Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@07:49:45 GMT

104گونه حیات وحش مصدوم درگلستان تیمار شدند

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۶۸۷۰۲

104گونه حیات وحش مصدوم درگلستان تیمار شدند

گرگان - ایرنا - دوستداران حیات وحش و حاشیه نشینان خلیج گرگان و دریای خزر درنیمه اول امسال 104 گونه پرنده و پستاندار مصدوم و کم رمق را به محیط زیست شهرستان های غرب استان تحویل داده تا تیمار شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: اقدامات آموزشی و فرهنگ سازی درجوامع حاشیه زیستگاه های آبی غرب استان موجب شده مردم با مشاهده پرندگان و پستانداران مصدوم، کم توان و بیمار، آنها را برای درمان به محیط زیست تحویل دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امیر عبدوس بیان کرد: به دلیل همجواری با زیستگاه های آبی، بیشتر گونه های تحویلی پرندگان آبزی و کنار آبزی هستند.
وی اظهار داشت: گونه های مصدوم پس از ثبت اطلاعات و تیمارداری اولیه برای انجام مراحل درمان تکمیلی به اداره امور حیات وحش محیط زیست گلستان منتقل می شوند.
به گفته وی، بوتیمار، حواصیل، جغد، دلیجه و عقاب تالابی بیشترین گونه های تحویلی به محیط زیست بوده که پس از درمان در زیستگاه های طبیعی رها خواهند شد.
وی با قدردانی از دوستداران و حامیان این گونه ها، از مردم خواست که در صورت مشاهده حیات وحش مصدوم یا بیمار مراتب را از طریق تلفن گویا1540 به ادارات محیط زیست اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا تالاب ها، سواحل و آبگیرهای غرب گلستان بویژه در حوزه شهرستان های بندرگز، بندرترکمن و گمیشان مامن حضور پرندگان آبزی و کنار آبزی و بسیاری از گونه های مهاجر و بومی است.
گلستان از معدود تنفس گاه های گونه های مختلف گیاهی و جانوری ایران است و به عنوان ایرانی کوچک از کوه، دریا، جنگل، دشت و بیابان به صورت یکجا برخوردار است.
به گزارش ایرنا خلیج چهار هزار هکتاری گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر بوده که در حوزه استان گلستان واقع است.
7333/1648

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست حيات وحش گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۸۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی محیط زیست خراسان رضوی، مهدی اله پور اظهار کرد: پس از سالها اعلام و مشاهده حضور پلنگ در منطقه کوهسرخ توسط افراد محلی و طبیعت گردها، سرانجام حضور این گونه توسط دوربین محمود رمضان نژاد رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوهسرخ ثبت و مستندسازی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

وی گفت: پلنگ، گربه سانی شب زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و چون یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن این که گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

اله پور افزود: این منطقه از لحاظ اکولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه‌های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

وی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه‌های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه‌های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • هشدار به سیل زدگان در سیستان و بلوچستان : مراقب تمساح باشید
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • هشدار محیط زیست به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • سیلزدگان مراقب تمساح باشند
  • افتتاح نخستین مرکز درمان و بازپروری حیات وحش در تنگ صیاد
  • چهار گونه جانوری در طبیعت «میاندشت» تیمار و رهاسازی شدند
  • تیمار و رهاسازی چهار گونه جانوری در طبیعت میاندشت جاجرم
  • افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست