Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکارا- ایرنا- توران قشلاقچی رئیس انجمن رسانه ای ترک – عرب اعلام کرد که با قطعیت می توان گفت که جمال خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، قشلاقچی در مصاحبه با روزنامه خبر.ترک با ادعای قتل فجیع و وحشیانه خاشقچی افزود: هیچ شک و شبهه ای در مورد کشته شدن وی وجود ندارد چرا که تمامی شواهد در دست است و اطلاعاتی که از مقامات مسئول دریافت کرده ایم و اخبار رسانه ها و حتی اطلاعات به دست آمده از دنیای عرب، قتل خاشقچی را اثبات می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تاکید کرد: اسناد صوتی موجود نشانگر قتل وی است و ما فقط منتظریم که این اسناد ارائه و منتشر شود چرا که گفته می شود خاشقچی ساعت آیفون خود را باز نگه داشته بود و تمام صداهای پس از مراجعه او به کنسولگری در گوشی آیفون او در بیرون از ساختمان که در دست نامزدش بوده، صداها را ضبط شده است.
قشلاقچی اضافه کرد: ما اکنون برای پاسخ به سوال 'جسد خاشقچی کجاست؟' تلاش می کنیم.
وی با ادعای این که 'برای از بین بردن دلایل و شواهد قتل، دیوار اتاق های کنسولگری عربستان در استانبول را نقاشی کرده اند'، گفت: دو روز بعد از ناپدید شدن خاشقچی هم برخی اتاق های کنسولگری و هم منزل سرکنسول را هم نقاشی و رنگ آمیزی کرده اند.
رئیس انجمن رسانه ای ترک – عرب که خاشقچی نیز عضو این انجمن می باشد، فعال نبودن دوربین های مداربسته کنسولگری و از کار افتادن آنها در روز ناپدید شدن خاشقچی را نیز عمدی عنوان کرد و افزود: شرکتی که خدمات امنیتی می دهد، در خصوص عدم قطع تصویربرداری دوربین ها ضمانت داده بود و بنا به اعلام آنها، قطع شدن فعالیت دوربین به لحاظ فنی امکان ندارد، بلکه از طرف کنسولگری قطع کرده اند.
وی خواستار متمرکز شدن همه عوامل رسانه ای و امنیتی بر پیدا شدن جسد خاشقچی شد و گفت: باید روشن شود که جسد او را با چمدان ها به یک نقطه از استانبول برده اند؟ یا با اسید آن را از بین برده اند و البته حقیقت، بعد از پیدا شدن جسد روشن خواهد شد.
قشلاقچی سفر هیات 15 نفره از عربستان سعودی موسوم به 'تیم ترور' در روز ناپدید شدن خاشقچی به استانبول را مشکوک خوانده و ادعاهای مطرح شده درباره توریستی بودن سفر آنها را دروغ خواند و ادامه داد: ترددها و اقدامات این هیات 15 نفره نشان می دهد که حادثه دیگری در ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول رخ داده است.
وی اضافه کرد: در این هیات علاوه بر کارشناسان پزشک قانونی، افرادی که در استفاده از سلاح مجرب هستند و محافظان محمد بن سلمان نیز حضور داشتند و تمامی اینها نشانگر یک جنایت برنامه ریزی شده است و این هیات در واقع یک تیم جنایت بوده و برای سوء قصد به ترکیه آمده بود.
رئیس انجمن رسانه ای ترک – عرب با ادعای این که 'کارشناسان پزشک قانونی برای از بین بردن دلایل و اسناد جنایت آمده بودند، اضافه کرد: آنها در جنایت خود به احتمال قوی از روش های متفاوت استفاده کردند و زمانی که جزئیات حادثه روشن شود، وظیفه این کارشناسان مشخص خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به حمایت خاشقچی از بن سلمان در اویل قدرت گیری وی گفت: خاشقچی بعدها به دستور بن سلمان دستگیر و دو ماه در زندان ماند و در ماه رمضان 2017 به آمریکا رفت ولی حادثه رخ داده برای او پیام های متعدد دارد.
قشلاقچی بیان کرد: اگر این حادثه در داخل مرزهای ترکیه ولی خارج از ساختمان کنسولگری رخ می داد، پیام بزرگتری ارزیابی می شد، ولی چون در داخل کنسولگری رخ داده، باور ندارم که به طور مستقیم ترکیه را مورد هدف قرار داده باشد و در این حادثه بیشتر به مخالفان پیام داده شده است.
رئیس انجمن رسانه ای ترک – عرب تاکید کرد: با وقوع این حادثه، علاوه بر ترکیه، تمامی دنیا در روابط خود با عربستان بازنگری خواهند کرد و اگر تمامی جزئیات مشخص شود، ممکن است بن سلمان را از حاکمیت دور کنند و یا اگر در حاکمیت بماند، به عنوان ولیعهد منزوی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، بررسی های قضایی و پلیسی ترکیه برای مشخص شدن سرنوشت جمال خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در ساختمان کنسولگری عربستان سعودی همچنان ادامه دارد و پلیس ترکیه در صدد است تا امکان قتل و دفن او در محوطه ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول را بررسی کند.
روز یکشنبه رسانه های ترکیه اعلام کردند که مقامات ریاض درخواست پلیس ترکیه برای بازرسی فنی ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول عربستان سعودی در استانبول را که به منظور تعیین سرنوشت جمال خاشقچی ارائه شده بود، رد کردند.
دولت ترکیه همچنین برای بررسی موضوع ناپدید شدن جمال خاشقچی درخواست تشکیل گروه کاری مشترک را داده بود که سه روز پیش دو تیم از عربستان سعودی به شهر آنکارا و استانبول سفر کرده و با مقامات محلی ترک دیدار کردند.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.
دولت ترکیه که بررسی وضعیت او را در اولویت کاری قرار داده، نتیجه آخرین بررسی های خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است و مقامات این کشور روش محتاطانه ای را در اظهار نظر در باره وضعیت خاشقچی در پیش گرفته اند.
هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیررسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می دهد که او از ساختمان کنسولگری خارج نشده است.
رسانه های ترکیه، قتل در ساختمان کنسولگری، ربایش و قتل در محلی دیگر و نیز ربایش و زنده بودن خاشقچی را سه گزینه محتمل در مورد او اعلام می کنند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز سه روز پیش بار دیگر با تاکید بر ضرورت تعیین سرنوشت خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول گفت: همه ابعاد حادثه ناپدید شدن خاشقچی را بررسی کرده ایم چرا این رویداد در کشور ما رخ داده و هرگز در خصوص وضعیت این روزنامه نگار عربستانی سکوت نخواهیم کرد.
وی افزود: بلافاصله پس از شنیدن خبر ناپدید شدن خاشقچی، به وزارت خارجه، وزارت دادگستری و سازمان اطلاعات دستورات لازم برای پیگیری این حادثه را دادم، به طوری که همه اقدامات ضروری از جمله ورود و خروج ها به ترکیه توسط ماموران امنیت و اطلاعات تحت کنترل شدید قرار گرفت و همچنان تا روشن شدن وضعیت این روزنامه نگار عربستانی، عملیات امنیتی و اطلاعاتی ما ادامه دارد.
پلیس ترکیه تصاویر و ویدئوی ورود و ترددهای مشکوک 15 دیپلمات سعودی به استانبول را که به ادعای رسانه‌های ترکیه تیم ترور خاشقچی بودند، منتشر کرد.
همچنین رسانه های ترکیه اسامی 15 تبعه عربستان را که در پرونده ناپدید شدن خاشقچی روزنامه نگار عربستانی متهم هستند، منتشر کردند.
رسانه های خبری ترکیه الطبیقی و البستانی دو نفر از این افراد را ماموران رده بالای امنیتی و از نزدیکان بن سلمان عنوان کرده اند.
خاشقچی روزنامه نگار مشهور عربستانی که از اعضای انجمن رسانه های ترک ـ عرب بوده است، از 12 روز پیش و از زمان مراجعه به ساختمان سرکنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شد.
برخی منابع غیررسمی خبری مدعی قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان شده اند.
بر اساس شایعه منتشر شده، خاشقچی توسط 15 ماموری که در روز و ساعت حضور او در کنسولگری، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسیده است و قاتلان نیز به کشور خود باز گشته اند.
خاشقچی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد کرده بود.
خاورم/1905

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي جمال خاشقچي قتل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۸۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله نسبتا شدید در ترکیه

به گزارش خبرآنلاین، رسانه‌های ترکیه از وقوع زلزله ٥.٦ ریشتری در منطقه «سولو سارای» استان «توکات» در شمال این کشور خبر دادند که به گفته این رسانه ها خانه‌های روستایی در این زلزله آسیب دیده‌اند.
هنوز از تلفات احتمالی این زمین لرزه که عصر امروز پنجشنبه رخ داده، خبری اعلام نشده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896848

دیگر خبرها

  • طرز تهیه انواع کباب‌ در خیابان‌های استانبول ترکیه (فیلم)
  • لغو ناگهانی همایش حمایت از فلسطین در دانشگاه فرانسه
  • فیلم/ خسارت زلزله ۵.۶ ریشتری در شمال ترکیه
  • زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه، امشب + فیلم
  • زلزله نسبتا شدید تازه در ترکیه
  • زلزله نسبتا شدید در ترکیه
  • پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد
  • پیام تبریک سران عربستان، هند و قزاقستان به رییس‌جمهور
  • بازداشت ۱۰ مظنون داعشی دیگر در ترکیه
  • اردوغان: اسرائیل به دنبال ایجاد یک درگیری منطقه ای است/ کشورهایی که در مورد حمله به کنسولگری ایران سکوت کردند، برای حمایت از اسرائیل به میدان آمدند