Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش نهایی فاز دوم پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ‌آسیایی و آخرین پیش‌نویس سند فاز سوم این پروژه، امروزارائه شد.

به گزارش ایسنا حمید ظهرابی در جلسه ارایه گزارش نهایی فاز دوم پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ‌آسیایی و آخرین پیش‌نویس سند فاز سوم این پروژه که امروز با حضور نمایندگان برنامه عمران ملل متحد، وزارت امور خارجه، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، سازمان امور عشایری، مسئولان محیط زیست استان‌های زیستگاه یوزپلنگ و مدیران و کارشناسان معاونت طبیعی و پروژه حفاظت از یوزپلنگ برگزار شد، درباره پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: این پروژه زمانی شروع شد که بسیاری تصور می‌کردند که یوز منقرض شده است اما حداقل سود این پروژه افزایش دانش محیط زیست و ارتقای آگاهی عمومی نسبت به یوزپلنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دانش امروز جامعه نسبت به شروع پروژه قابل مقایسه نیست.

وی افزود: قبول داریم که می‌شد بهتر از این عمل کرد اما این پروژه با بودجه و امکانات در اختیارش را موفق ارزیابی می‌کنیم. خوشبختانه با وجود تمام نامهربانی‌هایی که وجود دارد، پروژه به جای آنکه افت کند، اوج گرفته است.

ظهرابی ادامه داد: اطلاع از شرایط جمعیت یوز و مخاطراتش در حال حاضر، یک دستاورد مهم پروژه است که می‌توانیم بر اساس همین دستاورد برای حفاظت یوزپلنگ برنامه‌ریزی کنیم. 

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در یک سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی در زیستگاه یوزپلنگ رخ داده است. خروج دام از پارک ملی و پناهگاه حیات وحش خارتوران که عرصه ای حدود ۲۵۰ هزار هکتاری را در بهترین زیستگاه زادآوری یوزپلنگ آسیایی در اختیار این گونه قرار می دهد، اتفاق بزرگی است.۱۰ سال سازمان حفاظت محیط زیست برای تحقق این امر تلاش می‌کرد و امروز با کوشش مردم و سازمان‌های مردم نهاد، همراهی جوامع بومی و محلی و همت سازمان حفاظت محیط زیست شاهد تحقق آن هستیم و بایستی قدردان مردم کشورمان باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،در این جلسه خلاصه‌ای از گزارش نهایی فاز دوم پروژه توسط دکتر باقر نظامی - مشاور این پروژه - ارائه شد. 

در بخش دیگری از این جلسه، آخرین پیش نویس سند فاز سوم که پیش از این در کارگروهی متشکل از کارشناسان، داوطلبان و همکاران پروژه پیشنهاد شده بود، برای دریافت آخرین نظرات ارائه شد. 

قرار است نظرات اصلاحی کارشناسان ظرف مدت یک هفته در آخرین پیش‌نویس سند فاز سوم اعمال شود و متن نهایی سند تصویب و به اجرا گذاشته شود. 

پس از تایید سند نهایی، فاز سوم پروژه با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان عمران ملل متحد و سازمان حفاظت محیط زیست و با حمایت مالی سازمان حفاظت محیط زیست و نهادهای بین‌المللی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام سازمان حفاظت محیط زیست یوزپلنگ آسیایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۰۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۰ هزار هکتار به زیستگاه یوزپلنگ اضافه شده است

حسن اکبری   معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: یوزپلنگ مهمترین گونه ما از نگاه حفظ تنوع زیستی است که در خطر انقراض قرار دارد بر این اساس اقدامات گسترده‌ای برای حفاظت از این گونه ارزشمند آغاز شد، شاید مهمترین نکته‌ای که منجر به اثربخشی حفاظت شده، افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری زیستگاه تحت حفاظت یوز در اطراف منطقه توران است.

وی ادامه داد: تمام این ۵۰۰ هزار هکتار در قالب حفاظت مشارکتی با مشارکت بخش خصوصی حفاظت می‌شود، یعنی قبلا محدوده تحت حفاظت محدود به مناطق حفاظت شده ما شامل توران و میاندشت بود، اما اکنون حدود ۵۰۰ هزار هکتار عرصه مناطقی که آزاد بودند، اما یوز‌هایی از توران خارج و وارد این مناطق می‌شدند و تحت حفاظت هم نبودند را مشاهده می‌کردیم که اکنون این مناطق از طریق محیط بان، همیار محیط بان و قرق بان تحت حفاظت قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: یعنی این مناطق جدید جزو مناطق آزاد هستند، اما تحت حفاظت سازمان قرار گرفتند و مانند مناطق حفاظت شده مامور با خودرو و موتورسیکلت در آن مناطق گشت می‌زند، موقعیت را کنترل و مشاهدات را ثبت می‌کند و با کمک محیط بانان از ورود شکارچی به منطقه جلوگیری می‌کنند که ادامه این روند قطعا در چند سال آینده اثر خوبی را بر وضعیت یوز در آن عرصه‌ها خواهد گذاشت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: عوامل مختلفی حیات یوزپلنگ را تهدید می‌کند که یکی از مهمترین آنها ناامنی و کمبود طعمه در زیستگاه‌های اطراف توران است که غالبا زیستگاه‌های آزاد و خارج از مناطق چهارگانه هستند، منطقه توران با وسعت حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار دارای وسعت زیادی است، اما بخش قابل توجهی از آن کویری است، بخشی پوشش ضعیف گیاهی دارد و مناطقی نیز دارای تعداد قابل توجهی دام و سگ گله است، با این حساب از این وسعت بیش از یک میلیون هکتاری تقریبا بخش کوچکی بکر است که هسته مرکزی زیستگاه یوز محسوب می‌شود که آن بخش کوچک به هیچ عنوان نمی‌تواند قلمرو یوز را پوشش دهد و قطعا به طور مرتب از آن خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: قطعا یوزپلنگ‌ها به دنبال طعمه و فضای امن‌تر از این مناطق خارج می‌شوند به طوری که در چند سال گذشته شاهد خروج یوز‌ها از این منطقه و رفتن آنها به سمت شرق و شمال توران بودیم، سال گذشته هم مشاهدات زیادی از سوی جوامع محلی و محیط بانان انجام گرفت بخش قابل توجهی در زیستگاه‌های آزاد شمال توران بود، این در حالیست که آنها زیستگاه‌های خارج از مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست هستند.

اکبری تاکید کرد: بنابراین خیلی مهم است که بتوانیم فضا‌های امن مناسبی را خارج از مناطق حفاظت شده مانند توران برای یوز‌ها ایجاد کنیم برای این کار تلاش‌های زیادی صورت گرفت، اما ارتقاء سطح حفاظتی اطراف توران با مشکلات متعددی روبرو است همچنین تعارضات زیادی دارد از طرفی هم به دلیل محدودیت‌های اداری، اعتباری و مالی افزایش نیرو و امکانات دولتی امکان پذیر نیست، بنابراین برای بخشی از محدوده‌های جنوب شرقی تفاهم نامه‌ای را با بخش خصوصی امضا کردیم و در آنجا تعدادی نیرو را بخش خصوصی جذب کرده و حفاظت را تقویت کردیم البته زمان می‌برد تا کار‌هایی که آنجا شروع شده جواب بدهد.

وی اظهار داشت: البته هر جای آن منطقه وارد شویم با روستاها، دام و معدنکاوی تعارضاتی دارد، اما چون منطقه به لحاظ پوشش گیاهی خیلی غنی نیست بنابراین تعداد دام هایش زیاد نیست، اما چون عرصه وسیعی است همین الان نیز یوز‌ها آنجا پرسه می‌زنند، معتقدیم اگر حفاظت آنجا تقویت و طعمه‌ها بیشتر شوند بالاخره یوز امکان بقا را در آن مکان‌ها خواهد داشت و می‌تواند در حفاظت از این گونه موثر باشد.

اکبری گفت: یکی از این مناطق منطقه پل ابریشم است که نسبت به سایر مناطق تعارضات کمتری دارد فقط نکته‌ای که وجود دارد این است که آنجا تحت حفاظت نبوده و جمعیت آهویی که در منطقه وجود داشته در گذشته دور شکار شده و از بین رفته اند و الان طعمه‌های آن منطقه خیلی ضعیف است بنابراین یکی دو سال حفاظت و تلاش‌هایی در جهت احیای طعمه‌ها می‌تواند وضعیت منطقه را بهتر کند و به یک محدوده قابل قبول برای حیات یوز تبدیل شود.

ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • ٢۵ خودروی عملیاتی محیط‌بانی رونمایی شد
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها تهیه شد
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماند‌ها تهیه شد
  • برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط‌زیستی
  • برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط زیستی/ تدوین کتاب برای آشنایی دانش‌آموزان با محیط زیست
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: با پروژه‌های فاقد پیوست محیط زیستی برخورد جدی می کنیم
  • برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط زیستی
  • پروژه‌های عمرانی و صنعتی باید پیوست محیط زیستی داشته باشند
  • اضافه شدن ۵۰۰ هزار هکتار به زیستگاه یوزپلنگ
  • ۵۰۰ هزار هکتار به زیستگاه یوزپلنگ اضافه شده است