Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:38:24 GMT

مدرسه، مروج ایمنی و سلامت

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۳۵۷۵

مدرسه، مروج ایمنی و سلامت

تهران-ایرنا- آوار شدن خطرات و تهدیدها بر پیکر نحیف دانش آموزان، مصادیق پرتعدادی دارد که پیشگیری و یا مقابله با این موارد، ضرورت آموزش مهارت های ایمنی و سلامت در نظام آموزشی را دوچندان می کند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، حوادث تلخی که در طول سال برای دانش آموزان می افتد، چند صباحی روح و روان عموم را خدشه دار می کند و به مرور به دست فراموشی سپرده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این در حالی است که آموزش مهارت های ایمنی و سلامت از نحوه عبور از خط کشی عابر پیاده، توجه به حرکت وسایل نقلیه در خیابان، همکلام نشدن با افراد بیگانه و نگرفتن خوراکی از آنان یا پرهیز از وسایل خطرناک و ناشناخته گرفته تا مهارت هایی همچون 'نه' گفتن در زمره آموزه هایی است که به نوعی باعث افزایش توان و قابلیت دانش آموزان در برخورد با حوادث و سوانح می شود و در کنار آموزه های علمی، جای کار در نظام آموزش و پرورش دارد.

**خانه و مدرسه مروج مهارت های ایمنی
کارشناسان آموزش مهارت ایمنی و سلامت را اساسا از جمله اهداف تربیتی می دانند و در این ارتباط بر نقش آفرینی والدین در محیط خانه و اولیای مدارس در فضای آموزشی تاکید دارند.
موضوعی که دکتر «حسن بهرامنی» روانشناس با تایید آن، اظهار داشت: آموزش مهارت ایمنی و سلامت به دانش آموزان، زیرساخت سایر مهارت ها و پایه اصلی رفتارهای ایمن و از جمله اهداف تربیتی است که باید در سیستم آموزشی نهادینه شود تا از شدت پیامدهای منفی کاسته شود.

**مهارت های ایمنی و سلامت، اکتسابی است نه وراثتی
بهرامنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، ادامه داد: اساسا شهروند خوب کسی است که وظایف و مسوولیت های خود را به خوبی می شناسد و با این علم و شناخت و اجرای دقیق و درست آن، هم خود راحت زندگی می کند و هم اطرافیان وی.
وی در عین حال یادآور شد: لازمه شهروند خوب بودن آموزش مهارت های زندگی است که مجموعه ای از توانمندی ها را شامل می شود که اکتسابی و قابل یادگیری است و وراثتی نیست یعنی باید از طریق محیط دریافت شود.
وی توضیح داد: این مهارت ها در بخش های مختلفی مانند مهارت نه گفتن، جرات ورزی، مهارت حل مساله، تصمیم گیری، تاب آوری، مهارت ارتباطی و غیره که مهارت های اصلی و اساسی زندگی است، طبقه بندی می شوند و فرد را در برابر خطرات احتمالی واکسینه و کمک می کند تا در برخورد با انبوهی از مشکلات اجتماعی و فردی، توان حل مساله داشته باشد.

**آموزش جایگزین سیستم آزمون و خطا شود
این روانشناس، با تقسیم سلامت و ایمنی به دو بخش جسمانی و روانی ادامه داد: برای رسیدن به زندگی مطلوب، باید مهارت های ایمنی و سلامت تقویت شود اما نکته مهمتر این است که سلامت و ایمنی در دو بخش قابل بررسی است: سلامت و ایمنی جسمانی و سلامت و ایمنی روانی.
وی افزود: در تمامی جوامع، به بُعد جسمانی سلامت و ایمنی بیش از همه توجه می شود تا آن جا که رسیدگی به وضعیت سلامت جسمی و ظاهری بسیار زیر ذره بین است؛ توجه به تغذیه، پوشاک، سلامت و غیره. اما به سلامت و ایمنی روانی اهمیت چندانی داده نمی شود.
بهرامنی پیامد این بی توجهی را پرورش نادرست کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: در سایه این بی توجهی، دانش آموزان به ناگزیر با روش آزمون و خطا تلاش می کنند یاد بگیرند که در موقعیت های خطرناک چه کاری باید انجام دهند تا مشکل را حل و از خود دفاع کنند.

**آموزش مهارت های ایمنی و سلامت به کاردان سپرده شود
ناتوان بودن والدین آموزش ندیده یا مربیان غیرمتخصص در بالفعل کردن شناخت مهارت های ایمنی و سلامت دانش آموزان هم نکته دیگری بود که بهرامنی منتقدانه به آن اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر، درسی به نام تفکر و سبک زندگی در مدارس تدریس می شود که کتاب و زمانی برای تدریس برای آن لخاظ شده است.کتابی که از ریاضی و علوم که مهارت های علوم پایه هستند مهمتر است چرا که می خواهیم از طریق آن به دانش آموزان بیاموزیم که باور، تفکر و تصمیم گیری های درست در زمان مشخص بگیرد اما متاسفانه در مدارس این درس مهم که باید از طریق یک معلم متخصص و روانشناس تدریس شود به افرادی غیرحرفه ای واگذار شده که بیشتر جنبه تفریح و وقت گذرانی دارد.
وی تاکید کرد: آموزش مهارت ها از طریق مدارس با تقویت تدریس کتاب سبک زندگی از سوی فردی کاردان و متخصص امکان پذیر است تا شاهد حوادث غیرقابل جبران نباشیم. برگزاری کارگاه های خاص برای دانش آموزان هم راهکار دیگری است که به دانش آموز مهارت های ایمنی و سلامت و شیوه های رفتاری در موقعیت های مختلف را می آموزد.
این روانشناس، نقش والدین در این زمینه را هم برجسته عنوان کرد و اظهار داشت: بخشی دیگر از این آموزش ها به والدین مربوط می شود اما آنها نخست باید این آموزش ها را به شکل های مختلف از جلسات آموزش خانواده در سراهای محله و مکان هایی که متولی آموزش اجتماعی هستند دریافت کنند. چرا که والدینی که خود توان «نه گفتن» ندارند، نمی توانند به فرزندان منتقل کنند.

