Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-25@04:22:56 GMT

تصویر پیکر قطعه قطعه شده جمال خاشقجی!

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۶۰۲۷

دقایقی قبل تصویری در فضای مجازی با عنوان پیکر جمال خاشقجی که قطعه قطعه شده در حال دست به دست شدن است. هنوز صحت یا کذب بودن این تصویر منتشر نشده است.


به گزارش شریان نیوز،تصویری در فضای مجازی با عنوان پیکر جمال خاشقجی که قطعه قطعه شده در حال دست به دست شدن است. هنوز صحت یا کذب بودن این تصویر منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پیکر جمال خاشقجی

 

*راز ناپدید شدن فعال رسانه سعودی چه بود؟ 

خاشقچی متولد سال ۱۹۵۸ در مدینه منوره که روزنامه نگاری را با کار در روزنامه سعودی گازت آغاز کرد، مدتی به عنوان مشاور رسانه ای شاهزاده ترکی الفیصل ( رییس سابق سازمان امنیت سعودی) هم فعالیت داشته است.

وی در دانشگاه ایالتی ایندیانا در آمریکا تحصیل کرده و از سپتامبر سال ۲۰۱۷ همزمان با آغاز سرکوب فعالان مدنی و سیاسی از عربستان خارج و در آمریکا به سر می برد. او یک ملی گرا محسوب می شود. خاشقچی در سال های ۱۹۸۹ تا ۹۰میلادی در شماری از هفته نامه ها و روزنامه های عربستان با تمرکز روی پوشش اخبار افغانستان، الجزایر، پاکستان، سودان و دیگر کشورهای خاورمیانه که از قضا با موفقیت هایی هم همراه بود ، کار کرد .

خاشقچی طی سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ میلادی به عنوان نایب رییس سردبیر روزنامه عرب نیوز انتخاب شد و در سال ۲۰۰۴ سردبیر روزنامه الوطن شد که البته ریاست او تنها ۵۲ روز به طول انجامید. نظرات و تحلیل های اصلاح طلبانه او با هدف آگاهی رسانی به مردم باعث شده بود، جزو روزنامه نگارهای شاخص عربستان محسوب شود.

وی در سال ۲۰۱۰ سردبیر شبکه خبری العرب شد که با هزینه ولید بن طلال میلیارد معروف سعودی که سال گذشته چند ماهی را در زندان بن سلمان گذراند، ایجاد شده بود . این شبکه در سال ۲۰۱۵ تنها یک روز فعالیت کرد و بسته شد. خاشقچی همزمان در این سالها به عنوان مفسر و تحلیلگر در شبکه های  ام.بی.سی ، بی.بی.سی و الجزیره فعالیت داشت.

خاشچقی یکی از کسانی بود که توانست با اسامه بن لادن رهبر شبکه تروریستی القاعده دیدار و مصاحبه های اختصاصی انجام دهد. او در سال ۲۰۰۷ برای دومین بار سردبیر رونامه الوطن شد، اما در سال ۲۰۱۰ بنا به دلایلی که اعلام نشد، استفعا داد . برخی گفتند که دلیل استعفای او انتشار مطلبی در مخالفت با سلفی گری بوده است .

خاشقچی، ستون‌نویس ثابت روزنامه سعودی الحیات بود که تا چند ماه پیش هم‌زمان در لندن‌، ریاض و بیروت چاپ می‌شد، اما چند ماهی است که انتشار کاغذی آن متوقف شده است. خاشقچی به دلیل انتقاد از سیاست‌های دولت فعلی عربستان از نوشتن در این روزنامه منع شد و مدتی بعد، راهی آمریکا و مقیم این کشور شد.

خاشقچی یک هفته قبل از ربوده شدن از سکوت کشورهای عربی در مقابل اهانت های مکرر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به آنها انتقاد کرد. وی در توئیتی نوشت: ترامپ هر از گاهی توئیت می کند که از کشورهای عربی حمایت می کند و ما عرب ها باید برای ادامه این دفاع، هزینه آن را بپردازیم، اما سوالی که به ذهنم می رسد، آن است که رئیس جمهوری آمریکا از ما در برابر چه کسی حمایت می کند. خاشقچی: بر این باورم ، بزرگ ترین خطری که کشورهای عربی و منابع نفتی آنها را تهدید می کند، خود ترامپ است، چرا که وی، عرب ها را تنها چاه نفت می بیندبر این باورم ، بزرگ ترین خطری که کشورهای عربی و منابع نفتی آنها را تهدید می کند، خود ترامپ است، چرا که وی، عرب ها را تنها چاه نفت می بیند. او تالیفاتی هم دارد که از جمله مهمترین آنها می توان روابط بحرانی عربستان بعد از ۱۱ سپتامبر ،  بهار عربی و اخوان المسلمین  و  اشغال بازار سعودی نام برد.

وی در آمریکا مورد توجه رسانه های غربی وعربی بود و با توجه به بروز مسایل حاد سیاسی در داخل عربستان، همواره از او خواسته می شد تا نظر خود را بیان کند. خاشقچی هم در سخنان و مواضعش دوگانه بود. گاهی انتقاد می کرد و بعضا هم از سیاست های سعودی ها ستایش به عمل می آورد. وی از جمله کسانی بود که از مبارزه با فساد در دولت حمایت می کرد و از قلیل افرادی که از بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی از جمله مصر حمایت و برکناری محمد مرسی را به چالش کشید.

 

*روز سه شنبه دوم اکتبر چه رخ داد؟

 

جمال خاشقچی که از وی به عنوان روزنامه نگار ملی گرا و مخالف بن سلمان نام برده می شود، سه شنبه گذشته زمانی که قصد داشت، ازدواج خود را در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ثبت کند، ناپدید شد.

وی به کنسولگری عربستان در استانبول رفت تا بتواند با خدیجه آرزو ازدواج کند و از نامزدش خواست که اگر بازنگشت با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تماس بگیرد. خدیجه تا یک بامداد منتظر ماند اما خبری نشد و به گفته وی مشاهده نکرده که وی ساختمان کنسولگری را ترک کرده باشد.

*ترکیه چه می گوید؟

 

مقامات ترکیه تاکید کرده اند که خاشقچی از داخل کنسولگری خارج نشده است. وزارت خارجه ترکیه ولید بن عبدالکریم الریجی سفیر ریاض در آنکارا را احضار کرد تا از وی جویا احوال خاشقچی شوند. به گفته شاهدان عینی کنسولگری عربستان روز چهارشنبه سوم اکتبر درها را به روی مراجعه کننده می بندد.

منابع امنیتی ترکیه امروز شنبه در اولین واکنش به ناپدیدشدن «جمال خاشقچی» نویسنده و منتقد عربستان در استانبول اعلام کردند: ۱۵ سعودی شامل چند مقام این کشور با ۲ هواپیما وارد ترکیه شدند و در ساعت حضور وی در کنسولگری به این مکان آمده و سپس به کشور خود بازگشته اند.

همچنین یک مقام ترکیه ای در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: «ارزیابی اولیه پلیس ترکیه این است که آقای خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. ما معتقدیم این قتل از قبل برنامه ریزی شده بود و بدن او نیز به خارج از کنسولگری منتقل شده است.»

از سوی دیگر نکته ای که خدیجه آرزو نامزد جمال خاشقچی به آن اشاره می کند این است که مقامات ترکیه در پنج ساعت اول از ناپدید شدن خاشقچی از موضوع بی خبرند و این زمان کافی به اعتقاد خدیجه آرزو برای ناپدید کردن یا انتقال جمال به خارج از کنسولگری است.

به اعتقاد ناظران امور؛ درواقع نگرانی کنونی این است که خاشقچی با خودرو دیپلماتیک از کنسولگری عربستان در استانبول خارج و به عربستان منتقل شده باشد و سرنوشت وی مشابه بسیاری از متفکرین و تحلیلگران سیاسی باشد که به محمد بن سلمان اهانت کرده اند.

توماس فریدمن نویسنده مشهور آمریکایی درباره جمال خاشقچی ضمن انتقاد از محمد بن سلمان می نویسد: «وی حاکم مستبد عصر است که به دموکراسی توجهی ندارد. اطراف وی را مشتی اوباش فرا گرفته که توصیه های بدی به وی می کنند».

از نگاه تحلیلگران؛ محمد بن سلمان با انتقادهایی که از خارج می شود میانه خوبی ندارد و علت تحرکات جدی ضد کانادا هنگامی که درباره اوضاع حقوق بشر در عربستان موضع گیری کرد، همین موضوع است.

برچسب هادیپلماتیککنسولگریعربستاناستانبولخاشقجی

منبع: شریان

کلیدواژه: دیپلماتیک کنسولگری عربستان استانبول خاشقجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۶۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ ماه حبس برای تهدید کننده کنسولگری ایران در پاریس

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ نیکولاس ک. فردی که در کنسولگری ایران در پاریس تهدید به انفجار کرده بود امروز از سوی دادگاه پاریس به علت اعمال خشونت آمیز و تهدید به مرگ به ۱۰ ماه حبس تعلیقی محکوم شد.
نیکولاس ک ۶۱ ساله یک تبعه ایرانی فرانسوی است که روز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ با بستن جلیقه انفجاری تقلبی وارد کنسولگری ایران در منطقه ۱۶ پاریس شد.
او پیش از این و در سال گذشته نیز تلاش به سوزاندن ساختمان کنسولگری ایران در پاریس کرده بود که ناموفق بود و از سوی دادگاه پاریس به دو سال منع ورود به منطقه ۱۶ و کنسولگری ایران شده بود.
دادگاه پاریس به عنوان یک حکم تکمیلی این فرد را ملزم به مراقبت و ممنوعیت حمل سلاح از سوی پلیس و ممنوعیت تردد در منطقه ۱۶ پاریس (محل سفارت و کنسولگری ایران) محکوم کرد.

دیگر خبرها

  • تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه سفر رئیس جمهور آلمان به ترکیه
  • موسیالا: بی‌صبرانه منتظر بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ در برنابئوی افسانه‌ای هستم
  • سیل در روستای ده‌جمال بهاباد
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • واکنش وزارت خارجه عربستان به گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر غزه
  • تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر
  • ۱۰ ماه حبس برای تهدید کننده کنسولگری ایران در پاریس
  • بلاک شات دیدنی لبران جیمز مقابل جمال موری در دیدار دنور ناگتس و لس آنجلس لیکرز / فیلم
  • قصیده بهاریه سعدی، جمال‌ستایی شیخ اجل
  • سپاه پاسداران