Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-06@20:56:52 GMT

سفر به آسمان با افلاک نمای نیشابور

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۶۱۴۰

سفر به آسمان با افلاک نمای نیشابور

گردشگری > ایرانگردی - اگر به نجوم و ستاره شناسی علاقه مند هستید این مقاله برای شما تهیه شده است. مجتمع اخترشناسی و افلاک نمای خیام یکی از بزرگترین طرح های علمی در ایران است که یکی از مراکز پژوهشی در زمینه نجوم است.

افلاک نما (پلانتاریم) سقفی گنبدی شکل است که نمادی از آسمان تلقی می‌شود و فضای زیر آن سالنی است با صندلی‌های چیده شده که تماشاگران در زاویه ای مناسب در آن قرار گرفته اند و در تاریکی کامل، چشم به زیر گنبد می‌دوزند و شبیه سازی شده‌ی حرکت واقعی اجرام آسمانی، ستاره‌ها و سیاره‌ها را نظاره گرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروژه افلاک نمای خیام، که با خوش ذوقی در نزدیکی آرامگاه حکیم عمر خیام از سرآمدان علوم ریاضی و نجوم است، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های علمی کشور است که ساخت آن در سال ۱۳۷۷ آغاز شد، اما دچار کندی فعالیت و در مقطعی دچار توقف کامل شد. اکنون دو دهه از آغاز ساخت آن می‌گذرد، اما هنوز آماده‌ی بهره برداری نیست. افلاک نمای خیام بزرگترین افلاک نمای خاورمیانه عنوان شده است.

مجتمع فرهنگی افلاک نمای خیام با زیربنای ۲ هزار و ۸۸۹ متر مربع شامل ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع سقف محصور، ۳۷ متر مربع رواق کناری، ۵۲ متر مربع کنسول و پیشامدگی ساختمان و سردر ورودی است که در سه طبقه احداث شده‌است.

این پروژه از سال ۱۳۷۹ به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان واگذار گردیده است که تاکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است. گفته می شود طرح افلاک نمای نیشابور در دی ماه امسال به بهره برداری کامل می رسد.

در آذرماه ۷۷ دکتر مولر (رئیس اخترشناسی زایس آلمان) در نامه‌ای به فرماندار نیشابور درباره همکاری با احداث این مجتمع نوشت که

«رسوم خود را حفظ کنید و پیشرفت بزرگ و بسزایی که لیاقت آن را دارید آغاز نمایید.»

منبع : لست سكند

2121

کلید واژه‌ها : ایرانگردی - عطار نیشابوری - نجوم - سفر - عمر خیام نیشابوری -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایرانگردی عطار نیشابوری نجوم سفر عمر خیام نیشابوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۶۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل عجیب و غریب تعطیلی یک تالار در خرم‌آباد

به گزارش خبرآنلاین ،به دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان لرستان تالار افلاک خرم‌آباد به دلیل تیراندازی‌های غیر مجاز در مراسمات عروسی پلمپ شد.

فارس در خبری نوشت:علی حسنوند ظهر امروز در حاشیه پلمپ تالار افلاک این شهرستان بیان داشت: باتوجه به گزارش مدیر فرودگاه خرم آباد ورییس پلیس اطلاعات و امنیت فرماندهی انتظامی لرستان مبنی براینکه تالار مذکور درنزدیکی فرودگاه خرم آباد قرار دارد و تیراندازی‌های صورت گرفته در داخل تالار باعث اخلال امنیتی در روند پروازهای این فرودگاه شده و بعضا لغو تعدادی از پروازهای این فرودگاه را به همراه داشته، موضوع مذکور در دستور کار دادستانی قرارگرفته، که علیرغم تذکرات داده شده به مدیر تالار مذکور، و اخذ تعهد از ایشان، متاسفانه نامبرده توجهی به تذکرات داده شده نداشته، که نهایتا دستور پلمپ تالار افلاک صادر گردید.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902763

دیگر خبرها

  • پوشش کامل فیبرنوری استان قم تا یک هفته آینده انجام می‌شود
  • پوشش کامل فیبر نوری قم ظرف یک هفته آینده انجام می‌شود
  • ببینید | برگزاری روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری در دبی
  • یک کشف علمی از جنس اشعار «خیام»؛ فسیل انسان در حمّام خانۀ شما! (+عکس)
  • احداث ۴۲ هزار متر مربع فضای آموزشی در ایلام
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • اوهام حشاشین مصری از خیام
  • دلیل علاقه دانش آموزان به نجوم چیست؟ + فیلم
  • دلیل عجیب و غریب تعطیلی یک تالار در خرم‌آباد
  • تالار افلاک خرم‌آباد به دلیل تیراندازی‌های غیرمجاز در عروسی‌ها پلمپ شد