Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:44:51 GMT

14 هزار تُن چغندرقند در مهاباد برداشت شد

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۳۱۸۸

14 هزار تُن چغندرقند در مهاباد برداشت شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: 14 هزار تُن چغندرقند در مزارع این شهرستان برداشت و به کارخانه های قند آذربایجان غربی تحویل شد.

جعفر علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال یکهزار و 860 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت این محصول رفته و تاکنون 14 هزار تن چغندر از این مزارع برداشت و به کارخانه های قند تحویل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: تاکنون 10 هزار و 400 تن از محصول برداشتی تحویل کارخانه ارومیه، سه هزار تُن تحویل کارخانه میاندوآب و 600 تن نیز تحویل کارخانه قند خوی شده است.
علیزاده پیش بینی کرد که امسال 95 هزار تن چغندرقند در مهاباد برداشت شود و افزود: میانگین برداشت چغندرقند در مزارع این شهرستان بیش از 50 تن در هکتار بوده که این میزان پنج تن در هکتار افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: امسال در راستای کمک به مشکلات حوضه آبریز دریاچه ارومیه، میزان اراضی زیر کشت این محصول در مقایسه با پارسال 700 هکتار کمتر شده و این اراضی به کشت گندم پیشگام اختصاص یافته است.
رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: بیش از 1.5 میلیون مترمکعب با کاهش این سطح از زیرکشت در مصرف آب کشاورزی این شهرستان صرفه جویی شده است.
علیزاده در خصوص پرداخت مطالبه های چغندرکاران بیان کرد: کارخانه ها 30 درصد مبلغ کل محصول را در لحظه تحویل به آنان پرداخت می کنند و مابقی آن را در طول فعالیت این واحدها به کشاورزان پرداخت خواهند کرد.
وی افزود: امسال چغندرقند با عیار 16 به قیمت هر کیلوگرم 31 هزار و 200 ریال خریداری می شود که از این مقدار 410 ریال به ازای هر کیلوگرم بابت هزینه حمل به کشاورزان پرداخت می شود.
به گزارش ایرنا برداشت چغندرقند از 15 شهریور آغاز شده است و تا پایان آذرماه ادامه می یابد؛ سال گذشته در مجموع 95 هزار تُن چغندرقند در 2 هزار هکتار از مزارع مهاباد برداشت شده بود.
مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از 80 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.
62 هزار هکتار از مزارع مهاباد در سال زراعی گذشته به کشت محصولات مختلف اختصاص یافته که 52 هزار هکتار آن به صورت دیم و مابقی به صورت آبی کشت شده بود.
9903/6185/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي چغندرقند مهاباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۳۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی درتولید بذرگندم درسیستان وبلوچستان،اولویت جهادکشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان،  شهرکی میزان نفوذ بذر اصلاح شده در مزارع را حدود ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: سالیانه بین شش تا هفت هزار تن بذر در فصل کشت مورد نیاز کشاورزان سیستان وبلوچستان است و در حال حاضر علاوه بر بذر تولیدی استان، از سایر استان‌ها نیز بذر گندم وارد میکنیم.
وی گفت: با همراهی مراکز تحقیقات، ارقام اصلاح شده که مقاوم به تنش،‌های محیطی است و عملکرد بالایی دارند برای کشت در منطقه به کشاورزان معرفی می شود.
 شهرکی با اشاره به اینکه از ابتدای فصل برداشت گندم در سال زراعی جاری تاکنون کشاورزان شش هزار و ۱۰۰ تن گندم به مراکز خرید تحویل داده اند بیان داشت امسال ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان وبلوچستان به کشت گندم اختصاص یافته که با مشارکت کشاورزان، ۳۱هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۹۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰ دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش بینی و آماده خدمت رسانی است.
معاون سازمان جهادکشاورزی گفت: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در سیستان وبلوچستان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل داده اند

دیگر خبرها

  • خودکفایی درتولید بذرگندم درسیستان وبلوچستان،اولویت جهادکشاورزی
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد
  • اصلاح سند سد «دز» در راستای حفظ حقوق بیت‌المال
  • تحویل اسناد مالکیت حدنگاری ۵ تالاب و بزرگترین موقوفه کشور
  • برداشت گندم از مزارع مهران
  • کشت‌کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت
  • کشت کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت