Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@16:41:10 GMT

مدل‌سازی رایانه‌ای رشد آلزایمر در مغز+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۱۲۲۸

مدل‌سازی رایانه‌ای رشد آلزایمر در مغز+فیلم

پژوهشگران دانشگاه "استنفورد" موفق شدند با ابداع یک مدل رایانه‌ای، رشد بیماری آلزایمر را در مغز نشان دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، گروهی از پژوهشگران "دانشگاه استنفورد"(Stanford University) آمریکا موفق شدند نخستین مدل رایانه‌ای را ابداع کنند که می‌تواند چگونگی ارتباط پروتئین‌های سمی را با گسترش چندین "بیماری نورودژنراتیو"(NDD) در مغز تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری نورودژنراتیو، طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها هستند که نورون‌های مغز را درگیر کرده و به تدریج باعث از بین رفتن آنها می‌شوند.

این مدل، علاوه بر ارائه یک ابزار تشخیصی برای شناسایی بیماری در مراحل ابتدایی، می‌تواند به پژوهشگران در تشخیص بهتر کارآیی درمان‌های جدید کمک کند.

تمرکز ابتدایی این مدل، در ابتدا بر سه بیماری اصلی نورودژنراتیو یعنی آلزایمر، پارکینسون و "اسکلروز جانبی آمیوتروفیک"(ALS) است. در این آزمایش، ابتدا پروتئین‌های خاص خطرناک که با رشد هر بیماری در ارتباط هستند، با بررسی مغز چند بیمار شناسایی شدند. سپس، یک مدل رایانه‌ای با ترکیب دانش مربوط به تفاوت عبور سیگنال‌ها در مغز ابداع شد.

"الن کول"(Ellen Kuhl)، از نویسندگان این پژوهش گفت: کار مدل رایانه‌ای ما، اتصال نقاط میان داده‌های ثابت برای نشان دادن پیشرفت بیماری با ارائه جزئیات بی‌سابقه است.

این گروه پژوهشی برای بررسی بیماری آلزایمر، دو شبیه‌سازی جداگانه برای مدل‌سازی رشد پروتئین‌های "تاو"(tau) و "آمیلوئید بتا" (amyloid beta) طراحی کردند. با قرار گرفتن پروتئین‌های سمی در ناحیه خاصی از مغز، مدل رایانه‌ای توانست رشد بیماری را به صورت موثر شبیه‌سازی کند و الگوهای مرتبط با رشد بیماری را به دقت ارائه دهد.

به گفته پژوهشگران، به رغم وجود انواع پروتئین در بیماری‌های متفاوت نورودژنراتیو و نقاط مبدا گوناگون در مغز، می‌توان رشد هر یک از بیماری‌ها را به صورت کلی و براساس نوروآناتومی مغز پیش‌بینی کرد.

"جان ویکنمیر"(Johannes Weickenmeier)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: با استفاده از داده‌های بیشتر و روش‌های تصویربرداری مغزی جدید، شاید مدل‌های تجسمی بیماری بتوانند به صورت انفرادی در بیماران به کار گرفته شوند و به پزشکان در پیش‌بینی رشد نشانه‌های خاص کمک کنند.

وی افزود: شاید با کمک این مدل رایانه‌ای، در آینده بتوانیم بیماری‌ها را دقیق‌تر پیش‌بینی کنیم.

این پژوهش، در مجله "Physical Review Letters" به چاپ رسید.

انتهای پیام

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام آلزايمر دانشگاه استنفورد مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۱۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روشی برای جلوگیری از آلزایمر + فیلم

حکیم حسین خیراندیش، متخصص طب سنتی در برنامه صبحانه ایرانی با اشاره به اینکه آلزایمر یکی از بیماری‌های رایج در سنین بالا است که روی حافظه تاثیر می‌گذارد گفت: می‌توان با اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی از ابتلا به آلزایمر پیشگیری و علائم آن را کاهش داد که خوردن شربت عسل آب زعفرانی، استشمام عطر، دود اسپند صبح و شب را توصیه کرد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • ۲۰ اثر به اختتامیه رویداد بازی‌آرا رسید/ معرفی ظرفیت‌های خوب بازی‌های رایانه‌ای به سبد خانوار
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • با این راهکارها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید
  • روشی برای جلوگیری از آلزایمر + فیلم
  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: ارتباط بین روده و مغز!
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!