Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ روزنامه الاخبار مدعی شده یک منبع آگاه که به اخیرا به واشنگتن سفر کرده و با برخی از اعضای گروه مسئول پرونده ایران در دولت ترامپ دیدار کرده است گفته است: این گروه چشم‌انداز کلی استراتژی خود در برابر ایران را از استراتژی رونالد ریگان در برابر شوروی وام گرفته است.   مهدی مطهرنیا، آینده پژوه و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در همین باره می‌گوید: آمریکا در دوران تاسیس و تثبیت یعنی قرن نوزدهم میلادی، دکترین‌های خداحافظی واشنگتن، دکترین انزواطلبی مونروئه، سرنوشت محتوم و سپس در‌های باز ویلیام اپلمن که در سال ۱۹۵۹ خود را در تراژدی دیپلماسی آمریکا نشان داد و موجب شد آمریکا بتواند دوران تاسیس و تثبیت را پشت سر بگذارد و وارد دوران تسری و توسعه قدرت اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکترین آمریکا در برابر شوروی چه بود؟   این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: در قرن بیستم میلادی ایالات متحده آمریکا نخست با متوازن کننده در‌های باز، پس از آن با متوازن کننده ماوراء بحار و سپس با تحدید نفوذ وارد عمل شد. دکترین تحدید نفوذ که در اواخر جنگ جهانی دوم بر اساس استمرار دکترین امنیتی متوازن کننده ماوراء بحار شکل گرفته بود. این دکترین هدف خود را محدودسازی نفوذ ژاپن در آسیا و آلمان در اروپا قرار می‌داد. اما بعد از جنگ جهانی دوم با روی کار آمدن قدرت برتر شوروی در شرق، با داشتن سلاح‌های هسته‌ای کمتر از نیم دهه بعد از حمله آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی تهدید نخست متوجه داکترینی شد که تحت عنوان داکترین آزادسازی توسط برنهایم در دهه ۱۹۶۰ در آمریکا مطرح شد.   برنهایم معتقد بود ایالات متحده آمریکا اگر می‌خواهد امنیت را در جهان گسترش دهد و قدرت ایالات متحده آمریکا به یک امنیت هژمونیک مبدل شود نخست باید مسکو را باید فروبپاشاند؛ لذا برای فروپاشاندن مسکو داکترین آزادسازی با سه لبه مسجل و معین به هم چسبید.   مطهرنیا می‌گوید: دکترین امپراتوری شیطانی نشان داد مسکو یک امپراتوری شیطانی و در پی ایجاد یک حکومت مارکسیستی با هویت فاشیستی در جهان است. آمریکا این را در برابر جهانیان قرار داد و مسکو را از این جهت تضعیف کرد. بعد به خاطر اینکه بتواند از نظر عملیاتی در درون شوروی وقت نفوذ کند لبه دیگر دکترین را فعال کرد که لبه حقوق بشر بود.   این موضوع موجب روی کار آمدن جیمی کارتر نیز شد. لبه سوم نیز برخورد نظامی بود که موجب روی کار آمدن ریگان شد. دونالد ریگان با «جنگ ستارگان» خود این سه لبه را کامل کرد و موجب فروریزش مسکو شد. ترامپ دنبال فروریزش تهران است این آینده پژوه در پایان می‌گوید: همین معنا در ارتباط با ایران توسط بوش پسر با محور شرارت خواندن تهران، اوباما با ایجاد فضای برخورد دموکراتیک با ایران و در مقابل نشان دادن عدم استقبال تهران از این برخورد به دوران ترامپ راه می‌برد.   ترامپ در پی آن است که با دکترین محدودسازی همکاری با ایران و محاصره منطقه‌ای تهران زمینه‌های ایجاد یک فضای مثبت در تلاقی طغیان‌های درونی با فشار‌های بیرونی علیه تهران را به وجود بیاورد که نه به تغییر رفتار یا تغییر رژیم بلکه به فروریزش تهران منجر شود. من بر این باورم که ایالات متحده آمریکا در چارچوب همین معنا در پی بازآفرینی همان دکترین در برابر ایران است.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 مهدي مطهرنيا استراتژي آمريكا عليه ايران بوش پسر ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۶۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لک لک‌های سفید دیگر برای تهرانی‌ها خوشبختی نمی‌آورند؟ چرا لک لک‌ها از تهران رفتند؟ (فیلم)

عصر ایران _ لک لک‌های سفید هر سال بهار میهمان بسیاری از شهرهای ایران هستند. مردم آنها را خوش‌یمن می‌دانند، به طوری که در بعضی جاها خودشان شرایط را برای حضور این پرنده‌ها فراهم می‌کنند.

گزارش را اینجا ببینید

لک لک‌ها به کردستان، آذربایجان شرقی، زنجان، خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد مهاجرت می‌کنند. جنوب تهران هم زمانی میزبان لک لک‌ها بود اما مدت‌ها است این پرنده در تهران دیده نمی‌شود. مناره‌های حضرت عبدالعظیم و بیمارستان فیروزآبادی شهر ری محل لانه‌سازی این پرنده‌ها بود. نبود غذا، خراب شدن لانه‌ها و محیط ناامن آنها را از تهران فراری داد. این گزارش را در این باره ببینید. 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ندای مواضع ضدونقیض از درون کاخ‌سفید؛ اسرائیل می‌تواند آمریکا را وسط تنش با ایران بیاندازد؟
  • تلاش آمریکا و متحدانش برای ارزیابی تحریم‌ها علیه کره شمالی
  • تببین پاسخ تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی در میزگرد اعضای شانگهای
  • دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند
  • اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل
  • هیچ دولتی در کاخ سفید قادر به بستن شیر نفت ایران نیست
  • نشریه بریتانیایی: اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید
  • واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است
  • لک لک‌های سفید دیگر برای تهرانی‌ها خوشبختی نمی‌آورند؟ چرا لک لک‌ها از تهران رفتند؟ (فیلم)