Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@19:20:56 GMT

یهودیان اتیوپیایی، فرار از فقر و گرفتاری در تبعیض

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۱۷۴۶

یهودیان اتیوپیایی، فرار از فقر و گرفتاری در تبعیض

الجزیره - ایرنا - یهودیان اتیوپی «فلاشا» از جمله گروه های فقیری هستند که بنا بر وعده های دروغین صهیونیست ها به سرزمین های اشغالی مهاجرت کرده و سپس آنجا مورد تبعیض شدید قرار گرفته و به آن ها به چشم شهروندان درجه سه نگاه می شود.

به گزارش ایرنا، یکی از سیاست های ثابت صهیونیست ها از ابتدای تشکیل رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی افزایش جمعیت یهودیان برای برهم زدن اکثریت فلسطینی ها در سرزمین خود بود و برای رسیدن به این سیاست از ابتدای اشغال فلسطین در سال 1947 میلادی سعی می کردند به هر روش ممکن شمار یهودیان را در فلسطین اشغالی افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روی همین اصل با توجه به اینکه بیشتر یهودیان در آمریکا و کشورهای غربی از چندین دهه پیش درآمد بسیار خوب و نفوذ زیادی در موسسات مالی ، اجتماعی و سیاسی و آزادی عمل زیادی در این کشور داشته اند ، ترجیح می دهند همچنان در این این کشورها بمانند و به همین دلیل صهیونیست های ساکن در غرب درباره برنامه مهاجرت یهودیان بیشتر بر یهودیان ساکن در شرق به خصوص یهودیان ساکن اتحاد جماهیر شوروی سابق و یهودیان در دیگر کشورها متمرکز بودند.

**فریب یهودیان اتیوپی با ترساندن آن ها و وعده های توخالی
اواخر دهه هفته صهیونیست ها عوامل و مبلغان خود را به میان یهودیان اتیوپی فرستادند و پس از مدتی این شایعه را منتشر کردند که یهودیان اتیوپی در آینده نزدیک مورد ستم و حمله ضد یهودیان قرار می گیرند و جدا از این نشریه های تبلیغی در خصوص سرزمین موعود و خیر و نعمت دائمی که در انتظار آن ها در فلسطین است، پخش می کردند.
رژیم صهیونیستی از آن زمان، پیوسته تبلیغات زیادی در خصوص وضعیت خوب زندگی یهودیان در فلسطین اشغالی می کرده است و این باعث شده است شماری از یهودیان اتیوپی برای فرار از فقر و عزیمت به این سرزمین وسوسه شوند.

** عملیات انتقال یهودیان اتیوپی به فلسطین اشغالی
نخستین بار بحث منتقل کردن یهودیان اتیوپی به فلسطین اشغالی به صورت جدی در سال 1973 مطرح شد و پس از آن مخالفت ها و موافقت هایی میان صهیونیست ها با این طرح صورت گرفت اما بالاخره در جلسه ای با حضور نمایندگان وزارت جنگ، امور داخلی و اسکان مهاجران و آژانس یهود در سال 1977تصمیم بر این شد که آن ها را به فلسطین اشغالی بیاورند.
آن زمان به دلیل نبود روابط دیپلماتیک با اتیوپی، موساد با طرف هایی در سودان تماس برقرار کرد و اینگونه هزاران یهودی اتیوپیایی با پای پیاده به نزدیکی مرزهای سودان رفتند و در اردوگاه هایی اسکان داده شده و در نهایت از سال 1977 تا 1984 حدود هشت هزار نفر از آنان از طریق کشتی و هواپیما به فلسطین اشغالی منتقل شدند. پس از آن نیز از سال 1984 تا 1990 حدود 16هزار یهودی اتیوپیای به فلسطین اشغالی منتقل شدند.
سال 1991 حدود 14هزار و 500 اتیوپیایی طی 36 ساعت با 40 فروند هواپیمای سی -130 ارتش رژیم صهیونیستی و هواپیماهای دیگر از آدیس آبابا به فلسطین اشغالی منتقل شدند. آن زمان رژیم صهیونیستی این افراد را یهودیان در معرض نابودی معرفی می کرد در حالی که دولت اتیوپی موضع گیری تبعیض آمیزی ضد یهودیان نداشت.
روند انتقال یهودیان آفریقایی همچنان و البته با سرعت کمتری در حال حاضر نیز ادامه دارد.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اواخر شهریور گذشته گفت، به زودی یک هزار یهودی فلاشا به سرزمین های اشغالی منتقل می شوند.
«اوی یالو » فعال یهودی اتیوپیایی تبار ساکن اراضی اشغالی هم در این خصوص گفت، اگر یهودیان اتیوپی سفید پوست بودند، بسیار زود همه را به 'اسراییل ' منتقل می کردند اما به خاطر رنگ پوستشان مرتکب تبعیض می شوند و این در حالی است که بنا بر قوانین این رژیم همه یهودیان می توانند تابعیت اسراییل داشته باشند.

