Web Analytics Made Easy - Statcounter

بحث راه و توجه به حمل و نقل جاده ای از مهمترین نیازهای روستائیان است که به عنوان یکی از زیرساخت های مهم در توسعه استان محسوب می شود که متاسفانه از عقب ماندگی شدید رنج می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کُردتودی،  راه ارتباطی امن و با زیرساخت درست یکی از ضروریات است که وجود یک راه ارتباطی مناسب و استاندارد می تواند زمینه توسعه گردشگری در مناطق مستعد و همچنین حضور سرمایه گذاران را در نقاط  مختلف کشور فراهم کند، که اگر در این زمینه کاستی وجود داشته باشد، توسعه شهر و روستا را با خطر جدی روبرو می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یشتر مردم و کارشناسان اجتماعی علت مهاجرت بی رویه روستائیان به شهر ها را کمبود آب شرب بهداشتی و نبود راه ارتباطی مناسب عنوان کرده و می گویند اگر این مشکلات رفع شود می توان با برنامه ریزی  صحیح، زمینه افزایش جمعیت روستائی را ایجاد کرد که به  موجب آن افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی را شاهد خواهیم بود که این خود باعث بارور شدن اقتصاد مقاومتی و ملی نیز می شود.


متاسفانه به دلیل نبود زیر ساخت های لازم به ویژه راه آسفالته از  ظرفیت های مهم برای ایجاد اشتغال و پویایی اقتصادی کمترین بهره برداری صورت می گیرد.


در شهرستان دهگلان هم  روستاهایی وجود دارند که با وضعیت راه های ارتباطی نامناسب روبرو هستند و تردد در این جاده های خاکی بسیار سخت و دشوار است.

 

به عنوان نمونه روستای قاضی جوب یکی از روستاهایی است که از مشکل راه ارتباطی نامناسب و عدم آنتن دهی ضعیف همراه اول رنج می برد.


خبرنگار ما برای روشن شدن حل این مشکل با اعضای شورای اسلامی روستا قاضی جوب گفتگویی داشته است.


 عادل شجاعی رئیس شورای اسلامی روستای قاضی جوب در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: روستای  90 خانواری قاضی جوب در 20 کیلومتری شهرستان دهگلان از وضعیت نامناسب راه ارتباطی رنج می برد.


 وی با بیان اینکه فراهم نبودن زیرساخت های توسعه تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی در عقب ماندگی روستاها دارد، اظهار داشت: توسعه آسفالت جاده های روستایی نقش مهمی در شکوفایی منطقه دارد.


شجاعی  با اشاره به  به اجرای طرح هادی در این روستا گفت: فاز اول این طرح در روستا اجرا شده و از مسئولین تقاضامندیم که فاز دوم طرح هادی نیز در روستای قاضی جوب اجرا شود.


حمید حمیدی عضو شورای اسلامی روستای قاضی جوب، گفت: از نظر خط تلفن ثابت هیچگونه مشکلی نداریم اما آنتن دهی خط همراه اول بسیار ضعیف است که خواستار حل این مشکل هستیم.


وی در ادامه ضمن اشاره به چاه آب مخصوص دام در روستا گفت: برای استفاداه دام از آب باید چاه مخصوص در روستا حفر شود و چندین بار با مراجعه و طی مکاتباتی که با جهاد کشاورزی شهرستان صورت گرفته  است که در جواب ما گفتند در حال حاضر مجوز حفر چاه برای دام نداریم.


کرمی یکی از ساکنان روستای قاضی جوب ضمن نگرانی از وضعیت نامناسب جاده  و در خواست از اداره راه و شهرسازی دهگلان گفت: سه روستای قاضی جوب، سرخه جوب و آسیاب جوب در این مسیر قرار دارند در موقع بارندگی جاده کاملا گلی می شود  و باعث شده که ساکنان این 3 روستا به شهر مهاجرت کنند که با آسفالت شدن این مسیر می توان از مهاجرت مردم روستا به شهر جلوگیری به عمل آورد.


وی در ادامه گفت: روستای قاضی جوب و سرخه جوب قطب دامپروری شهرستان بوده و جای تاسف است که این روستاها به خاطر  نامناسب بودن جاده تخلیه شوند.

 

توسعه آسفالت راه های روستایی از مطالبات به حق مردم این منطقه است/ بیش از 800 میلیون تومان برای  مسیر قاضی جوب در نظر گرفته شده است

 

فعلی رئیس اداره راه و شهرسازی دهگلان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اغلب جاده های روستایی این شهرستان نیازمند مرمت و بازسازی است، اذعان داشت: راه های روستایی نقش مهمی در توسعه گردشگری منطقه دارد.

 

فعلی در ادامه گفت: برای مسیر روستای قاضی جوب مبلغ 870 میلیون تومان در نظر گرفته شده که در مرحله برگزاری مناقصه برای پیمانکار است.


وی افزود: راه زیربنای توسعه و عمران و آبادانی هر منطقه است و روستاها با اجرای طرح های راهسازی رونق خاصی می گیرند.


