Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان- ايرنا- الگوي غلط مصرف در جامعه يکي از چالش اساسي امروز است که با آموزش و دستيابي به شيوه هاي نوين صرفه جويي باتوجه به مشکلات عديده فراروي کشور به خوبي مي توان راه رسيدن به توسعه پايدار را هموار و بسياري از تهديدها را تبديل به فرصت کرد.

به گزارش ايرنا، کارشناسان حاضر در ميزگرد ايرنا استان اصفهان تاکيد کردند در 50 سال اخير اين موضوع مهم و اساسي ناديده گرفته شده است که بازنگري در همه سطوح براي اصلاح آن ضرورتي است اجتناب ناپذير.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صاحبنظران امر مي گويند بدون تحقق راهبرد مصرف پايدار، توسعه پايدار کشور امري غير ممکن بوده و بايد اين مهم به عنوان موضوعي اساسي و يک اولويت اداري در دستور کار وزارتخانه ها و نهادهاي اجرايي در همه سطوح و در جامعه نيز به عنوان باور عمومي مورد توجه قرار گيرد.
ارائه الگوي عملي جهت مصرف بهينه و افزايش بهره‌ وري و رشد و توسعه پايدار در جامعه ضروري است چرا که فقدان راهبرد اين مهم خسارتهاي ميلياردي بر جامعه تحميل کرده است که متاسفانه از کنار آن مي گذريم.
ورود علمي و عملي براي اصلاح الگوي مصرف و عملياتي شدن همه جانبه آن در سطوح ملي و متن جامعه نقطه عطفي در مسير توسعه پايدار ايران اسلامي محسوب مي ‌شود.
بر اساس آمار موجود در زمان حاضر مصرف برق در ايران چهار برابر ميانگين جهاني است، گاز با 183 ميليارد متر مکعب گاز در سال، چهارمين مصرف کننده بزرگ گاز جهان است و سرانه مصرف روزانه آب در ايران بيش از 300 ليتر و در جهان 150 ليتر است يعني 2 برابر ميانگين جهاني است.
همچنين يافته ‌هاي موجود حاکي از آن است که ميزان مصرف سرانه کالري در ايران بيش از ميزان توصيه شده روزانه است و سرانه مصرف نان و برنج پنج درصد، روغن 20 درصد و قند و شکر 38 درصد بيش از مقادير توصيه شده در سبد غذايي مطلوب مي‌باشد که بيماري هاي ناشي از مصرف زياد آن ساختار بهداشت کشور را با مشکل مواجه کرده است.
تحليلگران امور اقتصادي بر اين باورند که در صورت استفاده بهينه از امورات ياد شده مي توان ميلياردها ريال اعتبار جمع آوري از اين محل را براي توسعه کشور هزينه کرد و مشکلات فراروي را يکي پس از ديگري از محل صرفه جويي آن برطرف کرد.
خبرگزاري ايرنا اصفهان در همين ارتباط ميزگردي با عنوان ضرورت اصلاح الگوي مصرف در جامعه` را با حضور جهانگير عابدي کوپايي استاد گروه مهندسي آب و رئيس دانشکده مهندسي کشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان، حميدرضا صفوي استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتي اصفهان، محمود چيتيان مدير سد و نيروگاه زاينده رود آب منطقه اي اصفهان، محمد شفائي مدير روابط عمومي شرکت آب منطقه اي اصفهان و پرستو ايران پور مدرس ارتباطات و کارشناس روابط عمومي شرکت آب منطقه اي اصفهان برگزار کرد.
** الگوي مصرف در ايران نيازمند بازنگري است
استاد گروه مهندسي آب و رئيس دانشکده مهندسي کشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان در اين ميزگرد ايرنا گفت: کشور با چالش هاي متعددي در رابطه با منابع آب مواجه است که راه حل هاي جهاني در مورد آنها وجود دارد و در دهه هاي گذشته در مجامع دانشگاهي مطرح شده که فقط دانشجويان و افراد علمي شنونده آن بودند و چندان در جامعه مطرح نشده است.
جهانگير عابدي کوپايي با بيان اين که بخش هاي مختلف آشاميدني و بهداشت، کشاورزي و صنعت مصرف کننده آب هستند، افزود : کشورهاي دنيا براي حل اين چالش ها به راه حل هايي رسيده اند.
وي با اشاره به اين که جمعيت ايران در قرن گذشته 6 برابر و در چهار دهه گذشته 2 و نيم برابر شده است ، اظهارداشت: تامين امنيت غذايي اين جمعيت به توسعه بخش کشاورزي و توسعه فعاليت هاي صنعتي منجر شده است.
وي با بيان اين که بسياري از صنايع آب بر، بر اثر آمايش ناصحيح در مناطق خشک و نيمه خشک مستقر شده است، اظهارداشت: تبعات گرمايش جهاني هم موجب بروز سيل هاي ناگهاني و خشکسالي هاي مکرر در مناطق خشک و نيمه خشک شده است.
استاد دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به اين که افزايش جمعيت باعث توسعه بخش کشاورزي و فعاليتهاي صنعتي شده است ، گفت : اين چالش ها در دهه هاي گذشته در تمام مجامع دانشگاهي و همايش ها بررسي شده است اما شنونده آن فقط دانشجويان و افراد علمي کشور بودند و در جامعه چندان مطرح نشده است.
به گفته وي بخش هاي مختلف آشاميدني و بهداشت، کشاورزي و صنعت مصرف کننده آب هستند و بخش محيط زيست و فضاي سبز جداي از کشاورزي محسوب مي شوند.
عابدي کوپايي بيان کرد : مديريت عرضه آب تاکنون در کشور ما انجام نشده است و در سد سازي ها دهه هاي گذشته بيشتر مهندسي منابع آب توجه شده است.
وي اضافه کرد : بايد به بخش نرم ‌افزاري منابع آب هم توجه کنيم و علاوه بر مسائل فني به عنصر انسان و محيط زيست هم توجه داشته باشيم.
** در آينده نزديک 33 کشور با چالش حاد آب مواجه مي شوند
عابدي کوپايي گفت : تغييرات جهاني و بررسي ها بر روي 167 کشور دنيا نشان مي دهد که در آينده نه چندان دور 33 کشور دنيا با مسائل حاد آب مواجه خواهند شد و تنش هاي شديد آبي را تجربه خواهند کرد.
به گفته اين استاد دانشگاه از اين 33 کشور 14 کشور در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا قرار دارند که ايران هم جزو آنهاست.
استاد دانشگاه صنعتي اصفهان گفت : راه حل هاي زيادي براي مديريت منابع آب در بخش هاي آشاميدني، بهداشت، کشاورزي، صنعت و فضاي سبز وجود دارد که بايد استفاده کرد.
وي با بيان اين که بيش از 100 تز فوق ليسانس و بيست رساله دکترا در اين زمينه انجام شده است ، گفت : در بخش آشاميدني و بهداشت مشکلات ابزاري وجود دارد که مي توانيم با وسايل کاهنده مصرف آب را کم کنيم.
استاد دانشگاه صنعتي اصفهان ادامه داد : مردم کشور ما به مصرف زياد آب عادت کردند و همانند کشورهاي پيشرفته و پر آب مثل کشور سوئد آب مصرف مي کنند.
وي اظهارداشت : مصرف سرانه آب در ايران به طور متوسط 200 ليتر در شبانه روز است که با مصرف آب در کشور پر آب سوئد برابري مي کند.
** پايين بودن قيمت آب عامل بي توجهي در مصرف آن است
عابدي کوپايي با بيان اين که 75 درصد آب منازل در آشپزخانه، حمام و دستشويي مصرف مي شود، ادامه داد : بر اساس تحقيقي که در دانشگاه صنعتي اصفهان انجام شد نشان مي دهد که با استفاده از وسائل کاهنده مي‌ توان بين 30 تا 50 درصد در مصرف خانگي صرفه جويي کرد.
استاد دانشگاه گفت : 6 درصد منابع آب تجديد پذير به آب آشاميدني اختصاص دارد که نسبت به صنعت و کشاورزي مقدار کمي است اما هزينه زيادي براي تامين آب آشاميدني و بهداشت انجام شده است.
وي گفت : در کشور ما با توجه به سوبسيدي که دولت براي آب آشاميدني مي دهد فقط 10 درصد هزينه را مي پردازيم.
عابدي کوپايي بيان داشت : در اولين همايش آب آشاميدني و بهداشت کشور مطرح شد که حتي اگر خانه هاي مردم اصفهان به صورت مجاني به وسايل کاهنده مصرف مجهز شوند باز هم به لحاظ اقتصادي به صرفه است.
