Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران از به پايان رسيدن پروژه مديريت چرا و کنترل دام در مراتع ييلاقي مناطق عشايري حوزه لار خبر داد و گفت: در اين طرح 7 هزار واحد دامي غيرمجاز از اين مراتع اخراج شد.

سيد علي عظيمي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: يکي از اقدامات که هر ساله در راستاي اجراي طرح ملي پايدار مراتع اجرايي مي شود طرح مديريت چرا و کنترل دام با نگرش جلوگيري از چراي زودرس در سطح استان تهران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه مراتع ييلاقي حوزه لار 73 هزار هکتار وسعت دارد و به عنوان مرتفع ترين حوزه آبخيز کشور با موقعيت خاص استراتژيکي و اکولوژيکي از اهميت ويژه اي برخوردار است اظهار داشت: به منظور برقراري تعادل بين ظرفيت مرتع و ميزان بهره برداري، لازم است نسبت به چراي دام در مرتع مديريت مطلوبي اعمال و دام ورودي به مرتع کنترل شود که با اجراي اين پروژه که از آن به عنوان يکي از عمليات اصلاحي نام برده مي شود.
به گفته عظيمي، با اجرايي شدن اين طرح در مراتع حوزه لار، به گياه فرصت تجديد حيات و رشد کافي را مي دهد که در اين صورت مراتع حفظ شده و مي توانيم شاهد پوشش گياهي مناسب از لحاظ کمي و کيفي باشيم.
وي ادامه داد: اين مراتع علاوه بر دارا بودن نقش ارزنده اکولوژيکي، اهميت بسزايي در اقتصاد و معيشت بهره برداران به ويژه عشاير ايفا مي کند و از ارزش هاي زيست محيطي و اقتصادي منحصر به فردي برخوردار است که با توجه به پتانسيل هاي موجود همه ساله ميزبان عشايري از استان هاي تهران، قم، سمنان و مازندران است.
به گفته معاون مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران، در راستاي حفظ، نگهداري و پايداري اين مراتع پروژه کنترل دام با اعمال اقداماتي از جمله تشکيل تيم هاي حفاظتي که به صورت شبانه روزي اين مراتع را تحت نظارت و پايش داشته اند به مرحله اجرا درآمد.
وي يکي از مهم ترين مشکلات و معضلات موجود در مراتع لار را حضور دام مازاد بر ظرفيت منطقه اعلام کرد و افزود: با حضور تيم هاي حفاظتي و برخورد با متخلفين سعي شده از ورود دام غير مجاز جلوگيري شود.
عظيمي، عدم تخصيص اعتبارات و وجود نيروي حفاظتي کافي و همچنين برخي مشکلات معيشتي بهره برداران و وضعيت توپوگرافي سامان هاي عرفي از چالش هاي اجراي دقيق پروژه مديريت چرا و کنترل دام اعلام کرد و ابزاز اميدواري کرد که با تخصيص اعتبارات لازم و همراهي و همياري مسئولان و دستگاه هاي ذي ربط اين مهم تحقق يابد.
عشاير استان تهران از 15 خردادماه به مدت 100 روز همه ساله در مراتع حوزه لار زندگي مي کنند.
اين جامعه توليد کننده با حضور در مراتع حوزه لار علاوه بر توليد محصولات دامي، لبني و پروتئيني در سياه چادرهاي در فصل تابستان زندگي مي کنند.
در حال حاضر جامعه عشاير بدليل سرماي هوا از منطقه لار خارج و به سمت مناطق ييلاقي (گرمسير) در کوچ هستند.
تهرام/7243/ 1539
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۵۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: منطقه عشایری کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است.

عطا حسن‌پور امروز، یازدهم اردیبهشت‌ماه در جلسه شورای عشایری که در منطقه عشایری کولیدر بروجرد برگزار شد، اظهار کرد: در بروجرد منطقه عشایری کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است که چنین مناطقی قابلیت توسعه در این زمینه را دارند.

وی خاطرنشان کرد: عشایر نقش مولد و تولید کننده دارند که با توجه به قابلیت‌هایی که مناطق عشایری بروجرد در توسعه گردشگری عشایر دارند می‌توان به درآمدزایی در این حوزه و حوزه‌های مرتبط شامل گیاهان دارویی و صنایع دستی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: توسعه گردشگری عشایری می‌تواند ضمن توسعه اقتصادی به رفع مشکل بیکاری در جامعه عشایری کمک کند.

حسن‌پور بیان کرد: گردشگران به دنبال این هستند که در محیطی طبیعی و به دور از هیاهو زمان بگذراند بنابراین با توجه به شرایط موجود در مناطق عشایری در صورت تقاضا از سوی علاقمندان مجوز راه‌اندازی خانه مسافر و بومگردی گردشگری عشایری را ارئه خواهیم داد.

وی ادامه داد: مردم در زمینه گردشگری کشاورزی، گیاهان دارویی و سایر حوزه‌های مرتبط با گردشگری درخواست مجوز دهند تا در کمترین فرصت شرایط فعالیت آنها فراهم می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معلم عشایری که پدرانه مشق علم و ادب می‌کند
  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • حمله خرس به مرد ۶۰ ساله در مناطق عشایری دزفول
  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • مناطق ییلاقی و قشلاقی مستعد لرستان شناسایی شده است
  • کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه