Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکاراـ ایرناـ روزنامه ینی شفق ترکیه با استناد به منابعی از وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که بازرسی فنی ماموران امنیتی ترک از ساختمان سرکنسولگری عربستان در استانبول به منظور تعیین سرنوشت جمال خاشقچی بعد از ظهر امروز انجام می شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه ینی شفق با انتشار خبری فوری اعلام کرد که بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع موثق مرتبط با وزارت خارجه ترکیه، در راستای روشن شدن وضعیت و سرنوشت جمال خاشقچی روزنامه نگار مشهور سعودی، بعد از ظهر امروز عملیات بازرسی فنی از ساختمان سرکنسولگری عربستان در استانبول توسط ماموران امنیتی ترکیه انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنا به اعلام این رسانه، هم اکنون تیم پلیسی عربستانی در مدیریت پلیس استانبول حضور دارند تا به محل کنسولگری رفته و همراه گروه تخصصی پلیس ترکیه کار خود را آغاز کنند.
مقامات دولت ترکیه چهار روز پیش خواستار صدور مجوز برای بازرسی فنی پلیسی همراه با امکان حفاری در محل های مشکوک را به دولت عربستان ارائه دادند ولی رسانه ها تا دیروز اعلام کردند که این درخواست رد شده است.
بررسی های قضایی و پلیسی ترکیه برای مشخص شدن سرنوشت جمال خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در ساختمان کنسولگری عربستان سعودی همچنان ادامه دارد و پلیس ترکیه در صدد است تا امکان قتل و دفن او در محوطه ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول را بررسی کند.
یکی از فرضیه ها درباره سرنوشت جمال خاشقچی این است که با توجه به تردد چندین خودرو دیپلماتیک بین اقامتگاه سرکنسول و ساختمان کنسولگری در روز ناپدید شدن او، این روزنامه نگار در یکی از این ساختمان ها به قتل رسیده و در همان محل دفن شده است.
پلیس ترکیه در صدد است تا علاوه بر بررسی احتمال قتل و دفن، با استفاده از آثار احتمالی باقیمانده در ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول، از طریق بررسی دی.ان.آ سرنوشت خاشقچی را مشخص کند.
دولت ترکیه همچنین برای بررسی موضوع ناپدید شدن جمال خاشقچی درخواست تشکیل گروه کاری مشترک را داده بود که چهار روز پیش دو تیم از عربستان سعودی به شهر آنکارا و استانبول سفر کرده و با مقامات محلی ترک دیدار کردند.
روزنامه ینی شفق ترکیه دیروز نوشت: تمام ابهامات درباره سرنوشت خاشقچی در دو ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول در 300 متری همین ساختمان نهفته است ولی هنوز بازرسان فنی پلیس ترکیه نتوانسته اند این دو ساختمان را به صورت فنی بازرسی کنند.
این رسانه ترک در آخرین گزارش های جامع خود درباره سرنوشت خاشقچی نوشت: خاشقجی وارد دفتر کنسول شده و پس از آن دو نفر از گروه ترور پشت سر او وارد دفتر شده و او را مورد ضرب و جرح قرار داده و به اتاقی دیگر برده اند.
به نوشته روزنامه ینی شفق، خاشقجی سعی کرده که از خودش دفاع کند، اما گروه ترور به ضرب و جرح او ادامه داده و سپس او را بیهوش کرده و پس از آن بدن او را در اتاق سوم در کنسولگری با اره قطعه قطعه کرده اند.
این روزنامه همچنین مدعی شده است که نیرو‌های امنیتی ترکیه معتقدند بخشی از جسد خاشقچی در باغچه کنسولگری دفن شده است و به همین علت تقاضای بازرسی فنی و اجازه حفاری را به دولت عربستان ارائه داده اند.
برخی منابع رسانه ای غیرترک با تایید وجود چنین سندی، اعلام کردند که این سند صوتی از طریق شنود توسط دستگاه امنیتی و اطلاعاتی ترکیه به دست آمده و دولت آنکارا برای جلوگیری از تبعات شنود غیرقانونی، از علنی کردن آن خودداری می کند.
روزنامه صباح ترکیه نیز با اشاره به ضبط صدا و اتفاقات رخ داده برای این روزنامه نگار ناپدید شده در ساعت هوشمند اپل وی نوشت: صداهای ضبط شده، احتمال مرگ او را بیشتر کرده است.
روزنامه صباح همچنین اعلام کرد که خاشقچی پیش از ورود به کنسولگری ساعت اپل خود را روشن کرده و در حالت ضبط گذاشته و تلفن همراه آیفون وی نیز در دست نامزدش که در مقابل کنسولگری منتظر او بوده، قرار داشته و همه صداهای ساعات اولیه ناپدید شدن او ضبط شده و صدای ضبط شده به اپلیکیشن سرویس ذخیره اطلاعات اپل منتقل شده و در دسترس پلیس و سازمان امنیت ترکیه قرار دارد.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.
به رغم تلاش قضایی، اطلاعاتی و پلیسی دولت ترکیه و ادعای بدون سند رسانه های خبری به نقل از منابع ناشناس، هنوز وضعیت خاشقچی نامشخص است.
دولت ترکیه که بررسی وضعیت او را در اولویت کاری قرار داده، نتیجه آخرین بررسی های خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است و مقامات این کشور روش محتاطانه ای را در اظهار نظر در باره وضعیت خاشقچی در پیش گرفته اند.
هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیررسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می دهد که او از ساختمان کنسولگری خارج نشده است.
رسانه های ترکیه، قتل در ساختمان کنسولگری، ربایش و قتل در محلی دیگر و نیز ربایش و زنده بودن خاشقچی را سه گزینه محتمل در مورد او اعلام می کنند.
همزمان با تلاش عوامل پلیسی، هفته پیش دادستانی کل استانبول تحقیقات قضایی را درباره پرونده خاشقچی را آغاز کرد و به رغم تلاش قضایی، اطلاعاتی و پلیسی دولت ترکیه و ادعای بدون سند رسانه های خبری به نقل از منابع ناشناس، هنوز وضعیت خاشقچی نامشخص است.
ترامپ رییس جمهوری آمریکا درباره ناپدید شدن خاشقچی در استانبول چهار روز پیش مدعی شد که ماموران و بازپرس های آمریکایی در این باره با ترکیه همکاری می کنند، ولی رسانه های ترکیه به نقل از یک مقام دولت آنکارا این ادعای ترامپ را دروغ خواندند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز چهار روز پیش بار دیگر با تاکید بر ضرورت تعیین سرنوشت خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول گفت: همه ابعاد حادثه ناپدید شدن خاشقچی را بررسی کرده ایم چرا این رویداد در کشور ما رخ داده و هرگز در خصوص وضعیت این روزنامه نگار عربستانی سکوت نخواهیم کرد.
وی افزود: بلافاصله پس از شنیدن خبر ناپدید شدن خاشقچی، به وزارت خارجه، وزارت دادگستری و سازمان اطلاعات دستورات لازم برای پیگیری این حادثه را دادم، به طوری که همه اقدامات ضروری از جمله ورود و خروج ها به ترکیه توسط ماموران امنیت و اطلاعات تحت کنترل شدید قرار گرفت و همچنان تا روشن شدن وضعیت این روزنامه نگار عربستانی، عملیات امنیتی و اطلاعاتی ما ادامه دارد.
رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: ساختمان کنسولگری عربستان مورد بازرسی ماموران امنیتی ـ اطلاعاتی ما قرار گرفت و با قاطعیت اعلام می کنم که تلاش عوامل پیگیر این حادثه از جمله مقامات وزارت خارجه، وزارت دادگستری و مقامات اطلاعاتی همچنان ادامه دارد و اکنون نمی توانم بر اساس اطلاعات و احتمالات دریافتی، ارزیابی خاصی را بیان کنم اما در خصوص وضعیت خاشقچی نگرانی هایی داریم.
پلیس ترکیه تصاویر و ویدئوی ورود و ترددهای مشکوک 15 دیپلمات سعودی به استانبول را که به ادعای رسانه‌های ترکیه تیم ترور خاشقچی بودند، منتشر کرد.
همچنین رسانه های ترکیه اسامی 15 تبعه عربستان را که در پرونده ناپدید شدن خاشقچی روزنامه نگار عربستانی متهم هستند، منتشر کردند.
رسانه های خبری ترکیه الطبیقی و البستانی دو نفر از این افراد را ماموران رده بالای امنیتی و از نزدیکان بن سلمان عنوان کرده اند.
خاشقچی روزنامه نگار مشهور عربستانی که از اعضای انجمن رسانه های ترک ـ عرب بوده است، از 13 روز پیش و از زمان مراجعه به ساختمان سرکنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شد.
برخی منابع غیررسمی خبری مدعی قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان شده اند.
بر اساس شایعه منتشر شده، خاشقچی توسط 15 ماموری که در روز و ساعت حضور او در کنسولگری، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسیده است و قاتلان نیز به کشور خود باز گشته اند.
خاشقچی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد کرده بود.
خاورم/1905**1144

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تركيه عربستان كنسولگري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۶۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان حادثه امنیتی در کنسولگری ایران در پاریس/ بازداشت عامل حادثه

به گزارش خبرگزاری مهر، منابع موثق گزارش دادند که پلیس فرانسه و نیروهای امنیتی این کشور با ورود به ساختمان کنسولگری ایران در پاریس، فرد مهاجم را بازداشت کرده‌اند.

بنابراین گزارش، تلاش برای بازداشت افرادی که احتمالاً مرتبط به این فرد مهاجم بوده‌اند.

ساعتی پیش یک خبرگزاری غربی از حادثه امنیتی در ساختمان کنسولگری ایران در پایتخت فرانسه خبر داد.

رویترز در این باره گزارش داده بود که پلیس فرانسه روز جمعه مقابل ساختمان کنسولگری ایران در پاریس را که در اطراف آن مردی تهدید به منفجر کردن خود کرد، محاصره کرده است.

پلیس اعلام کرد که در صحنه حضور دارند و از مردم خواسته است از نزدیک شدن به صحنه حادثه خودداری کنند.

کد خبر 6082686 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • کماندوها در اطراف کنسول گری ایران در پاریس
  • حزئیات تعرض به کنسولگری ایران در پاریس
  • پایان حادثه امنیتی در کنسولگری ایران در پاریس +فیلم
  • حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس
  • پایان حادثه امنیتی در کنسولگری ایران در پاریس/ بازداشت عامل حادثه
  • طرز تهیه انواع کباب‌ در خیابان‌های استانبول ترکیه (فیلم)
  • تهدید مسلحانه علیه کنسولگری ایران در پاریس | محاصره ساختمان دیپلماتیک توسط پلیس + فیلم
  • ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود
  • پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد
  • بازداشت ۱۰ مظنون داعشی دیگر در ترکیه