استاد دانشگاه صنعتي اصفهان گفت : قيمت آب در ايران بسيار پايين است و در صورتي که به همين منوال ادامه پيدا کند مردم مراقبت چنداني در مصرف آب نخواهند داشت.
به گزارش ايرنا، برآيندها مبين اين است که تاکنون در مورد آب فقط نگاهمان به وزارت نيرو بود در حالي که همه وزارتخانه ها بايد در اين قضيه مسووليت داشته باشند.
استاد دانشگاه صنعتي اصفهان گفت : همه بخش هاي صنعتي و کشاورزي کشور در زمينه آب و اصلاح الگوي مصرف بايد دخالت داشته باشند.
وي با اشاره به اين که بايد شغل هاي جايگزين براي کشاورزان ايجاد شود، گفت : اگر شغل هاي جايگزين براي کشاورزان ايجاد شده بود امروز با اين مشکلات حاد مواجه نبوديم.
وي تصريح کرد : الگوي غذايي کشورمان در 50 سال گذشته حبوبات بود اما به تدريج به سمت مصرف برنج تغيير پيدا کرد.
** نقش مردم در توزيع و تقسيم آب کمرنگ شد
استاد دانشگاه صنعتي اصفهان افزود : قبل از دهه 40 شمسي توزيع و تقسيم آب در دست مردم بود و مردم نقش خيلي پر رنگي در اين زمينه داشتند اما بعد از دهه 40 که سد سازي به ميدان آمد نقش مردم بتدريج کمرنگ شد و تخصيص آب به دست دولت افتاد.
عابدي کوپايي با بيان اين که قوانين موجود با توجه به شرايط کشور نياز به بازنگري دارد، تصريح کرد: بايد نقاط ضعف قوانين بازنگري و در مجامع علمي کشور به بحث گذاشته شود.
وي با اشاره به اينکه انجمن هاي تخصصي متعددي در کشور وجود دارد که بايد از آنها استفاده کرد، گفت: هرگونه طرح جديدي در رابطه با مسائل آبي ابتدا بايد در انجمن هاي تخصصي مطرح شود.
استاد دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به اينکه وضعيت آب ما در سال‌ هاي آينده بدتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: اکنون مهاجرت از مناطق خشک و نيمه خشک به سمت مناطق پر آب تر انجام مي شود.
** تاکنون در بخش مصرف آب توجهي نشد
استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتي اصفهان در ميزگرد ايرنا با اشاره به ضرورت اصلاح الگوي مصرف در برنامه ريزي و سياستگذاري کشور و جامعه، افزود : تاکنون دولتي پيدا نشده که جاي اين يارانه را جابجا کند.
به حميدرضا صفوي اين استاد دانشگاه اصلاح الگوي مصرف وقتي انجام مي‌شود که هندوانه را قاچي، سيب را دانه اي و انگور را خوشه اي خريد کنيم.
وي با بيان اين که اقدامات اصلاحي در الگوي مصرف به زمان نياز دارد، خاطرنشان کرد: در فرهنگ ملي ما آناهيتا يا نگهبان آب وجود دارد و از نظر مذهبي هم آب مهريه حضرت زهرا(س) محسوب مي شود و براي آب و غذا احترام زيادي قائل بوديم.
صفوي اصلاح سياست ها را زمان بر دانست و گفت: در 50 سال اخير اين موضوع با انحطاط مواجه شده است ما نمي توانيم در پنج سال آن را اصلاح کنيم.
وي با بيان اين که اصلاح الگوي مصرف يک باور دو طرفه است، افزود: اصلاح الگوي مصرف بايد در سياست‌گذاري‌ ها و مديران و مردم ساري و جاري شود.
استاد دانشگاه صنعتي اصفهان گفت : الگوي مصرف در نظام مديريتي به تنهايي جوابگو نيست و بايد اين هرم از هر دو طرف اصلاح شود تا کار به درستي انجام شود.
وي با بيان اين که مديريت منابع آب موضوع بسيار مهمي است و تامين آب و مصرف آب همانند دو بال مديريت منابع آب محسوب مي شوند.
صفوي افزود : گذشته تاريخي و در 40 سال اخير بر اثر ضرورت ها و فشارهايي که مسئولان جامعه بوده در زمينه تامين آب بوده و به مصرف آب توجهي نشده است.
به گفته وي اصلاح الگوي مصرف آب در سه بخش کشاورزي، آشاميدني و بهداشت و صنعت تقسيم بندي مي شود و محيط زيست به عنوان يک موضوع فرابخشي مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي با بيان اين که پدران و اجداد ما با مديريت مصرف آب در کشور خشک و نيمه خشک آشنا بودند، بيان کرد : امروز ما توهم پر آبي پيدا کرديم و تصور مي‌ کنيم که مي‌توانيم مثل کشورهاي اروپايي آب مصرف کنيم.
استاد دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اين که در 50 سال اخير کسي به فکر استفاده صحيح و چند باره از آب نبوده است ، افزود: در زمان حاضر منابع آب سطحي و رودخانه هاي فصلي، تالاب ها و درياچه ها خشک شده‌ اند و ديگر منابع جديدي براي عرضه نداريم.
صفوي با اشاره به اين که بايد باور سازي و فرهنگ سازي در اين زمينه انجام دهيم و باور کنيم که آبي موجود نيست، افزود: بسياري از مسئولان تصميم گيران و نمايندگان و خبرگان، علم دارند ولي باور ندارند.
استاد دانشگاه صنعتي اصفهان گفت : مردم پايه هاي اين منشور و هرم هستند و بايد شيوه هاي جديد سازگاري با کم آبي و بي آبي را تجربه کنند.
صفوي تاکيد کرد: بعد از فرهنگ سازي و باور سازي بايد اقدامات فني مهندسي را انجام دهيم زيرا اصلاح الگوي مصرف فقط تک بعدي نيست ، مثلث آب، غذا و انرژي از اهميت ويژه اي برخوردار است و در صورتي که نتوانيم آب را به کشاورز بدهيم و توليد غذا کنيم با مشکل مواجه خواهيم شد.
صفوي اضافه کرد : هرگونه سياست و اقدام اصلاحي بايد در سه بعد انجام شود در صورتي که کشاورزي را محدود کنيم بايد به فکر جايگزين کردن غذاي مطمئن از خارج باشيم و براي اصلاح الگوي مصرف بايد محصولات کشاورزي را مديريت کنيم يعني يارانه را به محصول بدهيم.
صفوي با بيان اين که وضعيت کشاورزان در 40 سال گذشته بدتر شده است ، گفت: بايد نهاده ها را به قيمت واقعي به کشاورزان بدهيم و به محصول توليدي آنها يارانه تعلق گيرد.
** قبل از انجام هر اقدامي بايد آمايش سرزمين را انجام دهيم
مدير سد و نيروگاه زاينده رود آب منطقه اي اصفهان هم در اين ميزگرد گفت: ما در سرزمين خشک و نيمه خشک قرار داريم و کوير به سمت ما در حال حرکت است ، با توجه به مصارف عمده بايد قبل از هر اقدامي آمايش سرزمين را انجام دهيم.
محمود چيتيان افزود : بايد آب آشاميدني و بهداشت را از يکديگر تفکيک کنيم و همه ملاحظات براي استقرار و فعاليت صنايع آب بر در منطقه در نظر گرفته شود.
چيتيان با اشاره به اينکه رودخانه زاينده رود از گذشته به عنوان يک رودخانه فصلي مطرح بوده است ،گفت: در زمان حاصر شرايط آب موجود در سد بد است اما مردم مي گويند آب در سد وجود دارد.
به گفته وي بارگذاري، زيرساخت ها و باور سازي از مهمترين نکاتي است که در زمينه اصلاح الگوي مصرف مغفول مانده است بنابراين بايد به آب به عنوان يک بنگاه اقتصادي نگاه کرد و موضوع قيمت گذاري آن را مورد توجه قرار گيرد.
چيتيان با اشاره به اينکه آب در هر جا يک قيمتي دارد، تصريح کرد : قيمت واقعي آب با توجه به شرايط منطقه به اصلاح الگوي مصرف آب کمک مي کند.
وي با بيان اين که فرهنگ ما به صورت کلي فرهنگ صرفه جويي نيست ، گفت: مصرف سرانه آب سوئد 110 ليتر در روز است اما متوسط مصرف ما در فلات مرکزي 159 ليتر است.
وي با بيان اين که آب جايگزين ندارد، افزود: بايد اصلاح الگوي مصرف آب را جدي بگيريم چرا که بسياري از صنايع بزرگ از جمله فولاد مبارکه، ذوب آهن، پالايشگاه و نيروگاه اصفهان به سمت استفاده از پساب رفته اند.
چيتيان با بيان اين که در راستاي اصلاح الگوي مصرف، نظارت بر صنايع را تشديد کرديم، گفت : بايد رودخانه زاينده رود در روزها و فصل هاي مختلف و دبي هاي مختلف پايش شود.
به گزارش ايرنا، بر اساس منابع موجود، ايران در سال 2015 جزء 17 کشور اول دنيا از لحاظ بالاترين ميزان مصرف انرژي شد و متوسط مصرف آن سه برابر جهاني است.
کارشناسان مي گويند مجموع مصرف انرژي دنيا به صورت منفي در حال تغيير است ولي اين امر در بعضي نقاط مانند خاورميانه در حال رشد است.
بررسي جداول آماري منتشر شده شرکت مديريت شبکه برق ايران حاکيست، تا پايان دي ماه گذشته بخش خانگي با مصرف 34.2 درصد برق کشور، بيشترين سهم مصارف اين انرژي را به خود اختصاص داد.
تا پايان دي ماه سال گذشته، بخش هاي صنعت با 31.3 درصد، کشاورزي 15.9 درصد، عمومي 9.5 درصد، تجاري با 7.3 درصد و روشنايي معابر با 1.9 درصد، به ترتيب بيشترين مصارف برق کشور را به خود اختصاص دادند.
متوسط مصرف سرانه برق خانگي در ايران سه هزار کيلو وات ساعت است در حالي که متوسط مصرف جهاني زير يکهزار کيلو وات ساعت است يعني متوسط مصرف سرانه برق خانگي در کشور ما سه برابر متوسط جهاني است،
**بيش از 80 درصد مشکلات آب اصفهان در زمينه مديريت است
مدير روابط عمومي شرکت آب منطقه اي اصفهان گفت: استان در زمينه اصلاح الگوي مصرف آب و در زمينه مديريت آب و نداشتن آمايش سرزمين با مشکل مواجه است.
محمد شفائي با بيان اين که اصفهان متضرر ترين استان در اين زمينه محسوب مي شود، افزود: بيش از 80 درصد مشکلات آب استان در زمينه مديريت است.
وي ادامه داد : استان اصفهان يک استان کويري محسوب مي شود که نيازي به توسعه صنعت نداشته است.
شفايي اظهارداشت: شرکت آب منطقه اي در زمينه آموزش مخاطب فعاليت مي‌ کند اما براي يک سري از سوالات از جمله توسعه کشاورزي بالا دست و اولويت هاي آب آشاميدني جوابي براي ارائه به مخاطبان نداريم.
وي با بيان اينکه شرکت آب منطقه اي يک شرکت اجرايي است، افزود: اين نهاد کارهايي در زمينه آموزش و اصلاح الگوي مصرف آب انجام مي دهد و در حد وسع خود ارتباط با آموزش و پرورش، زنان روستايي و کشاورزان برقرار مي‌ کنيم.
مدير روابط عمومي آب منطقه اي اصفهان با اشاره به اين که آب منطقه اي به عنوان دستگاه تاثيرگذار در اين زمينه نتوانسته نقش خود را به خوبي ايفا کند، گفت : اول بايد مديران، نمايندگان و تصميم‌ گيران کلان به مشکلات واقف باشند.
وي افزود : مردم نقش خود را به خوبي ايفا مي کند و هر جايي از آنها کمک خواستيم به خوبي ايفاي نقش کردند.
شفائي وظيفه ذاتي آب منطقه اي را تامين و انتقال آب برشمرد و گفت : امسال سال سختي را پشت سر گذاشتيم منابع آب زيرزميني به مراتب وضع اسفبار تري نسبت به منابع آب سطحي دارند اما چون ديده نمي شوند به آنها توجهي هم نمي شود.
**گفت و گو و گفتمان سازي تنها راه اصلاح الگوي مصرف در جامعه است
مدرس ارتباطات و کارشناس روابط عمومي شرکت آب منطقه اي اصفهان گفت: تنها راه براي مصرف درست و اصلاح الگوي مصرف در جامعه گفت و گو و گفتمان سازي است.
پرستو ايران پور با بيان اين که هميشه سخت ترين گام، گام اول است ،افزود : اولويت براي انجام هر کاري سياستگذاري است و زماني که سياستگذاري درستي براي کارها داشته باشيم، برنامه ريزي درستي هم انجام مي شود.
وي با بيان اين که همواره در تصميم گيري ها بايد با توجه به هزينه و سود حاصل از آن توجه کنيم ، تصريح کرد: براي رسيدن به توسعه در جامعه بايد به دنبال حل مساله باشيم و حرکت سريع و پرشتاب براي پايان دادن مساله خودداري کنيم.
ايران پور بيان کرد: در راه رسيدن به توسعه از توجه به سه ارزش و نکته اساسي امرار معاش مردم، آزادي و اعتماد به نفس غفلت شده و فقط يک سري از الگوها را از کشورهاي پيشرفته دنيا گرفتيم و وارد کشور خودمان کرديم.
وي با بيان اين که مشارکت مردم در فرهنگ سازي يک اصل مهم محسوب مي شود که جدي گرفته نشده است، اظهار داشت : چرخه هاي توسعه و اقتصاد جامعه بايد با هم حرکت کنند و در صورتي که اين چرخه ها با هم تداخل داشته باشند اتفاق هاي منفي را در جامعه به دنبال خواهد داشت.
اين مدرس رشته ارتباطات گفت: الگوهاي بومي براي حل مسائل جامعه بايد ارائه شود و بومي سازي در علم انجام شود به عنوان مثال ايرنا به عنوان خبرگزاري رسمي کشور بايد يک بخشي را بصورت تخصصي به روزنامه نگاري آب اختصاص دهد تا فهم درستي در اين زمينه در جامعه ايجاد شود.
ايران پور با بيان اين که بايد آموزش جامعه را در ابعاد مختلف به ويژه مصرف آب ، برق و گاز جدي بگيريم، گفت: مسووليت فهم درست جامعه علاوه بر اتخاذ سياستگذاريها و برنامه ريزي هاي اصولي ، با رسانه هاست و سبک زندگي ما از رسانه ها گرفته مي شود.
وي با اشاره به ضرورت افزايش ارتباط با دانشگاهها و مجامع علمي افزود : کودکان و نوجوانان هر مطلبي را که در سنين پايين بياموزند تاثير زيادي بر روي آنها خواهد داشت.
کارشناسان مصرف گاز در بخش خانگي ايران به گفته مسوولان شرکت ملي گاز به اندازه مصرف گاز کل اروپاست، براساس آمارهاي ارائه شده جايگاه ايران در ميزان مصرف گاز بعد از کشورهاي امريکا و روسيه در رتبه سوم جهان قرار دارد.
آنان اصلاح الگوي مصرف در ابعاد مختلف را در شرايط کنوني ضروري دانسته و گفتند آموزش اين راهبرد مي‌ تواند در کاهش آسيب ‌هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي نقش بسزايي داشته باشد.
آنان بر ضرورت ترويج اصلاح الگوي مصرف از نظام پايه آموزشي و فرهنگ سازي در جامعه و باور پذيري مديران و مسوولان در اجراي اين مهم و بازنگري در قوانين مربوط تاکيد کردند.
به اعتقاد اين کارشناسان اصلاح الگوي مصرف، نياز به برنامه ضربتي و کوتاه مدت ندارد، بلکه نيازمند برنامه اصلاحي، فرآيند مدار و مستمر است که تحقق آن نياز به کوشش همگاني و فرهنگ سازي دارد.
اسراف، تجمل گرايي و هدر دادن منابع در جامعه و خانواده ها امروز يکي از مهمترين مسائل اقتصادي است که آسيب هاي وارده بر بخش هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي آن ها نيازمند بررسي هاي علمي است.
بيش از يک سوم فرآورده‌ هاي غذايي در ايران به دليل الگوي غلط مصرف هدر مي رود که اگر آن را فقط با ميزان مصرف آب مقايسه کنيم، بيش از 28 ميليارد مترمکعب آب کشور هدر مي‌ رود.
خشکسالي امسال کشورمان در 70 سال اخير بي سابقه بوده است به همين دليل مديريت مصرف آب ، برق و گاز که به هم مرتبط هستند، بايد مورد توجه جدي قرار بگيرد.
به اعتقاد کارشناسان امر کشور ما در وضعيت کنوني فاقد مديريت يکپارچه انرژي اســت و اگر روند موجود ادامه يابد، آســيب هاي وارده به کشور در آينده نزديک بســيار شديد و جبران ناپذير خواهد بود.
7150/6026/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۸۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی ضروری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: ضرورت دارد در هر یک از دستگاه‌های اجرای استان بخش مدیریت بحران ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی، علیرضا عباس‌زاده امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت _در ستاد مدیریت بحران استان اظهار کرد: در هر دستگاه اجرایی باید بخشی برای مدیریت بحران وجود داشته باشد تا در زمان وقوع بحران با هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و بسیج امکانات در کوتاه مدت بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم و بحران را مهار کنیم.

وی با اشاره به تخلیه به‌موقع روستای نوده شهرستان زیرکوه و انتقال اهالی به دلیل شکسته شدن سد، افزود: با توجه به اینکه خسارت وارده از سیل به بخش کشاورزی شهرستان زیرکوه زیاد است، باید با تشکیل تیم‌های تخصصی و بررسی‌های لازم در این خصوص، میزان خسارات وارده مشخص شود.

معاون استاندار خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به احتمال بارش باران در روزهای آینده، لازم است با هدف جلوگیری از بحران، نسبت به تخلیه سدهای خاکی که پر آب شده‌اند، اقدام شود.

وی با اشاره به خسارت‌های وارده به راه‌های عشایری تأکید کرد: ایل راه‌ها باید به شکل ویژه دیده شوند.

علی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان جنوبی هم در ادامه گفت: با توجه به خسارت‌های وارده به قنوات شهرستان زیرکوه باید آب مورد نیاز مردم از طریق لوله‌کشی از مادر چاه‌ها تأمین شود.

وی افزود: ۱۸۹ سد خاکی بدون متولی در استان داریم که تاکنون برای مدیریت آنها اعتبار مورد نیاز اختصاص پیدا نکرده است.

نیاز به تداوم کمک‌رسانی دستگاه‌ها برای رفع مشکلات مناطق تحت تأثیر سیل

محمدرضا غیرتی، فرماندار زیرکوه هم در این جلسه گفت: در شروع کار همه دستگاه‌های اجرایی برای تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز اعلام آمادگی کردند که جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اضطراری شهرستان، نیاز است تا زمان اعلام وضعیت سفید همه دستگاه‌ها پای کار باشند و امدادرسانی‌ها تداوم داشته باشد.

فرماندار شهرستان زیرکوه افزود: ارتش با تجهیزات به کمک مردم آمد و ماشین‌آلات راهداری هم در شهرستان زیرکوه مستقر هستند.

وی متذکر شد: با توجه به حجم خسارت‌های وارده به دو حوزه راه و کشاورزی، بیشترین نیاز تأمین تجهیزات برای بازسازی هم مربوط به همین دو حوزه است.

غیرتی با اشاره به وجود چند بند خاکی خطرساز در شهرستان گفت: انتظار می‌رود برای ترمیم این بندهای خاکی اقدام فوری انجام شود تا در بارندگی‌های بعدی روستاهای پایین دست دچار مشکل نشوند.

وی تأکید کرد: با عزیمت تیم ارزیابی مشترک آب منطقه‌ای و منابع طبیعی به شهرستان، وضعیت بندهای خاکی بررسیو نسبت به مقاوم سازی آنها اقدام شود.

کد خبر 748737

دیگر خبرها

  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • اصلاح شیوه آبیاری نخیلات آب‌پخش نیازمند اجماع استانی است
  • افتتاح کارگاه کامپیوتری هنرستان فنی شهید شکاری مراغه
  • ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی ضروری است