Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه علمی کاربردی دولت را مروج اصلی مدرک گرایی در کشور دانست و گفت: دولت برای آموزش هر دانشجوی نظری حدود 40 میلیون تومان هزینه می‌کند. این در حالی است که حاضر به تقبل پرداخت 30 درصد از شهریه‌های دانشجویان مهارتی علمی کاربردی نیست.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین امید در مراسم نشست معاونین و روسای مراکز علمی کاربردی که امروز به مناسبت بیست و ششمین سالگرد این دانشگاه برگزار شد، گزارشی از مهمترین برنامه‌های اجرایی این دانشگاه طی سال‌های اخیر ارائه داد و گفت: دانشگاه علمی کاربردی 26 سال پیش با هدف توسعه آموزش‌های مهارتی در کشور تاسیس شد و در این مدت بخش اصلی آموزش‌های مهارتی در این دانشگاه اجرایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه ما به برنامه ها و عملکردهای خود به طور مطلق راضی نیستیم اما به عنوان دانشگاه نسل سوم در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها به وظایف خود در عرصه مهارت آموزی بهتر عمل کرده‌ایم.

توسعه بی‌رویه و نامطلوب مراکز علمی کاربردی

وی در ادامه تصریح کرد: همانطور که عنوان شد دانشگاه علمی و کاربردی فعالیت خود را ابتدا با 26 مرکز آموزشی شروع کرد و در دوره‌ای تعداد این مراکز به بیش از 1100 مرکز افزایش پیدا کرد و البته توسعه مطلوب و معقولی در دانشگاه علمی کاربردی اتفاق نیفتاد به همین دلیل برنامه ساماندهی مراکز آموزش عالی را در دستورکار خود قرار دادیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خاطر نشان کرد: در راستای اجرای طرح ساماندهی مراکز علمی و کاربردی به منظور نظم بخشی فعالیت‌ها و ماموریت گرایی این دانشگاه پیش قدم شدیم و در این مسیر تعداد مراکز علمی کاربردی از 1100 به حدود 900 مرکز کاهش پیدا کرد. یعنی 200 مرکز علمی کاربردی تعطیل شدند.

تعطیلی نیمی از مراکز علمی کاربردی

دکتر امید خاطر نشان کرد: با توجه به اجرای مصوبه شورای عالی اداری کشور که در آن تاکید شده بود مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی حذف شوند، این مصوبه در دانشگاه اجرا شد که در اثر آن 378 مرکز تعطیل شدند و تعداد کل مراکز به 559 مرکز کاهش یافت که از این تعداد 287 مرکز خصوصی، 57 مرکز متعلق به شرکت‌ها و دستگاه‌های تولیدی هستند که به صورت خصوصی اداره می‌شوند و 219 مرکز هم به نهادهای عمومی و غیردولتی نظیر نیروهای مسلح تعلق دارد.

ضرورت آموزش یک میلیون و 200 دانشجوی مهارتی تا سال 99

رئیس دانشگاه علمی کاربردی به تاکید برنامه ششم توسعه کشور برای افزایش تعداد دانشجویان مهارتی کشور به 30 درصد اشاره کرد و گفت: براساس این برنامه باید تا پایان اجرای آن که دو سال دیگر تمام می‌شود باید دانشجویان مهارتی به 30 درصد کل دانشجویان کشور برسد. اگر در حال حاضر تعداد دانشجویان کل کشور حدود چهار میلیون نفر باشد باید تا سال 99 حدود یک میلیون و 200 هزار دانشجوی مهارتی در کشور داشته باشیم.

آمار 500 هزار نفری دانشجویان مهارتی در کشور

وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر مجموع دانشجویان مهارتی کشور در دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای حدود 500 هزار نفر است در حالی که ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی در حال حاضر حدود یک میلیون و 200 هزار دانشجو می‌باشد یعنی ما همین الان نیز آمادگی پذیرش 30 درصد دانشجویان مهارتی کشور را داریم که البته با در نظر گرفتن ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای این آمار به بیش از یک میلیون و 500 هزار دانشجو می‌رسد.

امسال کمترین ورودی‌ را داشتیم

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر اینکه در سال جاری کمترین میزان ورودی دانشجو در دانشگاه را داشتیم گفت: برای سال تحصیلی 97 – 98 حدود 400 هزار ظرفیت از سوی دانشگاه برای پذیرش دانشجو اعلام شد که کمتر از 50 هزار دانشجو ثبت‌نام کرده و وارد دانشگاه شدند.

کاهش کد رشته محل‌های علمی کاربردی از 14 هزار به حدود 6000

دکتر امید با اشاره به حذف حدود نصفی از کد رشته محل‌های دانشگاه علمی و کاربردی طی سال‌های اخیر برخلاف رویه معمول سایر دانشگاه که کد رشته محل‌های خود را افزایش می‌دهند تعداد کد رشته‌های محل‌های دانشگاه علمی و کاربردی از 14 هزار و حدود 8000 کد رشته محل کاهش یافت که البته با حذف مراکز علمی و کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی این آمار تعداد به حدود 6000 کد رشته محل رسید.

تحصیل حدود 40 درصد دانش‌آموزان در آموزش‌های مهارتی

وی به دلایل کاهش میزان ورودی دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی در سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه امسال نظام جدید آموزش و پرورش نظام 6.3.3 است هنوز دانش‌آموزان تحصیل خود را تمام نکردند به همین دلیل آمار ورود به دانشگاه در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر شده است. برآورد می‌شود با توجه به اینکه در سال آینده 40 درصد خروجی‌های آموزش و پرورش در نظام مهارتی آموزش دیدند میزان ورودی به دانشگاه علمی کاربردی سال آینده افزایش پیدا کند.

هزینه‌های سنگین تحصیل در آموزش‌های مهارتی

رئیس دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: بحث دیگر درخصوص کاهش ورود دانشجویان به دانشگاه علمی کاربردی این است که هزینه‌های آموزش‌های مهارتی در کشور بالا است. درواقع اگر ما برای این نوع آموزش‌ها هزینه نکنیم آموزش با کیفیتی نخواهیم داشت و اگر هم هزینه داشته باشیم استقبال برای ورود به رشته‌های مهارتی با کاهش مواجه می‌شوند و در حال حاضر نیز مراکز علمی کاربردی با حداقل هزینه‌ها در کشور اداره می‌شود. ضمن اینکه یک دانشجوی علمی کاربردی برای تحصیل در نیم سال خود خود یک میلیون تومان هزینه پرداخت می‌کند.

هزینه 40 میلیونی دولت برای آموزش یک دانشجوی نظری

دکتر امید با تاکید بر اینکه دولت بیشترین هزینه‌ها را برای آموزش‌های نظری صرف می‌کند، گفت: به طور میانگین سالیانه حدود 10 میلیون تومان برای یک دانشجوی نظری از سوی دولت هزینه می‌شود که با در نظر گرفتن چهار سال تحصیل آنها این آمار به حدود 40 میلیون تومان می‌رسد اما برای آموزش‌های مهارتی کشور که اشتغال پذیری بالاتری دارند، دولت پرداخت 30 درصد هزینه‌های این دانشجویان را تقبل نمی‌کند.

دولت مروج اصلی رواج مدرک گرایی در کشور

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خاطر نشان کرد: ما تصور می‌کنیم که روحیه مدرک گرایی در کشور توسط خود دولت ترویج داده می‌شود. این در حالی است که اگر برای آموزش‌های مهارتی سرمایه گذاری لازم صورت بگیرد بسیاری از مشکلات کشور در حوزه اشتغال رفع خواهد شد.

درخواست کمک 100 میلیاردی برای حمایت از آموزش‌های مهارتی

دکتر امید خاطرنشان کرد: تمام کمکی که ما از دولت در حوزه آموزش مهارتی داشته‌ایم 100 میلیارد تومان بود که این میزان کمتر از یک درصد اعتبار آموزش عالی کشور می‌شود و البته توجهی برای تحقق آن هم صورت نمی‌گیرد.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام دانشگاه علمی کاربردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۴۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی

سیدابراهیم رئیسی که بعد از ظهر امروز - سه‌شنبه - به وقت محلی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به پاکستان به شهر کراچی مرکز ایالت سند سفر کرده است، در حضور «محمدکامران خان تسوری» استاندار و «سید مراد علیشاه» سروزیر ایالت پنجاب، جمعی از نمایندگان مجلس ایالتی و مقامات محلی و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه کراچی، مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه را از پرفسور «خالد عراقی» رئیس این دانشگاه دریافت کرد.

پرفسور عراقی در این مراسم تصریح کرد: این مدرک دکترای افتخاری نظر به سوابق تحصیلی و مدارج علمی رئیس جمهور در زمینه فقه و حقوق و نیز سابقه فعالیت طولانی دکتر رئیسی در حوزه قضایی به ایشان اعطا می‌شود.

دانشگاه کراچی به عنوان بزرگترین دانشگاه پاکستان قدمتی ۷۳ ساله دارد و یکی از مهمترین و معتبرترین دانشگاه‌های منطقه است که دانشجویان ایرانی زیادی نیز در آن مشغول تحصیل هستند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان
  • حدود ۱۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در کالیفرنیا بازداشت شدند
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
  • اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیس جمهور
  • (عکس) رئیسی دکتری گرفت
  • عطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
  • اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می‌شود
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود