Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@20:16:56 GMT

نفس تالاب میانگران ایذه به شماره افتاد

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۷۶۵۳۹

نفس تالاب میانگران ایذه به شماره افتاد

اهواز-ایرنا- عوامل انسانی و طبیعی تهدید کننده دست بدست هم داده تا تالاب میانگران در شهرستان ایذه را در معرض خطر جدی قرار داده و نفس آن را به شماره اندازند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، میانگران و بندون دو تالاب شهرستان ایذه هستند که در سالیان نه ‌چندان دور، علاوه بر ایفای نقش به عنوان زیستگاهی مناسب برای حیوانات، آبزیان و پرندگان مهاجر، قابلیت قایقرانی و ماهیگیری را برای ساکنین منطقه مهیا می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سالیان اخیر خشکسالی‌های مداوم در کنار اقدامات انسانی غیرکارشناسی سبب شده که تالاب بندون رمقی نداشته باشد، در حوالی این تالاب چندین روستا وجود دارد که یکی از دلایل وجود آنها، همین تالاب بندون بوده است.
تالاب میانگران نیز در سالیان اخیر شاهد همه گونه‌ بدرفتاری و بی مهری بوده، آتش ‌سوزی‌های عمدی در اطراف این موهبت الهی به طمع تصرف زمین‌های آن، مانند کشتن مادر برای طمع فروش اعضای بدن وی زجردهنده و غیرقابل باور است اما عده‌ای معلوم الحال همچنان به آتش زدن منابع طبیعی ومراتع حاشیه این تالاب مشغولند.
یک فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تالاب بندون ایذه با وسعت بیش از یک‌هزار و 200 هکتار در چند سال پیش طی یک تصمیم غیرکارشناسی، نادرست و بی‌سابقه در تاریخ مدیریت تالاب‌های ایران به اداره‌کل راه و شهرسازی یا مسکن سابق واگذار شد، تالابی که باید تحت مالکیت اداره‌کل منابع طبیعی و تحت مدیریت و حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست باشد، اینگونه و با یک تصمیم نادرست به مخاطره افتاد.

هژیر کیانی ادامه داد: شرایطی برای این تالاب پیش آمد که در حال حاضر تنها بیش از 100 فقره تجاوز به حریم این تالاب انجام شده است که نتیجه مصوبه نادرست شورای اداری آن زمان بود، این تالاب اکنون به دلیل خشکسالی در وضعیت نابسامانی است اما در سال‌هایی که بارش‌ها به روال نرمال برمی گردند ، قطعا هر نوع ساخت و سازی که در حریم و اراضی این تالاب انجام شده است، به زیر آب خواهد رفت.

این فعال محیط زیست با اشاره به حفر چاه‌های غیرکارشناسی توسط سازمان آب و برق و شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی ایذه در حریم و اراضی تالاب بندون عنوان کرد: تالاب میانگران نیز وضعیت خوبی ندارد و تمام فاضلاب‌ها و پسماند شهری ایذه وارد آن می‌شود که وضعیت خطرناکی را رقم زده است، جوامع محلی و تالاب‌های میانگران و بندون یک اکوسیستم واحد و مشترک را تشکیل می‌دهند که با توجه به اینکه این دو تالاب به دلیل تصمیم‌های نادرست و سوءمدیریت‌ها به کانون‌های ریزگرد تبدیل شده‌اند، بروز هرگونه مورد مخاطره آمیز مانند بیماری در این جوامع با توجه به همجواری این تالاب‌ها با شهر ایذه می‌تواند سریعا وارد شهر شود و به شهروندان سرایت کند.

کیانی با بیان اینکه کانون‌های ریزگرد تالاب‌های بندون و میانگران مستعد توسعه هستند عنوان کرد: نبود دستگاه سنجش ذرات معلق در ایذه موجب می‌شود در زمان وقوع پدیده گرد و خاک چه با منشاء خارجی و چه با منشاء داخلی و حتی با منشاء کانون‌های گرد و غبار در ایذه، نتوانیم غلظت گرد و غبار را در این منطقه اندازه‌گیری کنیم.
وی ادامه داد: بارها شاهد گرد و غبار شدیدی در ایذه بودیم اما دانش‌آموزان در آن وضعیت به مدرسه رفتند و کسی هم حرفی نزد، بنابراین انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست استان خوزستان، در نامه‌ای خطاب به استاندار خوزستان تهیه دستگاه سنجش ذرات معلق برای ایذه و سایر شهرهای فاقد این دستگاه را درخواست کرد.
رئیس انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان افزود: همچنین در این نامه خواستار تأمین حق‌آبه تالاب‌های بندون و میانگران از رودخانه کارون شدیم و درخواست دادیم که طرح مهار ریزگردها که هم‌اکنون در عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز در حال اجرا است، در کانون‌های ریزگرد ایذه نیز اجرا شود. به طور کلی معتقدیم اینگونه طرح‌ها فقط نباید شامل شوره‌زارها شود و باید در سایر کانون‌ها و دشت‌هایی که محل خیزش گرد و خاک هستند نیز طرح‌های مقابله با ریزگردها را اجرا کنیم.

**تالاب میانگران باید در اولویت طرح انتقال آب قرار بگیرد
عباس سلطانی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ضمن بحرانی دانستن وضعیت تالاب میانگران گفت: متأسفانه تالاب میانگران که به عنوان پناهگاه حیات وحش محسوب می‌شود در سال‌های اخیر با اقدامات غیرکارشناسی و خشکسالی رو به نابودی رفته است.
وی افزود: میانگران به عنوان یک تالاب دائمی شناخته میشد اما در چندسال اخیر با کاهش ریزش‌های جوی و افزایش حفر چاه در اطراف آن به یک تالاب فصلی مبدل شده است، در شش ماهه اول سال به جز فاضلاب و پسماند آب‌های روان شهری چیزی در تالاب مشاهده نمی‌شود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه با تأکید بر تأمین حق‌آبه تالاب میانگران در طرح بزرگ انتقال آب به شهرهای شمال خوزستان اظهار کرد: تأمین حق‌آبه تالاب میانگران باید در اولویت این طرح قرار بگیرد زیرا هم از نظر اقتصادی و هم از نظر محیط زیستی این کار اهمیت دارد، اگر اکنون فکری به حال این تالاب و تالاب بندون نکنیم، چند سال دیگر حسرت این را خواهیم خورد که چرا این معضل را حل نکردیم زیرا هرچه زمان بگذرد این وضعیت نابسامان‌تر و حل آن دشوارتر خواهد شد، طبق مصوبه وزارت نیرو، این وزارت ملکف به تأمین حق‌آبه تالاب‌ها شده است و ما نیز در نامه‌های جداگانه این درخواست را به این وزارت و سازمان آب و برق خوزستان دادیم.
وی افزود: علاوه بر تأمین حق‌آبه، باید برای زنده نگه داشتن تالاب‌های میانگران ، حفر چاه‌های غیرمجاز متوقف شود زیرا دلیل اصلی نابودی تالاب بندون همین حفاری چاه‌ها بوده است و این موضوع نباید در میانگران تکرار شود هرچند چندین چاه در اطراف آن حفر شده است.
سلطانی تأکید کرد: باید جلوی ریختن فاضلاب و پسماندهای شهری به تالاب میانگران گرفته شود و راه‌حل این مشکل نیز افتتاح تصفیه خانه است، اگر مشکلات این تالاب مرتفع شود، علاوه بر کمک به محیط زیست می‌توان از آن برای جذب گردشگر و پرورش ماهی استفاده کرد، کما اینکه در سال‌های نچندان دور در این تالاب آبزیانی مانند ماهی می‌زیستند اما باتوجه به خشک شدن تالاب در 6 ماهه نخست سال عملا امکان رشد آبزیان گرفته شده است که این مشکل نیز با تأمین حق‌آبه تالاب در همان برهه از سال حل خواهد شد زیرا در فصل‌های پاییز و زمستان این تالاب با ریزش‌های جوی کمی از حالت کرختی کنونی خارج می‌شود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه گفت: یکی دیگر از مشکلات تالاب میانگران، مشخص نبودن تکلیف اراضی تالاب است که کمیته رفع تداخلات باید این موضوع را بررسی و جواب کسانی که ادعای مشاع بودن زمین‌های تالاب با زمین‌های خود را دارند بدهد.
وی از تعمدی بودن آتش‌سوزی‌های سریالی تالاب میانگران خبر داد و تصریح کرد: با توجه به وسعت تالاب، یک چوب کبریت می‌تواند چند هکتار آن را طعمه حریق کند و این درحالی است که این افراد متخلف سریعا از محل حادثه دور می‌شوند، سال گذشته یک نفر را در این زمینه دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کردیم.
وی از افتتاح پاسگاه محیط بانی میانگران در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این پاسگاه که یک پروژه ملی قلمداد می‌شود، نظارت ما روی تالاب افزایش خواهد یافت و تا حدودی جلوی این آتش سوزی ها گرفته خواهد شد.
سلطانی درباره تبدیل تالاب های ایذه به منشا گرد و خاک گفت: اگر حق‌آبه این تالاب‌ها داده شود این مشکل نیز حل می‌شود چون با توجه به آتش‌سوزی های مداوم، پوشش گیاهی این منطقه تا حدود زیادی از بین رفته است و زمینه را برای فرسایش خاک فراهم می‌کند و در صورت وزش باد باعث بروز پدیده گرد و خاک محلی خواهد شد.
وی در پایان گفت: دستگاه سنجش ذرات معلق نیز برای شهرستان خریداری شده و به زودی نصب خواهد شد.
تالاب میانگران که در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش میانگران به تائید سازمان محیط زیست کشور رسید، یکی از تالاب های مطرح کشور است که در شمال غربی استان خوزستان در شهر باستانی ایذه قرار دارد و با مساحتی متغیر اما در حدود ۲۴۰۰ هکتار در جنوب غربی کوهپایه زاگرس در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر ایذه واقع شده است.
پوشش گیاهی تالاب عبارت از نی از تیره لوئی و تیره ‪ ،polygonacea‬گیاهان مرتعی از خانواده گرامینه، بقولات خارشتر و گیاهان خانواده لگومینوز مانند انواع یونجه یک ساله و شنبلیله‌ است.
از مهم‌ترین گونه‌های جانوری در تالاب میانگران می‌توان طنجه، آنقوت، اردک نوک‌پهن، سرسبز، خوتکا، فلامینگو، گاو چرانک، لک لک سفید، لک لک سیاه، باکلان و حواصیل خاکستری نام برد.
اردک مرمری، اردک سرسفید و غازپیشانی سفید کوچک نیز از جمله پرندگان کمیاب موجود در این تالاب هستند. این تالاب همه ساله در فصل مهاجرت پرندگان پذیرای گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است.
تالاب میانگران در جنوب غربی کوهپایه زاگرس و در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر ایذه در شمال شرق خوزستان واقع شده است.
تالاب بندون در ۳ کیلومتری شمال شرق ایذه قرار دارد، بندون که به عنوان یک تالاب فصلی به شمار می‌رود.
۱۳۱۲ هکتار از عرصه تالاب بندون در سال ۸۳ از منابع طبیعی به راه و شهرسازی واگذار شد اما در چند سال اخیر به کانون گرد و غبار تبدیل شده،‌ به طوری که با وزش هر باد نسبتاً شدید بلافاصله گرد و خاک از عرصه این تالاب برمی‌خیزد و شهرستان را درگیر می‌کند.

