Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@04:56:59 GMT

۲۴۰ کیلوگرم کتیرا از سطح مراتع دامغان برداشت شد

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۰۲۹۷

۲۴۰ کیلوگرم کتیرا از سطح مراتع دامغان برداشت شد

علی‌اکبر عباسی راد در گفتگو  با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به برداشت ۲۴۰ کیلوگرم کتیرا از اراضی طبیعی دامغان و بابیان اینکه محصولات فرعی مراتع در راستای اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی و بهره‌برداری اصولی از مراتع برداشت می‌شوند، بیان کرد: بهره‌برداری از گیاه دارویی، صنعتی کتیرا پس از آموزش‌های لازم به افراد بومی، جوان و ماهر منطقه واگذارشده تا هم در راستای اشتغال‌زایی اقدامات خوبی صورت گرفته شود و هم در تربیت نیروی کار ماهر موفقیت‌هایی را به دست آوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برداشت این گیاه استراتژیک با نظارت کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان در قالب انعقاد قرارداد با افراد واجد شرایط در سطح ۲۶۰ هکتار اراضی و مراتع توییه دروار در شمال غربی دامغان انجام پذیرفته است.

رئیس منابع طبیعی دامغان گفت: با توجه به تنوع گونه‌های گیاهی موجود در سطح مراتع شهرستان که از مهم‌ترین و باارزش‌ترین منابع تجدیدشونده محسوب می‌شوند، می‌بایست بهره‌برداری صحیح توأم با عملیات اصلاح و احیا در مراتع در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم در حفاظت از آب‌وخاک و تأمین نیازمندی‌ها درزمینهٔ مواد پروتئینی، صنعتی، دارویی و ... نقش خوبی را ایفا کنیم.

عباسی راد بابیان اینکه دامغان دارای یک‌میلیون و ۵۴۴ هزار هکتار وسعت است، بیان کرد: یک‌میلیون و ۴۸۵ هزار هکتار از وسعت شهرستان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل و یک هزار و ۴۵ بهره بردار با ظرفیت ۱۴۴ هزار و ۲۵۶ واحد دامی از سطح مراتع شهرستان استفاده می کنند.

کد خبر 4430545

منبع: مهر

کلیدواژه: گیاهان دارویی منابع طبیعی استان سمنان اربعین ۹۷ اربعین 97 کرمانشاه خبرگزاری مهر اربعین حسینی گرگان بوشهر مشهد یاسوج شیراز خرم آباد شهرکرد سنندج خطبه های نماز جمعه بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۰۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود دام به ییلاقات شمال دامغان «ممنوع» شد

علی جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه از ورود دام به مراتع ییلاقی شمال دامغان جلوگیری می‌شود، تاکید کرد: این مناطق ییلاقی در واقع مراتع هستند و در نتیجه تا پانزدهم خرداد ماه از ورود دام به مراتع جلوگیری می‌کنیم و هدف این طرح آن است که گیاهان مرتعی بتوانند تا زمان ورود دام‌ها رشد مناسبی داشته باشند.

وی افزود: اگر گیاهان مرتعی به رشد خوبی برسند می‌توانند به بذر نشسته و گل بدهند در نتیجه تکثیر شده و نسل شأن ادامه پیدا می‌کند اما در صورتی که این گیاهان رشد نکرده باشند با ورود دام‌ها نه تنها گیاهان بلکه تکثیر آنها هم به خطر می‌افتد و در نهایت منطقه‌ای بدون گیاهان مرتعی خواهیم داشت

مسئول مراتع منابع طبیعی دامغان همچنین بیان کرد: عملیات قرق در مراتع دامغان از ابتدای سال جاری اجرایی شده و خواستار همراهی و همکاری مردم بومی و چوپانان و گله داران منطقه با این طرح هستیم چرا که در وهله اول نفع این کار به خودشان باز می‌گردد.

جمشیدی با بیان اینکه اهمیت رشد و گل دهی گیاهان در این زمان از سال بسیار زیاد است، تاکید کرد: طرق قرق ییلاقات شمال دامغان تا ۱۵ خرداد ماه سال جاری در ۲۵۰ هکتار از اراضی شمال این شهرستان اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه در زمان اجرای این طرح از ورود هرگونه دام به مراتع ییلاقی در شمال دامغان جلوگیری شده و با تخلف‌ها در این زمینه برخورد نیز خواهد شد، افزود: کمک به رشد و افزایش گیاهان مرتعی مهمترین موضوعی است که در اجرای این قرق به دنبال تحقق آن هستیم.

کد خبر 6096943

دیگر خبرها

  • صدور پروانه چرا برای ۶۰۰ هزار واحد دامی در همدان
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان‌غربی ییلاقی است
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان غربی ییلاقی است
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • ورود دام به ییلاقات شمال دامغان «ممنوع» شد
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه
  • ممنوعیت ورود دام به مراتع شمال دامغان