Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است که با گذشت ۱۱ سال از عمر بورس کالا در ایران و مروری بر نتایج اقدامات این بورس در بازار کالای کشور، می‌توان سهم مهمی از توسعه صنایع کشور در بخش فولاد و پتروشیمی را به اصلاحات این بورس در فروش شرکت‌ها و واقعی شدن قیمت‌ها نسبت داد.

على اسلامى بیدگلی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان گفت: از ابتدایی‌ترین مزیت‌های بورس کالا در جریان معاملات کالا‌ها می‌توان به کاهش ریسک معاملات به ویژه در زمینه تسویه وجوه و استانداردسازى و کیفیت کالا‌ها نام برد که این امر پیش از راه اندازی بورس از دغدغه‌های مهم معامله گران کالایی به شمار می‌رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه بیان کرد: واقعی شدن قیمت‌ها در تقابل عرضه و تقاضا، رونق کسب و کار، فراهم شدن زمینه رشد تولید، کاهش رانت و ایجاد شفافیت را نیز مى توان به عنوان دیگر مزایاى بورس کالا در اقتصاد نام برد.

اسلامى بیدگلی به نقش بورس در بهبود فضاى معاملاتى صنایع فولاد و پتروشیمى اشاره و بیان کرد: متغیرهاى زیادى را مى توان جهت ارزیابى مزایاى بورس کالا براى این حوزه نام برد؛ اما از متغیر‌های اصلى، شفافیت، تسهیل افزایش سرعت دسترسى و کاهش ریسک براى بنگاه هاى اقتصادى که مجموع آن‌ها منجر به حذف قابل توجه سوء استفاده‌ها و فساد شده است را مى توان به عنوان مهمترین مزایاى بورس کالا در این صنایع برشمرد.

وی تاکید کرد: اگر روند معاملات محصولات مختلف به خصوص فلزى و پتروشیمى در دوران قبل از راه اندازى این بورس را مورد توجه قرار دهیم، شاهد ساماندهی، شفافیت، توسعه صنایع و حذف قابل توجه فساد در مبادلات کالا‌ها هستیم. بطوریکه طی این سال‌ها وجود بورس کالا در تمام زمینه‌ها منجر به حذف واسطه گران و کاهش بهاى تمام شده تولید بسیارى از بنگاه‌ها و کارخانجات شده و به طور طبیعى این موضوع منجر به افزایش حجم معاملات، بهبود پیش بینى ها، توانایى در بودجه بندى شرکت ها، بهبود توان نقدینگى بنگاه هاى عرضه کننده و متقاضى محصولات، شده است.

اسلامى بیدگلی چشم انداز بورس در فضاى اقتصادى کشور را اینگونه بیان کرد: به طور طبیعى با توجه به اینکه بورس‌ها به عنوان یکى از محورهاى اصلى توسعه اقتصادى تلقى مى شوند، بنابراین مى توان انتظار داشت که توسعه بازار مالى کشور به ویژه بورس کالا مى تواند موتور محرک رشد و توسعه اقتصادى کشور باشد.

وی با بیان اینکه بورس کالا از دوران راه اندازى خود تاکنون اقدامات قابل توجهى را انجام داده است، افزود: علیرغم وجود تمام محدودیت‌ها براى بورس کالا و مقاومت هایى که توسط بازیگران واسطه اى در این مقاطع مختلف زمانى براى این بورس ایجاد شد، راه اندازى ابزارهاى مشتقه از جمله موفقیت هاى بورس کالا بوده است و طبیعتا توسعه این بخش مى تواند منجر به رونق هر چه بیشتر معاملات و ارائه خدمات متنوع به فعالان اقتصادی شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بورس فضای اقتصادی بورس کالا معاملات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۷۷۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) از افزایش چهار برابری سهم معاملات برق در بورس انرژی خبر داد و گفت: خرید برق خارج از بازار عمده فروشی در سال گذشته با ٣٠ درصد افزایش به ٥٣ تراوات ساعت رسید که این میزان حدود ١٥ درصد کل معاملات بازار برق را شامل می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از توانیر، مصطفی رجبی مشهدی در نشست آشنایی تولیدکنندگان برق با سازوکار جدید جریان مالی صنعت برق، اظهار کرد: از سال گذشته مشترکان با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات مکلف به خرید برق از بورس انرژی شدند و در این مرحله شرکت‌های توزیع عمده برق مورد نیاز خود را از این طریق خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به عزم دولت و وزارت نیرو بر عدم مداخله در خرید و فروش برق اظهار کرد: خرید برق خارج از بازار عمده فروشی در سال گذشته با حدود ٣٠ درصد افزایش به ٥٣ تراوات ساعت رسید، این میزان سهم مصرف حدود ١٥ درصد کل معاملات بازار برق بوده و ٥٩ درصد مجموع برق مصرفی صنایع بالای یک مگاوات کشور را شامل می‌شود.

مدیرعامل توانیر افزود: در برنامه هفتم توسعه تکلیف شده حجم معاملات برق خارج از بازار عمده فروشی از ۱۵ درصد کنونی به ٣٠ درصد در سال اول اجرای برنامه و حداقل ٦٠ درصد در سال پایان برنامه برسد که در دستور کار امسال شرکت توانیر و وزارت نیرو قرار دارد و اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده است.

رجبی مشهدی فعال سازی حساب‌های وکالتی خرید برق در بخش توزیع را از جمله اقدامات انجام شده بیان کرد و تصریح کرد: انتظار می‌رود از اول اردیبهشت امسال، ماهانه حداقل ٢ هزار میلیارد تومان در این حساب‌ها شارژ شود تا شرکت‌های توزیع نیروی برق نسبت به تأمین برق مورد نیاز خود از بورس انرژی اقدام کنند.

وی یادآور شد: بر اساس رویه جدید مالی صنعت برق کشور، تمامی مبالغ واریزی به حساب مدیریت منابع صنعت برق به صورت منظم و یکشنبه هر هفته تسویه و به حساب ذی‌نفعان و همچنین حساب خرید برق شرکت‌های توزیع واریز خواهد شد.

مدیرعامل توانیر استقلال مالی شرکت‌های توزیع و انجام نقدی معاملات را از مزایای سازوکار جدید روابط مالی صنعت برق عنوان کرد و گفت: در فاز دوم و با فعال شدن بازار خرده فروشی، سهم شرکت‌های توزیع برق نیز در عملیات خرید و فروش برق کاهش می‌یابد و فقط هزینه‌های مربوط خدمات شرکت در بخش‌های بهره برداری را دریافت می‌کنند و عملیات بازرگانی برق به شرکت‌های خرده فروش برق واگذار می‌شود.

کد خبر 745063

دیگر خبرها

  • جابه جایی ۵۵۵ میلیون تن کالا از طریق جاده های کشور در سال ۱۴۰۲
  • رشد ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی
  • روز سبز بورس تهران
  • دامنه نوسان بورس به حالت قبل بازمی‌گردد
  • ورق بازار سرمایه برگشت
  • دامنه نوسان معاملات بورس به حالت قبل برمی گردد
  • براى رشد شتابان در كشور نقشه راه اقتصادی درحال نهایی شدن است
  • بورس قرمز شد
  • بورس کاهشی شد
  • دامنه نوسان بورس مثبت منفی ۱ درصد شد