** محل تجمع و اسکان یهودیان اتیوپیایی تبار
بر اساس آمارهای غیر رسمی ، شمار یهودیان اتیوپی تبار در سرزمین های اشغالی فلسطین بین 125هزار نفر تا 135 هزار و 500 نفر است.
در همین حال تارنمای «اتیوپیان نشنال پروجکت» در خبری درباره این یهودیان اعلام کرد که 82 هزار نفر از آن ها خارج از فلسطین اشغالی متولد شده اند.
اغلب یهودیان اتیوپیایی تبار در مناطق خاصی در فلسطین اشغالی سکونت دارند .بزرگ ترین محل سکونت و تجمع آن ها در شهرک «کریات اربع» نزدیک الخلیل است و همچنین در نزدیکی «صفد» در «الجلیل» و همچنین در شهر «عسقلان» و برخی از آن ها نیز نزدیک بیت المقدس و در شهرک های «راموت» و «بیت مئیر» و «تله زئیف» هستند.

**فقر و بی عدالتی و تبعیض، مشکلی که گریبانگیر یهودیان اتیوپیایی است
یهودیان فلاشا و یهودیان شرقی پیوسته از تبعیض ضد خود شکایت دارند و می گویند از حقوق مساوی با یهودیان غربی برخوردار نیستند.
تارنمای «فیتو» مصر نوشت، میزان فقر میان یهودیان اتیوپی 51.7 درصد است در حالی که این رقم در کل اراضی اشغالی 15.8درصد است.
از سال ها پیش گزارش هایی در رسانه های این رژیم مبنی بر بدرفتاری با یهودیان آفریقایی و اتیوپیایی منتشر می شود.بر اساس این گزارش ها، ارتش این رژیم نیز برخورد مناسبی با آن ها ندارد که این باعث اعتراض های زیادی شده است. اتیوپی تبارها می گویند پلیس در هر مساله ای بدون شواهد و مدارک ابتدا به آن ها شک می کند.
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص » در این خصوص نوشت، بر اساس تحقیقات انجام شده، 31درصد از یهودیان اتیوپی تبار به پلیس اعتماد ندارند و 41 درصد آن ها می گویند بارها شاهد این بوده اند که پلیس بدون دلیل، شماری از آن ها را بازداشت کرده است و 27درصد از آن ها هم اعتقاد دارند اگر به هر دلیلی به پلیس شکایت کنند، آنجا با آن ها بیشتر بدرفتاری می شود و احتمال زندانی شدن نوجوانان در میان یهودیان اتیوپی تبار دو برابر دیگر اقشار است.
بر اساس آمارهای سال 2014 میلادی 312 هزار و 528 نفر در موسسات آموزش عالی در فلسطین اشغالی مشغول تحصیل بودند و تنها 9 دهم درصد آن ها را اتیوپی تبارها تشکیل می دادند در حالی که آن ها 1.7درصد جمعیت را در فلسطین اشغالی تشکیل می دهند.
سال 2013 یک نماینده زن اتیوپی تبار در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) به نام «بنینا تامانو شاتا» خون اهدا کرد و مرکز بهداشتی گفت خون او قابل استفاده نیست و خون او را فقط به دلیل اتیوپیایی بودن در سطل زباله انداخت .البته این موضوع سابقه دار است و بارها این اتفاق برای دانشجویان و دیگر اتیوپی تبارها روی داده بود.
جدا از همه این ها، شمار زیادی از اتیوپی تبارها در صف های اتوبوس و در خیابان و محل کار مورد تحقیر دیگران قرار می گیرند و با اینکه ادعا می شود همه حقوق مساوی دارند اما آن ها با مشکلات و تبعیض زیادی مواجه اند.
یک یهودی عراقی تبار به نام «شلومو معوز» سال 2012 به دلیل مخالفت با تبعیض نژادی ضد اتیوپیایی تبارها از کار اخراج شد .
روزنامه «الشرق الاوسط » آن زمان به نقل از او نوشت، تبعیض ضد یهودیان شرقی همچنان وجود دارد، نخبگان اشکنازی همچنان قدرت و پست های کلیدی را رد دست دارند .
دهم ژانویه 2012 حدود سه هزار یهودی اتیوپیایی تبار در اعتراض به نژادپرستی ها ضد خود و مخالفت برخی یهودیان سفید پوست در فروختن خانه یا اجاره آن به آن ها در جنوب فلسطین اشغالی ، به ساختمان کنست حمله کردند.آن ها شعارهایی مانند 'خون ما سرخ است اما فقط برای جنگ به کار می آید' و 'رنگ پوست ما سیاه است اما دلهایمان سفید در حالی که شما پوست سفید و قلب سیاه دارید' سر می دادند.
یکی از تظاهرات کنندگان اتیوپیایی آن زمان گفت، اینکه در اسراییل اتیوپیایی باشی یعنی باید منزوی و مستضعف و پیوسته مظنون باشی .
«زئیف کاسو» وکیل دادگستری و رئیس هیات بهبود زندگی یهودیان اتیوپیایی تبار گفت، مشکل آن ها فقط این نیست که فرزندانشان در دانشگاه ها پذیرفته نمی شوند بلکه حتی درهای مهدکودک ها و مدارس ابتدایی نیز از همان ابتدا به روی آن ها بسته است و حتی در مواردی برخی مهدکودک ها از پذیرش مربی های اتیوپی تبار خودداری کرده اند.

** تظاهرات یهودیان اتیوپی در اعتراض به تبعیض و نژادپرستی
در حالی که رژیم صهیونیستی یهودیان اروپا و آمریکا را به مهاجرت به فلسطین اشغالی تشویق می کند، در خصوص مهاجرت یهودیان جهان سوم تعلل می ورزد و یهودیان اتیوپی نیز از تبعیض در اماکن مختلف و از جمله در ادارات دولتی و در خصوص اشتغال و سطح زندگی خود و همچنین نوع برخورد با آن ها شکایت دارند.
سال 2014، حمله دو نیروی پلیس به یک سرباز اتیوپی تبار به نام «دماس بکیدا » ضرب و شتم و بازداشت او، باعث خشم شدید هزاران نفر از یهودیان آفریقایی شد زیرا این حمله به دلایل نژادی و رنگ پوست این نظامی اتیوپیایی تبار بود و این آتش راهپیمایی گسترده آفریقایی تبارها را در اعتراض به بدرفتاری با آن ها شعله ور کرد و آن ها خواستار احترام گذاشتن به خود شدند.
در بهار سال 2015 نیز ابتدا یک تظاهرات در بیت المقدس برگزار شد و معترضان با پلیس درگیر شدند ،پس از آن تظاهراتی در تل آویو آغاز شد.
این تظاهرات ضد نژادپرستی به درگیری با پلیس منجر شد و گروه های زیادی به معترضان پیوستند تا آنجا که پلیس برای متفرق کردن آن ها متوسل به خشونت و استفاده از باتوم و گاز اشک آور شد و بیش از 50 اتیوپیایی زخمی و ده ها نفر نیز بازداشت شدند.
فعالان سیاسی می گویند جوانان بیشترین نقش را در این تظاهرات داشتند زیرا آن ها بیش از همه احساس سرخوردگی و تبعیض می کنند.
با اینکه مقام های رژیم صهیونیستی تلاش می کنند فلسطین اشغالی را یکی از الگوهای توسعه در همه زمینه ها و از جمله دمکراسی معرفی کنند اما آمارها و شواهد و قرائن خلاف این را ثابت می کند و بسیاری از یهودیان شرقی از وضعیت خود ناراضی اند و جدا از این با فلسطینی ها که مالکان اصلی این سرزمین اند نیز به بدترین وجه ممکن رفتار می شود به گونه ای که سازمان های حقوق بشری غربی نیز نمی توانند در این خصوص سکوت کنند.
خاورم **2041*1436*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی اتیوپی رژیم صهیونیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۱۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله های موشکی حزب الله به شمال فلسطین اشغالی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، منابع صهیونیست از حمله موشکی جدید حزب الله به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی خبر دادند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که شهرک تنوعا در شمال فلسطین اشغالی با موشک ضدزره هدف قرار گرفته است.

همچنین منابع صهیونیست از هدف قرار گرفتن ساختمانی در زرعیت در شمال فلسطین اشغالی با موشک شلیک شده از لبنان خبر دادند.

این منابع بیان کردند که آژیر خطر به صدا درنیامده است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین از شلیک خمپاره از جنوب لبنان به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین شمال فلسطین اشغالی نیز خبر دادند.

حزب الله دو ساختمان در آویویم را به شکل مستقیم هدف حمله موشکی قرار داده بود.

این حمله‌های مقاومت اسلامی همزمان با حمله‌های هوایی سنگین رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان انجام شد.

کد خبر 6087663

دیگر خبرها

  • تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی
  • تصاویر تازه از پرواز موشک‌های ایران بر فراز فلسطین اشغالی
  • حمله های موشکی حزب الله به شمال فلسطین اشغالی+فیلم
  • حمله های موشکی حزب الله به شمال فلسطین اشغالی
  • فیلم/ ۲۰۰ روز مقاومت در شمال فلسطین اشغالی به روایت حزب‌الله
  • فیلم| ۲۰۰ روز مقاومت در شمال فلسطین اشغالی
  • نتانیاهو هیتلر زمان، نمی‌تواند فرار کند | ترکیه در عراق عملیات نظامی انجام می دهد؟
  • فیلم| لحظۀ اصابت پهپادهای حزب‌الله به سواحل عکا و پایگاه شراگا در فلسطین اشغالی
  • فرار ۲۰۰ هزار صهیونیست به پناهگاه‌ها در شمال اراضی اشغالی
  • شلیک ۳۰ موشک از لبنان به فلسطین اشغالی