Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکی از ویژگی‌های برجام را پایبندی کامل ایران به تعهداتش در این توافق عنوان کرد و گفت که در کمتر توافقی اعضاء به صورت صد در صد به تعهداتشان عمل می‌کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، کاترین اشتون در گفتگو با 'کارن وان هیپل' مدیر اندیشکده «روسی» انگلیس در یک برنامه رادیویی (پادکست) گفت: آینده برجام به پایبندی تمام اعضا این توافق بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در حال حاضر، ایرانی‌ها صد درصد مطابق تعهداتشان در برجام رفتار می‌کنند. این خودش یک نکته حائز اهمیت است، چون در بسیاری از توافق‌ها شاهد پایبندی صددرصدی نیستیم.
وی با اشاره به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام افزود: اکنون در شرایطی هستیم که یکی از طرف‌های مهم این توافق تصمیم گرفته که از این توافق خارج شود و کار را برای سایرین دشوار کرده است. من نه‌تن‌ها نگران این توافق (برجام) هستم، بلکه نگران این موضوع هستم که چگونه می‌توانیم اقدامات دیپلماتیک و فعالیت‌های مشترک خود را در آینده گسترش دهیم.
اشتون اظهار داشت:یکی از اصلی‌ترین استدلال‌های مخالفت با برجام این است که چرا این توافق، تنها به موضوع هسته‌ای محدودشده است، دلیلش این است گروهی از کشور‌ها از سوی سازمان ملل مسئولیت [مذاکره پیرامون موضوع هسته‌ای]را برعهده‌گرفته بودند و ما تصور می‌کردیم از طریق توافق با ایران سایر مسائل حل می‌شود.
وی گفت که امیدوار بوده است از طریق دست‌یابی به برجام، توافق‌های بعدی درباره مسائل مورد اختلاف با ایران حاصل شود. 'اما ما رو به جلو حرکت نکردیم و این مایه تأسف است. '
گفتنی است دولت آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت امسال به طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران با کشور‌های ۱+۵ که در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) به امضا رسید، خارج شد و 'دونالد ترامپ' رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۵ مردادماه فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌ها را علیه ایران امضا کرد. تصمیم آمریکا با اعتراض دیگر کشور‌های امضاکننده این توافق روبرو شده است و آن‌ها اعلام کردند که به برجام پایبند می‌مانند.
مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اظهاراتش به بیان گوشه‌هایی از خاطراتش در مذاکرات هسته‌ای اشاره و عنوان کرد در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد 'برای برگزاری جلسات، در سرتاسر دنیا سرگردان بودیم. اما در دوره حسن روحانی، جلسات ما در ژنو و وین برگزار می‌شد، لذا تمرکز خود را بر حل موضوعات گذاشتیم. '
وی یکی از ویژگی‌های دوران مذاکرات را کم‌خوابی اعضاء مذاکره‌کننده برشمرد و یادآور شد: دست‌یابی به توافق اولیه در نوامبر سال ۲۰۱۳ در ژنو یک پیشرفت قابل‌توجه بود؛ خاطرم می‌آید در آن دوران اصلاً نمی‌خوابیدم و نهایتاً ساعت ۵ صبح توافق را علنی کردیم.
آشتون در ادامه هماهنگی میان مواضع گروه ۱+۵ که هرکدام به دنبال تأمین مواضع خود در توافق با ایران بودند را یکی از دشواری‌های مذاکرات برشمرد و گفت: بایستی آن‌ها را روی یک خط می‌آوردیم تا طرف ایرانی بتواند درباره دست‌یابی به توافق نهایی اعتماد کند. اما گواهی برای این مساله وجود نداشت؛ لذا مهم بود که تمام طرف‌ها درنهایت از یک موضع واحد برخوردار باشند. همین مساله زمان زیادی را از ما گرفت.     وی از دیگر مشکلات مذاکرات را صرف زمان زیاد اعضاء برای گفتگو‌های غیر مرتبط با مساله هسته‌ای دانست و گفت: در میانه راه بحران اوکراین و روسیه پیش آمد. به‌رغم اینکه ما از طرف اروپا و آمریکا، به‌شدت نگران اقدام روسیه بودیم و این کشور را به دلیل رفتارش تحریم می‌کردیم در مذاکرات هسته‌ای ایران، طبق روال عادی کار‌ها پیگیری می‌شد، چون همه توافق کرده بودیم که یک‌فصل مشترک داریم و بایستی آن را دنبال کنیم.
مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا از وضعیت کنونی اعضاء دائم شورای امنیت سازمان ملل (گروه پنج به‌علاوه یک) ابراز تأسف و عنوان کرد که این گروه پس از دست‌یابی به توافق هسته‌ای ایران هیچ اقدام مثبتی را صورت نداده‌است.
وی اظهار داشت:امیدوار بوده است که روش همکاری این گروه می‌توانست به‌عنوان یک الگو برای حل سایر مشکلات بین المللی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
'کاترین مارگارت اشتون' در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زمان توافق برجام توافق اولیه برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۸۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ادعای اینکه ایران چند هفته و نه چند ماه فرصت دارد تا اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت بمب هسته‌ای را به دست آورد، اعلام کرد با این وجود این بدان معنا نیست که تهران قصد دارد به سلاح هسته‌ای دست یابد.

براساس گزارش النشره، گروسی با تاکید بر اینکه اهداف هسته‌ای کنونی ایران مشخص نیست و فقط قابل پیش بینی است، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره از مذاکرات ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای