Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا – استاد روابط بین الملل می گوید: مشکل کشور در عرصه روابط بین الملل عدم تفکیک دو حوزه دیپلماسی و نظامی گری است؛ یعنی در واقع تداخل نهاد ها در این دو حوزه منجر به ایجاد مشکلات برای سیاست خارجی ایران می شود.

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه ایرنا، مصطفی زهرانی ، استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه در نشست بررسی علمی چالش رابطه ایران و آمریکا در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: نظامی گری ریشه در ایرانیت ما دارد نه اسلامیت ما، از قدیم معروف است که در کتاب های تاریخی هم نوشته اند ایرانی ها مشکلات خود را با جنگ حل می کنند و رومی ها راه دیپلماسی را انتخاب می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی سپس درباره دشمنان ایران گفت : ما سه دسته دشمن داریم، تفکرات صهیونیستی، تفکرات راست مسیحی در آمریکا و وهابیت در منطقه که دشمنی این سه دسته ابعاد ایدئولوژیک دارد البته ما دشمنان ژئوپولتیکی هم داریم.

** شدیدترین مخالفت ها با برجام
« این سه دسته شدیدترین مخالفت ها را با برجام انجام دادند. برجام بسیار موضوع تعیین کننده ای است. شما ببینید برای اینکه برجام به تصویب نرسد اسرائیلی ها چه کاری می توانستند انجام بدهند اما ندادند؟ عربستان و منافقین هم همین طور، در واقع برجام در اوج مخالفت این ها به نتیجه رسید.
«یک پاردایم اشتباهی در کشور شکل گرفته است که اسرائیل مانع رابطه ایران با آمریکا است.اما کسی نیست که جواب بدهد اگر اسرائیل این همه قدرت دارد پس چرا نتوانست مانع تصویب برجام شود ؟ چرا به این نکته دقت نمی کنند که در زمان اوباما نتانیاهو به آمریکا عملا ممنوع الورد شده بود و هیچ وقت هم مانند زمان آقای اوباما لابی صهیونیزم در آمریکا به لجن کشیده نشده بود.«
وی گفت : معتقدم نه اسرائیل و نه لابی آن ها در آمریکا عناصر تعیین کننده ای در رابطه ما با آمریکا نیستند.
زهرانی سپس افزود: عواملی که منجر به تصویب برجام شد دو عامل بودند، عامل اول عملکرد اوباما و دوم تصمیم گیری داخلی در جمهوری اسلامی که برجام باید به نتیجه برسد.

این استاد روابط بین الملل افزود: اگر بخواهم نظر کارشناسی خودم را مطرح کنم معتقدم ترامپ فقط برای برجام تلقین خواند چرا که جنازه برجام کفن شده از ایران برای ترامپ فرستاده شده بود و جریاناتی در داخل کشور برجام را بهم زدند. در واقع من معتقد هستم تصمیم گیری های داخلی ما بسیار تعیین کننده تر از عوامل دیگر در رابطه ایران وآمریکا هستند.

** راه حل چالش بین ایران و آمریکا
زهرانی ادامه داد: در مورد اینکه چه راهکاری برای حل چالش بین ما و آمریکا وجود دارد باید اول یک مثال بزنم. در جنگ هشت ساله نظر همه این بود که مشکلات این کشور در گروه پیروزی در جنگ است اما در زمانی حضرت امام به این نتیجه رسیدند که ریشه بسیاری از مشکلات خود همین جنگ است بنابراین تا این تغییر نگرش صورت گرفت جنگ هم خاتمه یپدا کرد.
« تا زمانی که سیاست گذاری ما در داخل کشور این باشد که در کجا و کدام کشور یک ضربه به آمریکا بزنیم و این تغییر نگرش اتفاق نیفتند چالش ها همچنان استمرار خواهد داشت اما اگر تغییر نگرش ما اتفاق بیفتد و باور کنیم که قرار نیست آمریکا دشمن ابدی ما باشد آن موقع چالش ها قابل رفع خواهد بود»

** چالش مذاکره با آمریکا
« فرهاد عطایی » عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست علمی در باره این پرسش که آیا در شرایط فعلی صلاح است با آمریکای ترامپ مذاکره کنیم یا نه گفت: رویکرد تاریخی به مباحث ایران و آمریکا دارم و از دادن جواب فوری و فوتی معذور هستم. ما در سیاست خارجی دو تا رکن اساسی داریم ؛ استکبار ستیری و اسرائیل ستیزی که در چهل سال اخیر سیاست خارجی ما بر این مبنا استوار بوده است.
وی ادامه داد: همیشه صحبت شده که استکبار ستیزی یک بعد ایدئولوژیک سیاسی خارجی ما است. اما با توجه به آشنایی که من با زبان عربی و قرآن دارم چیزی به اسم استکبار جهانی نه در قرآن و نه در دیگر منابع اسلامی من ندیده ام. بلکه کلمه استکبار وجود دارد و مثلا در مورد شیطان به کار رفته است. بنابراین من معتقد هستم بحث استکبار جهانی تحت تاثیر ادبیات چپ وارد مفاهیم انقلاب اسلامی شد. در واقع من استکبار جهانی را ادامه مفهوم امپریالیسم جهانی می دانم. که مبنا واصل سیاست خارجی ما قرار گرفته است.
« در این جا این سوال وجود دارد که آیا تنش بین ما و آمریکا ذاتی است؟ معتقدم این تنش ما به تعریفی که از استکبار کردیم و نماد آن را آمریکا قرار دادیم برمی گردد بالاخره وقتی شما چنین تعریفی می کنید باید تبعات آن را هم بپذیرید.»
وی افزود: یا در مورد کلمه مستضعفین که قرآن از ابوسفیان به عنوان مستضعف یاد می کند در حالی که ما عمدتا مستضعف را به معنای اقتصادی آن در نظر گرفته ایم. مستضف ما کاملا اقتصادی است. خوب این مسیر تصمیم است که ما گرفته ایم وتا زمانی که مصر بر ادامه آن باشیم تغییر خاصی در روابط ما با آمریکا اتفاق نخواهد افتاد.

**نقش لابی در آمریکا
عطایی سپس به نقش لابی ها در آمریکا اشاره کرد و گفت: موضوع لابی در داخل آمریکا موضوع بنیادی است. یادم است که قبل از انقلاب در خارج از ایران علیه اختناق پهلوی صحبت می شد و چهره رژیم جلوه بدی پیدا کرده بود. دولت ایران به یکی از این لابی ها متوسل شد و به آن گروه ، پولی پرداخت کرد تا وجهه رژیم شاه در آمریکا را درست کنند و تا حد زیادی هم شاه در این مسیر موفق شد.
وی افزود: لابی ارامنه در دهه 80 و 90 میلادی در آمریکا قوی بود وقتی که شوروی از هم پاشید و جنگ بین ارمنستان و آذربایجان آغاز شد بلافاصله آمریکا آذربایجان را تحریم کرد و باکو بهای سنگینی پرداخت کرد. در دهه 2000 میلادی آذربایجان از طریق اسرائیل لابی های خود را در آمریکا تقویت کرد در نتیجه این اقدام نه تنها تحریم های آمریکا علیه آذربایجان لغو شد بلکه مصوباتی هم به نفع باکو تصویب شد.
به گفته این کارشناس روابط بین الملل، شرایط مذاکره با ترامپ در حال حاضر فراهم نیست و این شرایط هم به خود ایران برمی گردد به این معنا که در داخل خودمان هنوز اجماعی وجود ندارد و نهادهای تصمیم گیر به نتیجه واحدی نرسیدند که می خواهند چه تصمیم و سیاست بلند مدتی در قبال آمریکا داشته باشند. اگر مذاکره با دولت آمریکا را به صورت کوتاه مدت نگاه کنیم نتیجه ای نخواهد داشت با دید بلند مدت و نگاه رفع چالش داشته باشیم.
ج .ب.1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي روابط خارجي ديپلماسي نظامي گري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۶۹۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلام ناب گفتمان زر و زور و استکبار را به چالش کشیده است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حجت سالاری مکی صبح دوشنبه در نشست جامعه قرآنی خراسان جنوبی با نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۳ یک بهار قرآنی برای مردم ایران رقم خورد که امیدواریم این مش و روش قرآنی در طول سال نیز ادامه پیدا کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به ظرافت درباره عملیات وعده صادق فرمودند که موضوع اصلی در این عملیات اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین المللی است.

سالاری مکی با بیان اینکه خرسندیم که در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که گفتمان اسلام ناب گفتمان زر و زور و استکبار را به چالش کشیده است، ادامه داد: در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که قدرت نو پدید گفتمان مقاومت رونمایی شده و در ویترین جهانی قرار دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه باید قدرت رسانه‌ای، فرهنگی و سبک زندگی این قدرت نیز نشان داده شود، اظهار کرد: سیر حرکتی مجموعه‌های وابسته به تبلیغات اسلامی در جهاد تبیین بر مدار طاغوت ستیزی است.

سالاری مکی بیان کرد: در کنار مأموریت‌های اصلی خود در فعالیت‌های فرهنگی به بخش نوجوانه، بانوان و جمعیت‌های خاص را همواره مدنظر داریم.

وی با بیان اینکه روحیه جهادی در مجموعه تبلیغات اسلامی حاکم است، گفت: خراسان جنوبی در بحث طرح «زندگی با آیه ها» بسیار خوش درخشید و جزو استان‌های برتر بود.

کد خبر 6084973

دیگر خبرها

  • ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب
  • انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است
  • بزرگ نمایی تحریم، چالش حوزه روابط مالی نفت و دولت
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • تاکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید
  • اسلام ناب گفتمان زر و زور و استکبار را به چالش کشیده است
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • کنعانی: اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی قانونی و در جهت ایجاد بازدارندگی بود / آمریکا زیر میز دیپلماسی زده نه ایران + فیلم