Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@08:48:53 GMT

نگاه طنز عراقی ها به موضوع ناپدید شدن خاشقچی

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۵۳۶۶

نگاه طنز عراقی ها به موضوع ناپدید شدن خاشقچی

بغداد – ایرنا – مرگ یا دستکم ناپدیدن شدن 'جمال خاشقچی' فعال رسانه ای سعودی بهانه ای برای نگاه طنزآمیز و تمسخر آلود عراقی ها به این قضیه شده به ویژه اینکه آمریکا این موضوع را دستمایه جدیدی برای دوشیدن بیشتر رژیم سعودی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رسانه های عراق در طول روزهای گذشته درباره مرگ 'جمال خاشقچی' کاریکاتورهای استهزاء آمیزی از ذلت آل سعود را در برابر 'دونالد ترامپ' رییس جمهور آمریکا به نمایش گذاشته اند اما بعضی از این کاریکاتورها بیش از موارد دیگر توجه برانگیز شده و در صفحات اجتماعی و کمپین های خبری دست به دست می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از این کاریکاتورها، ترامپ را در کنار ملک سلمان بن عبدالعزیز نشان می دهد که رییس جمهور آمریکا خطاب به پادشاه سعودی می گوید: 'اگر 500 میلیارد دلار دیگه بدی، میگم که خاشقچی در خارج از کنسولگری سعودی به قتل رسیده و اگه بکنیش یکهزار میلیارد، ایران را متهم به قتل خاشقچی می کنم!'
ملک سلمان هم با نگاه ذلت باری خطاب به ترامپ می گوید: 'دو هزار میلیارد دلار می دم نام حزب الله (لبنان) و حوثی ها (یمن) را هم اضافه کن!'
یکی دیگر از کاریکاتورها ترامپ را به صورت خانه کعبه نشان می دهد که 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی و 'محمد بن زاید آل نهیان' ولی عهد ابوظبی دور او طواف می کنند و بانگ می زنند 'النفط لک و القدس لک، لاشریک لک' (نفت مال تو و قدس هم مال تو، هیچکس در آنها شریکت نیست!).
خبرگزاری 'نون' نزدیک به عتبه حسینی نیز در یادداشتی نسبتا طنز گونه امروز دوشنبه نوشته است که عربستان سعودی پایبندترین کشور به تعهداتش است و با توجه به اینکه این کشور به آنچه کنگره آمریکا یا مجلس اعیان انگلیس و یا کنیست رژیم صهیونیستی بر او دیکته می کنند، پایبند است، برای چه اینهمه تحت فشار است؟
این خبرگزاری ادامه داده است: ملک سلمان و ولی عهدش بن سلمان همچنان متعهد به پیمانی هستند که ملک 'عبدالعزیز آل سعود' با دستخط خود برای انگلیس (در سال 1915) نوشت مبنی بر اینکه : 'به درخواست انگلستان هیچ منعی در دادن سرزمین فلسطین به یهودیان بینوا نمی بینم'.
به نوشته نون، برای بن سلمان زشت است که حرف پدربزرگش را زیر پا بگذارد زیرا آن موقع به دروغ گویی و خیانت محکوم می شود!'
بعضی از شخصیت های سیاسی و رسانه ای عراق نیز به دلیل اینکه در طول روزهای گذشته در قضیه خاشقچی و قضایای دیگر منتقد رژیم سعودی بودند، صفحات آنها به درخواست این رژیم در شبکه های اجتماعی بسته شده است.
یکی از این شخصیت ها 'وجیه عباس' روزنامه نگار معروف طنزنویس عراقی و نماینده فعلی در پارلمان عراق است که به دلیل انتقاد مستمر از رژیم سعودی به ویژه سیاست های بن سلمان و پدرش، صفحه اش در شبکه های اجتماعی بسته شده است.
وجیه عباس در صفحه شخصی اش نوشته است که 'به امر شتر سعودی، صفحه شخصی ام در تویتر بسته شده است!'
عباس فعالیت خود را متوقف نکرده و یک صفحه جدید ایجاد کرده و یکی از تازه ترین نوشته هایش درباره مرگ خاشقچی که همانند همیشه با زبان نیشدار طنز همراه است گفته است: 'دوربین های بسته سعودی در دو حادثه نشان دادند که نابینا هستند، یکی حادثه قتل حاجی عراقی در حرم مکی در حج امسال و دیگری قتل خاشقچی در داخل کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه!'
یک حاجی عراقی امسال در حرم مکی به طرز ابهام آلودی از بالای پشت بام حرم مکی خود را به داخل حرم پرتاب کرد و جان باخت که رسانه ها و افراد مطلع عراقی گفتند حادثه قتل عمد بوده و به رغم درخواست عراق برای مشاهده نوارهای ضبط شده از دوربین های حرم مکی، اما سعودی ها مدعی شدند که دوربین های بسته در لحظه حادثه از کار افتاده بودند!
رژیم سعودی در قضیه مرگ جمال خاشقچی نیز مدعی شده است که دوربین های مدار بسته کنسولگریش در استانبول از کار افتاده و چیزی در این رابطه ضبط شده ندارند.
'وفیق السامرایی' کارشناس برجسته امنیتی و سیاسی عراق نیز در یادداشتی در صفحه شخصی خود با ارائه گزارشی کوتاه از جمال خاشقچی نوشته است که خاشقچی به خاطر قلم انتقادی که علیه رژیم بن سلمان داشت، به داخل کنسولگری عربستان در ترکیه کشانده شد و سپس یک تیم از یگان ویژه رژیم سعودی، او را به قتل رساند.
اما 'نجاح محمد علی' دیگر کارشناس معروف عراقی نوشته است: 'می ترسم آخر سر برای جمع کردن قضیه خاشقچی بگویند که قتل او به دستور بن سلمان نبوده بلکه گروه های خودسر مرتکب این جنایت شده اند.'
به رغم اینکه قضیه ناپدید شدن یا مرگ احتمال خاشقچی همچنان بخش قابل توجهی از فضای رسانه ای، شبکه های اجتماعی و افکار عمومی را در عراق به خود مشغول کرده اما دولت عراق تاکنون از ورود در این قضیه و اعلام نظر خودداری کرده است.
این قضیه فقط مختص دولت عراق نیست بلکه حتی رهبران سیاسی برجسته عراق نیز از اظهار نظر در این قضیه تا روشن شدن ابعاد آنها خودداری کرده اند.
خاورم *10*353*380*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي جمال خاشقچي عربستان سعودي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۵۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ایران در مسکو با همتایان سعودی و لبنانی خود رایزنی کرد

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با «عبدالرحمن بن سلیمان الاحمد» سفیر عربستان سعودی در مسکو، ملاقات و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: رایزنی سفیر جدید ایران در نیجر با وزیر امور خارجه


در این دیدار طرفین با اشاره به روابط رو به رشد بین تهران و ریاض، از توسعه و تعمیق روابط دوجانبه استقبال و آخرین تحولات منطقه‌ای به ویژه اوضاع دردناک مردم غزه ناشی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی را مورد بحث قرار داده و بر ضرورت همکاری جهان اسلام برای مقابله با اقدامات وحشیانه رژیم اسرائیل، تأکید کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه همچنین با «شوقی بونصر» سفیر جمهوری لبنان در مسکو، دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار طرفین در خصوص اوضاع داخلی لبنان و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله وضعیت اسفناک ناشی از اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در غزه و ضرورت اقدامات عملی در برابر این تجاوزات بحث و گفتگو کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224996 برچسب‌ها لبنان ایران غزه

دیگر خبرها

  • سفیر ایران در مسکو با همتایان سعودی و لبنانی خود رایزنی کرد
  • عراق صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  • بن سلمان، نخستین میهمان خارجی دولت جدید پاکستان
  • فیلم جنجالی از حجاب بازیگران زن عراقـی در خیابان‌هـای تهران | اینا هم جریمه می‌شوند؟
  • عراق باید از اهرم‌های فشار خود علیه ترکیه استفاده کند
  • عربستان در بحبوحه نسل‌ کشی در غزه به تل‌آویو نفت ارسال کرده است
  • پایگاه های گروهک های تروریستی نزدیک به مرزهای ایران را به دست گرفتیم
  • افشای پشت پرده مذاکرات خروج نظامیان آمریکا از عراق
  • عراق: پایگاه‌های گروه‌های مخالف ایران در کنترل نیروهای عراقی است
  • وزیر کشور عراق: پایگاه‌های گروه‌های مخالف ایران در کنترل نیروهای عراقی است