Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک - ایرنا - سفیر ازبکستان در ایران گفت: ازبکستان در برقراری روابط تجاری، اقتصادی و گردشگری با ایران مصصم و جدی است و سفر به استان مرکزی نیز به عنوان یکی از قطب های مهم اقتصادی و صنعت توریسم انجام شده است.

به گزارش ایرنا، «بهار عبداله یف» روز دوشنبه در دیدار با استاندار مرکزی افزود: 117 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ایرانی در ازبکستان فعال است که بیشترین حجم سرمایه گذاری توسط صنعتگران و تجار استان مرکزی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: ازبکستان و ایران علاوه بر همسایگی نقاط اشتراک زیادی را در حوزه فرهنگی دارند که باید به بهترین شکل در تقویت مناسبات دو کشور از آن بهره گرفته شود.
سفیر ازبکستان در ایران یادآور شد: استان مرکزی با زیرساخت های قوی اقتصادی و فرهنگی در زمره نخستین استان هایی بوده که از ایران با ازبکستان روابط اقتصادی و تجاری داشته و باید این مناسبات به صورت هدفمند تقویت شود.
عبداله یف گفت: روابط 2 جانبه جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان با دیدار رئیس جمهور این کشورها تحرک عمیق تری یافته و فصل جدیدی از تبادل هیات های تجاری در مدت 2 سال گذشته در راستای افزایش همکاری های فرهنگی و اقتصادی آغاز شده است.
سفیر ازبکستان در ایران خاطرنشان کرد: بازدید از صنایع استان مرکزی در راستای تقویت روابط تجاری جدی بین 2 کشور انجام شده است و ازبکستان در افزایش و توسعه روابط اقتصادی و تبادل گردشگر با جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد.
عبداله یف یادآور شد: استان مرکزی با ظرفیت های صنعتی منحصر به فرد در کشور و خاورمیانه و ویژگی جغرافیایی ممتاز از استان های هدف برای افزایش مراودات تجاری و اقتصادی با ازبکستان است.
وی ادامه داد: ازبکستان برای افزایش حضور گردشگران در این کشور مراحل صدور ویزا را در 120 کشور تسهیل و چند کشور نیز حذف کرده است.
سفیر ازبکستان در ایران افزود: قرابت های تاریخی و فرهنگی مردم ازبکستان و ایران زمینه تمایل دوسوبه برای سفرهای گردشگری را فراهم کرده و نبود پرواز مستقیم ایران- ازبکستان از جمله مشکلات در این خصوص است.
وی ادامه داد: حدود 40 هزار گردشگر ژاپنی در نیمه نخست امسال از نقاط تاریخی کشور ازبکستان دیدن کرده اند در صورتی که سهم گردشگران ایرانی از ابکستان در این مدت 6 هزار نفر بوده است.
استاندار مرکزی در این نشست گفت: ازبکستان از نظر موقعیت جغرافیایی بهترین مسیر برای ایجاد پل ارتباطی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آسیای میانه به شمار می رود.
سید«علی آقازاده» افزود: با توجه به سبقه تاریخی و ظرفیت های 2 کشور ایران و ازبکستان باید افزایش مبادلات اقتصادی و گردشگری مورد توجه مسئولان این کشورها قرار گیرد.
وی ادامه داد: معرفی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی به عنوان اتاق معین برقراری ارتباط جمهوری اسلامی ایران با ازبکستان ظرفیت مناسبی را برای افزایش روابط صنعتی و کشاورزی برای این استان فراهم کرده است.
استاندار مرکزی یادآور شد: کلانشهر اراک دارای زیرساخت فرودگاه و امتیاز یک شرکت هواپیمایی است و: حضور این شرکت فرصت مناسبی برای ایجاد پرواز مستقیم ایران- ازبکستان به شمار می رود.
آقازاده گفت: با توجه به اینکه استان مرکزی در مرکز کشور قرار دارد فعالان اقتصادی سایر استان ها می توانند از پرواز مستقیم اراک- ازبکستان برای انجام فعالیت های اقتصادی بهره مند شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران خاطرنشان کرد: همه کشورها به غیر از آمریکا، عربستان و رژیم اسرائیل با این تحریم ها مخالف هستند.
استاندار مرکزی افزود: توقع این است که در شرایط کنونی کشورهای همسایه از ایران حمایت کنند و این حمایت ها در ذهن و تاریخ این کشور برای همیشه ثبت می شود.
سفیر ازبکستان در ایران در سفر 2 روزه خود به استان مرکزی با سفر به شهرستان محلات از 2 واحد فرآوری سنگ نما و 2 واحد گلخانه ای گل و گیاهان زینتی بازدید کرد.
بازدید از شرکت شیشه تابش جام و نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی از دیگر برنامه های سفر سفیر ازبکستان در ایران از استان مرکزی است.
ازبکستان با 447 هزار و 400 کیلومتر وسعت و 33 میلیون نفر جمعیت از کشورهای آسیای مرکزی است که مرز مشترک با افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان دارد و زبان این کشور ازبکی و پایتخت آن تاشکند است.
1955/6013/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد سفير ازبكستان استان مركزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۲۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است

رئیس‌جمهوری با اشاره به هدف‌گذاری برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار در سال، گفت: زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد.

به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت‌) در جریان سفر رسمی به پاکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بیان اینکه پیوندهای تاریخی همسایگی و اشتراکات اعتقادی، روابط تهران - اسلام‌آباد را عمیق و ناگسستنی کرده است، سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تأکید کرد.

وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو، گسترش روابط با پاکستان را تأمین‌کننده همه این اهداف دانست و افزود: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فی‌مابین را متحول کرد، ازاین‌رو در گام نخست، برای دستیابی به حجم ۱۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.

رئیس‌جمهور با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان ازجمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به‌ویژه در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تأمین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر، به‌ویژه دفاع از مردم مظلوم فلسطین، رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.

رئیسی بر اهمیت تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال‌شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تأکید و تصریح کرد: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به‌عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات مؤثر باشد و درمقابل، حضور بیگانگان در منطقه نه‌تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود سبب ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فی‌مابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف کرد و افزود: پیشرفت هرکدام از دو کشور ایران و پاکستان سبب پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

وی با اشاره به مرزهای طولانی مشترک میان دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تأکید کرد.

نخست‌وزیر پاکستان با تأکید بر هدف‌گذاری برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی فی‌مابین به ۱۰ میلیارد دلار در سال گفت: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف ازجمله انرژی می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بینجامد.

در این دیدار، همچنین سران دو کشور بر اهمیت تقویت تجارت رسمی تأکید، و بر آن توافق کردند که طرف پاکستانی در اجرای تعهدهای خود در زمینه انرژی تسریع کند.

دیگر خبرها

  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • تاکید بر توسعه روابط تجاری وبازرگانی اصفهان وازبکستان
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • حجم تبادلات تجاری ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان
  • چشم‌انداز تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری روابط تجاری ایران و پاکستان
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و پاکستان