Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@08:38:12 GMT

جزئیات جلسه شبانه مجمع امید

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۲۰۸۰

جزئیات جلسه شبانه مجمع امید

جلسه مشترک مجمع نمایندگان تهران در مجلس و اعضای شورای شهر تهران شب گذشته به دعوت محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در محل شورای اسلامی شهر تهران با حضور اکثریت نمایندگان و اعضای شورای شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «محمدرضا عارف» با بیان اینکه فرض ما ماندگاری آقای افشانی است، گفت: علاوه بر تعامل با رئیس مجلس، کمیته ای متشکل از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر برای تهیه طرح دو فوریت مستثنی بودن شهردار تهران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان تشکیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس مجمع امید ضمن تشکر از رئیس شورای شهر برای دعوت از نمایندگان مجلس به شورای شهر، گفت: مجمع امید تهران متشکل از نمایندگان مجلس، اعضای شورا، استاندار و شهردار تهران، فرصتی برای شهر و ما است تا مردم نتایج رای خود را به مجلس و شهر ببیند. در همین راستا نیز برنامه های راهبردی تهیه شد و با تشکیل چند کمیته تخصصی راهبری تلاش شد وعده هایی که به مردم داده ایم، را پیگیری و اجرایی شود.

 

وی ادامه داد: از جمله این وعده ها پافشاری بر درآمدهای پایدار در شهر تهران است زیرا معتقدیم نمی توان شهر را با درآمدهای ناپایدار اداره کرد. همچنین بازنگری قانون شوراها از دیگر مواردی است که به دنبال آن هستیم. مجمع امید تهران در کنار تلاش برای تحقق این وعده ها، بر لایحه درآمدهای پایدار تمرکز ویژه ای دارد. این لایحه در قالب طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است.

 

در ادامه بررسی نهایی لایحه مالیات بر ارزش افزوده (مطرح در کمیسیون اقتصادی مجلس ) در دستور کار قرار گرفت. محمدعلی افشانی شهردار تهران گفت: تشکیل این جلسات با توجه به جایگاه نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر و استاندار می تواند به منجر به هم افزایی و همدلی بیشتر، برای پیشرفت در امور شهر تهران شود. عمده مشکلات شهر تهران از جمله  ترافیک به دلیل پایتخت بودن این شهر است و این موجب شده تا هزینه ای به شهر تهران تحمیل شود و نیاز است بخشی از این هزینه ها در قوانین  بودجه دیده شود تا مردم تهران ناچار نشوند این هزینه ها را پرداخت.

 

وی با اشاره به لایحه درآمد پایدار تصریح کرد: بر اساس این لایحه سهم شهرداری ها از 33 درصد به 50 درصد افزایش یافته است، همچنین در این لایحه برای اولین بار، بدهکاران به شهرداری ها باید جریمه دو درصدی به ازای هر ماه پرداخت کنند از این رو این لایحه برای افزایش سهم درآمدی شهرداری، لایحه خوبی است و خواهش می کنم نمایندگان مجلس تلاش کنند به فوریت این لایحه در دستور کار قرار گیرد و پیش از لایحه مالیات بر ارزش افزوده در صحن مجلس مطرح شود. البته پیش از این در جلسه هیات دولت از رئیس جمهور نیز خواهش کردم که لایحه درآمدهای پایدار را با فوریت ارسال کند تا این لایحه پیش از لایحه ارزش افزوده در صحن مورد بررسی قرار گیرد.

 

مرتضی الویری نیز دراین باره گفت: در حال حاضر سه طرح و لایحه  در بخش درآمدهای شهرداری ها؛ طرح درآمدهای پایدار در مجلس، لایحه مالیات بر ارزش افزوده و لایحه درآمدهای پایدار در دست بررسی است. انتظار می رفت تا لایحه درآمدهای پایدار پیش از لایحه مالیات بر ارزش افزوده در صحن مطرح شود اما متاسفانه لایحه مالیات بر ارزش افزوده تمام مراحل قانونی خود را طی کرده و به زودی به صحن مجلس ارسال خواهد شد. این لایحه برای مدیریت شهری بسیار خطرناک است زیرا در این لایحه عوارض به کلمه زیبای "مالیات سبز" تبدیل شده است که خروجی آن به دولتی شدن شهرداری ها منجر خواهد شد. انتظار داریم این موضوع مورد توجه نمایندگان قرار گیرد.

 

بعد از ارائه اظهارنظرهای نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر، مقرر شد تلاش شود تا لایحه درآمدهای پایدار در اولویت اول بررسی مجلس قرار گیرد.

 

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: بررسی شورا نشان داد که قانون منع به کار گیری بازنشستگان مشمول افشانی نمی شود.

 

در ادامه جلسه با خارج شدن شهردار و معاونان او دستور دوم "قانون منع به کارگیری بازنشستگان و تاثیر آن بر مدیریت شهری" مورد بررسی قرار گرفت.

 

در ابتدا محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: قانون جدید منع استفاده از بازنشستگان، شهرداری تهران را با یک بی ثباتی مواجه کرده است و شورای شهر از ابتدا تصمیم گرفت که از نظر حقوقی قانون را بررسی کند تا مشخص شود که آیا این قانون مشمول شهردار تهران می شود یا نه؟ بعد از از تحقیقات عمومی و مشورت های صورت گرفته، شورای شهر به این نتیجه رسید این قانون مشمول شهردار تهران نمی شود از این رو باید پیگیری شود تا شهردار تهران در پست خود باقی بماند.

 

وی با بیان اینکه این موضوع در شورای عالی استان ها نیز برررسی شد، تصریح کرد: نامه هایی از سوی شورای عالی استانها و شورای شهر به وزیر کشور مبنی بر اینکه شهردار تهران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی شود، ارسال شد. البته این مساله از سوی بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات نیز بررسی شد و نظر آنها با نظر شورای عالی استانها و شورای شهر مغایرت داشت از این رو  در جلسه هم اندیشی تصمیم گرفته شد تا با دعوت از نمایندگان تهران موضوع حفظ شهردار تهران مجددا بررسی شود.

 

سید حسن رسولی که به نمایندگی از شورای شهر مامور بررسی بازنشستگی شهردار تهران است، ضمن ارائه توضیحاتی از وضعیت مدیریت شهری، گفت: مجمع امید در نوع خود بی نظیر است و باور ما بر این است که شورا و شهردار تاکنون منسجم، شفاف و با سلامت کار کرده اند. خوشبختانه کوچکترین عدم انسجامی در شورای شهر تهران وجود ندارد و تنها نگرانی از حیث پایداری مدیریت شهری است.

 

وی با بیان اینکه جابجایی مدیریت از جهات مختلف به مصلحت شهر و شهروندان و حتی در شرایط کنونی به صلاح کشور نیست، تصریح کرد: پیشنهاد داریم از طریق هیات رئیسه مساله شهردار تهران حل شود و اگر میسر نیست امکاناتی فراهم شود تا طرح دو فوریتی در مجلس برای اصلاح بخشی از این قانون طرح شود، یا در نهایت استفسار شود. 

 

همچنین در این جلسه ابراهیم امینی به تشریح نکات حقوقی از جمله اینکه شهردار تهران به دلیل همتراز بودن با وزرا از این قانون مستثنی است، پرداخت و گفت: معتقدم این مساله بیشتر رنگ و لعاب سیاسی دارد تا حقوقی.

 

در ادامه اعضای شورای شهر تهران به مرجعيت نهايي مجلس در تعيين تكليف نهايي شهر با لحاظ داشتن ثبات مديريت شهري، مصالح شهروندان، استدلال هاي حقوقي و كمك به امنيت و آرامش پايتخت اشاره کردند، همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس نیز نظرات و دیدگاههای خود نسبت به این قانون اعلام کردند.

 

در نهایت بعد از ارائه اظهار نظر در این باره توسط نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر، محمدرضا عارف در جمع بندی برای این دستور جلسه، گفت: فرض ما ماندگاری آقای افشانی است اما نماینده شهرداری در مجلس در این باره بسیار ضعیف عمل کرد و می توانست در زمان بررسی این طرح، اعلام کند که شهردار تهران قانون خاص دارد وهمتراز با وزرا بوده از این رو مستثنی است.

 

وی با اشاره به اظهار نظر دفتر حقوقی ریاست جمهوری درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان، گفت: باید تلاش کنیم از طریق هیات رئیسه و به استناد به استدلات آقای امینی اداره کل قوانین مجلس را متقاعد کنیم که شهردار تهران از این قانون مستثنی است، همچنین کمیته ای متشکل از دو نماینده از شورای (سید حسن رسولی و ابراهیم امینی) و سه نماینده از نمایندگان تهران (وکیلی، حضرتی و فتحی) تشکیل شود و پیش نویس طرح دو فوریت برای استثنا بودن شهردار از این قانون تهیه شود و با آقای لاریحانی رئیس مجلس تعامل شود که در صورت امکان این دوفوریت در صحن مجلس بررسی شود.

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی پیاده روی اربعین ایلام کانون های مساجد شیراز اربعین بیرجند کنگره ۲ هزار شهید خراسان جنوبی وزیر علوم تحقیقات و فناوری خراسان جنوبي مجمع امید شهردار تهران شورای شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۲۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی جزئیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع

دقایقی پیش جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی آغاز شد و بررسی طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع در دستورکار قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دقایقی پیش جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

- گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی (طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع)

- گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان)

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

- گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند به داوری

- گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات دولتی ۱

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره طرح استفساریه بند الف ماده ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

- بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

- بررسی تقاضای دو فوریت درباره طرح اجماع برخی از احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم

کد خبر 746817

دیگر خبرها

  • جامعه در انتظار تصویب قانون جامع حجاب
  • گزارش دهی معاون شهردار و خزنه دار شورا به اعضا فردا
  • افزایش تعداد نمایندگان در دستورکار مجلس/اسامی متاخران امروز
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی جزئیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع
  • بررسی بهای خدمات فرهنگی در کمیسیون‌های شورای شهر تهران
  • بررسی طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه در دستور کار مجلس قرار گرفت
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه
  • پایان ۲۰ سال بلاتکلیفی لایحه تجارت؛ لایحه‌ای که با، اما و اگر‌های فراوان تصویب شد
  • پایان ۲۰ سال بلاتکلیفی لایحه تجارت /لایحه ای که با اما و اگرهای فراوان تصویب شد
  • فراز و فرودهای قانون تجارت از زبان رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس