Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@02:21:34 GMT

نمایی بزن که چشم همه دربیاد + عکس

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۲۱۰۲

نمایی بزن که چشم همه دربیاد + عکس

‌معماری با سبک روم و یونان که در ۲هزار سال پیش به عنوان سبک کلاسیک و در دو قرن پیش به نام نئوکلاسیک برای مدتی مطرح شد، این روزها در جامعه ایرانی ما با کهن ترین پیشینه تاریخی کپی برداری می‌شود.

‌به گزارش ‌ایسنا، نمای «رومی» بکار رفته در معماری این روزهای شهر قم که تقلیدی از معماری غربی و کلیسایی و برگرفته از بخش‌هایی از کلیسای «ساگرادا فامیلیا بارسلون اسپانیا»، «معبد رومی پانتئون»، «معبد ژوپیتر لبنان»، «گنبد فلورانس ایتالیا» و دیگر معماری‌های کلیسایی باستانی است، همگی با رویکرد سبک باروک که به منظور جذب مردم به کلیسا مجبور به استفاده از جلال و جبروت در معماری بهره می‌گرفتند، ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این سبک از معماری که با هزینه‌های سنگین در هر منطقه‌ای از شهر به منظور متمایز ساختن خود نسبت به همسایگان اجرا می‌شود به دلیل ماندگاری بالا، خود به تنهایی قادر به ایجاد اختلاف طبقانی، اختلاف فرهنگی و به طور کلی تغییر سبک زندگی در مردم خواهد شد. 
 

رواج سبک فرهنگی دیگر کشورها و فاصله گرفتن از فرهنگ ایرانی اسلامی، ابراز حس تفاخر و رواج سندروم کاخ نشینی، ترویج اختلاف طبقاتی، عدم تطابق با سازه‌های طراحی شده و وزن سنگین تحمیل شده به بنا از جمله معضلاتی است که در اجرای این سبک با آن روبرو هستیم. 
 

مدتی است نمای «رومی» توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری قم ممنوع شده است و اِلمان‌هایی همچون سنتوری، قوس زیرین، نرده‌های صراحی(سراهی)، گل و بوته و ابزار، نوشته‌های لاتین، ستون و سرستون، مجسمه و گنبد از جمله ممنوعیت‌های است که به معماران معرفی شده است، ولی همچنان شاهد ادامه کار و برپایی این نماها در شهر قم هستیم.

"نمایی بزن که چشم همه دربیاد"؛ این دیالوگ مالک برخی از این ساختمان ها به طراح و معمار بنا است.

یکی از دلایل ممنوعیت نمای «رومی» در استان قم فاصله گرفتن از نما و منظر کلیسایی و معابد یونانی است، حال اینکه برخی از معماران و مالکان نماهای «رومی» اجرا شده در استان قم بدون توجه به این موضوع به طور واضح نام روم را بر روی نما حک می‌کنند.

نماهای «رومی» اجرا شده در سطح شهر به دلیل استفاده از نورپردازی خاص در کل نما علاوه بر مصرف بی رویه انرژی، تضاد و تجمل گرایی را در شب های آرام شهر فریاد می ‌زنند.

نمای رومی با گنبد کلیسای «فلورانس ایتالیا»، اجرا شده در میدان لاله، خیابان سجاد شمالی و بهشت قم

کاخی در خیابان شهید رجایی قم، با اجرای نمای «رومی»

ساختمانی با نمای «رومی» و با نام لاتین(luxurios haman) هامان مجلل با گنبد کلیسای فلورانس در میدان لاله قم که در موقعیتی قرار گرفته است که از چهار خیابان منتهی به این میدان قابل مشاهده است.

نمای «رومی» اجرا شده یکی از پاساژهای تجاری در خیابان توحید قم که جزء مناطق ضعیف و به اصطلاح پایین شهر محسوب می‌شود، که به دلیل توجه کم مردم به این مجتمع تجاری در نمای قدیمی آن، تصمیم به اجرای نمای رومی گرفته شد تا موجب جلب توجه و نظر مردم شود.

گزارش از: احمد ظهرابی، خبرنگار ایسنا، منطقه قم

تهاجم نمای «رومی» به شهر قم

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام نماکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۲۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آندره آ آنیلی به ستاره دوم اینتر با اعداد رومی

رئیس پیشین یوونتوس تاریخ بیستمین اسکودتوی بیانکونری را به رقبای خود یادآوری کرد. 

امشب اینتر با پیروزی 2-1 مقابل میلان توانست اسکودتوی این فصل را با اقتدار به دست آورد. 

در حالی که اکانت رسمی باشگاه یوونتوس، قهرمانی اینتر را تبریک گفت، آندره آ آنیلی سهامدار باشگاه در صفحه X خود این واکنش را نشان داد:

آندره آ آنیلی با خط رومی نوشت:

16 می 1982 

و زیر آن شعار باشگاه یوونتوس را نوشته است: "تا پایان"

این تاریخ به بیستمین اسکودتوی یوونتوس اشاره دارد. 42 سال پیش بیانکونری بالاتر از فیورنتینا موفق شد بیستمین اسکودتوی خود را جشن بگیرد و ستاره دوم را نصب کند. یوونتوس 36 اسکودتو دارد و ستاره سوم را هم نصب کرده اما آنها معتقدند در زمین 38 اسکودتو دارند زیرا قهرمانی های سال های 2005 و 2006 به دلیل کالچوپولی در دادگاه از آنها گرفته شد و قهرمانی سال 2006 به اینتر داده شد. 

 

از دست ندهید ????????????????????????

سرمربی پرسپولیس: من کاشف آلیسون بودم جنگ در دربی میلان؛ 3 اخراجی در 3 دقیقه! آشنایی با مالکان لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها مورینیو: به من می‌گفتند اتوبوس، حالا با همین سبک شده‌اند جادوگر!

دیگر خبرها

  • با مصرف این غذاها از شر حشرات در فصل تابستان خلاص شوید!
  • انتقاد چمران به نمای شیشه ای ساختمان بانک ها
  • نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها دهن کجی به اصول معماری است
  • انتقاد تند چمران از سه بانک اصلی در تهران | نمای شیشه‌ای ساختمان‌هایتان دهن کجی به اصول معماری است
  • انتقاد چمران به نمای شیشه‌ای ساختمان بانک‌ها
  • انتقاد چمران به نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها
  • سخنگوی شورای شهر: باید به نمای خانه ها دقت بیشتری شود | معماری خیلی از ساختمان ها در شان شهر ایرانی اسلامی نیست
  • دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت
  • واکنش آندره آ آنیلی به ستاره دوم اینتر با اعداد رومی
  • یادمان شهدای زمین فوتبال چوار با معماری ایرانی اسلامی اجرا می‌شود