9434/6002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي عباس سلطاني تالاب ميانگران محيط زيست ايذه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۶۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها

احد جلیلیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با ابراز خرسندی از وضعیت مناسب تالاب هشیلان با توجه به بارش‌ها، گفت : این تالاب با دارابودن ۱۰۲ جزیره به وسعت ۴۵۰ هکتار در بحث مطالعات زیستی و اکولوژیکی و ذخیره آب بسیار اهمیت دارد. این تالاب زیستگاه خزندگان، پستانداران، پرندگان مهاجر و بومی منطقه است.

وی با اشاره به وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها، گفت: با توجه به بارش‌ها وضعیت سایت‌ها خوب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به ۲۵۰ هزار هکتار مناطق تحت مدیریت، گفت: ۱۸ اکیپ در راستای گشت مستمر از مناطق تحت مدیریت به‌صورت شبانه‌روزی فعال هستند که از گردشگران انتظار همیاری با طبیعت را داریم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تالاب زیبای ایران پس از ۳ سال دوباره زنده شد /عکس‌ها
  • وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها
  • تالاب زیبای ایران پس از ۳ سال دوباره زنده شد | تصاویر
  • پهنه آبی تالاب‌های چالدران افزایش یافت
  • افزایش پهنه آبی تالاب های چالدران
  • اجرای سند الگوی کشت در حوزه‌های تالابی کشور
  • شروع به کار دستگاه دروگر سنبل آبی در تالاب انزلی
  • تشکیل کارگروه ملی احیاء و ساماندهی دریاچه نمک 
  • ورود بیش از ۳۰۰ فلامینگو به تالاب بین المللی گاوخونی
  • میهمانی ۳۰۰فلامینگو در گاوخونی/ نخستین کلونی‌های جوجه‌آوری ثبت شد