**رسانه و نقش آفرینی در ترویج مهارت ها
بهرامنی به نقش رسانه در ترویج مهارت های سلامت و ایمنی روانی هم اشاره کرد و گفت: رسانه ملی، موظف است با ساخت و تولید برنامه هایی که محتوای آموزشی مهارت های ایمنی و سلامت دارند، اقشار مختلف جامعه از جمله دانش آموزان را با فضای واقعی جامعه و خطرات احتمالی آشنا کند.
به گفته این کارشناس، در روانشناسی، بحثی با عنوان تئاتر درمانی داریم که فرد را در مقابل رفتاری که انجام می دهد قرار می دهیم و وقتی ببیند عصبانی شدن چه واکنشی را در طرف مقابل ایجاد می کند می تواند آن را در خود تجزیه و تحلیل کند.
به گفته وی، در جهت آموزش پیشگیری از آسیب های اجتماعی در ارتباط با سواستفاده های جنسی، مجموعه پویانمایی هایی تهیه شده که مناطق ممنوعه بدن را به کودکان می شناساند و به آنان می آموزد که در موارد خطر با چه کسانی می توان مشورت و گفت و گو کرد و چه راهکارهایی برای دور شدن از این فضاها وجود دارد. بر همین اساس، اطلاع از شماره تماس پلیس، آتش نشانی، اورژانس اجتماعی، پدر، مادر یا اقوام نزدیک، که به هنگام مواجهه با خطر یا احساس تهدید درخواست کمک کند، از ضرورت های آموزشی به شمار می رود ودانش آموزی که این مهارت ها را دریافت کرده باشد، می تواند با اعتماد به نفس و درخواست کمک به موقع از خودش محافظت کند.
توجه به سن و جنس دانش آموزان هم نکته ای بود که بهرامنی به آن تاکید کرد و گفت: باید مهارت ها را بسته به رده های سنی مختلف و جنس دانش آموزان تعلیم داد. چرا که جنسیت و سن دانش آموزان و همچنین نوع وسیله آموزشی در گیرایی آموزش بسیار موثر است. اما در کل، آموزش سلامت و ایمنی روانی را می توان از سنی که کودک آموزش پذیر می شود یعنی از 4 سالگی به بعد که وارد فضاهای آموزشی می شود شروع کرد.
علمی**9294**2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۳۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد با عوامل خاطی در مدرسه شهرستان دلگان

در پی انتشار خبری مبنی بر رفتار نامتعارف پرسنل مدرسه‌ای در شهرستان دلگان، مدیر آموزش و پرورش شهرستان دلگان بر برخورد با عوامل خاطی تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، در پی انتشار خبری مبنی بر رفتار نامتعارف پرسنل مدرسه‌ای در شهرستان دلگان و پاره کردن قسمتی از شلوار دانش‌آموزان با قیچی به دلیل استفاده از لباس نامتعارف، مدیر آموزش و پرورش شهرستان دلگان بر برخورد با عوامل خاطی تأکید کرد.

رضا سابکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: بنده به عنوان مدیر آموزش و پرورش این اقدام را به شدت محکوم می‌کنم و آن را مغایر با کرامت انسانی، حقوق دانش‌آموزان، اصول و اخلاق فرهنگی می‌دانم.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دلگان افزود: بر اساس بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های آموزش و پرورش، برخورد با دانش‌آموزان در صورت تخلف از پوشش مدرسه، باید مبتنی بر احترام و اقدامات تربیتی و ارشادی باشد و در صورت نیاز با دعوت از اولیاء دانش‌آموز نسبت به اصلاح پوشش دانش‌آموز اقدام شود.

وی ادامه داد: همچنین به دانش‌آموزان عزیز و اولیاء ایشان اطمینان می‌دهم که با عاملان این اقدام غیرقانونی برخورد قاطع و قانونی صورت خواهد گرفت و اجازه نمی‌دهیم حقوق دانش‌آموزان در هیچ مدرسه‌ای نادیده گرفته شود.

سابکی اضافه کرد: در نهایت از همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت، به ویژه اولیاء محترم دانش‌آموزان تقاضا دارم که در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مدارس، مراتب را از طریق مجاری قانونی به اطلاع مسئولین آموزش و پرورش برسانند.

پیگیری خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد افراد خاطی در این حوزه به کمیته تخلفات اداره‌کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان معرفی شده‌اند و برخورد جدی با آن در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت
  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • اجرای طرح آموزش ایمنی و ترافیک در مراغه
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • برخورد با عوامل خاطی در مدرسه شهرستان دلگان
  • آموزش فرهنگ ترافیک به دانش آموزان روستایی در مراغه
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد