خاک این کشور برای فشار بیشتر به گروه‌های مسلح برای پذیرش صلح اعلام کرد.

با گذشت 17 سال از آغاز جنگ افغانستان، این جنگ به طولانی‌ترین فرامرزی تاریخ امریکا بدل شده است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد طی 9 ماه اول سال جاری میلادی تعداد حملات هوایی امریکا در خاک افغانستان افزایش یافته است و تلفات غیرنظامی در این حملات هم 39درصد نسبت به 9 ماه ابتدایی سال گذشته بیشتر شده است. 60درصد از 649 کشته غیرنظامی حملات هوایی امریکا در خاک افغانستان زنان و کودکان بوده‌اند.

طی این مدت سرزمین‌های تحت تسلط طالبان نیز بدون تغییر باقی مانده و تعداد حملات این گروه به مراکز نظامی و غیرنظامی در مناطق تحت کنترل دولت افزایش یافته ‌است. همزمان حضور داعش در افغانستان نیز طی ماه‌های گذشته به شکل چشمگیری افزایش یافته است و حملات انتحاری این گروه به افراد غیرنظامی در مناطق شمال شرقی و مرکز افغانستان نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده‌ است.

منبع: روزنامه اعتماد؛ 1397.7.23
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد آمريكا طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۷۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون نخست وزیر طالبان: سد «کجکی» پر از آب شده است

معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان اعلام کرد در پی بارندگی‌های اخیر، بیشتر سدها، از جمله سد کجکی در ولایت هلمند پر از آب شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ملا عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان در سفر به ولایت هلمند از سد کجکی نیز بازدید کرد.

ملا برادر ضمن قدردانی از مسئولان پروژه برق سد کجکی، گفت به دلیل خشکسالی و کمبود آب در سدها، سطح تولید برق نیز کاهش یافته بود اما امسال به دلیل بارندگی پیاپی در افغانستان، سطح آب افزایش یافته و بیشتر سدها مانند سد کجکی پر از آب شده است.

وی افزود بدین ترتیب بخش کشاورزی در سال جاری رشد و سطح تولید برق در کشور نیز افزایش خواهد یافت.

موافقت کابل با بازدید هیئت فنی ایران از ذخایر سد «کجکی»امیرعبداللهیان: درخواست ایران مشخص است؛ افغانستان تا فرصت هست دریچه سد کجکی را باز کندطالبان: به معاهده حقابه ایران متعهد هستیم در صورتی که آب باشد

 سد کجکی از بزرگترین سدهای افغانستان است که در شهرستان کجکی ولایت هلمند در جنوب این کشور قرار دارد و برای مهار نمودن سیلاب‌های موسمی، آبیاری زمین‌های کشاوزی و تولید برق بر روی رودخانه هیرمند ساخته شده است.

ایستگاه آب‌سنجی «دهراود» در بالا دست سد کجکی واقع است که میزان آب وارد شده به رودخانه هیرمند را محاسبه می‌کند. این محاسبه نشان می‌دهد که آیا سد پرآب یا کم‌آب بوده است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • پایان کار داعش در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی حزب التحریر در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • صادرات حدود ۶۷ تن زعفران از افغانستان
  • معاون نخست وزیر طالبان: سد «کجکی» پر از آب شده است
  • فعالیت بیش از ۷۰۰ مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان
  • حضور در انتخابات از پشت میله‌های زندان؟
  • (عکس) نمایش مین‌های مغناطیسی و بشکه‌ای طالبان
  • سد کجکی افغانستان لبریز شد
  • دیدار مقامات طالبان در ارگ ریاست جمهوری