با توجه به اینکه راه ارتباطی در توسعه هر شهر و روستا نقش موثری دارد امید است مسئولان این شهرستان را با نگاه ویژه تری ببینند.

 

 انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۷۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی گفت: روستای اصفه کغیک روستای تاریخی در دل کویر در راه جهانی شدن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از خراسان جنوبی، وحید بهفرنژاد با اشاره اقدامات بسیار خوبی که در روستای اصفهک انجام شده است، اظهار کرد: تعیین حریم، نقشه برداری، خواناسازی بافت، مرمت معابر و فضاهای عمومی، ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مرمت حمام قدیمی روستا که با مشارکت اهالی انجام شد و به عنوان حمام سنتی، مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است، از جمله این اقدامات است.

وی افزود: راه‌اندازی پژوهشگاه خشت و گل در مدرسه قدیمی روستا که میزبان دانشجویان زیادی از سراسر کشور است و کارگاه‌های خشت‌زنی و معرفی انواع طاق‌ها، قوس‌ها و سایر ارکان و اجزا معماری ایرانی، راه‌اندازی هفت اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مراکز پذیرایی در بافت روستا از دیگر اقدامات ارزشمند جامعه محلی روستا است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی ادامه داد: آسمان تاریک و پرستاره، فعالیت‌ها و ظرفیت‌های نجومی اصفهک که باعث برگزاری کارگاه‌های نجوم و ستاره‌شناسی در این منطقه زیبا شده از جمله جاذبه‌های این روستاست.

وی افزود: اصفهک یکی از ژئو سایت‌های ژئو پارک جهانی طبس است و زیرساخت برق و آب بافت اصفهک در قسمت‌های مرمت شده، ایجاد و شبکه برق به‌صورت زمینی و مخفی اجرا شده است.

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: روشنایی معابر با چراغ‌های قدیمی بوده و بافت روستا فاقد آلودگی نوری است و در اقامتگاه‌های بوم‌گردی آن تولید زباله‌های ناشی از ظروف یک‌بار مصرف وجود ندارد و کاملاً سالم و بهداشتی هستند.

وی گفت: برگزاری جشن سده، شب چله، نوروز و عزاداری‌های ماه محرم از سنت‌ها و آئین‌هایی است که با شور خاصی در اصفهک برگزار می‌شود، آداب و رسوم، بازی‌های بومی و محلی، امامزاده زرگ، شب‌گردی در کویر، مشارکت اهالی و خصوصاً جوانان در مرمت و بازسازی روستا، مشارکت و همراهی زنان در تولید صنایع‌دستی و تولیدات و محصولات کشاورزی از مهمترین ظرفیت‌ها روستای اصفهک هستند.

احیای زنجیره ارزش صنایع دستی و سوغات روستای تاریخی اصفهک

حسنعلی فولادی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان جنوبی هم در این رابطه گفت: در روستای تاریخی اصفهک از توابع شهرستان طبس بیش‌از ۲۰ هنرمند صنایع دستی در ۱۵ کارگاه به‌صورت فردی و تجمیعی در بافت تاریخی روستا به‌کار تولید صنایع دستی مشغول هستند.

وی گفت: این هنرمندان در رشته‌های حوله‌بافی، پخل‌بافی و حصیربافی فعالیت دارند و محصولات تولیدی آن‌ها به جهت بسته‌بندی و عرضه هرچه بهتر سوغات منطقه کاربرد دارد.

فولادی افزود: از تولیدات حصیربافی و پخل بافی برای بسته‌بندی محصولات کشاورزی شامل خرما و سبزیجات تازه محلی بهره برده می‌شود و از پارچه‌های تولیدی نیز برای تهیه بسته نگه‌داری سبزیجات خشک محلی استفاده می‌شود.

وی افزود: نقش زنان در جامعه محلی و زنجیره‌ای مشارکت این تولیدات بسیار مؤثر بود و با ثبت این روستا در فهرست میراث تاریخی کشور و احیای بافت تاریخی آن زمینه ورود گردشگران زیادی برای بازدید از آن و خرید محصولات تولیدی فراهم شده است تا جایی‌که درحال‌حاضر دو برند ثبت‌شده برای عرضه محصولات کشاورزی در این روستا فعال شده‌اند.

کد خبر 751135

دیگر خبرها

  • اصلاح شبکه فرسوده آبرسانی روستای برآباد خواف وارد فاز عملیاتی شد
  • نباید در فرآیند مهاجرت مردم به روستا خلل وارد کنیم
  • بافت تاریخی روستای اصفهک با توجه مردم حفظ شده است
  • بروزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی با کمک اپرتورهای ارتباطی
  • آب‌شرب شهرک سوخته امامزاده ابراهیم شفت پایدار شد
  • توسعه راه‌های ارتباطی شهرستان اردل در دستور کار قرار گیرد
  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • بهره مندی هزار و ۶۸۳ شهر و روستای کردستان از گاز طبیعی
  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • آغاز طرح آبرسانی به روستای کم رضوان بندرلنگه